אנליסטים על מניית טאואר: ממליצים לנצל את הנפילה כדי להגדיל חשיפה למנייה; "הצמיחה החזקה תימשך"
מניית טאואר משלימה היום (א') ירידה של יותר מ-13% בשבוע, זאת למרות שביום חמישי האחרון הציגה עוד רבעון חזק ועברה לרווח נקי בשורה התחתונה בפעם הראשונה מזה עשור. במהלך סוף השבוע האחרון הוציאו מספר אנליסטים המסקרים את יצרנית השבבים עדכונים בהם חזרו על מחירי היעד הגבוהים המוצמדים למנייה, והמליצו לנצל את הנסיגה לצורך הגדלת החזקות.
טאואר הציגה ביום חמישי האחרון את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2010, ולאחר יותר מעשור, עברה לרווח נקי של 1.2 מיליון דולר על בסיס GAAP, זאת בהשוואה להפסד של 30 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2009. המכירות עלו לשיא של 134.7 מיליון דולר וה-EBITDA זינק ל-46 מיליון דולר, פי 3 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגבוה ב-10% מהרבעון הקודם.
תעקוף את המתחרות
בצ'רדן קפיטל מרקטס הוציאו סקירה מיוחדת על טאואר בעקבות הדוחות וחזרו על המלצת "קנייה". בבית ההשקעות מציינים שהחברה אומנם לא העלתה את תחזיות לרבעון הרביעי של השנה, בדומה לרוב המתחרות שאף צופות נסיגה, אך מדגישים כי החברה מצפה לצמיחה דו-ספרתית בהכנסותיה בשנת 2011 וכי היא צפויה לעבור את רף ה-500 מיליון דולר הכנסות כבר השנה. בתוך כך, בבית ההשקעות חזרו על מחיר יעד של 2.75 דולר למנייה.
בחברת המחקר זאקס גם עדכנו תחזיות לטאואר תחת הכותרת "עבור צמיחה במפעלים לייצור שבבים תחפשו את טאואר". אנליסט בית ההשקעות קן נאגי, סקר את תוצאות יצרנית השבבים ואמר "אנחנו מרגישים שטאואר יכולה לעקוף את מתחרותיה בפרט ואת כל סקטור השבבים ב-2011 בכלל". נאגי חזר על המלצה של 4 דולר למנייה.
הפיל יצא מהחדר; המנייה יותר מתכפיל את עצמה
אחד האנליסטים הבולטים, המסקר את תחום תעשיית הסמיקונדוקטור בעולם, שידע לתזמן התנועות במנייה בשנתיים האחרונות הוא פול מקוויליאמס עורך הניוזלטר "Next Inning". מקוויליאמס, בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה בתעשייה, הוציא השבוע שני עדכונים למנייה - אחד לפני הדוחות ואחד אחרי.
מקוויליאמס, שהניזולטר שלו מסקר למעלה מ-150 מניות מענפי הטכנולוגיה והסמיקונדוקטור, התייחס בדו"ח שקדם לדוחות לנושא שטרי ההון (Capital Note) של טאואר, זאת על מנת להקל על המשקיעים לתמחר את המנייה. האנליסט הבכיר מכנה את
שטרי ההון של טאואר ניתנו לבנקים ולחברה לישראל בעת שמצבה הפיננסי של החברה היה גרוע מאוד והבנקים חששו לאבד את כל השקעתם בחברה. מדובר בניירות ערך המוצגים בהון העצמי של טאואר, אשר אינם ניתנים לפירעון, אינם נושאים ריבית, אינם צמודים למדד כלשהו ואינם נסחרים בשוק ההון בתל אביב או בנאסד"ק. עם זאת, בשנה האחרונה, לאור הזינוק במחיר המנייה והשיפור החזק בתוצאותיה, החל נושא השטרות לרחף מעל ראשה.
מקוויליאמס צופה שעננת 400 מיליון שטרי ההון ייעלמו בעתיד מהנוף , כאשר מישהו עם כיסים עמוקים יקנה אותם מהבנקים והחברה לישראל ושיתוף פעולה עם טאואר ימיר אותם למניות. "אני חושב שגוף עם כיסים עמוקים יגיע ויעשה עסקה עם הגופים המחזיקים את שטרי ההון. הוא ירכוש שליש משטרי ההון בתמורה למחיר של דולר ושני השלישים הנותרים יינתנו לטאואר וימחקו".
"מדובר בתרחיש WIN-WIN-WIN לכל הצדדים. המוסדיים יקבלו 120 מיליון דולר תמורת שטרי הון שכיום לא שווים כלום (לא ניתן להמיר אותם), הרוכש יקבל 120 מיליון מניות בעלות של דולר אחד (יסתכן בלהחזיק אותן במהלך תקופת חסימה של כשש חודשים) וטאואר ובעלי המניות יראו כ-120 מיליון מניות נוספות להון המונפק של החברה", כותב מקוויליאמס.
בסופו של התהליך ההון המונפק של טאואר יעמוד על 351 מיליון מניות (לעומת 231 מיליון כיום), אומר מקוויליאמס. "אנחנו מעריכים שמספר המניות המונפקות יתרחב בזמן שמחיר המנייה יטפס ושהפיל הגדול יעלם מהחדר, מה שיביא בסופו של דבר את ההון המונפק לכ-450 מיליון מניות ואת מחיר המנייה לכ-3-3.5 דולר.
בשורה התחתונה אומר מקוויליאמס, "אני מאמין שטאואר תמשיך להצליח ושהמנייה תכפיל את עצמה או יותר מהמחיר הנוכחי ברגע שחוסר הוודאות בנוגע לשטרי ההון יעלם. בינתיים, אני מאמין שטאואר תמשיך להתקדם ולהציג תשואת יתר על המתחרות".
הגישה השורית ללא שינוי
בעדכון אחרי הדוחות כותב האנליסט הבכיר: "בעוד החברה הצליחה לעמוד או לעקוף את כל התחזיות שלי, נראה שהיו כאלה בוול סטריט שהתאכזבו מתחזית החבר לרבעון הרביעי ומפספוס של סנט ברמת ה-EBITDA לרבעון השלישי. אך שניהם לא נוראיים כאשר לוקחים את הדברים בקונטקסט".

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
