סגירה בירידות קלות: הנאסד"ק ירד ב-0.4%, עליבאבא קפצה ב-9%
- טרם החל המסחר הרציף
שבוע המסחר נפתח כשאתמול יו"ר הפד', ג'רום פאואל, אמר לתוכנית החדשות "60 דקות" כי אין לבנק המרכזי שום כוונה להעלות את הריבית ב-2021. "נעשה הכול כדי לסייע לכלכלה עד שתתאושש לגמרי מהשפעות המגפה", אמר. בנוסף, השוק מצפה לכמה נתונים חשובים שיעידו על מצב המשק האמריקאי. ביום שלישי השבוע משרד העבודה יפרסם את מדד המחיר לצרכן (CPI) לחודש מארס ופדרציית העסקים העצמאית תפרסם את מדד האופטימיות של העסקים הקטנים לחודש שעבר. ביום חמישי הלמ"ס האמריקאי יפרסם את הנתונים על המכירות הקמעונאיות וביום שישי אונ' מישיגן תתפרסם את מדד הסנטימנט הצרכני.
מניות במרכז
מניית חברת כנען (CAN) נפלה במהלך המסחר בכ-30%, לאחר שדיווחה ברבעון האחרון של 2020 כי ההכנסות שלה משירותים ירדו ב-93% והרווח הנקי ירד מ-122 מיליון דולר להפסד של 11 מיליון דולר. מניית המגדלת ומשווקת קנאביס, חברת אפריה APHRIA (סימול:APHA) התרסקה לאור פרסום דוחות לא טובים. המניה גררה אחריה גם את מניית טילריי TILRAY INC (סימול:TLRY). השתיים הודיעו בדצמבר האחרון על מיזוג ביניהן. (לכתבה המלאה) ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT (סימול:MSFT) נמצאת במו"מ מתקדם לרכוש את חברת ניואנס, לרכישתה ב-16 מיליארד דולר, לפי שווי של 56 דולר למניה, שמהווים פרימיום של 23% למחיר הסגירה בשישי האחרון. נואנס היא חברה המספקת שירותי תמלול אלקטרוניים למגוון אפליקציות.זו תהיה הרכישה השנייה הכי גדולה של החברה, לאחר שרכשה את לינקדאין ב-27 מיליארד דולר ב-2016. (לכתבה המלאה) האם החיסון של פייזר PFIZER (PFE) וביונטק BIONTECH SE ADR (סימול:BNTX) יעיל נגד ורייאנט הקורונה מדרום אפריקה – התשובה היא לא בטוח. לפי הדיווח, במחקר שנערך במשותף לאוניברסיטת תל אביב וקופ"ח כללית על 400 ישראלים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת של פייזר, גילו ש-8 בני אדם שקיבלו את 2 מנות החיסון נשאו את הוורייאנט. מנייתה של ענקית הקמעונאות המקוונת הסינית עליבאבא ALIBABA GROUP (BABA), שקיבלה קנס מרשות התחרות הסינית בהיקף של 2.8 מיליארד דולר, זינקה במהלך המסחר- הסיבה לעלייה היא שהמשקיעים סבורים כי הקנס יוריד את הלחץ הרגולטורי מהחברה, אך ייתכן וזהו רק הקנס הראשון.
ישראליות במרכז
מניית יצרנית הלידאר אינוויז (סימול:INVZ) החלה את דרכה בנאסד״ק בשבוע שעבר בצורה חיובית, אך הערב התרסקה בכ-9% ללא דיווח כלשהו. ככל הנראה, הסיבה לירידות היא מאמר אנליסטים על חוזקה של MobileEye ואינטל INTEL CORPORATION (סימול:INTC) בשוק הלידאר העולמי. מניית אלביט מערכות 0.13% הדואלית, העוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות לחימה, קיבלה המלצה מלאומי שוקי הון להעלאת מחיר היעד לכ-155 דולר, מחיר המשקף אפסייד של כ-8% ביחס למחיר המניה בשוק. עם זאת, האנליסטית אלה פריד מורידה את ההמלצה להחזק. "החברה אטרקטיבית ללא ספק כהחזקה לטווח בינוני-ארוך", כתבה פריד שהעריכה כי "אלביט ממשיכה את הצמיחה באמצעות M&A תוך שמירה הדוקה על המאזן ומתמקדת בשיפור ברווחיות". (לכתבה המלאה) חברת ואלנס הישראלית, המפתחת שבבי תקשורת בעיקר לתעשיית הרכב נמצאת במו"מ למיזוג לספאק לפי שווי של 800 מיליון עד 1 מיליארד דולר. המוצרים המסורתיים של החברה מאפשרים העברת נתונים בכמות גדולה על גבי תשתית של כבל בודד במקום כמה כבלים. בשנים האחרונות מתמקדת החברה בפיתוח פתרונות לתקשורת מהירה בתוך הרכב - זה התחום שנחשב לצומח ביותר והערכים לשוויה של החברה נקבעים בהתבסס עליו. (לכתבה המלאה) ספקית פתרונות התוכנה לענף הביטוח, חברת סאפיינס (US), הודיעה היום כי דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד במזומן בסך 0.37 דולר למניה, או בסכום כולל של 20.2 מיליון דולר. זאת כחלק ממדיניות החברה לחלוקת עד 40% מהרווח הנקי השנתי. חברת וסקולר (VBLT) מדווחת על ביקושי יתר לאחר שגייסה 28.75 מיליון דולר, ללא הנחה ממחיר השוק, באמצעות הנפקת מניות ואופציות נפרעות מראש (Pre-Funded Warrants) ממשקיעים מוסדיים אמריקאיים וכן משלוש קרנות ישראליות מובילות. במסגרת ההצעה לציבור, החברה הנפיקה 5,150,265 מניות רגילות וכן אופציות נפרעות מראש לרכישת 8,050,000 מניות רגילות במחיר של 1.90 דולר למניה ו-1.89 דולר לאופציה נפרעת מראש. בנוסף, ניתנה לחתמים אופציה ל-30 יום לרכישת עד 15% נוספים ממניות החברה, אשר אושרו להקצאה מעודפי הביקוש כבר ביום ההנפקה. ההצעה צפויה להיסגר ב-13 באפריל, בהתאם לתנאי הסגירה המקובלים. חברת הביוטק הישראלית אינמוד, צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים ביום רביעי, כשלפי התחזיות שלה ההכנסות צפויות להיות כ-65 מיליון דולר. הרווח הגולמי ל-2021 צפוי לעמוד על בין 84 ל-86%, כשהרווח למניה צפוי לעמוד על 0.65 סנט במקום 0.67 סנט.
- 1.היום עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)צרנוחה 12/04/2021 15:59הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
