כלכלני פרנקלין טמפלטון: "להשקיע במכשירים פיננסים המתמחים במדדי המיד קאפ (MID CUP) האמרקאיים ובמיוחד במכשירי ה-ETF"
"אני רואה פוטנציאל בהשקעה במדדי המיד קאפ Mid Cap האמריקניים, הם צפויים לעמוד טוב יותר בתנאי השוק המשתנים הצפויים ב-2023", כך אומרת דינה טינג, CFA, מנהלת ראשית להשקעות גלובליות צמודות אינדקסים באמצעות תעודות סל בפרנקלין טמפלטון.
טינג מסבירה כי השקעה בחברות בעלות שווי שוק בינוני בארה"ב - המוגדר בדרך כלל כחברות עם שווי שוק בין 2 ל-10 מיליארד דולר - יכולה להציע סיכויי צמיחה מהירים יותר מאשר השקעה במניות גדולות זאת לצד, פרופיל סיכון נמוך יותר מחברות קטנות.
לדבריה, משקיעים רבים שמחים להמשיך הלאה מהתנודתיות בשוק של 2022, שהשאירה רק כמה מקומות טובים להסתתר בהם. עם זאת, נראה כי, קרנות סל הנסחרות בבורסה (ETF) עוררו עניין מרשים אצל המשקיעים בשנה שעברה. השימוש הכולל בתעודות וקרנות סל סימן שיא שנתי חדש של למעלה מ-45 טריליון דולר בנפח מסחר עד סוף שנת 2022 - כ-10 טריליון דולר יותר מנפח המסחר ב 2021.
לאחר רצף הצלחות ממושך של מגזר הצמיחה בארה"ב, חולשת סקטור הטכנולוגיה הגדול הובילה לחלק גדול מהירידות שראינו בשנת 2022, מה שעשוי לאותת כי מתנהלת רוטציה. לדברי טינג, בעוד שהמניות הקטנות בארה"ב נשארו זולות, הן עשויות לחוות תנודתיות רבה יותר ולהיתקל בנזילות נמוכה יותר על רקע העלאות ריבית, במיוחד אם השווקים ייכנסו לטריטוריית מיתון. במבט קדימה, משקיעים המחפשים חשיפה עקבית למניות שעשויות לעמוד טוב יותר במערבולת, עשויים למצוא שזה זמן אידיאלי לשקול מניות של חברות בגודל בינוני.
- קרן סל על אקמן: ETF חדשה תעקוב אחרי התיק של המשקיע המפורסם
- קרן ETF עם תשואה של 300% – האם זה מתאים לכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התשואות המצטברות מתחילת 2000 ועד דצמבר 2022 מראות שמדד ראסל מידקאפ עלה בהרבה על מדד ראסל 1000 עם תשואות של 598% לעומת תשואות של 334% למדד ראסל 1000.
למניות ה-Mid caps יש היסטוריה של ביצועים טובים יותר בתקופות שלאחר מיתון פיננסי. משנת 2003 עד 2006, מניות הביניים השיגו ביצועים טובים יותר ממניות גדולות במשך שלוש שנים רצופות לאחר המיתון של תחילת שנות ה-2000.
המדדים הבינוניים השיגו ביצועים טובים יותר בארבע מתוך חמש השנים שאחרי המשבר הפיננסי העולמי ב-2008. כשמסתכלים על התשואה הכוללת השנתית מ-2009, המדדים הבינוניים השיגו ביצועים טובים יותר בארבע מתוך חמש השנים שאחרי המשבר הפיננסי העולמי. לא רק שהם גם עשו ביצועים טובים בהשוואה לפלח החברות הקטנות שלאחר המיתון, אלא שהתשואות המצטברות מתחילת 2000 ועד דצמבר 2022 מראות שמדד ראסל מיד קאפ עלה בהרבה על מדד ראסל 1000 עם תשואות של 598% לעומת תשואות של 334% למדד ראסל 1000.
יתרון נוסף הוא הגיוון. ארגונים בינוניים נוטים להיות מושפעים פחות מתנודות מטבעות ומירידה גלובלית מאשר חברות גדולות, הכוללות לרוב תאגידים גדולים וחברות רב לאומיות הפועלות ברחבי העולם. בסוף 2022, אחזקות מגזר הטכנולוגיה היוו 24% ממדד ראסל 1000, כולל 13.4% מ-10 האחזקות המובילות במדד. לעומת זאת, אחזקות מגזר הטכנולוגיה במדד ראסל מידקאפ היוו רק מחצית מזה ב-12%, עם טכנולוגיה שמייצגת רק 1.5% מעשר האחזקות המובילות.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מעבר לקריטריונים של שווי שוק, אנו מאמינים שאסטרטגיות מרובות גורמים יכולות לספק פיזור משופר עם תשואות גבוהות יותר מותאמת סיכון ותנודתיות נמוכה יותר מאשר אינדקס מסורתי מבוסס שווי שוק. להערכתנו, עיצוב אינדקס צופה פני עתיד, מבוסס כללים, המנתח חשיפה של מניות בודדות אל מול שילוב בדוק היטב של גורמים - איכות, ערך, מומנטום ותנודתיות נמוכה - עוזר לספק חשיפה לחברות איכותיות במחיר סביר והימנעות ממלכודות ערך.
אנו מאמינים ששילוב אסטרטגי של גורמים אלו יכול להביא לפרופיל תשואה חלק יותר, שאמור לפנות למשקיעים כאשר אנו בפתחה של שנה נוספת עם תנאי שוק משתנים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
