גרף
האינדיקטור של בנק אוף אמריקה זועק למכור מניות - צפו בפריצה שעל הגרף
השיאים בוול סטריט נשברים על בסיס יומי. בבנק אוף אמריקה דווקא מציגים אינדיקטור מטריד
האווירה בוול סטריט חיובית מאוד כבר תקופה ארוכה. ה-S&P 500 0.13% פרץ לאחרונה את רמת ה-2,500 נקודות ואחרי ראלי של 13% מתחילת השנה לתיקון כולם מצפים, אבל קשה מאוד למצוא כעת גורמי סיכון שנראים ככאלה שעשויים להפוך את המגמה.
בדיוק לנקודה הזו מתייחס סקר של בנק אוף אמריקה שמצא כי נכון לסוף ספטמבר המצב בוול סטריט הוא של "extreme bullishness". מדובר בסקר שבוחן את המלצות האנליסטים שמוגדרים כ-Sell Side, כלומר כאלה שמפרסמים את ההמלצות לקהל הרחב (בניגוד לאנליסטים שהם Buy Side ועוסקים באנליזה לצורכי פנים).
העניין הוא שלפי אסטרטגית הבנק סאוויטה ברמיניאן שדבריה מובאים באתר ביזנס אינסיידר - מדובר דווקא באיתות דובי שהיסטורית בעקבותיו שוק המניות נוטה להציג תשואות נמוכות מאוד. כלומר היסטורית, כאשר האנליסטים Sell Side מביעים אופטימיות גדולה, זה דווקא היה סימן שלילי לגבי שוקי המניות ומנגד כאשר אותם אנליסטים מביעים פסימיות גדולה על השוק, זה סימן חיובי.
בגרף שמציג הבנק ניתן לראות את הנתון הממוצע ב-4 השנים האחרונות ואת הרמה הנוכחית. מאז שנות ה-2000 במקרים בהם רמת האופטימיות עברה את הממוצע, זה נגמר רע. וספציפית לימים אלו, מדד האופטימיות נמצא ברמתו הגבוהה מזה כמעט 6.5 שנים(הפס הכחול בגרף)
"Stocks are flashing a major sell signal" Bank of America Merrill Lynch @TheBubbleBubble $BOA #Stocks #Bubble #Sell pic.twitter.com/pRQCVh47tG
— ADS Prime London (@adsslondon) 3 באוקטובר 2017
- 16.מה משמעות? 03/10/2017 21:20הגב לתגובה זובשיא כלומר אופוריה טוטאלית ברח מהשוק. כאשר ה ממליצים נכנסו לבונקר פסימיים כנס לשוק כלומר עשה הפוך כנס לאט לאט . האנליסטים ממליצים סימן שגופים רוצים למכור
- 15.כאשר אשראים 03/10/2017 20:55הגב לתגובה זולמה נצטרך לפרמטרים אחרים
- 14.הרבה כסף 03/10/2017 20:52הגב לתגובה זובריחת כסף התכווצות
- 13.כולם אופטימיים 03/10/2017 19:44הגב לתגובה זופסימיים תתחיל להכנס הקטנות איןצחידוש
- 12.כולם אופטימיים 03/10/2017 19:43הגב לתגובה זוכולם פסימיים אינסוף לירידות כנס מה החידוש כאן?
- 11.Greedy 03/10/2017 18:05הגב לתגובה זולדעתי היה צריך להיות ירידה של 10%-15% בגלל הצפון קוריאני. הינו שהמשקיעים היו צריכים לקחת מקדם ביטחון ולממש רווחים, הקטנת חשיפה למניות וכדומה. אם לא קרה כלום או היתה נפילה זמנית כתוצאה ממלחמה שתגמר מהר, אז לא נורא, הכל יתאושש שוב. מקסימום הרוויחו כמה אחוזים פחות. אבל אם חס וחלילה צפון קוריאה פגעה והזיקה ליפן ולדרום קוריאה ו/או הזיקה לארה"ב-יו ניים איט, אז הנפילה תהיה חזקה ולטווח של אולי שנה או שנתיים. בקיצור, שאננות מול משוגע שעלול להתאבד ובדרך להזיק לכלכלה המערבית. המצב היום באופוריה. הלוואי שאני מבלבל את השכל...
- 10.המפולת תבוא בענק השאלה מתי? (ל"ת)מני 03/10/2017 17:55הגב לתגובה זו
- ????...... 04/10/2017 17:34הגב לתגובה זולהרוויח הרבה הרבה הרבה כסף מזה.
- 9.ממש בדיחה 03/10/2017 16:48הגב לתגובה זוזה כמו שחזרי מזג האויר יודיע בחדשות שמחר לא ירד גשם אם ירד קצת אולי הרבה. יכסה את כל האפשרויות
- 8.יותם 03/10/2017 15:27הגב לתגובה זוכתבה שטחית ביותר
- 7.אחד 03/10/2017 15:25הגב לתגובה זואז באמת נראה ירידות חדות מאוד. או שקוריאה תתקין את ארה"ב. אחרת אני מאמין שהעליות ימשיכו.
- 6.אז מה 03/10/2017 15:18הגב לתגובה זואבל אתם מציגים במשך שנים כותרות מימוש מפחידות ולאורך הזמן הזה השוק עלה בעשרות אחוזים
- 5.אני 03/10/2017 15:11הגב לתגובה זומתי?כל עוד הריביות ברחבי העולם נמוכות, הסבירות למפולת נמוכה. כשהם יעלו, לדוגמא: אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, לרמה של מעל 2.8%, הסבירות למפולת תהיה גבוהה וממשית.
- 4.יום מסחר של טבע זה חודש של טאוואר (ל"ת)sus 03/10/2017 14:14הגב לתגובה זו
- 3.sus 03/10/2017 14:12הגב לתגובה זוהשוי של טאואר פי 2 מטבע עוד זה לו ראתי בחיים שלי טאואר היתה חייבת לבנק הפעלים ים של כסף היום הי שווה פי 2 מטבע דבר כזה רק קסמים יכלים להיות
- יצחק 03/10/2017 16:46הגב לתגובה זוהשווי של טבע 19 מיליארד דולר ואילו השווי של טאואר 3 מיליארד דולר
- 2.רועי לוי 03/10/2017 14:08הגב לתגובה זובקיצור כל כמה ימים מוצאים עוד איזה מדד בשביל להפחיד את הציבור. אני לא אומר שהשוק לא עלה המון ושאין בועה במקומות מסויימים.. אין ספק שיש המון כסף זול בשנים האחרונות שחיפש לאיפה ללכת ונחת במקומות לא נכונים. אבל עדיין יש מניות ששוות השקעה רק צריך לדעת לעשות שיעורי בית . אם חברה ללא רווח אבל עם שם שווה יותר מחברת רכב ענקית שעובדת יותר מ100 שנה ומרווחיה מילארדים אז יש לנו בעיה בעולם זה דיי ברור.. עדיין לא מצאתי שום אנדיקציה בגרף הזה ששמתם פה.
- אלי 03/10/2017 14:55הגב לתגובה זוהמשקיעים שעלולים לפרש באופן שגוי אפילו תיקונצ'יק והמנוסה תגרום למפולת אמיתית.
- 1.וואלה? אני מוכר את כל התיק שלי (ל"ת)וורן באפט 03/10/2017 14:06הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
