גרף

הריבאונד של קרדיט סוויס: מניית הבנק משלימה מהלך בזק של 30% - צפו בגרף

אחרי התרסקות של 80% מהשיא של 2007, מניית הבנק השוויצרי מתאוששת בשבועות האחרונים. פה בישראל - כור מזנקת 8%
יעל גרונטמן | (15)

קצת נחת לנוחי דנקנר שרואה היום את מניית קרדיט סוויס (סימול: CS) עולה בעוד 3% ומשלימה בכך טיסה של כ-30% מאז השפל שרשמה בתחילת חודש אוגוסט, גם במסחר המוקדם בוול סטריט מטפסת קרדיט סוויס בכ-3.5% לרמה של 22.24 דולר, המשקף לה שווי של כ-28.5 מיליארד דולר.

העליות שנרשמות היום בקרדיט סוויס מובילות לעליות של כ-8% במניית כור כ-10% במנית דיסקונט השקעות ומגיעות גם לראש הפירמידה, אידיבי אחזקות שעולה ב-4.3%.

העליות בקרדיט סוויס מוסברות בעיקר על ידי העליות שנרשמות בסקטור הבנקאות האירופי כולו היום. זאת, על רקע האישור שנתן ביהמ"ש בגרמניה להשתתפותה של המדינה החזקה ביותר בגוש האירופי בקרן החילוץ המיועדת לשמש כמנגנון היציבות האירופי. קרן שבאמצעותה מתכוון יו"ר ה-ECB לבצע את רכישות האג"ח הפריפריאליות עליהם הודיע בשבוע שעבר. מדובר ב, פעולה עלייה רמז לראשונה באופן ברור כבר בהחלטת הריבית הקודמת באיחוד האירופי בחודש שעבר.

מניית קרדיט סוויס נעה בשנה האחרונה בין שיא של כ-32.4 דולר שנרשם באוקטובר 2011 לשפל של כ-16.1 דולר שנרשם באוגוסט 2012, מחודש מארס צנחה המניה ברציפות עד לאוגוסט והובילה למשבר אדיר בקונצרן הישראלי שדיווח בסיום הרבעון השני על הפסד ענק של כ-1.27 מיליארד דולר שרובו נבע מהפסדיה של כור בגין השקעתה ב-2.3% ממניות קרדיט סוויס.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כדאי שתפנימו-נוחי גמור! גם טיפוס של 50% בCS לא יועיל לו (ל"ת)
    טיפה בים שלא תועיל 12/09/2012 21:30
    הגב לתגובה זו
  • כדי שנוחי יתאושש צריך שהמשיח יבוא - מר רנטגן - לטיפולך! (ל"ת)
    אכן מצב נוחי סופני 12/09/2012 22:08
    הגב לתגובה זו
  • סלקום תתאושש, קרדיט תפציץ, שופרסל תרים ראש, ווגאס יצליח (ל"ת)
    נוחי כן יצליח להשתקם 12/09/2012 22:03
    הגב לתגובה זו
  • שכחת להוסיף שגם המשיח יגיע (ל"ת)
    המשיח 16/09/2012 11:38
  • חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    בדיחה טובה 14/09/2012 10:45
  • 6.
    גיל 12/09/2012 20:48
    הגב לתגובה זו
    עכשיו שקרדיט סוויס תתחיל לעלות כולם יחזרו לעשות חשבון שוב.
  • 5.
    נשמה טובה שלנו אתה 12/09/2012 19:25
    הגב לתגובה זו
    אתה חלק חשוב בעם הזה
  • האיש הרע 16/09/2012 11:37
    הגב לתגובה זו
    אבל אם לא ישלם, נקצץ לו אותם.
  • 4.
    מני 12/09/2012 19:24
    הגב לתגובה זו
    בבקשה עוד 30% ואז יחזיר חובות כמו שמתכנן
  • יוחאי 16/09/2012 11:35
    הגב לתגובה זו
    אתה כניראה נמצא בפוזיציה.
  • 3.
    מי שהספיד את נוחי עוד יוכל את הקובע (ל"ת)
    פיני 12/09/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
  • נכון מאוד. רק להבא תכתוב 'כובע' ולא 'קובע' (ל"ת)
    אריסטובלוס 12/09/2012 17:27
    הגב לתגובה זו
  • יאכל את הכובע. כוונתך טובה אבל סבירותה אפסית. (ל"ת)
    גם המילה יוכל שגויה 13/09/2012 19:52
  • 2.
    משקיע 12/09/2012 17:01
    הגב לתגובה זו
    לממש 30-40% ממניות על מנת להקטין מינוף ולצמצם נזקים אפשריים עתידיים (כי אירופה היתה ונשארה במשבר)
  • 1.
    שמח 12/09/2012 16:44
    הגב לתגובה זו
    אני מאחל לנוחי הרבה נחת בשבילו ובשביל המשקיעים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.