
בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
אישור ה-FAA להאצת ייצור מטוסי 737 MAX מסמן שלב חשוב בהתאוששות בואינג, לאחר שנים של משברי בטיחות וירידה במסירות; המשקיעים מגיבים באופטימיות, והמניה מתחזקת
רגולטור התעופה האמריקני נתן לבואינג The Boeing Co -0.96% ביום שישי אישור להגדיל את קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX ל-42 יחידות בחודש, לעומת 38 יחידות שהותרו עד כה. ההחלטה מסמנת נקודת מפנה בסיפור השיקום של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, שמתמודדת עם משברי בטיחות ואמינות כבר מספר שנים.
ההגבלה על ייצור המטוסים נכנסה לתוקף לאחר אירוע שזעזע את תעשיית התעופה ב-5 בינואר 2024, כאשר תקע דלת חירום התפוצץ מתוך מטוס 737 MAX 9 של אלסקה איירליינס במהלך הטיסה. התקרית הותירה חור בדופן המטוס וחשפה כשלים חמורים בתהליכי האיכות והייצור של בואינג, מה שהביא את תהליכי הייצור של החברה לביקורת רגולטורית קפדנית. הסרת ההגבלה והאישור להגדלת הייצור מעידים על התקדמות ברורה ועל אמון גובר של ה-FAA בכיוון שבואינג נוקטת. המשקיעים הגיבו בחיוב להודעה והמניה עולה ב-1.3% במסחר והגיעה ל-215.6 דולר.
בואינג הודיעה בהצהרה רשמית שהחברה עמדה בכל הדרישות שנקבעו על ידי רשות התעופה הפדרלית להגדלת קצב הייצור. התהליך כלל עמידה במדדי בטיחות ואיכות שהוגדרו מראש, ונוטר באופן קפדני על ידי מערכת ניהול הבטיחות של החברה. בואינג הבהירה שהיא מתחייבת להמשיך ביישום תוכנית הבטיחות והאיכות שלה ולעבוד יחד עם הספקים כדי להגדיל את הייצור בצורה מבוקרת ומדורגת. הגדלת קצב הייצור ובעקבותיה הגדלת המסירות יעזרו לבואינג להגיע לרווחיות ב-2026. זהו יעד קריטי עבור החברה, שלא דיווחה על רווחיות שנתית מלאה מאז 2018 וגם לא צפויה לדווח על רווח ב-2025.
ירידה של יותר מ-30% במסירות
ההשפעה של המשברים בבואינג על הייצור היא משמעותית: לפני אירוע תקע הדלת, בואינג מסרה 387 מטוסי MAX ב-2023, בעוד שב-2024, שנה שהיתה תחת צל האירוע, מסרה רק 260 יחידות. ירידה של יותר מ-30% במסירות. על פי תחזיות האנליסטים, בואינג צפויה למסור כ-450 מטוסי MAX ב-2025, מספר שמסמן התאוששות משמעותית. התחזיות מצביעות על המשך העלייה ל-530 מסירות ב-2026 ויותר מ-600 ב-2027, מה שמשקף ציפיות לחזרה הדרגתית אך יציבה לקצב פעילות תקין.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים ציפו מראש להכרזה על הגדלת קצב הייצור בתקופה הקרובה, כך שההודעה הגיעה בעיתוי הצפוי. עם זאת, לאחר שנים ארוכות של הפסדים והתמודדות עם משברים, העובדה שההגדלה הגיעה בדיוק בזמן המתוכנן ללא עיכובים נוספים היא אות חיובי ומעודד עבור השוק וקהילת המשקיעים.
מניית בואינג עלתה ב-20% מתחילת 2025 ו-37% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, כשמסתכלים על הנתונים בפרספקטיבה רחבה יותר, מחיר המניה עדיין רחוק ממחירים היסטוריים. המניה עמדה על כ-250 דולר לפני אירוע תקע הדלת בתחילת 2024, ועל יותר מ-440 דולר לפני התרסקות השנייה של מטוס 737 MAX במרץ 2019, שהובילה לקרקוע עולמי של הדגם עד סוף 2020.
בין חלומות לחובות
לאחרונה דווח בוול-סטריט ג׳ורנל כי בואינג מתחילה לעבוד על מטוס חדש שיחליף בסופו של דבר את ה-737 MAX, הודעה שעוררה התלהבות בשוק. עם זאת, אנליסטים מזהירים שהמשקיעים לא צריכים למהר לחגוג. שילה כחיאאוגלו מג'פריס כתבה כי למרות שבואינג כנראה מעוניינת בטכנולוגיות דור הבא, היא בסבירות גבוהה מתמקדת יותר בהגדלת הפרודוקטיביות וקצבי הייצור, בשיפור התחזיות של עסקי הביטחון ובהמשך פיתוח ה-777X.
במילים אחרות, לבואינג יש הרבה מה לעשות לפני שהיא תעבוד על עיצוב מטוס חדש. יתר על כן, בואינג עדיין צריכה לזכות בהסמכה ממשלתית לגרסאות ה-737 MAX 7 וה-737 MAX 10 של המטוס. היא גם עובדת על הסמכת ה-777X, תהליך שגם הוא נדחה לתחילת 2027 במקום סוף השנה הבאה כפי שתוכנן במקור. כחיאאוגלו מעריכה שמטוס חד-מעברי מהדור הבא לא יגיע לפני 2035. כשנשאלה על מטוס חדש, בואינג הודיעה שהיא תמיד מעריכה את השוק ומתמקדת בתוכנית ההתאוששות הנוכחית. מנכ"ל בואינג קלי אורטברג, אמר שהזדמנויות בשוק, היכולת הפיננסית של בואינג וטכנולוגיה חדשה, כולם צריכים להיות מיושרים כדי שהחברה תמשיך עם מטוס חדש. במאי הוא אמר שאף אחד משלושת הגורמים עדיין לא מוכן.
בסופו של דבר, מטוס חדש יפותח. וול סטריט דנה באפשרות הזו כבר שנים. המטוס החד-מעברי החדש לא יבוא להחליף את ה-MAX אלא להשלים אותו, והוא צפוי להיות גדול יותר מה-737 MAX הנוכחי. לפי ההערכות, הוא יהיה בגודל שנמצא בין מטוס 757 ל-767 ויוכל לשאת בין 200 ל-250 נוסעים. ריצ'רד אבולאפיה ממשרד הייעוץ אירודיינמיק הסביר שהדבר המשמעותי כאן הוא שבואינג דנה בפומבי באפשרויות העתידיות שלה, משהו שהיא נמנעה מלעשות במשך שנים רבות.
למרות האתגרים, האנליסטים נותרו אופטימיים לגבי בואינג. כחיאאוגלו מדרגת את המניה כ"קנייה" עם מחיר של 255 דולר.
היעד הממוצע בין האנליסטים הוא כ-259 דולר, ו-81% מהאנליסטים מדרגים את המניה כ"קנייה", שיעור גבוה משמעותית מהממוצע של 55% במדד S&P 500.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
