טקסס Texas Instruments
צילום: צילום מסך אתר חברת Texas Instruments
דוחות

טקסס אינסטרומנטס צופה ירידה בשוק השבבים; צנחה ב-6% לאחר המסחר

יצרנית השבבים הכתה את תחזיות האנליסטים כאשר הרוויחה 2.45 דולר למניה (לעומת תחזית של 2.37 דולר למניה) והכניסה כ-5.24 מיליארד דולר (גידול של 2.7% מעל התחזיות); החברה צופה כעת כי הפגיעה בשרשראות האספקה, שהשפיעה עד כה בעיקר על טלפונים ומחשבים, תחל להשפיע גם על השוק שלה, ולכן הורידה תחזיות להמשך

תומר אמן |

ענקית השבבים טקסס אינסטרומנטס TEXAS INSTRUMENTS דיווחה אתמול כי הכתה את התחזית ברבעון השלישי כאשר הרוויחה 2.45 דולר למניה, לעומת תחזיות של כ-2.37 דולר למניה. אשתקד הרוויחה החברה 2.07 דולר למניה. גם את השורה העליונה הכתה החברה, כאשר דיווחה על הכנסות של כ-5.24 מיליארד דולר, 2.7% גבוה מהתחזיות וגידול מההכנסות אשתקד שהסתכמו כ-4.64 מיליארד דולר. החברה הכתה את התחזיות בשורה העליונה והתחתונה בארבעת מועדי פרסום הדוחות האחרונים.

הרווחים גדלו בכ-3.38%. האנלסיטים צפו כי החברה תדווח על רווח של כ-2.07 דולר למניה, בכך הציגה החברה שיפור של קצת יותר מ-18%. החברה הציגה שיעור גידול דו ספרתי בהכנסות שלה בכל אחד משש הדיווחים האחרונים שלה.

מנגד, החברה צנחה במסחר המאוחר בכ-6%, זאת בעקבות התחזיות שלה להמשך השנה. החברה צופה כעת כי השבבים אותם היא מייצרת, אשר משמשים את מרבית המכשירים השונים בהם אנו משתמשים ביום יום (מוצרי משק בית ועד טילים בליסטים), יפגעו כתוצאה מהפגיעה בשרשראות האספקה, שעד כה השפיעה בעיקר על ענף המחשבים והטלפונים.

החברה צופה כעת רווח של בין 4.4-4.8 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, נמוך מהתחזית של השוק שם מצפים לכ-4.93 מיליאר דולר. הרווח צפוי להיות בין 1.83-2.11 דולר למניה, פספוס נוסף של התחזיות במידה ויתממש.

החברה היא הגדולה ביותר בייצור שבבים בארצות הברית, ולכן – כאשר חברה שכזו צופה כי הפגיעה בשרשראות האספקה תשפיע גם עליה – קשה לטעון באופן מיידי שהיא טועה. ענף ייצור הרכבים והמכונות שלה מייצר לה 60% מההכנסות, ועושה רושם כי מספר רב של יצרנים שונים בתחום מאטים כעת את ההזמנות שלהן, הן בעקבות הירידה בביקושים (בעקבות האינפלציה) והן בעקבות עליית הריביות (יקר להם ללוות כסף מהבנק), בדומה ליצרני הטלפונים השונים כמו אפל או יצרני המחשבים השונים כמו HP.

מנגד, החברה מסרה כי לראייתה, שוק הרכבים ישאר חזק ברבעון הקרוב לפחות. "במהלך הרבעון האחרון, צפינו בהחלשות שוק האלקטרוניקה, וחולשה מתפשטת בשוק התעשייה", מסר מנכ"ל החברה. "בסך הכל, נראה כי מספר ההזמנות נחלש, ומספר הביטולים גדל במהלך הרבעון האחרון, דבר שככל הנראה ישפיע גם על הרבעונים הקרובים", חתם. יצרניות שבבים רבות כמו טקסס אך גם Samsung, Nvidia, Intel – נתנו תחזיות דומות – המכירות וההזמנות מעטות.

מדד המוליכים למחצה של פילדלפיה איבד קרוב ל-40% בשנה האחרונה, אך טיפס במהלך שבעת הימים האחרונים. יתכן וזה מצביע על כך כי המשקיעים בחברות השבבים מאמינים שהסוף לנפילות קרב, ובסופו של דבר יחזרו חברות השבבים לטפס. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדדיה של טקסס אינסטרומנטס נפלו ב-14% לעומת זאת מאז תחילת השנה, כאשר פעלו בצורה טובה יותר לכאורה מאשר המתחרים שלה. החברה מדורגת מספר ארבע במדד המוליכים למחצה של פילדלפיה.

סמנכ"ל הכספים של החברה מסר כי לראייתו, בלתי אפשרי יהיה לומר אם הנפילה הצפויה בשוק השבבים היא כתוצאה מהעובדה כי הלקוחות שרוכשים ממנה את אותם שבבים מנסים לחסוך במלאי, או שהסיבה היא בכלל כי אותן חברות לא מסוגלות כלכלית לרכוש את השבבים – דבר שמקשה הן על המשקיעים והן על החברה לצפות כראוי את הרבעון הקרוב.

"אפילו כאשר הכלכלה יציבה, עדיין קיימים מחזורים עולים ויורדים בשוק המוליכים למחצה", מסר הסמנכ"ל, "אני לא אתפלא אם בשנתיים האחרונות הלקוחות שלנו בנו מלאי גדול מידי, ולכן כעת יתכן ואנחנו פשוט בדרך אחורה שוב", הוסיף.

טקסס אינסטרומנטס נחשבת לאחת המובילות בשוק השבבים, כאשר היא מייצרת את המספר הרב ביותר של שבבים אנלוגיים ו-EPC (שבבי עיבוד משובצים) – כאלו שמכניסים לתוך ציוד משרדי שונה וכלה בחומרות חלל (מעבורת החלל הבינלאומית לדוגמא).

שבבים אלו – ברוב המוחלט של המקרים – דורשים פיתוח פחות מתקדם מאלו של חברת אינטל לדוגמא, אשר מייצרת בעיקר מעבדים (CPU). מיקוד זה של החברה אפשר לה לגדול ולהיות אחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם בתחום ייצור השבבים, הן בהכנסות והן ברווחים. בכך הקפידה החברה לחלק דיבידנדים ולרכוש בחזרה מניות שלה על מנת להחזיר כסף למשקיעים בצורות נוספות מלבד עליית המניה בבורסה (ככל שהיא נוהגת לעלות).

החברה נוהגת שלא לתת דיווחים אודות התחזיות לדרישת השבבים עבור שוק האלקטרוניקה – זאת מעבר לתחזיות שהיא תמיד נותנת. הנהלת החברה מבינה אפוא כי אפילו אם שוק השבבים נוהג לנוע בצורה מחזורית (למעלה למטה), לשבבים שלה קיים ערך מוגבל בזמן.

שלא כמו יצרני שבבים אחרים, השבבים של טקסס נוהגים לשרוד תקופה יחסית ארוכה (מבחינת הקדמה שלהם). דבר זה מסייע לחברה להניח כי במידה ואכן יש משבר בשוק השבבים, הוא לא ישפיע עליה בצורה כזו ניכרת כמו שאר יצרניות השבבים.

החברה סיימה את הרבעון עם כ-2.4 מיליארד דולר של שבבים באחזקה, גידול מאשתקד, אז הסתכם נתון זה בכ-1.86 מיליארד דולר. סמנכ"ל הכספים מסר כי נתונים אלו אינם חיוביים בהכרח עבור החברה, שכן מדובר בכמות נמוכה מבחינת מלאים מאשר טקסס כיוונה אליו במקור. החברה תוכל לכאורה להגדיל את המלאים שלה בלפחות מיליארד דולר נוספים.

טקסס אינסטרומנטס מייצרת קרוב ל-80% משבביה במפעלים שלה, והחברה שואפת להגדיל אחוזים אלו. החברה הזהירה כי יתכן והוצאות ההון שלה יגדלו בעקבות המהלך המדובר, דבר שגרם למספר אנליסטים לדווח כי לדעתם – החברה תקטין את הסכום אותו היא משקיעה בדיבידנדים ורכישה חוזרת של מניות בשנים הקרובות.

בניגוד למרבית המתחרים, החברה אינה מתכננת להפחית את הוצאות ההון שלה, או להאט את בניית והקמת פרוייקטים ומפעלים חדשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social