דן הלמן בטור דעה קודר: "תהיו מוכנים לדימום מתמשך בשוק המניות המקומי"
אתמול, יום ב', שוב הגיעו חדשות רעות ממשבר החובות של אירופה וגם הפעם זו הייתה ספרד עם קצת "עזרה" מיוון. הממשל המקומי בספרד מתחיל להראות סימני קריסה כאשר מחוז ולנסיה הגיש בקשת סיוע מהשלטון המרכזי בשבוע שעבר ולהערכת השווקים זוהי רק הסנונית הראשונה, כאשר מחוז מורסיה כנראה הינו הבא בתור. בנוסף, הבנק המרכזי של ספרד דיווח כי הכלכלה הספרדית התכווצה בשיעור של 0.4% ברבעון החולף וכי ההסתברות למיתון היא גבוהה (שני רבעונים רצופים של התכווצות הכלכלה).
יוון "תורמת" את חלקה בזריעת הפאניקה כאשר ישנם דיווחים באירופה על כך שקרן המטבע תעצור את הסיוע ליוון מה שיגרום למדינה לפשיטת רגל כבר בספטמבר הקרוב. בתגובה, אגרות החוב של מדינות ה PIIGS נפלו בצורה חדה ושלחו את שווקי המניות באירופה לירידות.
המשפט של לינקולן...
רבות כבר נכתב על משבר החובות העולמי בכלל וזה של אירופה בפרט אך עדיין האמת הבסיסית לא מופנמת ע"י המשקיעים או קובעי המדיניות. אברהם לינקולן, נשיאה ה-16 של ארה"ב אמר בעבר: "יכול אתה לרמות כמה אנשים כל הזמן, או את כל האנשים כמה זמן, אולם אינך יכול לרמות את כל האנשים כל הזמן". זוהי בדיוק הנקודה לדעתי עם משבר החובות באירופה.
למדינות אין כסף וגם לא יהיה. הבור הוא עמוק הרבה יותר ממה שנראה למי שמביט מבחוץ. לפיכך, פתרון בעיית החוב (והמינוף) איננה יכולה להתבצע ע"י הזרמת עוד כסף בדיוק כמו שגמילת אלכוהוליסט איננה יכולה להתבצע ע"י הזרמת אלכוהול אל פיו. הדרך הבטוחה, הקצרה והיעילה ביותר הינו להגיע להסכמי הסדר חוב מקיף של המדינות הרלוונטיות. אין ספק, החלטה כזו תגרור את השווקים הפיננסים לסחרור וכסף רב יימחק. ברם, ישנן שתי נקודות אור חשובות בהחלטה אמיצה שכזו: הראשונה, את עיקר החוב המסוכן של מדינת PIIGS מחזיקים המוסדיים והבנקים של אותה מדינה ולפיכך מי שישלם את החשבון זה בעיקר מי שנהנה במסעדה. השנייה, זה יאפשר התאוששות מהירה יחסית לאלטרנטיבה המסתמנת כיום ולא פחות חשוב הקרקע לצמיחה תהיה בריאה יותר ויציבה יותר.
השווקים - הם ימשיכו לדמם
מבחינת העתיד הקרוב לעין, נמשיך לראות מגמה של "בריחה" לנכסים "בטוחים" כגון הדולר, אג"ח ממשלת ארה"ב ואג"ח ממשלת גרמניה. אנו נמשיך לחזות בשווקי הון עם תנודתיות גדולה ומוסדיים שיושבים על הגדר. בחלקת אלוהים הקטנה שלנו באחד העם, אם נוסיף לכך את הבעיות הייחודיות שלנו שבין היתר ניתן למנות בהן: מצב גיאופוליטי נפיץ, מחאה חברתית דליקה, משבר קואליציוני, רגולציה מתהדקת, מיסוי גבוה, אזי שווקי המניות שלנו צפויים להמשיך ולדמם במחזורים נמוכים וכן אני צופה המשך מגמה של פתיחת מרווחים בשוק האג"ח הקונצרני.
*הניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד. ניתוח זה משקף את דעת הכותב לפי מיטב הבנתו ביום עריכת הניתוח. הוא אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותב ומי מטעמו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם משימוש בניתוח זה.
- 11.נתן 25/07/2012 07:06הגב לתגובה זולכל המגיבים בשכר מטעם הממשלה קשה לכם להודות שדן הלמן צודק. הוצאות על בטחון,מתנחלים,ממשלה מנופחת,חרדים,חוסר תחרותיות במשק אלו גורמים אמיתיים למצב העגום של כלכלה.
- 10.חזי 25/07/2012 01:39הגב לתגובה זוקניתי עוד דלק אנרגיה היום אף על פי חמת אפו של תשובה
- 9.אורי דרור 24/07/2012 18:03הגב לתגובה זוכי ככה הם רגילים. לא להאמין למי שמוחק את כספי המשקיעים !! ו....אין חכם כבעל נסיון - כמוני !!!
- 8.דג זהב 24/07/2012 16:33הגב לתגובה זותודה דן, כתבה מושכלת, נראה שגם נכונה, הלוואי שנתבדה, אבל הרוח נושבת קרירה.......:-)
- 7.כלכלן בכיר ביותר 24/07/2012 13:31הגב לתגובה זוביזכות המדיניות הפיסקלית הקפדנית של ראשי המשק הכלכלה כאן מאד חזקה. גם היום ניתן לראות בקלות שבאירופה המדדים יורדים ובישראל הם מטפסים יפה. המשק הישראלי נמצא בעמדה פרוגרסיבית מתקדמת שתוביל אותו לראלי בתוך ימים. כך שמה שכתב הכלכלן הזוטר בטור הזה מופרך כליל מהמציאות.
- קודם כל שנדביק את הפער השלילי אז נדבר (ל"ת)niviv 25/07/2012 00:41הגב לתגובה זו
- 6.משה 24/07/2012 13:26הגב לתגובה זוהפחידו את כולם עם יוון אבל בסופו של יום יוון משלמת ותשלם . עכשו עם ספרד ואיטליה שם זה יהיה חדלות פירעון . השוק יורד באירופה כי אין הדפסה של כסף ולא מוכנים להסיר את גורם אי הוודאות ע"י התחייבות הבנק המרכזי לפרוע את האגחים . הפיתרון היינו לנצל תנודות בטווח קצר עם הגבלת הפסד ולהמשיך להשקיע בנכסים כגון נדלן כי נכסים לא ניתן להדפיס .
- 5.טוב שהוא נזכר שנתיים באיחור (ל"ת)משה 24/07/2012 13:08הגב לתגובה זו
- 4.משקיע 24/07/2012 13:06הגב לתגובה זובורסנ יורדת בגלל יתרוט השורטים ענקיים. זה אומר שהם קבר מכרו מניות ב כ-מיליארד שח. ו חייבים לקנות אותם אני קונה בזמן שהם מוכרים ומפילים בורסה על תהיו פריירים תקנו מניות עכשיו ב חצי מחירתנו מכה לשורטיסתים שיזכרו לכל החיים. אין מה לחשוש הבורסה זולה מאוד לטווח של שנה שנתיים רווחים טובים מאוד
- 3.יודע דבר 24/07/2012 12:55הגב לתגובה זועם כל הכבוד לדן הלמן לא מקובלת עלי הגשיה הכוללנית שלו בה הוא נכנס כמו פיל בחנות חרסינה בכל השוק......יש לבחון כל נייר לגופו גם כאשר מסביב ייהום הסער.....שיסביר החב המלומד מה הקשר בין המצב בארופה לאפשרות שתהיינה תגליות גז ונפט-שעדיין לא תומחרו??וכנ"ל לאפשרות של תגליות ופריצות דדרך בתחום הביו-טכנולוגיה? או מניה למשל כמו כיל- כשיש בצורת והעולם רעב לדישון כי העולם בכלל רעב- האם הביקוש לדגנים לא יעלה? בגלל הבעחות בארופה העולם יאכל פחות?...נו באמת..מר הלמן...הכי קל להיות רואה שחרות ולקונן כי כמו שאמר פרופסור מכובד מהטכניון- הכח קל להיות פסימיסט ובכייני-כי אם זה יהיה נכון תמיד הבכיין יבוא ויגיד אמרתי לכם..ואם יתבדה- מי יזכור אותו בכלל?
- 2.לא לשכוח לו את ההשקעה הכושלת באיסלנד. בושה וחרפה! (ל"ת)מני 24/07/2012 12:49הגב לתגובה זו
- 1.שלום - בדיקבה (ל"ת)אבי 24/07/2012 12:43הגב לתגובה זו
- nofer 24/07/2012 12:55הגב לתגובה זוהבורסה מדממת כמעט שנה אם לא יותר, אז היא תדממם עוד עד שנשמתה תצא ועד שליכוד ייפול מהשלטון ומישהו עם מנהיגות ראויה יתפוס את השלטון. אני מחכה בקוצר רוח לנפיל ביבי-שישינסקי ומה שמו---הדוקטור לפילוסופיה של כלום.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.