מטוס יונייטד איירליינס
צילום: N509FZ, ויקיפדיה

לקראת החגים האמריקאים: מספר הנוסעים חוזר לטרום הקורונה - וחברות התעופה ירוויחו

יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס בסופ"ש הקרוב, כמעט כמו המספרים ב-2019. אחרי הקורונה חברות התעופה רוצות לחגוג וזה יבוא לידי ביטוי גם בתוצאות שלהן לרבעון הרביעי
אלירן אלישע | (1)

חברות תעופה בארה"ב כבר החלו להכין את המטוסים שלהן לקראת חג ההודיה האמריקאי שיחול בסוף השבוע הקרוב. החברות מנערות את הניילונים מעל המטוסים מוקדם מהרגיל ומתכוננות למספרי נוסעים שנראו לאחרונה רק לפני פרוץ משבר הקורונה, כלומר בשנת 2019. יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס מיום רביעי עד ראשון - עלייה של 8% לעומת השנה שעברה ורק 2% פחות מהמספר 2019, לפי רשות התעופה האמריקאית.

אבל האם כל הסיבה היא 'אורגנית'? לא בטוח. החשש בוול סטריט - ואפילו אצל חברות התעופה עצמן - הוא שהגידול במספר הנוסעים הוא בגלל עובדים שיש להם לוחות זמנים גמישים יותר או שהם 'עובדים היברידיים', כאלה שיכולים לפתוח את המחשבים הניידים שלהם בכל מקום.

בכל מקרה, האמריקאים החלו לצאת לחג כבר בסוף השבוע שעבר, ושברו את הדפוסים המוכרים. על פי נתוני מינהל אבטחת התחבורה בארה"ב העונה התחילה ביום חמישי האחרון והיא המשיכה עד יום ראשון. ביום חמישי האחרון למשל, עברו יותר מ-2.3 מיליון נוסעים בשדות תעופה בארה"ב, דומה לנתונים ביום חמישי שלפני חג ההודיה בשנת 2019. ביום שישי, המספר הגיע ל-2.45 מיליון, ועקף את המספרים של ימי השיא בשנת 2021. הנתונים של יום שבת וראשון היו 2.15 מיליון ו-2.3 מיליון, בהתאמה - טוב יותר מנתוני 2021 ומעט מתחת לימים המקבילים ב-2019.

איך זה ישפיע על החברות?

לדברי האנליסטית של קוון, הלן בקר: "כל חברות התעופה צריכות ליהנות מהחוזק הזה, במיוחד מכיוון שאנו מצפים שהאמריקאים יחזרו שוב את נסיעותיהם ליעדים בינלאומיים בחג הזה", אמרה, כאשר היא ציינה שהדולר החזק מועיל גם לאמריקאים הנוסעים לחו"ל.

מניות חברות התעופה טיפסו לאחרונה באופן משמעותי, בעקבות התוצאות בעונת הדוחות לרבעון השלישי שהסתיימה זה עתה. החברות הכו את התחזיות, חלקן חזרו לרווח והציגו תחזיות טובות מצפי האנליסטים לרבעון הרביעי. אז נכון שעונת החגים כבר מתומחרת במידה רבה, ובכל זאת, חברות תעופה עשויות להפיק תועלת מתקופה ממושכת של ביקוש חזק ואולי הן ימשיכו להפתיע לטובה.

מה צופות חברות התעופה?

חברות התעופה מצפות כמובן למספרים גבוהים יותר מהשנה שעברה, אך כאמור 2% מתחת למספרי הנוסעים של שנת 2019.

כך למשל, דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES (DAL) מצפה להסיע קרוב ל-6 מיליון נוסעים מה-18 בנובמבר עד ה-27 בנובמבר, מעט מתחת ל-6.3 מיליון עבור באותה התקופה בשנת 2019. המתחרה שלה, יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES (UAL), מצפה להטיס 5.5 מיליון נוסעים מנובמבר 18 עד 30 בנובמבר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה ודומה ל-2019.

ומה עם החברות הישראליות?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד! וגם אחד! 23/11/2022 00:36
    הגב לתגובה זו
    לצערי נראה שמספר המאומתים ממשיך לעלות.
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.24%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

מיקרון
צילום: אתר החברה

מיקרון נוטשת את שוק הזיכרונות לצרכן ומתמקדת ב-AI

החברה תפסיק את פעילות מותג Crucial ב-2026 כדי להפנות משאבים לייצור זיכרונות HBM מבוקשים לתעשיית הבינה המלאכותית; הביקוש הגובר לשבבי AI יוצר מחסור עולמי ומעצב מחדש את סדרי העדיפויות בענף

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מיקרון

מיקרון Micron Technology, Inc -3.14%  הודיעה כי תפסיק את פעילותה בתחום הזיכרונות לצרכן תחת המותג Crucial, צעד שמסמן שינוי כיוון אסטרטגי בחברה. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף בסוף פברואר 2026, והיא מגיעה בתקופה שבה הביקושים לשבבי זיכרון מתקדמים עבור מערכות בינה מלאכותית עולים בקצב מהיר. המניה יורדת בתגובה יותר מ-2%. 


לפי הודעת החברה, היא תמשיך לספק אחריות ותמיכה למוצרים קיימים, אך תפסיק לשווק זיכרונות ו־SSD המיועדים לשוק הביתי ולמשתמשים המתקינים רכיבים במחשבים באופן עצמאי. מטרת המהלך היא להפנות יותר משאבים ללקוחות אסטרטגיים בתחום ה-AI, שם נדרשת אספקה יציבה של רכיבי זיכרון בעלי ביצועים גבוהים. המעבר מתרחש על רקע תחרות גוברת בשוק זיכרונות ה־HBM' רכיב מרכזי בשבבי AI מתקדמים. מיקרון מתמודדת בזירה זו מול סמסונג ו־SK Hynix הקוריאניות, ששולטות כיום בחלק ניכר מהאספקה ליצרניות המעבדים המובילות. הביקושים לשבבים מסוג זה זינקו בעקבות הגידול החד במספר מרכזי הנתונים המוקמים לצורכי AI.


במיקרון מסבירים שהיציאה מהשוק הצרכני תסייע לחברה לעמוד בצרכים של יצרניות השבבים הגדולות, ובהן אנבידיה ו־AMD. לדברי הנהלת החברה, דרישות ה-AI למערכי זיכרון הופכות לצפופות ומורכבות יותר, מה שמחייב הקצאת משאבים מוגברת לייצור רכיבי HBM.


התמונה בענף הזיכרונות משתנה במהירות

מחירי DRAM רגילים עלו משמעותית בחודשים האחרונים, וחברות מחקר צופות המשך עליות ברבעון הנוכחי. גם מחירי הזיכרונות המתקדמים יותר נעים כלפי מעלה, בין היתר בשל הקושי של יצרניות השבבים להדביק את הקצב. ניתוחי שוק מצביעים על כך שהביקוש למערכות AI, הן במרכזי נתונים והן בענן, מוביל למחסור עולמי בחומרי גלם ובזיכרונות. חברות גדולות התחייבו להשקעות של מאות מיליארדי דולרים בהקמת תשתיות חדשות, מה שמייצר לחץ על כל שרשרת האספקה. מיקרון נדרשת כעת להתאים את פריסת הייצור שלה למגמות אלו.


למרות ההודעה על היציאה מהצרכנות, ניתוחים אנליטיים ממשיכים לראות במיקרון שחקנית מרכזית במרוץ ה-AI. חלקם מציינים כי הכנסות החברה מתחום ה-HBM יותר מהוכפלו בשנה האחרונה, וכי חשיפתה למרכזי נתונים מעניקה לה יתרון תחרותי לטווח הבינוני.