קידוח נפט גז דלק
צילום: Pixabay

ערב הסעודית מעלה את מחיר הנפט - ומקשה על העולם במלחמה באינפלציה

המדינות המפיקות ב-OPEC הכריזו על קיצוץ מפתיע בהפקת נפט שזינק לכ-80 דולר לחבית; הסעודים ממשיכים את הקו של התרחקות מארה"ב, בהמשך להתחברות מחדש עם איראן וחיזוק היחסים עם סין
איציק יצחקי | (13)

המדינות המפיקות ב-OPEC (אופ"ק פלוס) הכריזו על קיצוץ מפתיע בהפקת נפט. המשמעות היא היצע נמוך יותר של נפט ובתגובה - זינק מחירו של הנפט ב-10% למעל 80 דולר לחבית, בהמשך המחיר התממש לכ-79.5 דולר.

ארגון OPEC שהחברה הגדולה בה היא ערב הסעודית החליט על קיצוץ כולל של לפחות 1.1 מיליון חביות ביום שנועד לתמוך ביציבות השוק. ערב הסעודית תקצץ כמות של חצי מיליון הפקה ביום.

הקיצוצים האלו אמורים להיות ממאי ועד סוף השנה. גם רוסיה שחברה ב-OPEC תקצץ בהפקה היומית. ארה"ב הופתעה מאוד מהמהלך - "אנחנו מתמקדים בהורדת מחירי הדלק  לצרכנים בארה"ב, לא בהורדת מחירי חבית הנפט. הורדנו את מחירי הדלק  משמעותית מאז השנה שעברה, יותר מ-1.50 דולר לליטר מהשיא שלהם בקיץ שעבר", נכתב בהצהרה של המועצה לביטחון לאומי עם ביקורת סמויה ל-OPEC, "נמשיך לעבוד עם כל מפיקי הנפט כדי להבטיח ששווקי האנרגיה יתמכו בצמיחה כלכלית והורדת מחירים לצרכנים אמריקאים".

ייתכן מאוד שהסיבה להתערבות ולהקטנת ההפקה נובעת מהירידה של מחירי הנפט שהואצה בחודש האחרון. החשש של מדינות OPEC היה שהמחיר שירד מתחת ל-70 דולר יתקבע ואולי אף תהיה ממנו ירידת מדרגה נוספת ועל רקע זה, ההיגיון הכלכלי בהפחתת המכסות ברור. מחיר הנפט עלה אתמול ב-6% ל-79.5 דולר, כשגם בימים שלפני ההודעה המחיר עלה, שינוי כיוון לאחר ירידה משמעותית בחודש האחרון.

גם הרוסים מקצצים בהפקת נפט

סגן ראש ממשלת רוסיה, אלכסנדר נובאק, אמר כי רוסיה תאריך קיצוץ ייצור של 500,000 חביות ליום בחודש מרץ עד סוף השנה - כך דווח בתקשורת האמריקאית. מדינות אחרות שהודיעו על קיצוץ בהפקה - עיראק, כווית, איחוד האמירויות הערביות, קזחסטן, אלג'יריה ועומאן.

הירידה בהפקה פוגעת במלחמה באינפלציה. הנפט הוא מחולל אינפלציה, כאשר חלק גדול מהזינוקים באינפלציה בשנה וחצי האחרונות מגיע על רקע הזינוק בנפט במקביל לפתיחת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

הירידה במחיר הנפט תרמה רבות לירידה בקצב האינפלציה, אם כי, רמות האינפלציה בעולם עדיין גבוהות. זינוק של המחיר בחזרה למעלה, פוגע מאוד במלחמה באינפלציה ומעבר לכך - יספק לשוק הערכה שהאינפלציה לא תרד בקצבים שהוערכו ובהתאמה הנגידים יצטרכו להעלות את הריבית בקצב גדול יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

למעשה, זה די מקלקל לג'רום פאוול את התוכניות. הנגיד האמריקאי ניסה לשדר ביטחון והצלחה במלחמה באינפלציה והחליט להעלות את הריבית בפעם האחרונה רק ב-0.25% גם כדי לא לפגוע בבנקים שסוחבים הפסדים באגרות חוב - הפסדים שהיו עולים עם העלאת הריבית היתה גבוה יותר.

אבל על רקע העלייה במחירי הנפט, נראה שבדיעבד זו היתה החלטה שגויה. פאוול צריך להפעיל את כל כוחו כדי למגר את האינפלציה ולקחת מרווחי ביטחון לאירועים מהסוג הזה. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מתפכח 05/04/2023 01:50
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה בסין האינפלציה נותר נמוך , על איזה עולם אתה מדבר? פשוט תגיד המערב וזהו...
  • 9.
    ארז 03/04/2023 18:15
    הגב לתגובה זו
    היהלום של הבורסה ובכלל של מי שמחזיק בה מניית זהב חלומית
  • 8.
    בסוף מצאו משהו שיוריד קצת את השוק......בכל זאת הוא עלה (ל"ת)
    משה 03/04/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חן 03/04/2023 11:11
    הגב לתגובה זו
    הנאורות שלהם בסוף תביא את החורבן הגדול ביותר שידעה האנושות.
  • 6.
    לוויתן קדימה שברון תביאו את המקדח שלכם (ל"ת)
    אנונימי 03/04/2023 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלון 03/04/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
    נשיא טיפש ועלוב
  • שאול 03/04/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
    בקושי זוכר את שמו ביום טוב ,תשאל אותו איזה יום היום לא יוכל לענות לך
  • 4.
    נווד 03/04/2023 08:16
    הגב לתגובה זו
    מקווה שישראל לומדת שאפשר לסמוך רק על עצמנו
  • צריכים לקרוץ לסינים ושארה"ב תפסיק להכתיב לנו כרצונה. (ל"ת)
    משה ב 03/04/2023 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מדובר באופק + רוסיה וונצואלה וכו (ל"ת)
    לילי 03/04/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המעבר של העולם לרכבים חשמליים ירסק את הסעודים (ל"ת)
    צחי 03/04/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
  • מאייר 03/04/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    זה הדבר הכי נכון והכי לא נכון בעת הזו ,בהסתכלות לטווח רחוק מדברים על אנרגיה חלופית לנפט וכמו שעבר העולם ממרכבות למכוניות העתיד מי ישורנו ,ויחד עם זאת התהליך של התנתקות מהנפט והמעבר לאנרגיה חלופית אינו נמצא כרגע בטווח הנראה לעין על המדף ולכן הסעודים יכולים להעלות את מחירי הנפט והעולם יכול לחרוק שיניים ולעשות כלום ,יש אפשרויות של הגדלת חיפושי הנפט ופצלי השמן אבל הבנתי שזה בעייתי מבחינת הממשל הנוכחי בארה"ב וכשאין נשק חליפי אין הרבה מה לעשות והסעודים עם אופק ורוסיה יעלו את המחיר
  • 1.
    אנונימי 03/04/2023 07:53
    הגב לתגובה זו
    קדימה חמעלה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.