בנייה חדשה בניין נדל"ן נדלן
צילום: מורן ישעיהו

התחדשות עירונית בבת ים: 780 דירות חדשות ייבנו

שטח התוכנית הינו כ-36 דונם והיא ממוקמת בתחום שבין הרחובות כ"ט בנובמבר בצפון, הרב מימון מדרום, אנה פרנק ממערב ודליה במזרח; במתחם מצויים כיום שישה מבני מגורים בני 4 קומות בהם 168 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש
סתיו קורן | (7)

הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) אישרה להפקדה את התוכנית להתחדשות עירונית ב'מתחם דליה' שבשכונת רמת הנשיא בבת ים.

שטח התוכנית הינו כ-36 דונם והיא ממוקמת בתחום שבין הרחובות כ"ט בנובמבר בצפון, הרב מימון מדרום, אנה פרנק ממערב ודליה במזרח.

 

התוכנית מקודמת על ידי חברת שפיר בשיתוף עיריית בת ים, כוללת מתחם מעורב שימושים ובו 780 יחידות דיור שיוקמו בשמונה מבנים- ארבעה מבנים של עד 10 קומות, ו-4 מבנים נוספים של עד 42 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור,  156 יוקצו עבור דירות קטנות.

שלושת מבני המגורים על רח' כ"ט בנובמבר המרכזי יבנו מעל שתי קומות מסד למסחר, משרדים ושטחי ציבור שיחזקו את הרחוב כציר עירוני משמעותי. שני מבני המגורים בלב המתחם מוצעים מעל שתי קומות של גני ילדים ומעונות יום. סה"כ כוללת התוכנית 21,000 מ"ר עבור שטחי ציבור.

 

במתחם מצויים כיום שישה מבני מגורים בני 4 קומות בהם 168 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

 

בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת רחוב חדש שיחבר בין הרחובות דליה לכ"ט בנובמבר, כדי לשפר את הקישוריות והנגישות. המתחם משורת היטב על ידי תחבורה ציבורית הממוקמים בסמיכות לו - נת"צ במסגרת "מהיר לעיר" (בתכנון מפורט לביצוע), הקו ה"אדום" שהינו קו רכבת קלה (בביצוע) וקו מטרו (בתכנון). כמו כן בתחום התוכנית יעבור שביל אופניים מהיר במסגרת פרויקט ה"אופנידן". כמו כן, חניות המתחם כולו מוצעות בתת הקרקע.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רון 22/11/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    לבנות מיגדלים בעיר שבנוייה הכי גרוע מבחינת כבישים זו טעות פשוט טמטום
  • 4.
    . 21/11/2021 19:25
    הגב לתגובה זו
    הורסים בניינים ובונים דיור לעשירים מגדלים לאנשים עשירים בכך מלאי דירות הקטנות קטן. צריך לעשות כמות של דירות קטנות!
  • 3.
    אוי ואווי 21/11/2021 19:19
    הגב לתגובה זו
    לא להאמין בכל האיזור בונים 40 קומות תוך 5 שנים נהפוך לשכונה הצפופה בעיר ובכלל , עם עומס בלתי נסבל על התשתיות, הצילוווווו.
  • 2.
    למה כל תוכנית ישר דוחפים מסחר ותעסוקה? רק עוד פקקים (ל"ת)
    לא מובן 21/11/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
  • רואי 22/11/2021 02:43
    הגב לתגובה זו
    בלבלת הכל, ככל שיש יותר עירוב שימושים יש פחות פקקים ותנועה ודווקא זה שישר דוחפים לכל תוכנית חניון עצום בגודלו מגדיל את הפקקים. לא אלאה אתכם בפרטים, אבל רק אומר שכשיש חנייה יש תור של אנשים(מכוניות) שמחכה לצאת בבוקר ותור שמחכה להיכנס אחר הצהריים.
  • יהודית 21/11/2021 22:40
    הגב לתגובה זו
    סיוט לכל תושבי הסביבה. מה עם התשתיות, כבישים, חניות???
  • 1.
    מעניין כמה תוספת קבלה כל דירה במטרים (ל"ת)
    יוסי 21/11/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.