לקראת החגים האמריקאים: מספר הנוסעים חוזר לטרום הקורונה - וחברות התעופה ירוויחו
חברות תעופה בארה"ב כבר החלו להכין את המטוסים שלהן לקראת חג ההודיה האמריקאי שיחול בסוף השבוע הקרוב. החברות מנערות את הניילונים מעל המטוסים מוקדם מהרגיל ומתכוננות למספרי נוסעים שנראו לאחרונה רק לפני פרוץ משבר הקורונה, כלומר בשנת 2019. יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס מיום רביעי עד ראשון - עלייה של 8% לעומת השנה שעברה ורק 2% פחות מהמספר 2019, לפי רשות התעופה האמריקאית.
אבל האם כל הסיבה היא 'אורגנית'? לא בטוח. החשש בוול סטריט - ואפילו אצל חברות התעופה עצמן - הוא שהגידול במספר הנוסעים הוא בגלל עובדים שיש להם לוחות זמנים גמישים יותר או שהם 'עובדים היברידיים', כאלה שיכולים לפתוח את המחשבים הניידים שלהם בכל מקום.
בכל מקרה, האמריקאים החלו לצאת לחג כבר בסוף השבוע שעבר, ושברו את הדפוסים המוכרים. על פי נתוני מינהל אבטחת התחבורה בארה"ב העונה התחילה ביום חמישי האחרון והיא המשיכה עד יום ראשון. ביום חמישי האחרון למשל, עברו יותר מ-2.3 מיליון נוסעים בשדות תעופה בארה"ב, דומה לנתונים ביום חמישי שלפני חג ההודיה בשנת 2019. ביום שישי, המספר הגיע ל-2.45 מיליון, ועקף את המספרים של ימי השיא בשנת 2021. הנתונים של יום שבת וראשון היו 2.15 מיליון ו-2.3 מיליון, בהתאמה - טוב יותר מנתוני 2021 ומעט מתחת לימים המקבילים ב-2019.
איך זה ישפיע על החברות?
לדברי האנליסטית של קוון, הלן בקר: "כל חברות התעופה צריכות ליהנות מהחוזק הזה, במיוחד מכיוון שאנו מצפים שהאמריקאים יחזרו שוב את נסיעותיהם ליעדים בינלאומיים בחג הזה", אמרה, כאשר היא ציינה שהדולר החזק מועיל גם לאמריקאים הנוסעים לחו"ל.
- חברה תשלם לסמנכ"ל לשעבר פדיון חופשה של 234 אלף ש'
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות חברות התעופה טיפסו לאחרונה באופן משמעותי, בעקבות התוצאות בעונת הדוחות לרבעון השלישי שהסתיימה זה עתה. החברות הכו את התחזיות, חלקן חזרו לרווח והציגו תחזיות טובות מצפי האנליסטים לרבעון הרביעי. אז נכון שעונת החגים כבר מתומחרת במידה רבה, ובכל זאת, חברות תעופה עשויות להפיק תועלת מתקופה ממושכת של ביקוש חזק ואולי הן ימשיכו להפתיע לטובה.
מה צופות חברות התעופה?
חברות התעופה מצפות כמובן למספרים גבוהים יותר מהשנה שעברה, אך כאמור 2% מתחת למספרי הנוסעים של שנת 2019.
כך למשל, דלתא איירליינס DELTA AIR LINES (DAL) מצפה להסיע קרוב ל-6 מיליון נוסעים מה-18 בנובמבר עד ה-27 בנובמבר, מעט מתחת ל-6.3 מיליון עבור באותה התקופה בשנת 2019. המתחרה שלה, יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES (UAL), מצפה להטיס 5.5 מיליון נוסעים מנובמבר 18 עד 30 בנובמבר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה ודומה ל-2019.
ומה עם החברות הישראליות?
- 1.אחד! וגם אחד! 23/11/2022 00:36הגב לתגובה זולצערי נראה שמספר המאומתים ממשיך לעלות.
עובדים רבים מדי, קרדיט: גרוקהאם כשהדדליין מתרחק העבודה נמרחת? - ואיך זה קשור לאקסיומות מלפני 70 שנה
חוק פרקינסון: מנגנוני בזבוז הזמן, כסף ובירוקרטיה - השפעות כלכליות והרלוונטיות לעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים
"עבודה מתרחבת כך שתמלא את הזמן המוקצה לביצועה" - כך קובע חוק פרקינסון, שנוסח על ידי ההיסטוריון הבריטי סיריל נורתקוט פרקינסון כבר בשנת 1955. ניסוח זה, שפורסם לראשונה במאמר במגזין אקונומיסט, מבוסס על ניתוח מדוקדק של המנהל הציבורי הבריטי, ובפרט משרד הצי, שבו נצפה כי מספר הפקידים גדל בשיעור שנתי של 5%-7%, למרות ירידה דרמטית במספר האוניות והמלחים. בין 1914 ל-1928, מספר המלחים ירד מ-62,000 ל-20,000, בעוד מספר הפקידים עלה מ-2,000 ל-3,569. תופעה זו אינה מקרית, אלא דפוס התנהגותי-ארגוני שמשפיע על כלכלה, ניהול ושוק העבודה.
בשנת 2025, בעיצומה של מהפכת הבינה המלאכותית (AI) ועבודה היברידית, חוק פרקינסון עדיין מוכיח את עצמו ואף ביתר שאת. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שבישראל עלה פריון העבודה ב-2.61% ברבעון השלישי של 2025, אך חלק ניכר מהשיפור הזה נובע מקיצור תהליכים דיגיטליים, בעוד שבמקרים של לוחות זמנים רופפים, הבזבוז גדל. בארצות הברית, השפעת ה-AI על הפריון מוערכת בעלייה של 1.3% בשנה, אך ללא ניהול זמן קפדני, תהליכים מתארכים ומפחיתים תשואות.
החוק אינו מוגבל לפסיכולוגיה אישית; הוא מנגנון כלכלי שמייצר בזבוז משאבים, תפיחת בירוקרטיה וירידה ביעילות, עם השלכות על תקציבים ממשלתיים, רווחיות חברות והשקעות.
ההיסטוריה והניסוח המקורי של החוקים
פרקינסון, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת סינגפור, פירט את רעיונותיו בספרו "חוק פרקינסון: החתירה להתקדמות" שיצא בשנת 1958. הספר שמכיל אוסף של חוקים סאטיריים אך מדויקים, נכתב על רקע התרחבות הבירוקרטיה הבריטית לאחר מלחמת העולם השנייה. החוק הראשון, על התרחבות העבודה, מבוסס על נתונים אמפיריים: פרקינסון חישב כי בירוקרטיה גדלה בקצב קבוע, ללא קשר להיקף המשימות. "העבודה מתרחבת כך שתמלא את הזמן הזמין לביצועה", כתב פרקינסון ישירות, והוסיף דוגמה: פרויקט שיכול להסתיים בשעתיים יימשך שבוע אם כך הוקצה לו.
- משחקי הרגולטור: עוד מפקחים זה מתכון לצרות
- הוצאת ויזה לארצות הברית: איך להפוך תהליך בירוקרטי לקל יותר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הספר כולל חוקים נוספים שמפרטים את התובנה. החוק השני קובע כי "הוצאות עולות כדי לעמוד בהכנסה", כלומר תקציבים מתנפחים כדי למלא את ההקצאה הזמינה, בדומה לתופעה של "שכר שמתאים להוצאות". פרקינסון ציטט: "הוצאה עולה כדי לעמוד בהכנסה, וזה חל על ממשלות, חברות ואפילו משפחות פרטיות". דוגמה מהספר: משרד שמקבל תקציב כפול יגדיל הוצאותיו בהתאם, גם אם אין צורך אמיתי בכך.
