לקראת החגים האמריקאים: מספר הנוסעים חוזר לטרום הקורונה - וחברות התעופה ירוויחו
חברות תעופה בארה"ב כבר החלו להכין את המטוסים שלהן לקראת חג ההודיה האמריקאי שיחול בסוף השבוע הקרוב. החברות מנערות את הניילונים מעל המטוסים מוקדם מהרגיל ומתכוננות למספרי נוסעים שנראו לאחרונה רק לפני פרוץ משבר הקורונה, כלומר בשנת 2019. יותר מ-4.5 מיליון בני אדם צפויים לטוס מיום רביעי עד ראשון - עלייה של 8% לעומת השנה שעברה ורק 2% פחות מהמספר 2019, לפי רשות התעופה האמריקאית.
אבל האם כל הסיבה היא 'אורגנית'? לא בטוח. החשש בוול סטריט - ואפילו אצל חברות התעופה עצמן - הוא שהגידול במספר הנוסעים הוא בגלל עובדים שיש להם לוחות זמנים גמישים יותר או שהם 'עובדים היברידיים', כאלה שיכולים לפתוח את המחשבים הניידים שלהם בכל מקום.
בכל מקרה, האמריקאים החלו לצאת לחג כבר בסוף השבוע שעבר, ושברו את הדפוסים המוכרים. על פי נתוני מינהל אבטחת התחבורה בארה"ב העונה התחילה ביום חמישי האחרון והיא המשיכה עד יום ראשון. ביום חמישי האחרון למשל, עברו יותר מ-2.3 מיליון נוסעים בשדות תעופה בארה"ב, דומה לנתונים ביום חמישי שלפני חג ההודיה בשנת 2019. ביום שישי, המספר הגיע ל-2.45 מיליון, ועקף את המספרים של ימי השיא בשנת 2021. הנתונים של יום שבת וראשון היו 2.15 מיליון ו-2.3 מיליון, בהתאמה - טוב יותר מנתוני 2021 ומעט מתחת לימים המקבילים ב-2019.
איך זה ישפיע על החברות?
לדברי האנליסטית של קוון, הלן בקר: "כל חברות התעופה צריכות ליהנות מהחוזק הזה, במיוחד מכיוון שאנו מצפים שהאמריקאים יחזרו שוב את נסיעותיהם ליעדים בינלאומיים בחג הזה", אמרה, כאשר היא ציינה שהדולר החזק מועיל גם לאמריקאים הנוסעים לחו"ל.
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- כל מה שצריך לדעת על ימי חופשה: מדריך מלא לעובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות חברות התעופה טיפסו לאחרונה באופן משמעותי, בעקבות התוצאות בעונת הדוחות לרבעון השלישי שהסתיימה זה עתה. החברות הכו את התחזיות, חלקן חזרו לרווח והציגו תחזיות טובות מצפי האנליסטים לרבעון הרביעי. אז נכון שעונת החגים כבר מתומחרת במידה רבה, ובכל זאת, חברות תעופה עשויות להפיק תועלת מתקופה ממושכת של ביקוש חזק ואולי הן ימשיכו להפתיע לטובה.
מה צופות חברות התעופה?
חברות התעופה מצפות כמובן למספרים גבוהים יותר מהשנה שעברה, אך כאמור 2% מתחת למספרי הנוסעים של שנת 2019.
כך למשל, דלתא איירליינס DELTA AIR LINES (DAL) מצפה להסיע קרוב ל-6 מיליון נוסעים מה-18 בנובמבר עד ה-27 בנובמבר, מעט מתחת ל-6.3 מיליון עבור באותה התקופה בשנת 2019. המתחרה שלה, יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES (UAL), מצפה להטיס 5.5 מיליון נוסעים מנובמבר 18 עד 30 בנובמבר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה ודומה ל-2019.
ומה עם החברות הישראליות?
- 1.אחד! וגם אחד! 23/11/2022 00:36הגב לתגובה זולצערי נראה שמספר המאומתים ממשיך לעלות.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
וול סטריט השוק האמריקאיוויקס צונחת 16%, אנבידיה וגוגל מטפסות - הנאסד"ק מזנק 1.3%
וויקס פספסה את הציפיות וצונחת; מגמה חיובית במדדים כשברקע המשקיעים סופרים את השעות לקראת התוצאות של אנבידיה; ומי עוד צפויות לדווח היום?
וול סטריט מתאוששת מהמומנטום השלילי של הימים האחרונים. הדאו מוסיף כ-0.2%, ה-S&P 500 עולה בכ-0.8% והנאסד״ק מזנק בכ-1.2%. כולם דרוכים כעת לקראת התוצאות של אנבידיה שיגיעו אחרי הנעילה ויכריעו האם סיפור ה-AI חוזר להתניע או ממשיך לקרטע. גם בקריפטו נרשמת יציבות הביטקוין עולה בכ-0.6% ומתקרב ל-91,776 דולר. תשואת האג״ח ל-10 שנים זזה נקודת בסיס אחת ל-4.13%. הדולר מתחזק בכ-0.1%, והזהב עולה בכ-0.6% ל-4,089 דולר לאונקיה.
השוק עדיין מתאושש מהנפילות האחרונות, שנבעו בעיקר מחשש שהערכות סביב הבינה המלאכותית יצאו קצת משליטה. אנבידיה נמצאת במרכז - דו״ח חזק יכול לעצור את הסחף, דו״ח חלש עלול להמשיך את הלחץ. בינתיים, אפילו עסקאות ענק לא מצליחות להרים את המורל: אנבידיה ומיקרוסופט התחייבו להשקיע יחד 15 מיליארד דולר ב-Anthropic, ו-Anthropic בתמורה תתחייב לרכוש ממיקרוסופט קיבולת מחשוב ב-30 מיליארד דולר. למרות המספרים הגדולים, שתי המניות לא מגיבות כמו שראינו בעבר, מה שמראה שהשוק כבר לא מתרגש מעסקאות AI שנראות כעת כמו כסף שמסתובב במעגל.
בעבר עסקאות כאלה היו מציתות התלהבות גדולה, אבל בשבועות האחרונים הסנטימנט פשוט התהפך. יותר ויותר משקיעים שואלים את עצמם אם הכול לא מתקדם מהר מדי והאם הבועה הזאת בסכנת התפוצצות.
אתמול המסחר בוול סטריט התנהל בירידות שערים, כשמניות הטכנולוגיה הגדולות גררו את השוק כולו לירידות. ה־S&P 500 רשם יום מסחר רביעי רצוף של ירידות, הרצף הארוך ביותר מאז אוגוסט, על רקע חשש הולך וגובר מהתלות של השוק האמריקאי בקומץ חברות צמיחה ענקיות. מניית אנבידיה ירדה ב־2.5% לקראת פרסום דוחותיה, כאשר המשקיעים מעלים את רף הציפיות וממתינים לראות האם ההשקעות האדירות בתחום הבינה המלאכותית באמת יתורגמו להכנסות. הנאסד״ק ירד ב-1.2%, הדאו ב-1% וה-S&P איבד 0.8%.
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלחץ על השווקים גבר גם משום שחברות הטכנולוגיה ממשיכות להרחיב את ההשקעות ב־AI. מיקרוסופט ואנבידיה התחייבו להשקעה משותפת של עד 15 מיליארד דולר באנתרופיק, מהלך שמחזק את המרוץ מול OpenAI, אך גם מחדד את השאלה האם התעשייה מייצרת כיום מספיק כסף כדי להצדיק את הפיצוץ בהיקפי ההשקעות. בכירים בג’יי.פי מורגן מזהירים שההערכות בשוק הבינה המלאכותית מנופחות ועלולות לעבור תיקון משמעותי.
