לחץ מכירות: החוזים על הנפט בשפל של 6 חודשים - נובל אנרג'י צוללת 5%

החוזים העתידיים על הנפט השילו 1.6% היום והמסחר בהם נסגר במחיר הנמוך ביותר מזה שישה חודשים כשהממשל האמריקאי מדווח על שבוע עשירי ברציפות של עלייה במלאי הנפט הגולמי
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה נפט סחורות

החוזים העתידיים על הנפט שקעו ביום המסחר הנוכחי ב-1.6% למחיר של 92.15 דולר לחבית. לפי דיווח של FactSet מדובר במחיר הנמוך ביותר מזה 6 חודשים (סוף מאי). הירידה התלולה של יום המסחר גררה את מניות האנרגיה הבולטות להסחר תחת לחץ מכירות כאשר נובל אנרג'י איבדה 5% מערכה. "מחירי הנפט הגולמי נמצאים ברמות שלא ראינו מזה חודשים ואנו מרגישים שמגמת הירידה תימשך" כך אמר טריק זהיר, שותף מנהל בחברת הייעוץ Tyche Capital Advisors, לרשת Market Watch. "לא נהיה מופתעים לראות את מחיר הנפט הגולמי יורד אל מתחת ל-90 דולר לחבית עד שחברות הנפט יצמצמו את מלאי החביות משיקולי מס לקראת סוף דצמבר". נזכיר כי לאחרונה נחתם הסכם היסטורי בין המעצמות לאיראן לצמצום תכנית הגרעין והקלה בסנקציות. במייל אשר נשלח למשקיעים היום על ידי ג'ק אבלין, מנהל השקעות בכיר ב-BMO Private Bank, נכתב "נראה כי המשקיעים בעולם מאמינים בהסכם עם איראן שעתיד להזרים לשוק מלאי נפט בשווי מיליארדי דולרים". מלבד נובל אנרג'י, כמה חברות אנרגיה בולטות נסחרות היום בטריטוריה האדומה כאשר אקסון מובייל מאבדת 0.55%, שברון, חברת האנרגיה השניה בגודלה בארה"ב, משילה 0.33% ומניות קונוקו פיליפס מאבדות 0.37%. ארגון מידע האנרגיה האמריקאי דיווח כי מלאי הנפט הגולמי טיפס ב- 3 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב- 22 בנובמבר. נתון זה הוא בניגוד למה שצפו האנליסטים שהעריכו שתהיה דווקא ירידה של 1.5 מיליון חביות. אתמול לעומת זאת, דיווח המוסד האמריקאי לנפט (American Petroleum Institute) על עלייה חדה משמעותית ברמה של 6.9 מיליון חביות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למגיבים הירידה קשורה לחוזים על הנפט ולא קשורה לגז (ל"ת)
    שחר 28/11/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עדיף להיות בחוץ כרגע (ל"ת)
    מבין 28/11/2013 00:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רציו- הלך עליך . המשך צלילה . מזל שהתיאשתי ממך וברחתי (ל"ת)
    יריב 27/11/2013 22:45
    הגב לתגובה זו
  • גם אני ברחתי אתמול קצת מאוחר אבל היה נחמד (ל"ת)
    מאוכזב לפיד 28/11/2013 09:44
    הגב לתגובה זו
  • אין ליוויתן עוד שנתי 28/11/2013 08:32
    הגב לתגובה זו
    כנל אבנר דלק קידוחים
  • 1.
    לעזור ללוסקין 27/11/2013 22:37
    הגב לתגובה זו
    עלולה להיפגע ולרדת פיפס .
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.