נעילה באירופה: הדאקס איבד 0.5% - יוון שוב עמדה במוקד

המדדים המרכזיים סגרו במגמה מעורבת על רקע חוסר הודאות המתמשך במשבר היווני
אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה אירופה

יום (ו') המסחר האחרון לשבוע בבורסות אירופה ננעל בירידות שערים לרוב, כאשר מדד הדאקס הגרמני ירד 0.54% ומנגד הפוטסי והקאק טיפסו 0.04% ו-0.21% בהתאמה.

אתמול, לאחר סגירת הבורסות באירופה נודע לשווקים כי לאור הקפאון במשא ומתן של היבשת עם יוון, שרי אירופה יפגשו בתחילת שבוע הבא לכינוס חירום. במתווה הנוכחי, מדינת יוון חייבת לקרן המטבע הבינלאומית סך של 1.4 מיליארד יורו שעליה להשיב בסוף חודש יוני הנוכחי.

לצד ההודעה על פגישת החרום, הבנק המרכזי של אירופה דיווח בישיבה בדלתיים סגורות לשרי האוצר ביבשת. כי הוא חושש שהבנקים ביוון לא יפתחו את הסניפים שלהם בתחילת השבוע. זאת, בשל תהליך "הריצה אל הבנק" שמתרחש ביוון לאור החששות כי יוון תצא מגוש היורו ותגרום לבעיית נזילות קשה במדינה.

הדיווח על חוסר התפקוד המתקרב של הבנקים ביוון הוכחש לאחר מכן על ידי הבנק האירופי, כך על פי חשבון הטוויטר של הוול סטריט ג'ורנל. אך צויין גם כי שני מקורבים שנכחו בפגישה אישרו את הנושא. מתחילת השבוע, נמשכו יותר מ-2 מיליארד יורו מפקדונות הבנקים ביוון, אשר נאמדים בכ-1.5% מסך הפקדונות במדינה בשווי של 133 מיליארד יורו.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מקס פאואר 20/06/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
    יוון תיראה כמו צפון קוריאה וקובה, כך היה בימי מפא"י בארץ, כל המפא"י-ניקים היו עובדי מדינה וחברות ממשלתיות, וכל היתר עבדו עבודת דחק בשכר רעב,
  • 2.
    הארופאים מתחננים ליוון שישארובגוש (ל"ת)
    אמיר 19/06/2015 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בא 19/06/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
    בזבלים הקומוניסטים ,אם לא יעיפו אותם בספרד יש גם המון עובדי מדינה וגם שם יעלו קומוניסטים . אוכלים מחרבנים שרים ולא עובדים .
  • ליבי 19/06/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    אל תישן , אל תאכל , אל תהיה עם ילדים , אל תבלה , אל תזיין , אל תשיר . צא בבוקר תשוש ועצוב לעבודה , חזור תשוש ועצב בלילה ושלם מס הכנסה , משכנתא , ארנונה , ביטוח לאומי , ביטוח בריאות , חשמל , מים , דלק , כבלים , טלפון , אינטרנט סגור תחודש במינוס ותראה איך עובדי המדינה שרים , רוקדים , אוכלים ומחרבנים לנו ישר לתוך הפה. יחי יוון שם הממשלה משרתת את איכות חיי האזרחים בישראל האזרחים משרתים את המדינה ועובדי הציבור שזכו באור מין ההפקר.
  • צודק (ל"ת)
    הווני 19/06/2015 20:35
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.