מחיר הנפט נופל כעת ל-39.4 דולר לחבית, אנליסט - "המצב הוא של פצצת זמן"

הנפט השלים גל נפילות של 25%. הנה הסיבות והתחזיות. וגם, מה מחיר היעד הממוצע של הכלכלנים?
מערכת Bizportal | (23)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט נסחר הבוקר ברמה של 39.4 דולרים לחבית, שפל של 4 חודשים. בכך השלים הנפט מהלך נפילות של כמעט 25% מאז ה-10 ביוני כאשר הסיבה המרכזית היא חששות בשוק לעודף היצע אל מול הביקוש.

במדינות כמו ניגריה (פיצוצי מתקני הנפט ע"י חוליות טרור) או קנדה (שריפת הענק באזור הבארות) הפקת הנפט חזרה לסדרה. זה קורה בזמן שבמדינות כמו עירק (בשל ההצלחה מול דעא"ש), אירן (בשל הרצון להחזיר נתח שוק) וסעודיה (בשל הרצון שלא לאבד נתח שוק) קצב הפקת הנפט הולך וגובר. ואם זה לא מספיק אז הוול סטריט ג'ונרל דיווח בתחילת השבוע שסעודיה חתכה את מחיר הנפט ליבואנים באסיה למחיר שפל של 10 חודשים, מהלך שמבהיר כי יצואנית הנפט הגדולה בעולם לא מוכנה לוותר על נתח שוק, ובהקשר זה המשמעות ברורה - לחץ מטה על מחיר החבית. אגב, מיותר לציין שהמהלך של סעודיה נועד במטרה לחסום את דרכה של אירן (יריבתה הגדולה) שמוצאת את מרבית פוטנציאל הגדלת המכירות שלה באסיה.

עוד נציין כי נראה שמחיר הנפט מגיב בעצמה לכך שמספר אסדות ההפקה בארה"ב שצנח לשפל מדהים לפני כחודשיים, רשם ביום שישי האחרון שבוע חמישי ברציפות של גידול במספר האסדות (שבוע שמיני של עליות מתוך 9 השבועות האחרונים). הדבר ללא ספק מייצר לחץ על מחיר הנפט שכמעט במתאם מדויק החל מאבד גובה. ביום שישי תפרסם Baker Hughes את העדכון השבועי לגבי מספר האסדות, הסוחרים לבטח ממתינים בדריכות.

לאן מכאן?

לפי סקר של בלומברג בקרב 20 אנליסטים, מחיר הנפט יעמוד ב-2017 על ממוצע של 57 דולר לחבית, כלומר גבוהה בכ-45% ממחירו כעת. אבל בדויטשה בנק אומרים כי ייקח לעודף ההיצע זמן להתפוגג ולכן התחדשות מהלך העליות בנפט יהיה איטי. בדויטשה סבורים שברבעון הרביעי מחיר הנפט יעמוד על ממוצע של 49.5 דולר, לפני שיגיע ל-53 דולר בשנה הבאה.

במחלקת המחקר של Wood Mackenzie אומרים כי היקף ההוצאה של תעשיית הנפט העולמית צפוי להסתכם בטריליון דולר עד 2020, וזה למעשה "פצצת זמן מתקתקת" שבסופו של דבר תילחץ את מחיר החבית מעלה. בענקית הבנקאות BNP Pariba טוענים כי לעצירת ההשקעות בתחום הנפט תהיה השפעה גדולה - וצופים שמחיר הנפט יטפס ל-70 דולר כבר בשנה הבאה, "ברגע שהשוק יבין שאין עודף היצע ושהמחסור הולך ומתקרב - זה ייתן דחיפה גדולה למחיר הנפט", כך אמרו ב-BNP לבלומברג והוסיפו כי ייתכן שכבר לקראת סוף השנה הנוכחית הביקוש יעלה על ההיצע.

בשורה התחתונה, נראה שההערכה בשוק היא שמחיר הנפט יהיה גבוה יותר ב-2017 ואולי אך לקראת סוף השנה הנוכחית, השאלה היא כנראה עד לאן צפוי לרדת המחיר לפני סיבוב הפרסה.

מחיר הנפט מיוני 2015. יגיע לשפל של פברואר האחרון?

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    לקחו לונג מ 29 שחררו ב 45 ועכשיו שורט מ 47 עד 35 (ל"ת)
    לפי אתר שחקן מעוף 03/08/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
  • מסכים איתך שורט עד 35 אבל זה הימור (ל"ת)
    אחד 03/08/2016 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    איך אפשר לבקיע בנפט? (ל"ת)
    אנונימי 03/08/2016 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    האם שער האירו 4.2844 יחזיק עד ההודעה של השער היציג? (ל"ת)
    מתחזקים ה$ ע"ח האירו 03/08/2016 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אף אחד לא נביא אבל להערכתי הנפט יגיע ל 35 וישנה כיוון (ל"ת)
    רמי 03/08/2016 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    סלקט ביו לקראת זינוק (ל"ת)
    לפני כולם 03/08/2016 10:32
    הגב לתגובה זו
  • מסכים איתך ......זה מאוד מאוד קרוב . (ל"ת)
    מוגלי 03/08/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כותב 03/08/2016 09:51
    הגב לתגובה זו
    כולל מחירי הנדלן בארץ השמש השזופה מחר מחרתיים השווקים הגלובלים יצנחו ואיתם תתפוצץ בועת הנדלן את זה כחלון יודע אין מושכות לעגלת הסוסים הזו.
  • 11.
    לילי 03/08/2016 09:23
    הגב לתגובה זו
    בכל שנה נוספים כ70 ג'גה ווט תאים פוטו וולטאים . פי חמש מכל ייצור החשמל בישראל . לכן אין צורך בנפט בעתיד . מכוניות יונעו בחשמל .
  • 10.
    ושתי 03/08/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
    רק מה, ערבים ופרסים מנהלים את ההפקות. ומה שמעניין אותם שיפסידו בראצות הברית. אז הם מוציאים לעצמם שתי עיניים העיקר שבארצות הברית תצא עין אחת (כן בהפוך) ישולים לקבל כפול כסף אבל לא !! איזה מפגרים.
  • 9.
    קניה חזקה ב38 תזכרו את זה!!!!!!!!! (ל"ת)
    אורן 03/08/2016 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מומחה לאנרגיה 03/08/2016 07:54
    הגב לתגובה זו
    למה כותב המאמר רוצה להבהיל לחינם את הציבור ואת המשקיעים הוא מקבל כסף מתשובה ? לפני עשרות שנים חיממנו את הדוד בבית בבולי עץ וחתיכות פחם . אחר כך עברנו לחימום בנפט . כיום כ25% בעולם מחממים את הדוודים ואת תנורי החום בבית בגז או באנרגיה סולרית . אם מדינת ישראל המפגרת הייתה מאפשרת זאת ותומכת במקום לשים מכשולים , הייתי מזמן מפעיל את המזגנים שלי בבית באנרגיה סולרית . הגז והחשמל מחליפים יותר ויותר את הנפט . תוך עשור מרבית המפעלים בעולם וכמעט כל הרכבים יונעו בגז ובחשמל ממצברים כולל אוטובוסים ומשאיות שכבר נמצאים בניסויים של כמה חברות גדולות . אולי רק תעשיית הפלסטיק ובמידה קטנה גם תעשיית התרופות ייוותרו צרכני הנפט האחרונים חוץ ממאגרים לשעת חירום . אני צופה שבעוד עשור מחיר הנפט ירד מתחת ל 20 $ לחבית. מה רע בכך ? והעולם והאנושות ינשמו לרווחה. סעודיה וחלק ממדינות המפרץ כבר החלו להשקיע סכומי עתק של פטרו דולרים לצורך בניית תשתיות למקורות הכנסה חדשים במקום הנפט שהעשיר אותם עד היום , וזו אולי ההוכחה הטובה ביותר לשינוי החיובי הגדול שיצא כבר לדרך ! מר אנליסט , כתוב בבקשה מאמר חדש יותר מדויק וענייני !
  • הממחה 03/08/2016 10:38
    הגב לתגובה זו
    לא כתבתי על אנרגיה סולרית , על אנרגיה מרוח , על אנרגיה ממפלי מים , אנרגיה מגלי הים , אנרגיה מקטניות ואנרגיה אטומית . למי שלא רוצה לקרוא שלא יקרא .
  • מה אתה כותב כל כך הרבה, תאכל קטניות (ל"ת)
    ויהיה לך גז פרטי.... 03/08/2016 09:29
    הגב לתגובה זו
  • לידיעתך שלי וחבריה מהשמאל מערימים מכשולים (ל"ת)
    יעקב 03/08/2016 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השכם בבוקר 03/08/2016 07:23
    הגב לתגובה זו
    הנפט הוא כמו כל סחורה . כשההיצע עולה על הביקוש המחירים יורדים . בתחום הנפט יש בלגן עולמי גדול . המדינות והחברות שמפיקות לא מסוגלות לתאם ביניהן ולהתאים את ההיצע לביקוש ולכן מחיר החבית יורד . זה טוב לאנושות זה טוב לעולם כמו במעבר מספינות המפרש לספינות הקיטור לפני 120 שנה צריכות חצי מהחברות השואבות להיסגר . מי שיהיה יעיל ישרוד במקום זאת מפעילות החברות לחץ על המדינאים והתוצאה כמו בכותרת . אבל לא לעולם שינשום לרווחה ויהיה נקי יותר אלא לבעלי האינטרסים המושקעים שיפסידו כסף . הכל תעמולת זוועות . איך קרה שאתמול עם ירידת הנפט הקריטית לפי הכותרת , המניות של חברות אקסון מוביל ,שברון ופיליפס 66 עלו יפה בבורסה ? מתפתחים בלי הרף תחליפי אנרגיה נקיים וזולים יותר וקרוב היום שהנפט ישמר בצד כמו הפחם רק לשעת חירום ובוודאי יספיק עוד לצריכה עולמית במשך מאות שנים לעתיד . עדיין לא הגענו לתחתית והנפט אמור לרדת ל25 דולר לחבית . איזה כיף יהיה !
  • 6.
    שחכתם רק שהעולם נמצא במשבר כלכלי ומיתון! וימשך עד מתי (ל"ת)
    ישראל ישראלי 03/08/2016 07:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אסף 03/08/2016 05:39
    הגב לתגובה זו
    העבודה, כותרות טובות למכור .כותרות רעות לקניות.
  • 4.
    הם חתמו חוזים ארוכי טווח ואין אפשרות לנצל הירידה (ל"ת)
    תשובה 03/08/2016 02:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוקטור לפיזיקה 03/08/2016 01:43
    הגב לתגובה זו
    מי שיקנה ב15 דולר יביא ת'מכה של החיים שלו! סבלנות....
  • 2.
    מוכר נפט 03/08/2016 01:10
    הגב לתגובה זו
    מה שעולה יורד ומה שיורד עולה אין חדש תחת השמש כמו בשיר "פעם למעלה ופעם למטה" באופן כללי צריך היה כבר מזמן להיפטר מהתלות בנפט ולעבור לאנרגיות חליפיות ירוקות . על בלימה תלוי גורלו של כדור הארץ והאנושות בעוד כמה עשרות שנים ושם לא תהיה עקומה שחוזרת על עצמה אלא קו ישר לאבדון , להיות או לא להיות החברות והארצות שמפיקות את הנפט מתעניינות רק בכסף וברווחים ואונסות את מנהיגי העולם שלא לעשות כלום . כמו תמיד השינוי יקרה רק שיתחילו אסונות הטבע הגדולים בתדירות שבועית ובעוצמות שלא נודעו כמוהן עד היום אבל אז זה יהי כבר מאוחר ובלתי הפיך
  • 1.
    הכי ותיק 38 03/08/2016 00:58
    הגב לתגובה זו
    **עד סוף שנת 2006 נתחיל ב פיתוח הסרדין/לויתן***צר לי על המשקיעים אני בעדינות לא מאמין אבל הלווי שאני היה זה ש טועה לגבי מה ש אנליסטים חושבים על עלית מחיר הנפט חובה ש כ משקיעים תדעו חלק חשוב מ המסחר בנפט בנוי על אופציות ו סביר ש משאלת הלב של האנליסטים היא ב השקעה באופצית קול שנכון להיום יש בצידה בשר רב *****אבל שימו לב השוק העולמי מוצף נפט ובפועל נמכר נמוך מ המפורסם בתקשורת לסיום היזהרו מ אנליסטית ***בלי שמות*** ש גרמה נזק רב בתחום למשקיעים מה שאומר אנליסט ו מעלה ב אוב חד הם
  • אתה לא מסוגל לכתוב בצורה ברורה ? קשקשני קטן (ל"ת)
    יעקב 03/08/2016 08:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.