מה שלא סיפרו לכם על שוק המניות הישראלי - ה"סוד" של 2011
הרבעון הראשון בשנה הנוכחית לא היה קל כלל ועיקר עבור המשקיעים: מדדי המניות בארץ הושפעו לרעה בשל האירועים הגלובאליים - מהמהומות במדינות ערב (בעיקר אלה שהתחוללו במצרים ובלוב) ועד לצונאמי ביפן, וכן בשל האירועים המקומיים - ההתדרדרות במצב הביטחוני בדרום.
לעומתו, החל הרבעון השני של שנת 2011 במגמה חיובית מתונה במדדי המניות (תוך היעדר חדשות רעות מהעולם), כאשר מדד ת"א 25 שובר שוב את רמת השיא שלו - להלן הנתונים הרלוונטיים:
את תשומת לב הקוראים ברצוני להסב לעובדה מהותית שמשום - מה (לתחושתי) לא זוכה לדגש הראוי: מדד ת"א 25 אכן הניב תשואה חיובית מתונה מתחילת השנה והוא אכן נסחר ברמות שיא, אך יחד עם זאת יש להבין ולזכור כי כמעט מחצית מהמניות שבו (12 במספר) הניבו תשואה שלילית למשקיעים מתחילת 2011 עד עתה. להלן רשימה קצרה של אלה אשר בלטו לשלילה:
- מניות חברות התקשורת הוותיקות סבלו מכניסת שני מפעילים נוספים לענף - דבר העשוי לגרום להוזלת מחירים ושחיקה ברווחיותן - וכך ירדה מניית חברת בזק ב-7.3%, מניית חברת פרטנר נחתכה ב-8.9% ומניית חברת סלקום ירדה ב-4.4%
- טבע, הלא היא "מניית העם", הניבה למשקיעים בה תשואה שלילית של 10.6% וזאת עוד לפני נפילה של 8.5% במחיר המניה בארה"ב על רקע הצלחת ניסוי של חברת התרופות המתחרה ביוג'ן בתרופת הקופאקסון. לעומת מניית חברת טבע, היחידה מבין מניות מדד ת"א 25 שעלתה בתשואה דו ספרתית מתחילת השנה הייתה מניית חברת התרופות פריגו שרשמה עלייה של כ-32%
- מניית בנק דיסקונט בלטה לשלילה עם נפילה של 7.2% מתחילת השנה על רקע דוחו"ת שנתיים מאכזבים לשנת 2010
הנקודה היא שלציבור המשקיעים אסור להתבלבל: מדד ת"א 25 אכן נמצא ברמת שיא אך התמונה איננה כה זוהרת כפי שמתארים אותה מדי פעם בעיתונות הכלכלית ואף מטעה, שכן מניות רבות בו נסחרות בתשואת חסר מתחילת השנה ואני סבור שנכון לעת הזאת הוא מהווה אלטרנטיבת השקעה הרבה פחות מוצלחת יחסית למדדים האחרים.
אשר לשאר המדדים הבולטים - אלה הניבו תשואה שלילית למשקיעים מתחילת השנה:
- מדד מניות הבנקים אשר הספיק לרדת בכ-9.5% ברבעון הראשון של השנה מחק כמעט את כל הירידה אך עדיין נסחר בתשואה שלילית מתחילת השנה.
- מדד ת"א 75, הלוא הוא מדד מניות השורה השנייה בבורסה בת"א, ירד מתחילת החודש ב-0.2% ובכך השלים ירידה מצטברת של 3.13% מתחילת השנה.
- בלטו לשלילה במיוחד מדד התל דיב שנפל ב-7.31% ומדד יתר 50 שמייצג את מניות השורה השלישית וירד מתחילת השנה ב-5.37%
שתי שאלות חשובות צריכות להישאל בסיכומו של עניין:
א) מה אנו עתידים לראות בהמשך שנת 2011 במדד ת"א 25?
ב) עד כמה אטרקטיבית עשויה להיות ההשקעה ביתר מדדי המניות?
על אף העובדה כי ברבעון הראשון של 2011 לא ראו המשקיעים ברכה גדולה בשוק המניות יש לדעת כי הנתונים החיוביים במשק הישראלי, דוגמת שיעורי הצמיחה הגבוהים לצד שיעורי האבטלה הנמוכים, כמו גם המשך המגמה החיוביות בשווקי המניות בעולם עשויה לשנות את התמונה ולהניב תשואות חיוביות נאות למשקיעים במדדי המניות.
בהתממש תרחיש זה עשוי מדד ת"א להמשיך לעלות אך באופן מתון לעומת המדדים האחרים שיעברו תיקון, היות והמשקיעים יחפשו הזדמנויות במניות השורה השנייה (מדד ת"א 75) והשלישית (מדד יתר 50) וגם במדד התל דיב החדש אנו צפויים לראות עליות.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות
- 6.אייל 27/04/2011 07:21הגב לתגובה זולא עולות ואף חלקן ירדו חד...הדבר מבשר על חולשה גדולה בשוק....כך היה ב2008 המעוף המשיך לעלות בגלל כיל וחברה לישראל(היום פריגו ובנקים) כאשר אז ב2008 מניות ה75 ויתר דשדשו וכשבאו הירידות אלה התרסקו. זה שכיום רוב המניות יורדות או מדשדשות היא נורת אזהרה חמורה לשוק. מניסיון של 25 שנה בשוק...מה שלא עולה כשהכל " וורוד" חוטף חזק אחרי זה.
- 5.אין בסקירה כלום (ל"ת)z 26/04/2011 22:40הגב לתגובה זו
- 4.חח (ל"ת)או זה או שהמעוף ירד 26/04/2011 20:42הגב לתגובה זו
- 3.לאחר ירידה של כ-8% מתחילת השנה התל דיב מעניין (ל"ת)יוני 26/04/2011 20:31הגב לתגובה זו
- 2.מיקי 26/04/2011 15:18הגב לתגובה זובניה.יעלו חד השנה
- 1.יורם המשקיע שלא שוקע 26/04/2011 10:19הגב לתגובה זומדד 25 הוא לא בדיוק מציאה גדולה אבל נראה מה יהיה.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
