לעבר הלא ידוע: גם ברננקי לא מצליח להבין את הזהב, מה כן אפשר להבין?
התנודתיות הרבה במחיר לאונקיית זהב השאירה את המשקיעים והכלכלנים אובדי עצות. החל מאוקטובר 2012 מחיר הסחורה לא מפסיק לרדת כאשר חודש יוני סימל נקודת שפל היסטורית כאשר המחיר ירד מתחת ל-1,200 דולר.
ביום רביעי האחרון, נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר לוועדת הבנקים בסנאט "אף אחד לא מבין באמת את התנודה במחיר לאונקיית זהב, ואני לא מתיימר להבין גם". ברננקי אמר את הדברים בתוגבה לשאלה מדוע לדעתו מחירי הזהב כה תנודתיים.
בעוד שהסוחרים בעולם מנסים לחזות את המועד שבו המחיר לאונקייה יחצה את רף ה-1,300 דולר, אנליסטים אומרים שיש עוד פקטור מרכזי אשר לא נלקח בחשבון - הביקושים מכיוון אסיה.
אדמונד מוי, בכיר בממשל האמריקני לשעבר ואיש עסקים בהווה, אומר כי התנודתיות הרבה במחיר לאונקיית זהב הסיטה את תשומת ליבם של הסוחרים מהביקושים הגדולים אשר מגיעים מכיוון אסיה.
"המחיר הנמוך לאונקייה, הגדיל, אף יותר, את הביקושים מכיוון המזרח הרחוק אשר התבטא בהעברה של כמויות גדולות של זהב מארה"ב לאסיה ובמיוחד סין". אמר מוי אשר משמש בימים אלו כלכלן של'מורגן גולד' (MORGAN GOLD).
מאז חודש יוני, אשר סימל את השפל הגדול במחיר לאונקייה ב-3 השנים האחרונות, הזהב התחזק בכמעט 9%, זאת בתגובה לאי הוודאות הגדולה אשר מתרחשת במשק בכל הנוגע לתכנית הרכישות. אבל לאחר שנחלש ב-20% בתקופה בשנה האחרונה, הסנטימנט נשאר חלש ואנליסטים כבר לא בטוחים שהחזקה בזהב לתקופה ארוכה היא החלטה נכונה.
מוי מוסיף ומציין "אם הצמיחה הבינונית בכלכלת ארה"ב תימשך, יש לצפות כי ל'פד' יהיה קשה לצמצם את תכנית הרכישות בלי אינפלציה, אשר תגרום למשקיעים לרוץ אחרי הזהב בשנית." מוי מוסיף "הבעיה הפעם תהיה שההיצע יהיה נמוך יותר, ואתם יודעים למה הדבר יגרום".
- 4.הכי ותיק 38 22/07/2013 10:12הגב לתגובה זוומדוע????? מאחר ו זה הדבר היחידי שאי אפשר להדפיס $$$$$$$$$ כמה שרוצים זו הסיבה שערכו של ה$$$$ מתרסק תארו לעצמכם מה היה קורה עים מכונת הדפוס היתה אצל הגרוזינים
- 3.צביקה 19/07/2013 19:17הגב לתגובה זואחרי עליה של 13 שנה.נגמר הסוס לזהב ולדעתי הוא ירד בסביבות 5 השנים הבאות.כמובן שגם יהיה קצת תקונים.בגדול לחפש תחליף לזהב...
- אלון 20/07/2013 10:27הגב לתגובה זואבל.....עם הכיס היה מלא הוא היה קונה ו......הרבה זהב
- 2.הכי ותיק 38 19/07/2013 15:08הגב לתגובה זוכמו שנאמר מיליארד הודים לא טועים תנו להם כמה שיותר זה יותר טוב הצרה ש הבלימה בעסקים בזהב מגובה ב תקנות וחוקים של הממשלות
- 1.יעד 1150$,1000,870,700 (ל"ת)סוחר בשורט חוזים זהב 19/07/2013 14:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
