באפט ומאנגר
צילום: טוויטר

המכתב של וורן באפט - "המטרה שלנו כעת לעשות קצת יותר טוב מהממוצע"

על עקרונות ההשקעה של באפט, מתי יופיעו הזדמנויות השקעה ועל תשואה של 55% במניות היפניות
רוי שיינמן | (1)

וורן באפט במכתב לבעלי מניות של ברקשייר האת'ווי חוזר ומדגיש כי "אין לברקשייר עניין ברכישה או ניהול של אוקסידנטל פטרוליום". ברקשייר מחזיקה 27.8% מאוקסידנטל, אבל לפחות בינתיים אין כוונה לרכישה גדולה ולא להוציא אותה מהמסחר, להפוך אותה לפרטית ולנהל אותה. באפט הביע אכזבה מהביצועים האחרונים של חברת הרכבת BNSF של ברקשייר ועסקי השירות של Berkshire Hathaway Energy. שני העסקים התמודדו עם הרעה תפעולית וסביבה רגולטורית מאתגרת.

"ברקשייר בנויה להחזיק מעמד לתמיד", כתב באפט במכתב השנתי, שפורסם בשבת בבוקר. המנכ"ל של ברקשייר , בן 93, הדגיש את העסקים וההשקעות של ברקשייר, ואת האתגרים של השקעות ונפרד משותפו צ'רלי מאנגר שנפטר לפני שלושה חודשים (פילוסופיית החיים וההשקעות של צ'ארלי מאנגר - קריאת חובה למשקיעים)

באפט התחיל את המכתב השנתי לבעלי המניות עם שליחת ברכה לשותפו העסקי וידידו הוותיק מאנגר, שמת בגיל 99. הוא יהגדיר את מאגנר ה"אדריכל" של גישתה של ברקשייר לרכישת עסקים מוערכים בחסר, תוך שהוא מכנה את עצמו. רק "הקבלן הכללי" המיישם את החזון של מאנגר.

"בעולם הפיזי, בניינים גדולים מקושרים לאדריכל שלהם בעוד שמי שיוצקו את הבטון או התקינו את החלונות נשכחים במהרה", כתב באפט. "ברקשייר הפכה לחברה נהדרת. למרות שכבר זמן רב הייתי אחראי על צוות הבנייה; לצ'רלי מגיעה תהילה לנצח על היותו האדריכל".

באפט הדגיש שוב על עקרונות ההשקעה והתכונות הנדרשות: הדגשת הערך של סבלנות בהשקעה, הדגשת תכונות של צוות ניהול טוב, והבנה של ההבדל בין הרווח הנקי לרווח התפעולי.

באפט הסביר כי ברקשייר עם שווי של 900 מיליארד דולר מתקשה למצוא השקעות אטרקטיביות וגדולות מספיק כדי לעשות את ההבדל. כלומר, כדי לייצר תשואה עודפת משמעותית. זה החיסרון לגודל. כשאתה גדול, וברקשייר ענקית, היא לא יכולה לאתר 3-4 השקעות טובות ולהשיג תשואה מרשימה על כל התיק, כי פשוט אין בקנה מידה של מאות מיליארדים השקעות רבות, ובטח שאין מתוכם השקעות רבות אטרקטיביות. 

"ישנן רק קומץ חברות במדינה הזו המסוגלות באמת להזיז את המחט בברקשייר, והן נאספו ללא סוף על ידינו ועל ידי אחרים", כתב באפט. "חלקם אנחנו יכולים להעריך, חלקם אנחנו לא יכולים. ואם אנחנו יכולים, הם צריכים להיות במחיר אטרקטיבי. מחוץ לארה"ב, למעשה אין מועמדים שהם אפשרויות משמעותיות להשקעה. בסך הכל, אין לנו אפשרות לביצועים מנקרי עיניים".

קיראו עוד ב"גלובל"

במקום זאת, באפט שואף לעשות "קצת טוב יותר" מהממוצע, תוך נטילת סיכון מופחת. יתרת המזומנים הגדולה של ברקשייר והעסקים שמניבים רווחים רבים מאפשרים לחברה לעמוד במיתון כלכלי, כתב באפט, כאשר הזדמנויות השקעה אטרקטיביות יותר עשויות להופיע, כפי שקרה במהלך המשבר הפיננסי ב-2008.

באפט עדכן על שתי אחזקות ותיקות של ברקשייר - קוקה קולה ואמריקן אקספרס, הדגיש את החשיבות של עצמאות אנרגתית לאמריקה ודיבר בהקשר זה על ההשקעה  באוקסידנטל פטרוליום.

לאחר מכן תיאר באפט את אחזקותיה של ברקשייר בחמש חברות סחר יפניות - Itochu, Marubeni, Mitsubishi, Mitsui ו- Sumitomo - שברקשייר החלה לרכוש ב-2019. כעת מחזיקה ברקשייר בכ-9% מכל אחת. העלייה בבורסה של יפן הועילה לברקשייר, שיש לה תשואה ממוצעת של כ-55% על חמש המניות.

באפט הביע אכזבה מהביצועים של מסילת הרכבת BNSF של ברקשייר ושל עסקי השירות של Berkshire Hathaway Energy. הרווח התפעולי של BNSF ירדו ב-14% ב-2023, ל-5.1 מיליארד דולר. "למרות ש-BNSF נושאת יותר מטענים ומשקיעה ברכוש קבוע יותר מכל חמש חברות המסילות הברזל הגדולות האחרות בצפון אמריקה, שולי הרווח שלה ירדו ביחס לכל החמש מאז הרכישה שלנו", כתב באפט. "אני מאמין שהמרווחים ישתפרו".

הביצועים ב-BHE (Berkshire Hathaway Energy) היו גרועים יותר, עם ירידה של 40% ברווח התפעולי ל-2.3 מיליארד דולר בשנה שעברה. באפט ציין שהתקנות בכמה מדינות והצורך להשקיע בקפסיטי הכבידו על התשואה.

לפעילות הביטוח הענפה של ברקשייר, הכוללת את Geico, הייתה שנה חזקה בשנת 2023. הרווחים התפעוליים של הביטוח מחיתום עברו לרווח של 5.4 מיליארד דולר, מהפסד של 30 מיליון דולר ב-2022. הרווח התפעולי הכולל עמד על 37.4 מיליארד דולר, עלייה של 21% לעומת 2022. המזומנים של ברקשייר הגיעו ל-168 מיליארד דולר בסוף 2023.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סבלנות. שכל ומזל זה מה שצריך (ל"ת)
    25/02/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.