אילו חברות מחזיק ביל גייטס בתיק ההשקעות?
רוב האנשים בעולם מכירים את ביל גייטס כמייסד של חברת מייקרוסופט, ענקית התכנה מסיאטל שהביאה לעולם את חלונות. בנוסף, הוא גם ממשיך לככב ברשימת המיליארדרים של פורבס עם דירוג נוכחי של מס 2 עם סך של 90 מיליארד דולר! שני רק לג'ף בזוס המייסד של אמזון.
ה'אני מאמין' של ביל גייטס
מה שרוב האנשים בעולם לא יודעים על ביל גייטס היא העובדה שהוא אחד המשקיעים הכי גדולים בעולם במונחי תיק השקעות פעיל. במאמר זה ארצה להתייחס ל'אני מאמין' של ביל גייטס בכל הקשור לעולם ההשקעות וכיצד זה מתחבר עם העובדה שאחד החברים היותר טובים של ביל הוא לא אחר מאשר וורן באפט שגם הואיל לתרום את מרבית הונו לקרן הצדקה של ביל ומלינדה גייטס.
כמחצית מההון שמושקע ב-Cascade Investment, חברת ההשקעות של ביל גייטס, מושקע בחברות ציבוריות והיתרה מושקעת בחברות פרטיות. למעשה, ההשקעה הגדולה ביותר של גייטס בחברה ציבורית, גדולה הרבה יותר ממייקרוסופט במונחי חשיפה לתיק ההשקעות, והיא בחברת ההשקעות של וורן באפט ברקשייר התאווי (סימול BRK.B). על פי הדיווח האחרון גייטס מחזיק במניות ברקשייר בשווי של 11.7 מיליארד דולר שהם 47% מסך כל תיק ההשקעות של Cascade שעומד על 25 מיליארד דולר.
מייקרוסופט שהינה האחזקה השנייה של Cascade עומדת על "רק" 3.6 מיליארד דולר לאחר מימושים של הקרן ברבעון האחרון. רק לשם הבנה, ב-2014 סך האחזקות של Cascade במייקרוסופט עמדו על 16 מיליארד דולר. זה כמובן לא מונע מביל גייטס עצמו להחזיק ב-10 מיליארד דולר נוספים במייקרוסופט בצורה ישירה.
- החזקות קרנות גידור במניות בבורסה יוכרו כהחזקות ציבור
- קרנות נאמנות ת"א 125 - מכות את המדד בטווח הארוך והבינוני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילו חברות מחזיק ביל גייטס בתיק ההשקעות?
גייטס כמו חברו באפט מאמין בעיקר בחברות שמחלקות דיבידנדים. מתוך 19 אחזקות ציבוריות 13 מתוכן משלמות כאלו. לעומת זאת אם מסתכלים על מכפיל הרווח באחזקות רואים דווקא שהמכפיל נע בין 19 ל-35, כך שהשמרנות שביל גייטס מציין בכל פעם היא לא עקבית במיוחד.
אופי החברות שגייטס מחזיק בתיק הוא בעיקרו חברות שיש להן נתחי שוק בתעשיות מסורתיות שהתחרות בהן מקשה להכניס שחקנים חדשים. למשל קאטרפילר (סימול: CAT) בה הוא מחזיק ב-1.6 מיליארד דולר וביחס לתיק מדובר ב-6.8% מסך התיק; חברת הרכבות הקנדית (סימול: CNI) בה הוא מחזיק ב-1.25 מיליארד דולר ועומדת על 5,2% מסך התיק; חברת ווייסט לפיזור פסולת זבל בה הוא מחזיק בשיעור של 1.56 מיליארד דולר.
התרשים המצורף מציג את החשיפה הסקטוריאלית בתיק של Cascade. שימו לב שגם בשורה הראשונה בפיננסים וגם בשורה השלישית מדובר בשתי חברות בלבד שמייצגות כל סקטור. אלוקציה תמוהה הייתי אומר.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
דבר מעניין נוסף לומר על התיק של Cascade הוא מי שמנהל אותה. בזמנו התייחס ביל גייטס למינוי של בחור בשם מיכאל לארסון, מנכ"ל חברת ההשקעות שלו: "רציתי מישהו עם פילוסופיה שמרנית בנוגע להשקעות. חיפשתי מישהו שיהיה לי בטחון מלא בו משום שלא רציתי 'להסתכל מעבר לכתף' שלו כל הזמן". לארסון בעצמו אמר בעבר: "אני שונא סיכון. התפקיד החשוב ביותר שלי הוא הקצאת נכסים, שם הכסף האמיתי נמצא".
חשוב לציין כי החברה בניהולו של לארסון לא ביצעה השקעה חדשה בחברה ציבורית מזה שנתיים, והניהול השוטף של הקרן עוסק בעיקר בהפחתת מניות או הוספה לאחזקות קיימות.
לצורך המחשת התיק בצורה ברורה יותר הכנתי טבלה של עשר האחזקות הגדולות של ביל גייטס למעט האחזקה האסטרטגית במניות ברקשייר אשר מסודרות לפי תשואת דיבידנד; מכפיל רווח; סך האחזקה בתיק והתעשייה בה היא פועלת; וכן התשואה מתחילת השנה. אתם כנראה תבינו היטב מה מעניין את החברה הזו מבחינת התעשיות בהן היא נוטה לפעול.
מסקנות למשקיעים
ההחלטה ללכת על חברות מסורתיות ללא אחזקה בחברות טכנולוגיה למעט האחזקה האסטרטגית במייקרוסופט לא הניבה תוצאות מרשימות כפי שניתן לראות בעמודה של התשואה מתחילת השנה על האחזקות הגדולות שציינתי.
הנחת העבודה השמרנית של לארסון בניהול הקרן כנראה מסתכלת לטווחים של מתאימים לכל משקיע ובנוסף העובדה כי הקרן משקיעה כמחצית מכל הכסף בקרן של באפט היא כנראה התשובה לכך שמשקיעי הערך מתקשים למצוא ערך בזמן האחרון.
- 4.בני 11/06/2018 10:39הגב לתגובה זוכמשקיע ערך אין ספק שבעולם של ריבית עולה המשקיעים מחפשים מניות שיספקו להן תשואה משמעותית . אישית אני חושב שביל גייטס הולך עקום אבל מה אני מבין ?
- 3.כיף לקרוא (ל"ת)ערן 11/06/2018 00:50הגב לתגובה זו
- 2.אלי 10/06/2018 23:26הגב לתגובה זועד אז נהיה זהירים הרבה יותר
- 1.מומחה לקנוניות 10/06/2018 19:53הגב לתגובה זואפילו אפל יכולה לקרוס. נכון שמבין מניות הטכנולוגיה היא תקרוס אחרונה בגלל כמות מזומן עצומה, ניהול חזק ומיתוג עוד יותר חזק. אבל עדיין הטעמים של הקהל יכולים להשתנות ופתאום מעמד הביניים לא ירצה אייפון ומעמד הביניים הגבוה ירצה חברות אחרות. הכל יכול להיות.
- לא מומחה לשום דבר 11/06/2018 12:05הגב לתגובה זופתאום הלקוחות הפוטנציאלים של קאטרפילר יגלו שיש מכונות יותר טובות ו/או זולות של איזה חברה יפנית או כל חברה אחרת (ויש, דרך אגב). גם למה חיבים לשלוח בפד-אקס? יש חברות לוגיסטיגה ושילוח אחרות ... בקיצור אין הבדל גדול בין חברות טכנולוגיה לחברות מסורתיות
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
