תרופת ההשמנה של נובו נורדיסק יעילה גם בילדים מגיל שש
חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק NOVO NORDISK A/S הציגה השבוע תוצאות מבטיחות בניסוי קליני מתקדם לתרופת ההשמנה שלה, Liraglutide. הממצאים, שהוצגו בכנס השנתי של האגודה האירופית לחקר הסוכרת במדריד, מראים כי התרופה עשויה להיות בטוחה ויעילה גם בילדים צעירים מגיל שש.
הניסוי הקליני הראה כי Liraglutide הצליחה להפחית את מדד מסת הגוף (BMI) בילדים בגילאי שש עד 11. התרופה, המשווקת תחת השם Saxenda לירידה במשקל ו-Victoza לטיפול בסוכרת, כבר מאושרת לשימוש בילדים מגיל 12 ומעלה עם BMI גבוה. חשוב לציין כי Liraglutide היא גרסה מוקדמת יותר של תרופות הדגל החדשות של נובו, Ozempic ו-Wegovy.
ההצלחה של נובו נורדיסק בפיתוח תרופות לטיפול בהשמנה הובילה לעלייה דרמטית במחיר מניית החברה בשנים האחרונות. בשנה שעברה, נובו נורדיסק הפכה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר באירופה, עוקפת את ענקית המותגים היוקרתיים LVMH. הביקוש הגובר לתרופות השמנה ממשיך לדחוף את מניית החברה כלפי מעלה.
כיום, נובו נורדיסק ואלי לילי הן שתי חברות התרופות היחידות עם תרופות יעילות במיוחד לירידה במשקל בשוק. אלי לילי גם היא בוחנת את תרופת ההרזיה שלה בילדים מגיל שש. התחרות בין שתי החברות הללו צפויה להתעצם בשנים הקרובות, כאשר שתיהן מובילות את שוק תרופות ה-GLP-1, סוג של תרופה המסייעת בניהול רמות הסוכר בדם.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- טראמפ מכריח את ענקיות התרופות להוזיל את התרופות לירידה במשקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחרות בשוק תרופות ההרזייה גוברת
שוק תרופות ההרזיה צפוי להפוך לצפוף יותר בשנים הקרובות. ההערכות מצביעות על כך ששוק תרופות ה-GLP-1 צפוי להגיע לשווי של 200 מיליארד דולר בשנת 2031. למרות התחרות הגוברת, הצפי הוא שנובו נורדיסק ואלי לילי ישמרו על כשני שלישים מנתח השוק.
עם זאת, האנליסטים סבורים כי מניות שתי החברות מתומחרות ביתר באופן משמעותי. הם קבעו מחיר יעד של 580 דולר למניית אלי לילי ו-600 כתרים דניים (כ-86 דולר) למניית נובו נורדיסק, הרבה מתחת למחירי השוק הנוכחיים של כ-900 דולר ו-890 כתרים בהתאמה.
שתי החברות לא נחות על זרי הדפנה ומשקיעות במחקר ופיתוח של תרופות הרזיה חדשות. הן בוחנות גם תרופות הרזיה הניתנות דרך הפה כאלטרנטיבה לזריקות. נובו נורדיסק הציגה השבוע תוצאות ראשוניות מניסוי בתרופת הרזיה ניסיונית בשם Amycretin, הניתנת דרך הפה. בניסוי מוקדם, התרופה נמצאה בטוחה עם תופעות לוואי קלות עד בינוניות.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.בא 12/09/2024 16:24הגב לתגובה זואפשר לדחוף להם תרופות כבר ברחם...העיקר לשלם דיווידנטים לבעלי מניות...פשוט צריך משמעת עצמית ולסגור את הפה!! !
- 2.דן 12/09/2024 08:46הגב לתגובה זופרפור עליות שיכולה להגרם ואם היא קוראת הלב הסתבך. זה קורה לבריאים גם.
- 1.דורונא 12/09/2024 08:39הגב לתגובה זולכתב היקר כשאתה מפרסם כתבה כזו אתה גורם לסבל לכל החיים לילדים מדהימים. בשם השם תגנוז את הכתבה. ירידה במשקל תתאפשר רק עם תזונה בריאה ופעילות גופנית. בטוח שיש לך ילדים קטנים תודה וסליחה אם פגעתי
- לא מדויק 12/09/2024 10:55הגב לתגובה זואפשר להזיז את המחט מעט לכאן או לכאן אבל ההשמנה היא גנטית ומונעת מתחושת רעב והצורך של הגוף להיות במשקל מסוים. תזונה וספורט זה אחלה אבל הרבה שמנים מקפידים וזה לא עוזר.
- לא,פשוט לסגור את הפה! (ל"ת)בא 12/09/2024 15:17
- דורונא 12/09/2024 11:353-5% מהילדים נולדים "שמנים" ולא 30-50% כמו שאנו רואים בגילאים בוגרים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
