אילו חברות מחזיק ביל גייטס בתיק ההשקעות?
רוב האנשים בעולם מכירים את ביל גייטס כמייסד של חברת מייקרוסופט, ענקית התכנה מסיאטל שהביאה לעולם את חלונות. בנוסף, הוא גם ממשיך לככב ברשימת המיליארדרים של פורבס עם דירוג נוכחי של מס 2 עם סך של 90 מיליארד דולר! שני רק לג'ף בזוס המייסד של אמזון.
ה'אני מאמין' של ביל גייטס
מה שרוב האנשים בעולם לא יודעים על ביל גייטס היא העובדה שהוא אחד המשקיעים הכי גדולים בעולם במונחי תיק השקעות פעיל. במאמר זה ארצה להתייחס ל'אני מאמין' של ביל גייטס בכל הקשור לעולם ההשקעות וכיצד זה מתחבר עם העובדה שאחד החברים היותר טובים של ביל הוא לא אחר מאשר וורן באפט שגם הואיל לתרום את מרבית הונו לקרן הצדקה של ביל ומלינדה גייטס.
כמחצית מההון שמושקע ב-Cascade Investment, חברת ההשקעות של ביל גייטס, מושקע בחברות ציבוריות והיתרה מושקעת בחברות פרטיות. למעשה, ההשקעה הגדולה ביותר של גייטס בחברה ציבורית, גדולה הרבה יותר ממייקרוסופט במונחי חשיפה לתיק ההשקעות, והיא בחברת ההשקעות של וורן באפט ברקשייר התאווי (סימול BRK.B). על פי הדיווח האחרון גייטס מחזיק במניות ברקשייר בשווי של 11.7 מיליארד דולר שהם 47% מסך כל תיק ההשקעות של Cascade שעומד על 25 מיליארד דולר.
מייקרוסופט שהינה האחזקה השנייה של Cascade עומדת על "רק" 3.6 מיליארד דולר לאחר מימושים של הקרן ברבעון האחרון. רק לשם הבנה, ב-2014 סך האחזקות של Cascade במייקרוסופט עמדו על 16 מיליארד דולר. זה כמובן לא מונע מביל גייטס עצמו להחזיק ב-10 מיליארד דולר נוספים במייקרוסופט בצורה ישירה.
- החזקות קרנות גידור במניות בבורסה יוכרו כהחזקות ציבור
- קרנות נאמנות ת"א 125 - מכות את המדד בטווח הארוך והבינוני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילו חברות מחזיק ביל גייטס בתיק ההשקעות?
גייטס כמו חברו באפט מאמין בעיקר בחברות שמחלקות דיבידנדים. מתוך 19 אחזקות ציבוריות 13 מתוכן משלמות כאלו. לעומת זאת אם מסתכלים על מכפיל הרווח באחזקות רואים דווקא שהמכפיל נע בין 19 ל-35, כך שהשמרנות שביל גייטס מציין בכל פעם היא לא עקבית במיוחד.
אופי החברות שגייטס מחזיק בתיק הוא בעיקרו חברות שיש להן נתחי שוק בתעשיות מסורתיות שהתחרות בהן מקשה להכניס שחקנים חדשים. למשל קאטרפילר (סימול: CAT) בה הוא מחזיק ב-1.6 מיליארד דולר וביחס לתיק מדובר ב-6.8% מסך התיק; חברת הרכבות הקנדית (סימול: CNI) בה הוא מחזיק ב-1.25 מיליארד דולר ועומדת על 5,2% מסך התיק; חברת ווייסט לפיזור פסולת זבל בה הוא מחזיק בשיעור של 1.56 מיליארד דולר.
התרשים המצורף מציג את החשיפה הסקטוריאלית בתיק של Cascade. שימו לב שגם בשורה הראשונה בפיננסים וגם בשורה השלישית מדובר בשתי חברות בלבד שמייצגות כל סקטור. אלוקציה תמוהה הייתי אומר.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
דבר מעניין נוסף לומר על התיק של Cascade הוא מי שמנהל אותה. בזמנו התייחס ביל גייטס למינוי של בחור בשם מיכאל לארסון, מנכ"ל חברת ההשקעות שלו: "רציתי מישהו עם פילוסופיה שמרנית בנוגע להשקעות. חיפשתי מישהו שיהיה לי בטחון מלא בו משום שלא רציתי 'להסתכל מעבר לכתף' שלו כל הזמן". לארסון בעצמו אמר בעבר: "אני שונא סיכון. התפקיד החשוב ביותר שלי הוא הקצאת נכסים, שם הכסף האמיתי נמצא".
חשוב לציין כי החברה בניהולו של לארסון לא ביצעה השקעה חדשה בחברה ציבורית מזה שנתיים, והניהול השוטף של הקרן עוסק בעיקר בהפחתת מניות או הוספה לאחזקות קיימות.
לצורך המחשת התיק בצורה ברורה יותר הכנתי טבלה של עשר האחזקות הגדולות של ביל גייטס למעט האחזקה האסטרטגית במניות ברקשייר אשר מסודרות לפי תשואת דיבידנד; מכפיל רווח; סך האחזקה בתיק והתעשייה בה היא פועלת; וכן התשואה מתחילת השנה. אתם כנראה תבינו היטב מה מעניין את החברה הזו מבחינת התעשיות בהן היא נוטה לפעול.
מסקנות למשקיעים
ההחלטה ללכת על חברות מסורתיות ללא אחזקה בחברות טכנולוגיה למעט האחזקה האסטרטגית במייקרוסופט לא הניבה תוצאות מרשימות כפי שניתן לראות בעמודה של התשואה מתחילת השנה על האחזקות הגדולות שציינתי.
הנחת העבודה השמרנית של לארסון בניהול הקרן כנראה מסתכלת לטווחים של מתאימים לכל משקיע ובנוסף העובדה כי הקרן משקיעה כמחצית מכל הכסף בקרן של באפט היא כנראה התשובה לכך שמשקיעי הערך מתקשים למצוא ערך בזמן האחרון.
- 4.בני 11/06/2018 10:39הגב לתגובה זוכמשקיע ערך אין ספק שבעולם של ריבית עולה המשקיעים מחפשים מניות שיספקו להן תשואה משמעותית . אישית אני חושב שביל גייטס הולך עקום אבל מה אני מבין ?
- 3.כיף לקרוא (ל"ת)ערן 11/06/2018 00:50הגב לתגובה זו
- 2.אלי 10/06/2018 23:26הגב לתגובה זועד אז נהיה זהירים הרבה יותר
- 1.מומחה לקנוניות 10/06/2018 19:53הגב לתגובה זואפילו אפל יכולה לקרוס. נכון שמבין מניות הטכנולוגיה היא תקרוס אחרונה בגלל כמות מזומן עצומה, ניהול חזק ומיתוג עוד יותר חזק. אבל עדיין הטעמים של הקהל יכולים להשתנות ופתאום מעמד הביניים לא ירצה אייפון ומעמד הביניים הגבוה ירצה חברות אחרות. הכל יכול להיות.
- לא מומחה לשום דבר 11/06/2018 12:05הגב לתגובה זופתאום הלקוחות הפוטנציאלים של קאטרפילר יגלו שיש מכונות יותר טובות ו/או זולות של איזה חברה יפנית או כל חברה אחרת (ויש, דרך אגב). גם למה חיבים לשלוח בפד-אקס? יש חברות לוגיסטיגה ושילוח אחרות ... בקיצור אין הבדל גדול בין חברות טכנולוגיה לחברות מסורתיות
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
