מאבד גובה: הנפט משלים ירידה של 30% ב-5 חודשים לשפל של 4 שנים

רוסיה, איראן, ונצואלה ועוד יצואניות נפט רבות בעולם בצרות, מקור ההכנסה העיקרי שלהם בשפל שלא נראה מאז 2010
מתן בן ברוך | (15)

בהתאם לתחזיות האנליסטים בשבועות האחרונים, מחירי הנפט בעולם ממשיכים לצנוח והיום החוזים על הנפט הגולמי רושמים עוד שיא שלילי שלא נראה מאז שנת 2010. אחת הסיבות שגורמות לירידה החדה היום (1.9%) במסחר הוא נתון התוצר התעשייתי לחודש אוקטובר שמגיע לפנות בוקר (שעון ישראל) מסין שהצביע על עלייה של 7.7%, מתחת לצפי הכלכלנים שעמד על 8%. נתון זה מצביע על האטה בפעילות הכלכלית של צרכנית האנרגיה מספר 1 בעולם ומכאן מגיע חשש המשקיעים. מצד ההיצע, יצואנית הנפט הגדולה בעולם ערב הסעודית ממשיכה לשמור על שתיקה בכל הנוגע לאפשרות שתחתוך את כמויות ייצור חביות הנפט שלה.

הנתונים שמגיעים הבוקר מסין מראים שכלכלת סין מאבדת מומנטום עם נתון התוצר התעשייתי ונתון ההשקעה בנכסים קבועים שהציגו נתוני שפל שלא נראו מזה כ-13 שנה מה שחיזק את האמונה בקרב המשקיעים כי צפויה האטה בביקושים לנפט מהמדינות המתפתחות הגדולות בעולם.

"אין הרבה גורמים דוביים" אומר היום אבתר סאנדו, מנהל בכיר בתחום הסחורות ב-Phillip Futures בהתייחסות למצב הנפט. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע ציין קרטל הנפט אופ"ק כי תפוקת הייצור של חביות ליום צפויה להיחתך בכמיליון חביות בשנה הבאה. בתאריך ה-27 לנובמבר יפגשו מנהיגי אופ"ק במטה הבינלאומי שלהם בוינה, אוסטריה בכדי לדון כיצד יגיבו לירידה של כ-30% במחירי הנפט בתוך כ-5 חודשים בלבד.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    עירית 16/11/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    זרקו לנו הורדת מחיר דלק קטנה לאחרונה.. למה אנחנו לא יכולים להינות כשהמחיר בעולם יורד ?! הראשונים שאחראים על יוקר המחיה-הממשלה!
  • 11.
    אחד 14/11/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
    כשמחיר הנפט עולה מיד המדינה מעלה את מחיר הבנזין בהתאם. אבל כשהוא יורד האוצר ממש לא טורח להוריד בהתאם , פשוט גניבה מהכיס של האזרח!
  • 10.
    בן 14/11/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    לאמריקאים נמאס לשלם פרוטקשיין לרוסיה ולמדינות ערב והם הגדילו את התפוקה שלהם משמעותית בשביל להגיע לעצמאות אנרגטית. אם אופק יחתכו תפוקה לשמור על מחירים גבוהים, ארהב תמשיך להגדיל תפוקה (שווה להשקיע במחירים גבוהים) ובעתיד גם המחיר ירד וגם נתח השוק שלהם יקטן. הורדת מחיר עכשיו אומנם תפגע בהם, אבל לפחות הם ישמרו על נתח שוק.
  • 9.
    מדוע מחיר הדלק לרכב לא יורד ב 30% לעזאזאל לא ברור (ל"ת)
    הסובלים 14/11/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מחיר הדלק פה צריך להיות 5 שקל מדינה של גנבים (ל"ת)
    הבורר 14/11/2014 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנליסט עממי 14/11/2014 08:59
    הגב לתגובה זו
    חזקה ואפשר להרוויח המון ללא סיכון. המחיר לא יכול לרדת יותר!
  • גיא 16/11/2014 11:36
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח, זה יכול להיות סממן למיתון או להתיעלות אנרגתית.
  • ארבונשרמוט 14/11/2014 09:26
    הגב לתגובה זו
    גם ב 100 דולר לחבית. גם ב 90 דולר לחבית. גם ב 80 דולר לחבית. ועכשיו אתה אומר את זה ב 75 דולר לחבית. כרגע המגמה ברורה. אל תנסה להיות נביא. כאשר הכיוון ישתנה כולנו נדע זאת.
  • 6.
    דוד המלך 14/11/2014 06:26
    הגב לתגובה זו
    דפק לגמרי את הנושא של רכבי דיזל. באירופה רוב המכוניות הנמכרות זה דיזל שהוא מאוד חסכוני. בישראל רק בנזין בזבזני כדי שנאוצר ישתה לאנשים את כל הכסף ממיסים על הדלק. וכעת מחיר הנפט בעולם צנח אבל למה מי מת שיורידו באמת את מחירי הבנזין? משרד אוצר שודד חצוף !!!
  • 5.
    בארהב הברית שיאים חדשים וביזפורטל ממשיך להפחיד (ל"ת)
    דוד 13/11/2014 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דוד 13/11/2014 20:25
    הגב לתגובה זו
    לאור הצלילה במחירי הנפט האם לא הגיע הזמן לתזוזה במניות אל על ?
  • 3.
    שלום 13/11/2014 19:54
    הגב לתגובה זו
    כאשר המחיר היה 148 דולר והדלק קפץ ל7.5 שח טען ראש הממשלה דאז שמחיר החבית גבוהה והיוםjQuery20309578352444805205_1415904545644??????,,,,,??????????
  • 2.
    אבו געפר 13/11/2014 18:55
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות השקעה, מחירי נפט נמוכים רווחים גדולים לחברה !!
  • 1.
    היכן הירידה במחירי הדלק? (ל"ת)
    שאולי 13/11/2014 18:54
    הגב לתגובה זו
  • אצל זוג ביבי שרה (ל"ת)
    תושב ביבילנד 13/11/2014 19:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.