מתחם שוק רחובות. קרדיט: רשתות חברתיותמתחם שוק רחובות. קרדיט: רשתות חברתיות

בעקבות פגיעת הטיל: שוק רחובות נכנס להליך התחדשות עירונית

מתחם שוק רחובות יכנס להתחדשות עירונית בנפרד מהתכנית הכוללת של מרכז העיר רחובות. לראשונה, יתקבל היתר בנייה עוד לפני שהתכנון הושלם במלואו; האם זה ישליך על שאר הערים והרשויות?

הרצי אהרון |

המתקפה האחרונה שפגעה בלב העיר רחובות הופכת כעת גם להזדמנות תכנונית יוצאת דופן: לראשונה מאז פרוץ הלחימה, תוקדם בישראל תוכנית שיקום עירונית שתאפשר הוצאת היתרי בנייה עוד בטרם הושלם ההליך התכנוני. מדובר בצעד חריג, שמעיד על שינוי כיוון במדיניות התכנון למצבי חירום. ושעשוי להשפיע גם על ערים אחרות שנפגעו.

המהלך מתמקד במתחם השוק העירוני הוותיק של רחובות, שספג פגיעה ישירה מטיל במהלך השבוע שעבר. במקום להמתין לסיום הטיפול בתוכנית הכוללת "רחובות מרכז", בוחרת העירייה, בתיאום מלא עם מינהל התכנון - לנתק את מתחם השוק מהתוכנית הגדולה ולקדם אותו במסלול עצמאי, מהיר וגמיש. בכך, יוכל האזור להתחיל שיקום מיידי. בלי להיתקע בפרטי ביורוקרטיה שגרתיים.

בסיור שהתקיים בשטח הפגיעה השתתפו בכירי מינהל התכנון, מהנדסי העיר רחובות, נציגי המנהלת המקומית ואנשי מקצוע נוספים. בין השאר נבחנת האפשרות להרחיב את גבולות המתחם שיטופל. כך שיכלול גם מבנים סמוכים שנפגעו ומוגדרים כעת מסוכנים, במיוחד ברחוב טלר.

בעירייה מציינים כי מדובר בצעד שמגלם שינוי תפיסתי: אם בעבר המתינו הרשויות להשלמת מסמכי תכנון לפני קידום היתרים, הרי שכעת - על רקע ההרס והדחיפות, עולה מודל אחר, שבו השיקום קודם לתכנון הסופי, ובלבד שהוא נעשה בתיאום ובאחריות.


טיפול מערכתי באזורים פגועים


במינהל התכנון מסמנים את המהלך כתקדים לגישה חדשה של התחדשות עירונית תחת אש: לא תיקונים זמניים אלא טיפול מערכתי באזורים פגועים, עם גיבוי של חקיקה מיוחדת להסרת חסמים. החל מהסכמות דיירים ועד הקצאת משאבים ותיאום בין משרדי.

המטרה: לא רק לתקן את מה שנפגע, אלא להציב רף תכנוני חדש של מיגון, איכות חיים ותשתיות מודרניות. עבור העיר רחובות, המהלך אינו רק תגובה לפגיעה. אלא גם צעד אסטרטגי קדימה. תחנת המטרו העתידית שתיבנה בלב האזור, והכוונה להרחבת זכויות הבנייה בהתאם לתמ"א 70, נותנים למתחם הפגוע פוטנציאל להפוך לנקודה חשובה הן תחבורתית והן ומסחרית במיקום מרכזי, כזה שיוכל - אם יתוכנן נכון, לשנות את פני מרכז העיר בשנים הקרובות.


סיכון תכנוני? ייתכן שכן


המהלך שמובילה כעת עיריית רחובות בשיתוף מינהל התכנון, במסגרתו יונפקו היתרי בנייה עוד בטרם הושלם הליך תכנוני סדור, מעלה שאלות רחבות יותר על מדיניות התכנון בישראל בתקופת חירום. האם מדובר בצעד חד פעמי, שנולד מתוך הכורח לשקם במהירות אזור פגוע במיוחד, או שמדובר בתקדים שיפתח דלת למדיניות חדשה, במסגרתה יתאפשר בהמשך להוציא היתרים באזורים מוכי פגיעה - עוד לפני השלמת כל שלבי התכנון?

לצד ההזדמנות, קיימת גם מידה של סיכון תכנוני: כיצד ניתן להבטיח שהבנייה שתצא לדרך לא תסכל את התכנון המרחבי לטווח ארוך? מה יקרה אם יבוצעו עבודות על בסיס הנחות זמניות, שלא יתממשו בסופו של דבר? כדי להימנע מכך, נדרשת רגולציה גמישה אך אחראית, כזו שמייצרת מסלול ברור להיתרים זמניים, מלווים במנגנון תיקוף תכנוני מלא בטווח קצר.

המהלך ברחובות עשוי לשמש גם מודל לערים אחרות שנפגעו בתקופה האחרונה. החל בעוטף עזה, דרך הערים הדרומיות כמו אשקלון ושדרות, ועד לחיפה או אזור המרכז. במידה שיוכיח את עצמו, עשויות רשויות המדינה לאמץ את הגישה כמנגנון לאומי לשיקום מואץ באירועים ביטחוניים רחבי היקף.  במקביל, המהלך מעלה שאלות בנוגע לזכויותיהם ולתפקידם של בעלי הנכסים במתחם.

בעירייה מדגישים כי המנהלת להתחדשות עירונית מלווה את בעלי הדירות והסוחרים באופן צמוד, אך לא ברור עדיין אם יקבלו זכויות בנייה עודפות, מענקים ייעודיים או פיצוי ייחודי על הנזק שנגרם. שיתוף הפעולה של הדיירים, שבמקרים רבים מהווה חסם בפרויקטים של התחדשות, ייבחן כעת בתנאים יוצאי דופן. כאשר השיקום נתפס כהכרחי ונחוץ גם עבורם.

היבט מרכזי נוסף הוא כמובן המיגון הפיזי. השיקום שיתבצע במתחם לא יוכל להסתפק בהחזרת המצב לקדמותו, אלא יצטרך לכלול סטנדרטים מתקדמים של מיגון: בהם ממ"דים, חיזוק של שלדי מבנים, תכנון מחודש של מרחבים מוגנים ונגישים, ושימוש בחומרי בנייה עמידים יותר. המהלך מציף מחדש גם את פערי המיגון בין מבנים ישנים וחדשים.




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.