
בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
אישור ה-FAA להאצת ייצור מטוסי 737 MAX מסמן שלב חשוב בהתאוששות בואינג, לאחר שנים של משברי בטיחות וירידה במסירות; המשקיעים מגיבים באופטימיות, והמניה מתחזקת
רגולטור התעופה האמריקני נתן לבואינג The Boeing Co -0.79% ביום שישי אישור להגדיל את קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX ל-42 יחידות בחודש, לעומת 38 יחידות שהותרו עד כה. ההחלטה מסמנת נקודת מפנה בסיפור השיקום של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, שמתמודדת עם משברי בטיחות ואמינות כבר מספר שנים.
ההגבלה על ייצור המטוסים נכנסה לתוקף לאחר אירוע שזעזע את תעשיית התעופה ב-5 בינואר 2024, כאשר תקע דלת חירום התפוצץ מתוך מטוס 737 MAX 9 של אלסקה איירליינס במהלך הטיסה. התקרית הותירה חור בדופן המטוס וחשפה כשלים חמורים בתהליכי האיכות והייצור של בואינג, מה שהביא את תהליכי הייצור של החברה לביקורת רגולטורית קפדנית. הסרת ההגבלה והאישור להגדלת הייצור מעידים על התקדמות ברורה ועל אמון גובר של ה-FAA בכיוון שבואינג נוקטת. המשקיעים הגיבו בחיוב להודעה והמניה עולה ב-1.3% במסחר והגיעה ל-215.6 דולר.
בואינג הודיעה בהצהרה רשמית שהחברה עמדה בכל הדרישות שנקבעו על ידי רשות התעופה הפדרלית להגדלת קצב הייצור. התהליך כלל עמידה במדדי בטיחות ואיכות שהוגדרו מראש, ונוטר באופן קפדני על ידי מערכת ניהול הבטיחות של החברה. בואינג הבהירה שהיא מתחייבת להמשיך ביישום תוכנית הבטיחות והאיכות שלה ולעבוד יחד עם הספקים כדי להגדיל את הייצור בצורה מבוקרת ומדורגת. הגדלת קצב הייצור ובעקבותיה הגדלת המסירות יעזרו לבואינג להגיע לרווחיות ב-2026. זהו יעד קריטי עבור החברה, שלא דיווחה על רווחיות שנתית מלאה מאז 2018 וגם לא צפויה לדווח על רווח ב-2025.
ירידה של יותר מ-30% במסירות
ההשפעה של המשברים בבואינג על הייצור היא משמעותית: לפני אירוע תקע הדלת, בואינג מסרה 387 מטוסי MAX ב-2023, בעוד שב-2024, שנה שהיתה תחת צל האירוע, מסרה רק 260 יחידות. ירידה של יותר מ-30% במסירות. על פי תחזיות האנליסטים, בואינג צפויה למסור כ-450 מטוסי MAX ב-2025, מספר שמסמן התאוששות משמעותית. התחזיות מצביעות על המשך העלייה ל-530 מסירות ב-2026 ויותר מ-600 ב-2027, מה שמשקף ציפיות לחזרה הדרגתית אך יציבה לקצב פעילות תקין.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים ציפו מראש להכרזה על הגדלת קצב הייצור בתקופה הקרובה, כך שההודעה הגיעה בעיתוי הצפוי. עם זאת, לאחר שנים ארוכות של הפסדים והתמודדות עם משברים, העובדה שההגדלה הגיעה בדיוק בזמן המתוכנן ללא עיכובים נוספים היא אות חיובי ומעודד עבור השוק וקהילת המשקיעים.
מניית בואינג עלתה ב-20% מתחילת 2025 ו-37% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, כשמסתכלים על הנתונים בפרספקטיבה רחבה יותר, מחיר המניה עדיין רחוק ממחירים היסטוריים. המניה עמדה על כ-250 דולר לפני אירוע תקע הדלת בתחילת 2024, ועל יותר מ-440 דולר לפני התרסקות השנייה של מטוס 737 MAX במרץ 2019, שהובילה לקרקוע עולמי של הדגם עד סוף 2020.
בין חלומות לחובות
לאחרונה דווח בוול-סטריט ג׳ורנל כי בואינג מתחילה לעבוד על מטוס חדש שיחליף בסופו של דבר את ה-737 MAX, הודעה שעוררה התלהבות בשוק. עם זאת, אנליסטים מזהירים שהמשקיעים לא צריכים למהר לחגוג. שילה כחיאאוגלו מג'פריס כתבה כי למרות שבואינג כנראה מעוניינת בטכנולוגיות דור הבא, היא בסבירות גבוהה מתמקדת יותר בהגדלת הפרודוקטיביות וקצבי הייצור, בשיפור התחזיות של עסקי הביטחון ובהמשך פיתוח ה-777X.
במילים אחרות, לבואינג יש הרבה מה לעשות לפני שהיא תעבוד על עיצוב מטוס חדש. יתר על כן, בואינג עדיין צריכה לזכות בהסמכה ממשלתית לגרסאות ה-737 MAX 7 וה-737 MAX 10 של המטוס. היא גם עובדת על הסמכת ה-777X, תהליך שגם הוא נדחה לתחילת 2027 במקום סוף השנה הבאה כפי שתוכנן במקור. כחיאאוגלו מעריכה שמטוס חד-מעברי מהדור הבא לא יגיע לפני 2035. כשנשאלה על מטוס חדש, בואינג הודיעה שהיא תמיד מעריכה את השוק ומתמקדת בתוכנית ההתאוששות הנוכחית. מנכ"ל בואינג קלי אורטברג, אמר שהזדמנויות בשוק, היכולת הפיננסית של בואינג וטכנולוגיה חדשה, כולם צריכים להיות מיושרים כדי שהחברה תמשיך עם מטוס חדש. במאי הוא אמר שאף אחד משלושת הגורמים עדיין לא מוכן.
בסופו של דבר, מטוס חדש יפותח. וול סטריט דנה באפשרות הזו כבר שנים. המטוס החד-מעברי החדש לא יבוא להחליף את ה-MAX אלא להשלים אותו, והוא צפוי להיות גדול יותר מה-737 MAX הנוכחי. לפי ההערכות, הוא יהיה בגודל שנמצא בין מטוס 757 ל-767 ויוכל לשאת בין 200 ל-250 נוסעים. ריצ'רד אבולאפיה ממשרד הייעוץ אירודיינמיק הסביר שהדבר המשמעותי כאן הוא שבואינג דנה בפומבי באפשרויות העתידיות שלה, משהו שהיא נמנעה מלעשות במשך שנים רבות.
למרות האתגרים, האנליסטים נותרו אופטימיים לגבי בואינג. כחיאאוגלו מדרגת את המניה כ"קנייה" עם מחיר של 255 דולר.
היעד הממוצע בין האנליסטים הוא כ-259 דולר, ו-81% מהאנליסטים מדרגים את המניה כ"קנייה", שיעור גבוה משמעותית מהממוצע של 55% במדד S&P 500.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה ביציבות; מניות הקוונטים צנחו, פלנטיר ירדה ב-3%
המסחר בוול סטריט לאחר חג המולד הסתיים ביציבות יחסית, כאשר המדדים המרכזיים נסחרו סמוך לרמות השיא ההיסטוריות שלהם. התנודתיות הייתה מוגבלת ומחזורי המסחר נמוכים בכ־50% מהממוצע החודשי, על רקע חזרת המשקיעים ליום מסחר קצר ודליל. למרות זאת, נתונים המעידים על חוסן כלכלי המשיכו לתמוך בציפיות חיוביות לרווחי החברות. הנאסד״ק ירד ב-0.1%, הדאו וה-S&P סיימו סביב ה-0.
אנבידיה בלטה בעליות לאחר שחתמה על הסכם רישוי עם סטארט־אפ בתחום הבינה המלאכותית, ופריפורט־מקמורן הובילה את מניות חומרי הגלם על רקע זינוק נוסף במחירי הזהב לשיא חדש.
בשוק האג"ח נרשמה פעילות מצומצמת. תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות כמעט שלא השתנו, כאשר אג"ח ל־10 שנים נסחרה סביב 4.14%. עם זאת, שוק האג"ח נמצא בדרכו לשנה הטובה ביותר מאז 2020, לאחר שלוש הורדות ריבית שביצע הפדרל ריזרב. במקביל, הדולר סיכם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז יוני.
המשקיעים ממשיכים לבחון האם השוק יצליח להשלים את “ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, הנמשך מחמשת ימי המסחר האחרונים של השנה ועד תחילת השנה החדשה. היסטורית, תקופה חיובית זו נוטה לבשר גם על המשך עליות בינואר ובמהלך השנה שלאחר מכן, והקרבה של המדדים לרמות עגולות הגבירה את ההערכות לניסיון פריצה נוסף כלפי מעלה.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שוקי המניות, האג"ח והמט"ח נותרו שקטים יחסית, שוק המתכות היקרות המשיך לרשום עליות חדות. זהב, כסף ופלטינה האריכו ראלי היסטורי, שנתמך ברכישות של בנקים מרכזיים, זרימות לקרנות סל וציפיות להמשך הקלה מוניטרית. אנליסטים מציינים כי העליות במתכות אף עקפו את ביצועי שוק המניות מאז תחילת שוק השוורים ב־2022, ומעלים שאלות לגבי רמות התמחור והסיכון גם מחוץ לעולם מניות ה־AI.
