בפוקוס

זה הנתון הכי חשוב שיפורסם השבוע - והשווקים עצבניים

מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה וול סטריט מאקרו

אחרי דו"ח התעסוקה שפורסם ביום ו' וניפץ באופן מוחלט את התחזיות, יש כרגע כמעט הסכמה מלאה לגבי זה שנראה העלאת ריבית בארה"ב בחודש הבא (כרגע הסבירות עומדת על 70% לפי בורסת החוזים), השאלה העיקרית הפכה להיות - מה יהיה קצב העלאות הריבית. ולעניין שאלה זו, הסוחרים צפויים להתמקד בנתוני המאקרו הקרובים כאשר הנתון המרכזי הראשון שלאחר דו"ח התעסוקה יגיע כבר ביום שישי הקרוב - המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש אוקטובר (כלומר כוחו של הצרכן האמריקני).

מדובר באחד הנתונים הכי משמעותיים בלוח המאקרו בארה"ב, אולי שני רק לדו"ח התעסוקה. כרגע הצפי הוא לגידול של 0.3% בהיקף המכירות הקמעונאיות באוקטובר לעומת ספטמבר אחרי שבחודש ספטמבר נרשמם גידול אנמי של 0.1% בלבד. הנתון שיפורסם ביום ו' יאותת אולי על המומנטום לקראת ימי המכירות הגדולים ביותר בארה"ב, ב-27 לחודש זה יום שני השחור ולאחר מכן טירוף קניות הקריסמס. אגב, יום שישי יהיה מעניין גם מהזירה האירופית - שם צפוי להתפרסם נתון הצמיחה בגוש האירו לרבעון השלישי. הצפי הוא לצמיחה של 0.3% לעומת הרבעון השני ובאופן כללי צמיחה שנתית של 1.7%. כלומר יום שישי יהיה בהחלט יום מעניין בשווקים. 

בשבוע החולף רשם מדד ה-S&P500 עלייה של 0.95% שבוע שישי ברציפות של עליות שערים, ובסה"כ ראלי מרשים של כמעט 12%. באירופה מדד הדאקס הגרמני קפת 1.27% בשבוע החולף, השלים ראלי של 17% וסגר בשיא של כמעט 3 חודשים.  

S&P 500 0.13%

דאקס

מדד ה-S&P500 מתחילת השנה:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הכל קשור לריבית ריבית נמוכה בורסה עולה וההיפך (ל"ת)
    פשוט 13/11/2015 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לפי ביזפורטל נהשווקים עצבניים כבר שנה לפחות (ל"ת)
    יעקב 09/11/2015 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפולות תוך יומיות עד סוף השנה (ל"ת)
    רועי 09/11/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צופר הנעמתי 09/11/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
    בכלל כל המצב מרגיז וישנה עצבנות - דודה שלי עצבנית ועל כדורי הרגעה . אבל זה בגלל המצב ולא שייך לבורסה . הבורסה דווקא נרגעה מאוד בזמן האחרון וחשבתי שיהיו ירידות או התרסקות אבל בפועל יצא הפוך רק עולה ואני מכרתי בהפסד כי כאן מלחיצים את האנשים עם כותרות וכתבות שהשד יודע מהיכן שלפו אותם . והמניות עולות בינתיים בעולם וכאן פה ושם יש עליות מינוריות . מסקנה לא ללכת שולל אחרי כותרות בומבסטיות ומדאיגות או מפחידות לפעמים זה מגמתי ומכוון לשחקני ארבטיארז ושורט ושחקני מעו"ף ........... מקבלים עזרה קטנה
  • פיני 09/11/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
    מחפשים להשחיל.מעלים את השוק כדי לפזר סחורה לשכמותך.יום אחד השווקים יחלו ליפול 3-4% בלי שום סיבה נראית לעין.
  • במקרה עברתי כאן 09/11/2015 13:46
    דוחפים לך אופציות מעו"ף שאתה קונה בתקווה שהשוק יתרסק ותרוויח מזה כמה גרושים אם בכלל...אל דאגה אתה יכול פעם ..ופעמיים..להרויח מעט . ובאחת הפעמים אתה נתפס עם המכנסיים למטה "ועכוז " חשוף לרוח ומצליפים בך עם שוט ללמדך לקח . אותם מוסדים שאתה מזכיר ידאגו להטיס את השוק ללא כל הבחנה לרמות מטורפות . אותם שחקנים וסוחרים גדולים במניות ונגזרי מעו"ף (אתה קונה מהם אופציות פוט על ירידות ) ידאגו לנשל אותך ויטיסו את השוק למעלה . במקום לקשקש בנבערות וטיפשות לך תלמד ותחכים לפני שאתה מתקרב לבורסה ..הכותב שהגיב צודק בהחלט . הרבה מכרו תיקים בלחץ והפסדים כולל ניירות ערך זרים בחו"ל במליארדי שקלים ובינתיים הבורסות מתקנות .
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: