טוקספייס הפתיעה לטובה בהכנסות; שינוי האסטרטגיה הפיל את הרווחיות
חברת טוקספייס שפיתחה פלטפורמה לקבל שירותי בריאות הנפש מרחוק באמצעות אפליקציה קלעה לתחזית ההפסד של האנליסטים ועקפה את צפי הרווחים ברבעון הרביעי של 2021. טוקספייס דיווחה על הפסד של 14 סנט למניה (21.1 מיליון דולר בסך הכל) והכנסות של 29.2 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להכנסות נמוכות יותר של 28.8 מיליון דולר.
בשורה העליונה מדובר בצמיחה של 14% על פני התקופה המקבילה ב-2020 - כשעיקר הצמיחה הייתה בתחום ה-B2C, כלומר הגעה ללקוחות הקצה דרך כיסויים ביטוחיים, המעסיקים שלהם וכדומה. כעת לחברה יש גישה דרך שותפיה ל-69 אלף איש על פניו, עלייה של 75% בשנה. בסוף הרבעון 55.6 אלף איש עדיין היו במהלך טיפול על ידה, גידול של 11%. מספר הטיפולים שהסתיימו במהלך הרבעון עלה ב-52% ל-81.6 אלף.
מנגד, הערוץ הישיר ללקוחות הציג ירידה של 12% בהכנסות ל-16.5 מיליון דולר, גם בשל העובדה שבחברה השקיעו סכום נמוך ב-15% על פרסום הפעם, בשונה משנה קודם לכן. וכשתמהיל העסקים נוטה לטובת אפיק ה-B2B ניכרת בינתיים ירידה ברווחיות - שיעור הרווח הגולמי ירד ב-10 נקודות שלמות ל-55%, וכך הרווח הגולמי עצמו ירד ב-5% ל-16 מיליון דולר. סיבה נוספת לכך הייתה הוצאות השכר, שכן החברה גייסה בתקופה מטפלים בהיקף משרה מלאה. ה-EBITDA המתואם היה שלילי ברמה של 17.6 מיליון דולר, כמעט הכפלתו מ-9 מיליון דולר שנה קודם לכן. בסוף התקופה קופת המזומנים כללה 198 מיליון דולר.
בחברה לא חשפו את שיעורי ההמרה של המשתמשים מכאלה חינמיים למנויים משלמים, וכן לא את שיעור השימור שלהם (כלומר בסוף הטיפול רכישת שירותים נוספים מהחברה). היחס החשוב הוא כמה עולה לחברה לגייס לקוח (CAC - Customer Acquisition) אל מול התקופה בה הלקוח נשאר איתה (LTV - Life Time Value). בשיחה עם השוק אמרו בכירי החברה כי יגדילו את סל השירותים.
טוקספייקס נכנסה לוול סטריט בשנה החולפת באמצעות מיזוג לשלד ספאק והיום שער המניה שלה הוא 1.38 דולר - נמוך בהרבה משער בסיס של שלד ספאק - שהוא 10 דולר, עוד קודם להודעה על החברה שתמוזג לתוכו (הודעה שרק אמורה להעלות את השווי). השער הנוכחי משקף לחברה שווי של 210 מיליון דולר בלבד מול 1.4 מיליארד דולר בעסקת המיזוג. עם פרסום הדוחות לרבעון השלישי של 2021 הודיעו המייסדים אורן ורוני פרנק על התפטרותם מהחברה.
לקריאה נוספת:
>>> אורן ורוני פרנק הפסידו למשקיעים מעל מיליארד דולר בחצי שנה
- 1.נראה 04/04/2022 19:17הגב לתגובה זומי שהשקיעו בטוקספייס ביום הכתבה עשה כמעט 40% והיד עוד נטויה. הונפקה ב10 דולר המחיר יתוקן למשהו באזור החצי מהשווי שהונפקה בה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
