מטוס יונייטד איירליינס
צילום: N509FZ, ויקיפדיה

לקראת החגים האמריקאים: מספר הנוסעים חוזר לטרום הקורונה - וחברות התעופה ירוויחו

יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס בסופ"ש הקרוב, כמעט כמו המספרים ב-2019. אחרי הקורונה חברות התעופה רוצות לחגוג וזה יבוא לידי ביטוי גם בתוצאות שלהן לרבעון הרביעי
אלירן אלישע | (1)

חברות תעופה בארה"ב כבר החלו להכין את המטוסים שלהן לקראת חג ההודיה האמריקאי שיחול בסוף השבוע הקרוב. החברות מנערות את הניילונים מעל המטוסים מוקדם מהרגיל ומתכוננות למספרי נוסעים שנראו לאחרונה רק לפני פרוץ משבר הקורונה, כלומר בשנת 2019. יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס מיום רביעי עד ראשון - עלייה של 8% לעומת השנה שעברה ורק 2% פחות מהמספר 2019, לפי רשות התעופה האמריקאית.

אבל האם כל הסיבה היא 'אורגנית'? לא בטוח. החשש בוול סטריט - ואפילו אצל חברות התעופה עצמן - הוא שהגידול במספר הנוסעים הוא בגלל עובדים שיש להם לוחות זמנים גמישים יותר או שהם 'עובדים היברידיים', כאלה שיכולים לפתוח את המחשבים הניידים שלהם בכל מקום.

בכל מקרה, האמריקאים החלו לצאת לחג כבר בסוף השבוע שעבר, ושברו את הדפוסים המוכרים. על פי נתוני מינהל אבטחת התחבורה בארה"ב העונה התחילה ביום חמישי האחרון והיא המשיכה עד יום ראשון. ביום חמישי האחרון למשל, עברו יותר מ-2.3 מיליון נוסעים בשדות תעופה בארה"ב, דומה לנתונים ביום חמישי שלפני חג ההודיה בשנת 2019. ביום שישי, המספר הגיע ל-2.45 מיליון, ועקף את המספרים של ימי השיא בשנת 2021. הנתונים של יום שבת וראשון היו 2.15 מיליון ו-2.3 מיליון, בהתאמה - טוב יותר מנתוני 2021 ומעט מתחת לימים המקבילים ב-2019.

איך זה ישפיע על החברות?

לדברי האנליסטית של קוון, הלן בקר: "כל חברות התעופה צריכות ליהנות מהחוזק הזה, במיוחד מכיוון שאנו מצפים שהאמריקאים יחזרו שוב את נסיעותיהם ליעדים בינלאומיים בחג הזה", אמרה, כאשר היא ציינה שהדולר החזק מועיל גם לאמריקאים הנוסעים לחו"ל.

מניות חברות התעופה טיפסו לאחרונה באופן משמעותי, בעקבות התוצאות בעונת הדוחות לרבעון השלישי שהסתיימה זה עתה. החברות הכו את התחזיות, חלקן חזרו לרווח והציגו תחזיות טובות מצפי האנליסטים לרבעון הרביעי. אז נכון שעונת החגים כבר מתומחרת במידה רבה, ובכל זאת, חברות תעופה עשויות להפיק תועלת מתקופה ממושכת של ביקוש חזק ואולי הן ימשיכו להפתיע לטובה.

מה צופות חברות התעופה?

חברות התעופה מצפות כמובן למספרים גבוהים יותר מהשנה שעברה, אך כאמור 2% מתחת למספרי הנוסעים של שנת 2019.

כך למשל, דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES (DAL) מצפה להסיע קרוב ל-6 מיליון נוסעים מה-18 בנובמבר עד ה-27 בנובמבר, מעט מתחת ל-6.3 מיליון עבור באותה התקופה בשנת 2019. המתחרה שלה, יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES (UAL), מצפה להטיס 5.5 מיליון נוסעים מנובמבר 18 עד 30 בנובמבר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה ודומה ל-2019.

ומה עם החברות הישראליות?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד! וגם אחד! 23/11/2022 00:36
    הגב לתגובה זו
    לצערי נראה שמספר המאומתים ממשיך לעלות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -5.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.