התרסקות: הבורסה ביוון צללה עוד 7%, השלימה נפילה של 20% בתוך שבוע

הבורסה ביוון בצניחה חופשית - חוסר היציבות הפוליטי-כלכלי גרר את מדד ה-ATG לירידות שערים חדות
מתן בן ברוך | (9)
נושאים בכתבה אירופה יוון

הטרגדיה היוונית בשוק המניות היווני נמשכת. נראה כי המשקיעים מוציאים את כספם משוק ההון ביוון על רקע חששות מהטלטלה הפוליטית שעוברת המדינה כשבשיאה הפתיע ראש ממשלת יוון ביום שני את האומה היוונית והקדים את הבחירות לנשיאות כבר לשבוע הבא.

מדד המניות המוביל ביוון, מדד ה-ATG צלל היום 7.35% זאת לאחר נפילה של 12.78% רק לפני יומיים במה שהיה היום הגרוע ביותר לשוק המניות ביוון מזה 27 שנה. גם שוק האג"ח המקומי סופג מהלומה כאשר התשואות על אג"ח ממשלת יוון ל-10 שנה מזנקות לרמה של 9% לאחר שבתחילת השבוע נסחרו בשיעור של 7%.

נזכיר כי במידה והמהלך שלא ראש ממשלת יוון, סאמארס לא יקצור פירות והמועמד המוביל שלו לנשיאות - סטברוס דימאס לא יצליח להיבחר לנשיאות, יוון תיגרר לבחירות כוללות לפרלמנט כבר בחודש ינואר הקרוב. דימאס הוא המועמד המועדף גם על האיחוד האירופאי ושאר הנושים של יוון (קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופאי).

בינתיים הסקרים בעיתונות היוונית לא מבשרים טובות עבור דימאס וייתכן כי מפלגת השמאל הקיצוני במדינה Syriza תנצל את ההזדמנות ותעלה לשלטון היווני. Syriza מתנגדת למדיניות הצנע כיום ביוון ואינה ששה לשתף פעולה עם האיחוד האירופי בשלב האחרון של תוכנית החילוץ שלה מה שמעלה את חששות המדינות המובילות באירופה שמא לא יקבלו את החוב שלהן בחזרה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יופיטר שוקי הון 12/12/2014 08:09
    הגב לתגובה זו
    יש לי אפילו קבלות!שנסעתי!למילאנו!לפריז!התקשרתי לארצות הברית מסר פעמיים!אף לFED ,יצרתי קשר עם LEADER ומוסדים !כל חברות החיתום בארץ והם מסרבים !לגייס לי הון ולהנפיק אגח! לא האני האשם!מוכן לעמוד בכל משפט ואצא זכאי! JESUS בשמיים עד! היא האמריקאנית לא רוצה אותי !מסרבת לקבל אותי!!באמתלה שאני יליד איראן!עמי!
  • אני 12/12/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    מי בכלל שמע עליך?
  • 6.
    המהדי האימם ה12 12/12/2014 07:56
    הגב לתגובה זו
    המשוגעת רוצה לבנות "מעלית" לחלל!!הזיות!! בלתי ניתן לבנות כזה דבר!!! עד מתי נסבול המשוגעת?
  • 5.
    מאיר 12/12/2014 06:36
    הגב לתגובה זו
    והפעם לא מתייחסים לזה.לך תבין
  • 4.
    אמיר 11/12/2014 21:59
    הגב לתגובה זו
    הפנסיות וקרנות ההשתלמות שלנו יפגעו , שוב לצערי הרב
  • 3.
    זה יכול גם להגיע אלינו . (ל"ת)
    לא לצחוק 11/12/2014 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חחחחחח 11/12/2014 19:23
    הגב לתגובה זו
    את מי אתם מנסים להשחיל בפוטים
  • 1.
    משקיע לפי תמונות 11/12/2014 18:23
    הגב לתגובה זו
    שיחקתם אותה הוא נראה כאילו כל משפחתו נאכלה מול עיניו על ידי משפחה יאזידית
  • משקיעה בשורים 11/12/2014 19:53
    הגב לתגובה זו
    וכמובן הדובונים המתוקים שכועסים כל פעם שהמדד יורד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.