סופרטאנקר תחבורתי: הממשלה תשקיע 4 מיליארד שקל ב-45 מחלפים וכבישים שיזרזו את שיווקן של 50 אלף דירות
מנסים לקדם את תשתיות התחבורה ולקרב את הפריפרייה: משרדי התחבורה, אוצר, הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל חתמו היום על סיכום תקציבי בהיקף של כ-4 מיליארד שקל אשר יחול בין השנים 2014-2020 למימון כ-45 פרויקטים תחבורתיים בעלי זיקה לדיור תוך הקדמת ביצוע פרויקטים והתאמתם ללוח הזמנים הצפוי לבניית יחידות הדיור. הסיכום בעניין יעלה לאישור קבינט הדיור ביום שני הקרוב.
בין הפרויקטים הנכללים בסיכום: ביצוע פרויקטים תחבורתיים בעיר חריש בהיקף של 170 מיליון שקל, הרחבת כביש 444 ליד ראש העין, סלילת נת"צים והקמת מחלף כניסה לעיר בעלות של כ-500 מיליון שקל, מחלף כניסה צפוני לאשקלון בעלות של 270 מיליון שקל, מקטע דרומי של כביש 38 עד בית שמש המתנה שיווק 10,000 יח"ד בעיר בעלות של 430 מיליון שקל, מימון מפרידן על כביש 65 שיאפשר בנייה במקום בו עומד מחנה 80 בעלות של 145 מיליון שקל.
7,100 דירות ביבנה
בנוסף ימומנו מחלף אפולוניה בהרצליה בעלות של 77 מיליון, מחלף רמת שלמה בירושלים, שיקוע מסילת הברזל בכביש 42 במידה ויאושרו כ-7,100 יחידות חדשות לבנייה בעיר יבנה, הסדרים תחבורתיים לקראת שיווק מחנה תל השומר ובכלל זאת ציר מוטה גור שיאפשר שיווק של מתחם הרופאים ובו 1,600 יחידות דיור מתוכן 1,200 להשכרה.
כמו כן ימומן תכנון פרויקטים ארציים בתחום התחבורה הדרושים לצורך שיווק מחנות סירקין, צריפין ותל השומר ועוד פרויקטים נוספים. הסכם זה מהווה את תכנית העבודה המרכזית של המשרדים לתחום תשתיות התחבורה תומכות הדיור לשנים הקרובות ונותן ודאות ליזמים ולתושבים ביחס לקיומן של תשתיות ראויות לפרויקטים.
- הצפיפות בכבישים: מתחילת המילניום זינוק של פי 2.2 בכמות הרכבים
- האוצר: בלי מס נסיעה על רכבים חשמליים- פקקי התנועה יחריפו משמעותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר התחבורה, ישראל כץ: "בכל מקום שבו פותחו תשתיות התחבורה גדל הביקוש לדירות באופן משמעותי והביא לפיתוח אזורי תעסוקה ולהקמת מוסדות חינוך. אני סבור שהתכנית החדשה שאנחנו מקדמים תיצור שינוי משמעותי במפת הדיור בישראל תוך פיתוח אזורי דיור ברחבי הארץ"
לפיד: "נהפוך כל אבן כדי להגדיל את היצע הדירות"
שר האוצר, יאיר לפיד: "יש לנו מטרה משותפת, לפתור את משבר הדיור. הרחבת ערוצי התחבורה תקדים שיווקים באזורי ביקוש. נמשיך לעבוד יחד ולהפוך כל אבן כדי להביא להגדלת היצע הדירות בישראל."
שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל: "אנחנו שותפים ראשיים של אזרחי ישראל בדרך לדירה. היום אנחנו מעניקים לחסרי הדיור ומשפרי הדיור דחיפה משמעותית בדרך לדירה שלהם. קופת החסמים עליה סיכמתי עם שר האוצר כבר לפני שנה, מקבלת היום משנה תוקף ותאפשר לנו להמשיך ולהגדיל את היצע הדיור בצורה ניכרת. תכניות הסכמי הגג, מחיר מטרה ומע"מ 0 לצד הסרת החסמים מהווים פריצת דרך בתחום הדיור וישפיעו בצורה ניכרת על הורדת המחירים שאני בטוח שנראה כבר בשנת 2015. שיתוף הפעולה בקבינט הדיור בין המשרדים השונים הוא בשורה מרעננת ואני מברך את חבריי על כך".
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן: "הסכם נתיב לדירה ושיטת הסכמי הגג הופכים את עבודת רשות מקרקעי ישראל לחכמה יותר ואפקטיבית יותר. לא עוד חסמים שהופכים שיווקי קרקע לאבן שאין לה הופכין אלא שיווקים המתגברים על החסמים השונים ונותנים מענה לביקושים. קבינט הדיור בהובלת שר האוצר ושר השיכון מאפשר לרשות מקרקעי ישראל לשווק יותר ולהתמודד עם צרכי הדיור. נתיב לדירה יאפשר שיווק של עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש".
כתבות מעניינות נוספות:
- 16.האדם הפשוט 23/06/2014 10:58הגב לתגובה זוהכל כדי שנבזבז עוד דלק לשלם יותר מיסים למדינה הכל מחושב חברים....מנהיגים שבעים מנותקים מהמציאות
- 15.צפוני 23/06/2014 10:47הגב לתגובה זומה קורה עם הצפון שכחתם אותנו במדינה אנחנו לא אזרחים שמשלמים מיסים??? הצפון קורס המדינה מעלימה עין משקיעים רק בתל אביב, שיהיה ללסביות ולהומואים איפה לגור....מדינה ביזיון!!
- 14.יזרזו שיווק? ומי יקנה שוב קרטל הקבלנים שיאגרו קרקעות?? (ל"ת)אריאל די לשקר לציבור 22/06/2014 19:25הגב לתגובה זו
- 13.יכלו לבנות 8000 יח"ד 19/06/2014 19:04הגב לתגובה זובכסף הזה במקום שיזרום לכיסי טייקונים יכלו לבנות 8000 יח"ד בבנייה ציבורית להשכרה בפיקוח.. מדינה עושקת אזרחיה
- 12.א 19/06/2014 09:53הגב לתגובה זומדוע לא מטפלים ומזרזים פינוי בינוי בשכונות הדרומיות בפ"ת ?
- 11.צפוני 19/06/2014 00:30הגב לתגובה זוכל הפרויקטים בין חדרה לגדרה
- 10.yvgeny82 18/06/2014 21:49הגב לתגובה זורכבות מהירות אוטובוסים יעילים מערכת תחבורה נורמלית. לא עוד עוד כבישים זיהום ותאונות דרכים. מה עם רכבות מהירות לבין אזור הצפון מרכז דרום. מה עם רכבת קלה שבונים כבר 15 שנה ועוד לא בנו כלום. מה עם מערכת אוטובוסים יעילה נוחה. מה עם שבילי אופניים עירוניים ובין עירוניים. מה עם רכבת תחתית בגוש דן במטרופולין הדרום והצפון. למה אתם משקיעים בכבישים ומחלפים שגורמים רק לעוד פקקים לעוד איבוד זמן ומשאבים לזיהום אוויר לתאונות למה??
- 9.דיבורים כמו חול ואין מה לאכול! יהיר לפיד תתחיל לעבוד!!! (ל"ת)יאיר 18/06/2014 19:36הגב לתגובה זו
- 8.אזרח 18/06/2014 19:18הגב לתגובה זונמאס כבר שאין תחבורה ציבורית טובה 24\7 !!!
- 7.ממשלה ימנית-תמיד תדאג לעשירים (ל"ת)ה 18/06/2014 18:39הגב לתגובה זו
- 6.עם ישראל מאס בדיבורים, רוצים לראות מעשים בשטח! (ל"ת)דודו 18/06/2014 18:26הגב לתגובה זו
- 5.פינוי בינוי 18/06/2014 18:16הגב לתגובה זועיריית פתח תקווה לא מרשה להרוס מבנים ישנים אין להם שום תוכנית הם מחכים לרעידת אדמה שתגיע אמן
- 4.אדריכל 18/06/2014 18:15הגב לתגובה זוכביש ראשי שחוצה שכונת מגורים הופך את חיי התושבים לבלתי נסבלים . כבישים כאלו המשמשים גם תחבורה ציבורית צריכים לעקוף שכונות ולא לעבור בתוכן !
- 3.צביקה דורון יועץנדלן 18/06/2014 18:11הגב לתגובה זוזו הבעיה - כל כביש ומחלף מעלים את מחירי הדירות באזור ב 200,000-300,000 ש"ח, ואלה שהיום בני 20 יצטרכו לשלם על כך בעוד 10 שנים כשירצו לקנות דירה.
- רצתי לקנות אבל עקפו אותי באיילון 178,000 תינוקות!!! (ל"ת)שיט הלכה הדירה 18/06/2014 18:22הגב לתגובה זו
- 2.בא 18/06/2014 18:09הגב לתגובה זוסינים ,אולי תלך לאיבחון בתלהשומר חמוד .
- 1.יניב 18/06/2014 18:02הגב לתגובה זובמקום להשקיע בכבישים צריך להשקיע בתחבורה ציבורית: רכבות בין הערים בתדירויות קבועות שאפשר לסמוך עליהם. כל גוש דן צריכה להיות מרושתת ברכבת תחתית שמסונכרנת עם תנועת הרכבות מהפיריפריה רק זה יגרום לאנשים להתרחק מהמרכז.
- yvgeny82 18/06/2014 21:41הגב לתגובה זועוד זיהום אוויר עוד הרג בתאונות דרכים והרס של שטחי טבע פתוחים ובעלי חיים המעטים שעוד נשארו בארץ הצפופה הזאת.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
