טבע מזנקת: "אי-הוודאות סביב הקופקסון נמשכת, אך מוקדם להרים ידיים"

המשקיעים מעריכים שה-FDA ידרוש מהיצרניות הגנריות לבצע ניסויים קליניים מלאים בחיקוי הקופקסון, לאחר שלא אישר לטבע גרסה חדשה לתרופה. בכלל פיננסים רואים בכך "ניצחון תודעתי" לחברה, בהראל לא ספקניים יותר לגבי המסקנה של טבע
יונתן גורודישר |

מניית חברת טבע מזנקת במסחר בתל אביב ביותר מ-3% לאחר שפרסמה ביום חמישי מכתב של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אשר נימק את דחיית הבקשה לאישור גרסה חדשה לקופקסון ללא ביצוע ניסויים קליניים. בעוד שבכלל פיננסים יוצאים מסכימים עם ההנחה השוררת בשוק אשר מביאה לזינוקים במניה, בהראל מעט ספקניים יותר.

טבע ביקשה מה-FDA לאשר לה גרסה של תרופת הקופקסון לטרשת נפוצה במינון המרוכז פי שתיים, זאת על מנת להפחית בכאב ההזרקה לחולה. עם זאת, ה-FDA ענה אין הוא מאשר זאת מכיוון שמנגנון הפעולה של התרופה אינו ברור לחלוטין ועל כן הוא מבקש לראות שגם בשינוי הריכוז אין סיכון.

בעוד שלרוב הודעות דחיית אישור הן שליליות למניה, ההערכה בשוק היא שה-FDA ידרוש גם מחברות נוספות המבקשות לשווק גרסאות גנריות לקופקסון לבצע ניסויים קליניים.

כלל פיננסים "תמיכה במאבק התודעתי של טבע"

"לפחות בטווח הקצר, נראה כי דחיית הגרסה המוצעת הביאה יותר תועלת מנזק בכך שהדגישה בפני המשקיעים את גישתה השמרנית של ה-FDA כלפי הקופקסון", מסביר אנליסט הפארמה של כלל פיננסים יונתן קרייזמן.

קרייזמן מציין כי למעשה מכתב ה-FDA מהווה תמיכה בטענותיה של טבע. "אנו רואים בכך ניצחון מסוים במאבק התודעתי שמנהלת טבע בדה-לגיטימציה של הקופקסון", כתב בעדכון. קרייזמן מוסיף כי המאבק של טבע בגנריזציה של הקופקסון אינו מסתיים רק בזירה הרגולטורית ועשוי לגלוש למגרש המשפטי בו, מעריך, שהסיכויים של טבע גבוהים.

הראל: "ההקשה שטבע עושה אינה מובנת מאליה"

בעוד שבכלל פיננסים מציגים אופטימיות, בהראל ספקניים יותר. אנליסט הפארמה סטיבן טפר מציין כי דחיית האישור לקופקסון בנפח נמוך מהווה בשורה שלילית לחברה, אך עם זאת טבע מנסה לשאוב עידוד מההחלטה שה-FDA יציב דרישות דומות גם לייצרניות הגרסאות הגנריות. "להערכתנו, ההקשה שחברת טבע עושה אינה מובנת מאליה, יש שוני בין הקופקסון המשופר של טבע, שבו קיים שינוי מסויים מתרופת המקור, לבין המוצרים הגנריים שמתיימרים להיות דומים למקור".

טפר מציין כי יתכן תסריט ובו חברת מומנטה תציג הוכחות משכנעות כי הקופקסון הגנרי שלה דומה בהרכב הכימי לתרופת המקור וכך תזכה לאישור ללא ביצוע ניסוי קליני מלא. עם זאת, האנליסט מוסיף כי "המורכבות של הקופקסון עומדת בעינה, ולהערכתנו עדיין קיים סיכוי נמוך שגרסה גנרית תאושר בזמן בקרוב".

"אי-וודאות ממשיכה לרחף סביב הקופקסון, אך עדיין מוקדם להרים ידיים", כתב טפר, תוך התייחסות לפרשן CNBC ג'ים קריימר שהמליץ בשבוע שעבר למכור את המניה. טפר מציין כי הרמות הנמוכות שבהן נסחרת המניה כבר משקפות ביתר שאת אי-ודאות זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי