לקראת פינוי בינוי ענק בקריית אונו - מה יקבלו הדיירים שיפונו?
הועדה המקומית לתכנון ובניה של קריית אונו, אישרה להפקדה תכנית פינוי בינוי של חברת בוני תיכון 1.72% , הכוללת הקמת 930 יחידות דיור חדשות במקומן של 324 דירות ישנות שיהרסו על דרך לוי אשכול בעיר. בנוסף, יכלול הפרויקט שטחי מסחר בקומת הקרקע של הבניינים החדשים בהיקף של 2,620 מ"ר.
הפרויקט, בשטח כולל של כ- 25 דונם, ממוקם על ציר רחוב לוי אשכול בין הרחובות ש"י עגנון ויחזקאל. תוכנית הבינוי החדשה כוללת 9 מגדלים בני 16-21 קומות במקומם של 15 בנייני שיכון שנבנו בשנות ה-60 של המאה הקודמת.
במסגרת ההסכם עם הדיירים הקיימים, הם יהיו זכאים לדירות חדשות בנות 3-5 חדרים (בהתאם לשטח הדירה הקיים), הכוללות מרפסת שמש, חניה תת-קרקעית ומחסן. לפי המסתמן כ-30 מ"ר יתווספו לכל דירה (לא כולל מרפסת). בהתחשב בכך ששטח הדירה הממוצעת כיום במתחם הוא 70-75 מ"ר, שטח הדירות החדשות שיקבלו המפונים יעמוד על 100-105 מ"ר. את הפרויקט מתכנן משרד משה צור אדריכלים.
עמי פרץ, מנכ"ל חברת בוני התיכון: "הפרויקט יוקם על ציר שנחשב לציר מרכזי בעיר ומתאפיין בבניינים שמרביתם נבנו לפני כחמישים שנים ומצבם רעוע. פרויקט בסדר גודל כזה, ישנה את פני השכונה ויוביל להשבחת התשתיות הקיימות וכן יאפשר לתושבים איכות חיים גבוהה יותר, זאת בנוסף ליתרון של הגדלת היצע הדירות במאות יחידות דיור, באזור הנחשב לאזור ביקוש".
- רשות ני״ע קנסה את התעשייה האווירית ובוני התיכון על ליקויים וטעויות בדוחות
- כלל ביטוח תשקיע 250 מיליון שקל בבוני התיכון; המניה עולה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 6.אבי 21/08/2015 21:43הגב לתגובה זושום דבר לא זז פה....
- 5.אופניים, אופניים , אופניים (ל"ת)רועי 20/08/2015 11:11הגב לתגובה זו
- 4.dw 20/08/2015 11:04הגב לתגובה זוהתשובה לעניין התנועה הוא עידוד האנשים לעבור מהרכב הפרטי לתח"צ. הקו האדום שבונים עכשיו בגוש דן יהיה בדיחה אם לא יקדמו, ברצינות, קוים נוספים. הקו הירוק הוא הקו השני אך יש להתחיל לקדם, ברצינות, גם קווים נוספים. אחד מהם הוא הקו שיגיע למזרח גוש דן, לישובי בקעת אונו. כמו כן יש למזג לעיר אחת את כל הישובים באזור זה: קרית אונו, סביון (שהינה שכונת צמודי קרקע של העיר החדשה), גני יהודה, אור יהודה וכו. זה מגוחך שעל כ"כ מעט תושבים יש כמה ראשי עיר. יש לקבוע רף מינימום של 100 אלף תושב פר רשות מקומית. מי שלא מגיע תוך עשור לרף זה? ממוזג. בפקודה.
- 3.גבי 20/08/2015 10:49הגב לתגובה זוזו תוכנית מטורפת שאסור שתאושר - תיצור לחץ ופפקים במרכז הישוב - גם היום קשה לצאת מהישוב ויש פפקים אדירים ברחוב הראשי אסור לאשר תוכנית הזוייה זו
- 2.תושב מודאג מאוד 20/08/2015 10:29הגב לתגובה זומשהו לא סביר קורה שם...
- 1.כותרת מטעה 20/08/2015 10:23הגב לתגובה זולא אושרה התכנית. הומלצה למחוזית. טעות היסטורית עבור קרית אונו וגני תקווה. חוסמית את הציר המרכזי שלה. העיר פקוקה בבוקר כמו עזה
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.7% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים
החברה חתמה על הסכם מימון לקידום פרויקט “מגדלי אדומים” שיהיה הראשון במעלה האדומים לצאת לדרך. הוא כולל הריסה של 147 דירות ישנות ובניית כ-750 חדשות בשכונת כלי שיר; המהלך יתבצע בשיטת בינוי-פינוי-בינוי על ידי חברת בן דוד
רובי קפיטל חתמה על הסכם למימון פרויקט “מגדלי אדומים”, פרויקט הפינוי-בינוי הראשון שמתקדם לביצוע במעלה אדומים. מדובר במהלך די משמעותי עבור השכונה הוותיקה כלי שיר, שבה ייהרסו 147 דירות ישנות לצד 17 חנויות, ובמקומן יוקם מתחם חדש שיכלול כ-750 דירות, מבני ציבור ושטחי מסחר. ההסכם מאפשר ליזמים להתחיל בפועל את שלבי התכנון המתקדמים, את ההיערכות לבנייה ואת הביצוע בשלבים - בהתאם למודל של בינוי-פינוי-בינוי.
הפרויקט מבוסס על שימוש ב"קרקע משלימה" שנרכשה מרמ"י. על הקרקע הזו יוקם המגדל הראשון במסגרת המתחם, והוא ישמש כפתרון מעבר לדיירי הבניינים הקיימים. המשמעות היא ששלב הפינוי יתבצע רק לאחר שהבנייה הראשונית תושלם, כך שהדיירים לא יידרשו לעזוב את העיר לתקופה ממושכת. מודל זה נמצא בשימוש במספר פרויקטים בארץ בשנים האחרונות, בעיקר באזורים שבהם המתחם הקיים אינו מאפשר תהליך פינוי כולל בתחילת הדרך. כאן, מדובר ביישום ראשון מסוג זה באזור יהודה ושומרון, מה שמוסיף שכבה נוספת של תכנון ובקרה בשל מאפיינים סטטוטוריים יחסית ייחודיים.
לפי התכנון, הפרויקט הכולל צפוי לכלול בנייה של מגדלים בני תשע עד שלושים ואחת קומות, לצד מערכות תשתית חדשות שיותאמו לצפיפות העתידית של השכונה. בין היתר, יוקמו חניונים תת־קרקעיים, שטחי מסחר בהיקף של כ-3,000 מ"ר, מבני ציבור, ופארק שכונתי. בנוסף, אושרה למתחם מערכת פינוי אשפה פניאומטית, מרכיב תשתיתי שמיועד להתמודד עם העלייה הצפויה בכמות התושבים בשכונה המתחדשת.
מבחינת המספרים, היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט מוערך בכ-1.36 מיליארד שקל. מדובר בהיקף שמייצר תזרים רב שנתי ומתפרס על שלבי ביצוע שונים, בהתאם להתקדמות הבנייה ולמכירת הדירות. ליווי פיננסי בדרך כלל מאפשר ליזמים לא רק להתחיל בעבודות בפועל, אלא בנוסף לייצר ודאות עבור מוכרי דירות פוטנציאליים, שרוצים להבין את יציבות הפרויקט. בשוק שבו ריביות גבוהות ומגבלות מימון מקשות על חלק מהחברות, יצירת מסגרות ליווי להפעלות ארוכות־טווח היא תנאי בסיסי לקידום פרויקטים גדולים.
- הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל המתוכנן לביצוע בשלבים משפיע גם על לוחות הזמנים. בשלב הראשון תבוצע הבנייה על הקרקע המשלימה. לאחר איכלוסה, יועברו הדיירים מהבניינים הישנים אל המגדל החדש, ורק לאחר מכן יתחילו עבודות ההריסה ובניית המגדלים הנוספים. תהליך זה מצריך תיאום הדוק בין גורמי התכנון, גורמי המימון, הדיירים והעירייה. בנוסף, מרכיבי תשתית כמו הסדרי תחבורה, שדרוג כבישים ופתרונות חניה נבחנים במקביל, כדי לאפשר לתושבים החדשים והוותיקים שילוב חלק של השכונה במרקם העירוני.
