ישפיע על הריבית? פריון העבודה בארה"ב עלה 1.3% ברבעון האחרון

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וול סטריט

לאחר ירידה משמעותית בפריון העבודה ברבעון הראשון של השנה, שוק הייצור בארה"ב ממשיך להתאושש. על פי דיווחים של משרד העבודה האמריקני, הפריון לעובד ברבעון השני של השנה עלה ב-1.3%. 

קונצנזוס הכלכלנים (כפי שנאסף על ידי רויטרס) חזה עלייה מעט גבוהה יותר בפריון בסך של 1.6%. בד בבד עם העלייה בפריון, משרד העבודה שיפר את רמת הפריון של הרבעון הראשון לירידה בסך של 1.1% לעומת הקריאה הקודמת שהצביעה על ירידה בסך של 3.1%. בד בבד עם דוח הפריון, פורסם גם עלות התפוקה לעובד שעלתה בסך של 0.1% בלבד ברבעון. 

הפריון השעתי לעובד ועלות לעובד ממשיכים להיות נושאים בעייתיים כאשר הדוח הציג עלייה מינורית בפריון הרבעוני בסך של 0.3%. נציין כי הקפאון בפריון השעתי לעובד מגיע בד בבד עם הדיווחים של משרד העבודה האמריקני על כך שהשכר השעתי של העובדים בארה"ב לא השתנה באופן משמעותי בשנה האחרונה. כך לפחות על פי דוחות התעסוקה החודשיים של המשרד . השכר השעתי עלה בחודש יולי ב-0.2% בהתאם לתחזיות אך במתווה שנתי עלה ב-2.3% בלבד.

העליה המדודה בפריון מצביעה על כך שככל הנראה התעשייה האמריקנית מתקרבת אט אט לכדי מיצוי פוטנציאל הייצור שלה. בתוך כך, לא מן הנמנע כי ימצוי הפוטנציאל והמשך העלייה בביקוש תגרום לשינוי במחירי המוצרים והשירותים במדינה.

שינוי במחירי המוצרים והשירותים עשויים לגרום לעלייה באינפלציה בקצב מהיר יותר מכפי שחלק מהכלכלנים בארה"ב שיערו עד כה. עלייה באינפלציה לבטח תקל על הבנק המרכזי בארה"ב על ההחלטה האם להעלות את הריבית כבר בחודשים הקרובים ואף השנה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.