שוק ההון הישראלי בעיני השחקנים הזרים - לאן יזרום הכסף?

דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, כותב עליית המדרגה של שוק ההון הישראלי אך ככל הנראה ייאלץ להמשיך ולהיאבק על מקומו בראייה הגלובלית
דן הלמן | (3)

בשנה החולפת שוק ההון הישראלי עלה מדרגה בינלאומית משוק מתעורר לשוק מפותח. בירושלים השמפניות נפתחו העיתונות הכלכלית המקומית חגגה. אמנם, טרם עברה שנה מיום המעבר החגיגי אך עם סיום חג הפסח, מעניין יהיה לבחון קצת כיצד אנו נראים ביחס לעולם (המתעורר והמפותח).

המשק המקומי הפגין ביצועים מרשימים הן בשעת המשבר של 2008 והן ביכולת ההתאוששות המהירה שהפגין המשק ושוק ההון. ישראל הינה מהשווקים הבודדים אשר חזרו לרמת תעסוקה, צמיחה ומחירי בורסה לתקופת טרום המשבר של 2008. אין ספק שהעובדה הנ"ל לא נעלמת מעיני המשקיעים ברחבי העולם.

ב-2007, מבחינת שווקי ההון העולמיים, התגלו השווקים המתעוררים. הסיבות לכך היו רבות, חלקן עדיין רלוונטיות כגון, העתיד של הצמיחה הכלכלית העולמית מבוסס על המדינות המתעוררות הן ככוח יצרני אך לא פחות חשוב מכך ככוח צרכני. חלקן קצת פחות, רדיפה אחר תשואה תוך ניהול סיכונים לא מספק.

החל משנת 2007, סך הכספים הזורמים לשווקים המפותחים הינו שלילי (כלומר שווקי ההון מוציאים כספים מהשווקים המפותחים) בעוד השווקים המתעוררים נהנים מזרימה חיובית של כספים למעט 2008 אך גם בה נרשמו פדיונות כבדים יותר בשווקים המפותחים (201.2 מיליארד דולר פדיונות בשווקים מפותחים אל מול 50.9 מיליארד דולר בשווקים מתעוררים).

אמנם, השווקים המפותחים עדיין מרכזים את החלק הארי של הכסף בעולם אך היחס בין השווקים המפותחים למתעוררים הולך ומצטמצם. אם ב-2004 השווקים המפותחים היוו כ-7% מסך הנכסים בעולם אזי בסוף 2010 הם מהווים כבר כ-15.9% כאשר הקצב לסגירת הפער הולך וגדל. לפיכך, המעבר של ישראל משוק מתעורר לשוק מפותח עלול להקטין את זרימת הכספים לשוק ההון המקומי. אך, לא בהכרח הכל שחור. קיימים שווקים בתוך השווקים המפותחים הנהנים מזרימה חיובית של כספים כאשר סינגפור הינה דוגמה טובה לכך.

מלחמתו של נגיד בנק ישראל

מניתוח נתוני בנק ישראל מתגלה כי המעבר לשווקים מפותחים לא היטיב עם שוק המניות המקומי בשלב הנוכחי. בשנת 2009 זרמו לבורסה בת"א כ-1.7 מיליארד דולר אשר סייעו למעו"ף ולמדד ת"א 100 להיות אחד הטובים בעולם מבחינת תשואה. ברם ב-2010 נרשמו מכירות של זרים במניות בת"א בשיעור של כ-0.8 מיליארד דולר. אבל, הסיפור האמיתי הוא באג"ח ממשלתי.

בשנת 2009 השקיעו הזרים בישראל, בהיותה שוק מתעורר רק 1.7 מיליארד דולר בשוק האג"ח כלומר אותו היחס כמו במניות. בשנת 2010 אם עליות הריבית במשק המקומי והמעבר לשוק מפותח, רמת הסיכון של ישראל בעיני המשקיעים העולמיים פחתה והכסף זרם. כמעט 10 מיליארד דולר הוזרמו לשוק האג"ח הממשלתי ולמק"מ ע"י זרים בשנת 2010 כאשר 4.4 מיליארד מתוכם ברבעון הרביעי של השנה. בינואר 2011 רכשו זרים אג"ח ממשלתי ומק"מ בסכום של 2.6 מיליארד דולר. תנועות ההון הללו לא נעלמו מעיניהם של בנק ישראל ומשרד האוצר וההגבלות שהחלו להשית הרגולטורים סייעו לירידה בהיקף פעילות הזרים כך ש"רק" 430 מיליון דולר הושקעו בחודש פברואר בשוק האג"ח הממשלתי בישראל.

מה יקרה בעתיד לבוא?

בסופו של יום צריך לזכור כי שוק האג"ח גדול משמעותית משווקי המניות וכאשר הצמיחה העולמית צפויה לנבוע בעיקר מהמדינות המתעוררות. לפיכך, סביר להניח כי המגמה של המשך הפניית כספים ובעיקר כספים באפיק המנייתי לשווקים המתעוררים תימשך. מהבחינה הזאת, שוק המניות המקומי ייאלץ להיאבק על זכות קיום בתוך תיק ההשקעות העולמי כאשר יכולתו לתפוס נתח שוק בתוך עוגת הכספים ההולכת ומצטמקת של השווקים המפותחים תלויה הרבה בצמיחה ובקברניט המשק. היכולת של ישראל למשוך השקעות זרות תלוי גם בבהירות רגולטורית ושמירה על כללי תחרות ברורים ויציבים.

לצערנו, ישראל איננה מדורגת במקום מספיק גבוה במדד העולמי ל"הקלות לבצע עסקים" (מקום 29) בעוד סינגפור, הונג קונג ואוסטרליה אשר נהנות מזרימה חיובית של כספים לשווקי ההון, למרות היותן במדד השווקים המפותחים מדורגות במקומות הראשון, השני והעשירי בהתאמה. להדגשת חומרת מצבה של ישראל, תאילנד, מאורציוס ומלזיה מדורגות מעל ישראל במדד הנ"ל.

יחד עם זאת, חוזקו וחוסנו של המשק המקומי מזמין את המשקיעים הזרים היותר סולידיים, שחקי האג"ח. כאשר לוקחים בחשבון את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ואירופה האטרקטיביות של ישראל לשחקני האג"ח עולה משמעותית.

סביר להניח, כי שחקני האג"ח העולמיים עשו שיעורי בית וראו כי גירעון הסחר של ישראל הולך ומצטצמם ומאזן הסחר של ישראל הופך לחיובי. נוסיף לכך את העובדה כי ישראל עשויה להפוך ליצואנית אנרגיה (במקום יבואנית אנרגיה) וזאת כפוף כמובן לסביבה רגולטורית/חוקית/מיסוית תומכת, אזי העתיד של השקל מצביע על התחזקות מול סל המטבעות או לכל הפחות אי היחלשות.

לפיכך, אם לא ישונו התנאים בשוק, הזרים יזרימו לשוק ההון המקומי כספים רבים אך דווקא לשוק האג"ח הממשלתי והדרך הטובה ביותר למנוע התחזקות השקל בצורה אשר תביא לפגיעה בייצוא הישראלי הינה בעידוד המשקיעים המקומיים להשקיע מחוץ לישראל. אולם, כאשר הכלכלה בעולם המערבי מקרטעת וזיכרונות המשבר של 2008 עדיין מרחיקים את הציבור מהשווקים המתעוררים מחליט המשקיע הישראלי שנכון לכרגע, אין כמו בבית.

אמור לי מי שכניך ואומר לך מי אתה

אסייג ואציין כי למרות חזקו וחוסנו של המשק המקומי צריך לזכור שמדינת ישראל עדיין נמצאת במזרח התיכון. לצערי, תזכורת לכך קיבלנו רק לאחרונה בסיבוב הנוכחי מול החמאס. האיראנים עדיין הינם בגדר איום ממשי על ישראל אם לא על קיומה אזי בוודאי שעל חוסנה המנטלי, הצבאי והכלכלי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יורם 27/04/2011 09:06
    הגב לתגובה זו
    שלום לדן שוק המניות מענין לא פחות מאגח ובכתבה אין נתונים כמה כסף זר יש בשוק המניות כמה כסף זר צפוי להזרום בשל השינוי במעמד ישראל מה קרה במדניות שעברו שינוי כמו פורטגל וספרד בזרימת ההון הזר מה סך ההון בקרנות שמשקיעות בשוקים מפותחים וכמה הון עדין בצנרת וומתין כמה זמן לוקח תהליך שינוי וכמה הון זרם ממה שעתיד לזרום עד כה מידע זה יכול בהחלט לעזור לנו להבין את השפעת ההון על שוק המניות שלנו תודה יורם
  • 2.
    hb lover 26/04/2011 15:37
    הגב לתגובה זו
    אם כך, ליציבות האיזורית יש חשיבות אבל המפתח האמיתי זו הריבית
  • 1.
    כתבה מעניינת (ל"ת)
    דן 26/04/2011 13:29
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.