גרף

הציטוט הקצר של הבכיר הסעודי - שעלול לגרום לנפט לצלול ל-40 דולר לחבית

מחיר הנפט צלל אתמול עוד 4.5% וסגר במחיר של 61 דולר לחבית, ירידה של 42.5% מאז המחיר בחודש יוני האחרון
מערכת Bizportal | (16)
נושאים בכתבה נפט סעודיה

אחרי מלחמת המטבעות העולמית שהייתה (ועדיין) מנת חלקה של הכלכלה העולמית, תכירו את מלחמת הנפט העולמית. ארה"ב הפכה ב-3-4 השנים האחרונות למעצמת נפט, והדבר גורם לסחרור של ממש בכל הקשור למסחר בזהב השחור. מקצב הפקה יומי של 4-5 מיליון חביות עד לפני כמה שנים, מפקיה כיום ארה"ב 9 מיליון חביות ביום (שיא של 31 שנים) והצפי הוא לגידול מואץ בקצב ההפקה בשנים הקרובות. המשמעות היא גידול משמעותי בהפקת הנפט העולמית, וזה אומר ירידה במחיר.

עד היום היה זה קרטל אופ"ק שמאז שנות ה-60 ויסת את מחיר הנפט מעלה ע"י צמצום ההפקה (בכל פעם שנדרש לכך), אבל הפעם לא כך הדבר. 2 מילים שאמר הבכיר הסעודי אתמול, מספרות את התמונה כולה - "למה אני?".

משפט קצר אמר אתמול עלי אל נעימי, שר הנפט הסעודי, אבל זה היה משפט שהכה גלים גדולים. "למה אני צריך לחתוך בקצב ההפקה? זה שוק ואני מוכר במחירי השוק, אז למה אני צריך לחתוך בהפקה?" לכאורה משפט תמים, אבל כפי שציינו - מאז שנות ה-60 המדיניות של אופ"ק הייתה התערבות. במילים אחרות, המשפט הקטן של השר הסעודי, עשוי בעיני רבים לסמן את הסוף של קרטל אופ"ק, הקרטל ששלט במחירי הנפט בעשורים האחרונים.

אנליסט תחום האנרגיה במריל לינץ' מיהר להכריז בשיחה עם ה'טלגרף' הבריטי כי קרטל אופ"ק חדל למעשה להתקיים. זה קורה אחרי ששר האנרגיה האיראני אמר ביום שלישי האחרון בדובאי כי איבוד הסולידריות בין מדינות אופ"ק עלול לדחוף מטה את מחיר הנפט לאזור ה-40-50 דולר לחבית.

הקונספירציה המרכזית היא שסעודיה למעשה מנסה לחנוק את תעשיית הנפט האמריקנית (הנה ההסבר המלא והטבלה שמסבירה הכל), אבל בפועל הדבר גורם להתפרקות אופ"ק שגם ככה מתנהל בשנים האחרונות תוך יחסים רעועים מאוד בין 12 המדיניות החברות בקרטל.

מחיר הנפט צלל אתמל עוד 4.5% וסגר במחיר של 61 דולר לחבית, ירידה של 42.5% מאז המחיר בחודש יוני האחרון. כעת הנפט מטפס 0.5%.

גרף הנפט מאז 2013

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ראובן 12/12/2014 01:56
    הגב לתגובה זו
    הסל הישראליות על הנפט(חוץ מהפקטור של דמי ניהול )? אני שוקל לרכוש אחת כזו בכ100,000 ש"ח בתודה ראובן
  • 8.
    תוזילו את הבנזין 11/12/2014 20:46
    הגב לתגובה זו
    חבית נפט נמכרה לפני כשנתיים במחיר של 110 $ לחבית ... כיום חבית נפט נמכרת ב- 60% לחבית .... למה לא מורידים את מחיר הבנזין !!!!
  • שחר 14/12/2014 00:04
    הגב לתגובה זו
    אין הבדל בין העברינים שירזי ואלפרון לבין המדינה. האם שמעת פעם את אחד השרים צועק אפילו פעם אחת למה המחיר של הדלק לא יורד? בדיוק את מה שאתה שואל
  • דודי בן דוד 13/12/2014 18:42
    הגב לתגובה זו
    מחיר הבנזין בארץ מושפע ממחיר חבית הנפט אך מאחר ונרכש בדולר מושפע משער הדולר לעומת השקל. הירידה החדה במחיר הנפט הורגשה חלקית בשל עלייה ניכרת בשער הדולר. בנוסף קביעת המחיר מבוצעת כל סוף חודש ולכן הירידות שהיו בשבועיים האחרונים יבואו לידי ביטוי רק בחודש הבא .
  • 7.
    אעלק רוצים לפגוע בארה"ב. המטרה האמיתית שלהם זה איראן (ל"ת)
    דודו 11/12/2014 14:39
    הגב לתגובה זו
  • ליאור 11/12/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    הם רוצים לפגוע בתעשיית פצלי השמן, שתשמיד אותם לחלוטין. ארה"ב היא סתם הצרכן והמתחרה שלהם, שהיא לא רוצה שיאבד את התלות שלו בה.
  • 6.
    אזרח 11/12/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
    7 שח לליטר דלק?!? איפה לפיד שאמר שיוריד את מחירי הדלק?! שנתיים באוצר ולא עשה כלום
  • פיטרו אותו מה אתה רוצה שהוא יוזיל לך את הדלק ? (ל"ת)
    לפיד 12/12/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
  • אמיר 11/12/2014 15:31
    הגב לתגובה זו
    בתור מס עקיף שגם מי שמרוויח כסף שחור משלם (מזומן או אשראי, התחנה מקבלת סכום X). מה גם שלא צריך דיונים מסובכים על העלאת ה-בלו. אם יורידו את מס הכנסה ויעלו את ה-בלו - דיינו - מי שעובד ישלם פחות ישיר ומי שנוסע ישלם בהתאם.
  • מס הבלו בשביל להחזיר את בלו למכבי (ל"ת)
    יורי 12/12/2014 00:21
  • אזרח 11/12/2014 16:52
    אין לרדת. תראה את מחיר המים - אמרו "מס בצורת" עכשיו בצורת למה לא מבטלים את המס? חבורה של מושחתים נבזים
  • 5.
    כתבה ממוחזרת ככותרת ראשית ? כמה שילמו לכם עבור הכותרת ? (ל"ת)
    יעקב 11/12/2014 13:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ציוני 11/12/2014 12:45
    הגב לתגובה זו
    הולכות להכפיל את עצמן בשנת 2015. היום הם בשפל הזדמנות קנייה חזקה
  • 3.
    הפיל 11/12/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנפט יורדים משום שהעולם עבר לאנרגיה ירוקה
  • 2.
    גם 40 50 דולר זה יקר מדי בהתאם למצב התפוקה (ל"ת)
    עילאי 11/12/2014 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צודק, למה שיעזור לאיראן ולדאע"ש אויביו שרוצים את מדינתו (ל"ת)
    שיריבו 11/12/2014 12:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.