בעקבות פגיעת הטיל: שוק רחובות נכנס להליך התחדשות עירונית
מתחם שוק רחובות יכנס להתחדשות עירונית בנפרד מהתכנית הכוללת של מרכז העיר רחובות. לראשונה, יתקבל היתר בנייה עוד לפני שהתכנון הושלם במלואו; האם זה ישליך על שאר הערים והרשויות?
המתקפה האחרונה שפגעה בלב העיר רחובות הופכת כעת גם להזדמנות תכנונית יוצאת דופן: לראשונה מאז פרוץ הלחימה, תוקדם בישראל תוכנית שיקום עירונית שתאפשר הוצאת היתרי בנייה עוד בטרם הושלם ההליך התכנוני. מדובר בצעד חריג, שמעיד על
שינוי כיוון במדיניות התכנון למצבי חירום. ושעשוי להשפיע גם על ערים אחרות שנפגעו.
המהלך מתמקד במתחם השוק העירוני הוותיק של רחובות, שספג פגיעה ישירה מטיל במהלך השבוע שעבר. במקום להמתין לסיום הטיפול בתוכנית הכוללת "רחובות מרכז", בוחרת העירייה, בתיאום
מלא עם מינהל התכנון - לנתק את מתחם השוק מהתוכנית הגדולה ולקדם אותו במסלול עצמאי, מהיר וגמיש. בכך, יוכל האזור להתחיל שיקום מיידי. בלי להיתקע בפרטי ביורוקרטיה שגרתיים.
בסיור שהתקיים בשטח הפגיעה השתתפו בכירי מינהל התכנון, מהנדסי העיר רחובות, נציגי
המנהלת המקומית ואנשי מקצוע נוספים. בין השאר נבחנת האפשרות להרחיב את גבולות המתחם שיטופל. כך שיכלול גם מבנים סמוכים שנפגעו ומוגדרים כעת מסוכנים, במיוחד ברחוב טלר.
בעירייה מציינים כי מדובר בצעד שמגלם שינוי תפיסתי: אם בעבר המתינו הרשויות להשלמת מסמכי
תכנון לפני קידום היתרים, הרי שכעת - על רקע ההרס והדחיפות, עולה מודל אחר, שבו השיקום קודם לתכנון הסופי, ובלבד שהוא נעשה בתיאום ובאחריות.
טיפול מערכתי באזורים פגועים
במינהל התכנון מסמנים את המהלך כתקדים לגישה חדשה של התחדשות עירונית תחת אש: לא תיקונים זמניים אלא טיפול מערכתי באזורים פגועים, עם גיבוי של חקיקה מיוחדת להסרת חסמים. החל מהסכמות דיירים ועד הקצאת משאבים ותיאום בין משרדי.
המטרה: לא
רק לתקן את מה שנפגע, אלא להציב רף תכנוני חדש של מיגון, איכות חיים ותשתיות מודרניות. עבור העיר רחובות, המהלך אינו רק תגובה לפגיעה. אלא גם צעד אסטרטגי קדימה. תחנת המטרו העתידית שתיבנה בלב האזור, והכוונה להרחבת זכויות הבנייה בהתאם לתמ"א 70, נותנים למתחם הפגוע
פוטנציאל להפוך לנקודה חשובה הן תחבורתית והן ומסחרית במיקום מרכזי, כזה שיוכל - אם יתוכנן נכון, לשנות את פני מרכז העיר בשנים הקרובות.
סיכון תכנוני? ייתכן שכן
המהלך
שמובילה כעת עיריית רחובות בשיתוף מינהל התכנון, במסגרתו יונפקו היתרי בנייה עוד בטרם הושלם הליך תכנוני סדור, מעלה שאלות רחבות יותר על מדיניות התכנון בישראל בתקופת חירום. האם מדובר בצעד חד פעמי, שנולד מתוך הכורח לשקם במהירות אזור פגוע במיוחד, או שמדובר בתקדים
שיפתח דלת למדיניות חדשה, במסגרתה יתאפשר בהמשך להוציא היתרים באזורים מוכי פגיעה - עוד לפני השלמת כל שלבי התכנון?
לצד ההזדמנות, קיימת גם מידה של סיכון תכנוני: כיצד ניתן להבטיח שהבנייה שתצא לדרך לא תסכל את התכנון המרחבי לטווח ארוך? מה יקרה אם יבוצעו
עבודות על בסיס הנחות זמניות, שלא יתממשו בסופו של דבר? כדי להימנע מכך, נדרשת רגולציה גמישה אך אחראית, כזו שמייצרת מסלול ברור להיתרים זמניים, מלווים במנגנון תיקוף תכנוני מלא בטווח קצר.
המהלך ברחובות עשוי לשמש גם מודל לערים אחרות שנפגעו בתקופה האחרונה.
החל בעוטף עזה, דרך הערים הדרומיות כמו אשקלון ושדרות, ועד לחיפה או אזור המרכז. במידה שיוכיח את עצמו, עשויות רשויות המדינה לאמץ את הגישה כמנגנון לאומי לשיקום מואץ באירועים ביטחוניים רחבי היקף. במקביל, המהלך מעלה שאלות בנוגע לזכויותיהם ולתפקידם של בעלי הנכסים
במתחם.
בעירייה מדגישים כי המנהלת להתחדשות עירונית מלווה את בעלי הדירות והסוחרים באופן צמוד, אך לא ברור עדיין אם יקבלו זכויות בנייה עודפות, מענקים ייעודיים או פיצוי ייחודי על הנזק שנגרם. שיתוף הפעולה של הדיירים, שבמקרים רבים מהווה חסם בפרויקטים
של התחדשות, ייבחן כעת בתנאים יוצאי דופן. כאשר השיקום נתפס כהכרחי ונחוץ גם עבורם.
היבט מרכזי נוסף הוא כמובן המיגון הפיזי. השיקום שיתבצע במתחם לא יוכל להסתפק בהחזרת המצב לקדמותו, אלא יצטרך לכלול סטנדרטים מתקדמים של מיגון: בהם ממ"דים, חיזוק של שלדי
מבנים, תכנון מחודש של מרחבים מוגנים ונגישים, ושימוש בחומרי בנייה עמידים יותר. המהלך מציף מחדש גם את פערי המיגון בין מבנים ישנים וחדשים.
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

הבנייה המואצת ביהודה ושומרון - קטליזטור נוסף לצינון המחירים בשוק
הבנייה המואצת ביהודה ושומרון, מהווה קטליזטור מרכזי בצינון מחירי הדיור במרכז ובערי השפלה, ובעיקר מאפשרת לזוגות צעירים להגשים חלום דירה מבלי לקחת על עצמם משכנתאות חונקות
הריבונות ביהודה ושומרון הפכה בשנים האחרונות למעבר לדיון מדיני מופשט, אלא למנוף שמכוון את המציאות הנדל"נית בישראל. הריבונות איננה יעד שעומד בפני עצמו, אלא כוח שמניע בנייה מואצת, מייצר רצף טריטוריאלי ותפיסת עומק ביטחונית ועל פי גורמים רבים בשוק הנדל"ן הבוער, צפוי להוביל לדיפוזיית של ירידת מחירים רוחבית גם באזורי הביקוש במרכז ובגוש דן.
מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון עובר תהליך בנייה וצמיחה חסר תקדים; מתחילת הקדנציה של הממשלה הנוכחית, בשלוש השנים האחרונות הנוכחית אושרו למעלה מ־32 אלף יחידות דיור חדשות.
מדובר באיזון עדין הדורש אורך רוח: מחד, קידום בנייה ויצירת רצף ישראלי בשטח; מאידך, הבנת מגבלות הריאל־פוליטיק והצורך להימנע מצעדים שיגררו משבר עם בעלת הברית המרכזית של ישראל. כפי שהדגיש הנשיא טראמפ, החלת ריבונות כעת תתפרש אצל הממשל כהחלטה חפוזה שאינה לוקחת בחשבון את מכלול האתגרים במרחב, ותייצר מתיחות חריגה מול ממשל שנושא בעצמו לחצים מדיניים ופנים־מפלגתיים מהזרם הרפובליקני הבדלני על תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל. בעוד שממשלים קודמים הגבילו באופן משמעותי בנייה ישראלית במרחב, הרי שבפועל הממשל הנוכחי העניק לישראל "קארט בלנש" מדיני נדיר שמאִפשר בנייה כמעט חופשית בכל רחבי יהודה ושומרון, ובהיקפים שלא נראו מאז 1967.
דוגמה אקטואלית מובהקת היא קידום בנייתן של כ-3,400 יחידות דיור בשכונת E1 לאחר למעלה משני עשורים של עיכובים, הקפאות ולחצים בינלאומיים. זוהי רצועה אסטרטגית שמשתרעת על פני כ־12 אלף דונם בין מעלה אדומים לירושלים שיוצרת רצף התיישבות ישראלי תקדימי ממזרח לבירה. אך המשמעות רחבה בהרבה מהיבט תכנוני :E1 הפיתוח המאסיבי באזור מסכל את המשך הניסיונות של הרשות הפלסטינית לייצר רצף טריטוריאלי פלסטיני בין רמאללה לבית לחם, שמהווה סיכון ביטחונית ממשי עבור היישובים בעוטף ירושלים, ומקדם בפועל חלוקה דה־פקטו של העיר.
- תשתיות חדשות ביהודה ושומרון: אושרו הזוכים להקמת 22 אתרי סלולר חדשים
- מחסום לפניך: בעיות באפליקציית המפות של גוגל באיו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האפשרות לשינוי אמיתי בשוק הדיור הישראלי אינו תיאורטי עוד; מאות אלפי ישראלים שבעבר הדירו רגליהם מאזור יהודה ושומרון מוצאים עצמם בעקבות אירועי השביעי באוקטובר את חשיבותה של הריבונות הישראלית בכל מרחבי הארץ: ביישובי העוטף, בצפון השומרון, ביהודה ושומרון, בגליל ובנגב. רבים מהם שלא ראו באזורים אלה בעבר אפשרויות דיור או אף השקעה מחפשים כיום פתרונות דיור במחירים סבירים, אך אינם מוכנים להתפשר על איכות החיים או על ביטחון ילדיהם. אזורי פיתוח כמעלה אדומים והמרחב המתפתח סביבה מספקים בדיוק את השילוב הזה: חיזוק ריבונות דה־פקטו שמעלה את רמת הביטחון האישי, קרבה לבירת ישראל ומאפשרת איכות חיים ברמה גבוהה ובמחירים שפויים ביחס לאזורי המרכז והשפלה. מבחינת נגישות למקומות עבודה מדובר בלוקיישן מרכזי. כך, היציאות מהעיר, בעיקר דרך מנהרות הגבעה הצרפתית, המנהרה החדשה בכביש 9 וציר עיסאוויה מהירות ויציבות גם בשעות הבוקר, ומצויות במרחק של 10- 20, (תלוי בזמני הנסיעה במהלך היום) דקות בלבד נמצאים מוקדי התעסוקה המרכזיים של ירושלים: אזור התעשייה עטרות, הקריה הממשלתית, קריית הלאום, הר חוצבים והקמפוסים הרפואיים בהר הצופים ובהדסה.
