מחירי המזון בארה"ב מזנקים: בשנה האחרונה הצ'יזבורגר טיפס ב-5.8%

האם יש למחיר הצ'יזבורגר קשר למדד אמון הצרכנים? וכמה אמריקנים מקבלים תלושי מזון מדי חודש? להלן מדדים קצת פחות מוכרים
אלמוג עזר | (1)
נושאים בכתבה המבורגר

לאחרונה פורסם מדד הצמיחה של כלכלת ארה"ב ברבעון השני לשנת 2014, שהציג את הצמיחה הגבוהה ביותר מזה שנתיים- 4.6%. בד בבד פורסמה גם האינפלציה הנגזרת מאותה צמיחה 2.1%. אינפלציה שנחזתה על ידי השוק הכלכלי והתקבלה בהבנה. בשנתיים האחרונות רוב האינדיקאטורים הכלכליים מורים כי האינפלציה בארה"ב הינה תחת שליטה.

אך לא כולם משוכנעים בכך שרמת המחירים בארה"ב ממשיכה להתקדם בזחילה איטית. בכדי לקבל תמונה שונה לאינפלציה, ניתן לשאול את קהל זוללי ההמבורגרים במדינה. בהשוואה לשנה שעברה, מחיר ההמבורגר (יותר נכון - צ'יזבורגר), עלה ב- 5.8%. זאת על פי מדד הבייקון- צ'יזבורגר, מדד שבודק, באופן כמעט הומוריסטי, את קצב עליית המחירים בתחום זה. זאת בכדי לבדוק את האינפלציה בקרב הצרכנים הפשוטים ביותר.

המדד ודאי שלא ידיר שינה ממקבלי ההחלטות של הבנק המרכזי בארה"ב, כאשר אלו מסתמכים על מדדים כוללים ורשמיים יותר. אך ישנם כלכלנים שטוענים כי לא כדאי להתעלם ממדדים כאלה שיכולים לבשר דווקא על עליית מחירים שעתידית להתפרץ.

העלייה במחיר ההמבורגר מגיעה בעיקר מהעלייה של 16% במחיר של חלקי הבשר הבסיסי בשנה האחרונה. מחיר הבייקון באותו הזמן קפץ ב- 8% ומחיר הגבינה האמריקנית עלה גם כן ב-8%. הלחם דווקא ירד ב-0.9%.

שיפור כלכלי? תלוי את מי שואלים

פרט למדד הצ'יזבורגר/בייקון, ישנם מדדים נוספים שמודדים נתונים "מחוץ לקופסא" בכלכלה האמריקנית בכדי לקבל תמונה שלמה יותר. דוגמא מרתקת לכך הוא מדד "תלושי המזון". המדד מציג תוספת של 100 אלף אמריקנים שמקבלים תלושי מזון מדי חודש. במילים אחרות, 47.8 מיליון אמריקנים מקבלים תלושי מזון (1 מתוך 7 אמריקנים). זאת למרות שהמדדים הרשמיים מעידים על כך שהכלכלה האמריקנית משתפרת באופן משביע רצון.

מדד נוסף הוא מדד ההוצאה האישית שדווקא מיישר קו עם המדדים הרשמיים וכיום הינו בשיאו מאז המשבר הפיננסי במדינה- 94 דולרים ליום.

הסבר נוסף?

היום (ג') מדד אמון הצרכנים שהתפרסם, סימן ירידה באמון הצרכנים בכלכלה האמריקנית לחודש אוגוסט. לסיפור המלא אמון צרכנים נקבע בין היתר, בהתאם לרמת המחירים במשק. ניתן לומר שהחוויה הצרכנית אינה נגזרת ממדדים כלכליים ערטילאיים, כמו מדד המחירים לצרכן, אלא דווקא מתוך חוויות היומיום של הצרכן. עתה נשאלת השאלה, האם יש דבר יותר יומיומי מהמבורגר?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסוד הגדול בישראל הוא מה השכר שממנו ומטה (ל"ת)
    אדם נחשב עני 01/10/2014 07:23
    הגב לתגובה זו

PayPal משלמת יותר: הכנסות שיא ב-Q2 לוריפון; הורידה תחזיות לרבעון הבא וצללה 15.5%

עידכון בתחזיות רווח לרבעון הבא הובילו לירידות חדות במניה. "אנו רואים את התפתחות אמצעי התשלום האלקטרוניים בעולם ונוטלים חלק פעיל בבניית התשתיות הנדרשות למעבר לתשלום סלולרי"
יהושע לוי |
ענקית הבילינג, וריפון (סימול: PAY) פירסמה בסוף שבוע האחרון את דו"חותיה הכספיים עם הכנסות שיא של כמעט חצי מיליארד דולר. החברה גם הודיעה על עדכון מטה בתחזיות הרווחים לרבעון הבא והמנייה הגיבה בירידה חריפה של עד 15.5% לסיומו של המסחר בשישי. החברה שעוסקת באבטחת תשלומים אלקטרוניים עבור חברות קמעוניות, פיננסיות, בתי-חולים ממשלות ושירותי בריאות הרוויחה ברבעון השני 64 סנט למניה, יותר מצפי האנליסטים ל-61 סנט למניה. ברבעון המקביל אשתקד הרוויחה 46 סנט למניה. ההכנסות לרבעון השני עמדו על 479 מיליון דולר לעומת 425 מיליון דולר ברבעון הקודם לו. ברבעון המקביל אליו אשתקד החברה פירסמה על 293 מיליון דולר, גידול שנתי של 64%. בנוסף לכך, עדכנה חברה את משקיעיה כי ברבעון הבא היא מצפה לרווח בטווחים של 68-70 סנט למניה, מעט נמוך מתחזיות האנליסטים. גם הרווח השנתי של שנת 2012 צפוי להיות מעט נמוך יותר ונאמד עתה בטווח של 2.6 דולר ל- 2.66 דולר למניה. נשיא וריפון בישראל, לייזי ינאי מסביר "אנחנו עובדים ברמה יום-יומית בכדי לשפר את היעילות של וריפון בכל הפרמטרים. ולראיה, המכירות, הרווחיות הגולמית והנקייה שוב עברו את תחזיות השוק. אנו רואים את התפתחות אמצעי התשלום האלקטרוניים בעולם ונוטלים חלק פעיל בבניית התשתיות הנדרשות למעבר לתשלום סלולרי". כמו-כן, בחמישי האחרון הודיעה החברה על הסכם רישוי ושיווק עם PayPal. וריפון מסרה שהיא תערוך שינויים בתוכונות ובמערכות כדי שקונים קמעוניים-בינונים וגדולים יוכלו להשתמש בכרטיסי הגישה של PayPal בכדי לבצע רכישה בטלפונים.