האם השווי של למונייד מנופח? האם היא היחידה עם שווי מנופח?
בשבוע שעבר פורסמו דוחות רבעון 2 של מספר חברות טכנולוגיה ואנחנו רואים מגמה ברורה: חברות שהמניה שלהן עלתה מאות אחוזים ולא עמדו בשיעורי הצמיחה של שנה שעברה - נחתכות בחדות.
דוגמאות לא חסר: ETSY שעלתה מאז התחתית של מרץ 2020 650% נחתכה ב10% לאחר הדוחות, Fiverr שעלתה 1000% מאז התחתית נחתכה ב-24% אחרי הדוחות, Fastly שעלתה 300% מאז התחתית נחתכה ב-10% אחרי הדוחות (אחרי שכבר הייתה במינוס 20%) ועוד רבות אחרות וטובות מקבלות גב מהמשקיעים על הביצועים. זה לא אומר שהמספרים בהכרח רעים אבל הם הרבה פחות טובים משנה שעברה במונחי צמיחה ועל כן המשקיעים מענישים את החברות. אני רוצה להתמקד בחברת האינשורטק למונייד (LMND) ולהראות דרכה את הניפוח האמיתי בשוק.
למונייד הישראלית הונפקה בשנה שעברה, ורכבת הרים זה כינוי שעושה חסד עם התנודתיות של המניה מאז הנפקתה. מחיר ההנפקה אי שם ביולי שנה שעברה היה 29 דולר למניה. ביום המסחר הראשון, המניה השלימה עלייה של 140%, ובאמצע ינואר השנה היא הגיעה למחיר של 188 דולר למניה – 650% עלייה מול מחיר ההנפקה. מאז מניית החברה הספיקה לרדת בחזרה ל-55 דולר למניה ולעלות בחזרה ל- 115 דולר למניה.
ביום רביעי לפני פרסום הדוח, המניה נסגרה על 90 דולרים ולאחר פרסום הדוח היא ירדה כ-11% ונסחרת במחיר 79 דולרים למניה.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
80 דולר למניה משקף לחברה שווי של כ- 5 מיליארד דולר, האם היא שווה את זה?
כרגיל, נתחיל במספרים. החברה פרסמה בדוח של רבעון 2 כי סך הפרמיות הנגבות עמדו על 297 מיליון דולר, המהווים עלייה של 91% מהרבעון של השנה שעברה ועלייה של 18% מרבעון 1 השנה. הכנסות החברה לרבעון עמדו על 28.2 מיליון דולר, עלייה של 20% מרבעון 1. הרווח הגולמי עמד על 9.8 מיליון דולר, או 34.7% מתוך ההכנסות. הרווח הגולמי עלה משמעותית משנה שעברה ומרבעון 1 השנה. החברה דיווחה בשורה התחתונה הפסד של 55.6 מיליון דולר, שהם עלייה של 264% מההפסד של רבעון 2 שנה שעברה. חשוב לציין שההפסד למניה הוא נמוך יותר השנה למרות שההפסד גדול יותר, כי החברה הנפיקה הרבה מניות בשנה הזאת.
בהתייחס למספרים, ניתן לראות כי הכנסות החברה צומחות אבל המודל העסקי של החברה המתבסס על ביטוחי משנה מפריע לה לצמוח בקצב גבוה יותר (למונייד מבטחת את הלקוחות שלה בביטוחי משנה וכך היא מחלקת את הסיכון שלה על פני כל התיק. החברה לוקחת את ההפרש בין סכום הגבייה וסכום התשלום למבטח המשנה).
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
כמו כן, שימו לב לנתון "שיעור ההפסד" (Loss ratio) בדוח של החברה. נתון זה מראה כמה החברה מוציאה על החזרים ללקוחות שלה מול כמות הכסף שנכנסת. אנחנו נרצה את הנתון הזה כמה שיותר נמוך כמובן. במקרה של החברה, ניתן לראות כי שיעור ההפסד הוא 74%. מדובר בירידה מרבעון קודם שם החברה דיווחה על 121% הפסד, אבל מספרים פחות טובים איתם החברה יצאה להנפקה.
בכל מקרה הנתון לחצי שנה הראשונה עומד על 96% מול 70% בחצי שנה הראשונה של 2020.
שוק הביטוח בו פעולת החברה הוא שוק אינסופי כמעט. סך הפרמיות שנרשמו בשנת 2019 בארצות הברית בלבד עמד על 1.3 טריליון דולר. מתוכן סך הפרמיות שנרשמו על בתים ומכוניות עמד על 650 מיליארד דולר. למרות גודלו, הוא בנוי כך שקשה להשתלט על נתח שוק קיים: לכל מדינה בתוך ארצות הברית יש חוקים משלה ואין חוקים פדרליים שתקפים לכל המדינות. בעקבות כך החברה לא נותנת את כל השירותים בכל המדינות. נכון לעכשיו החברה עושה ביטוח משנה ל- 75% מההכנסות שלה ול- 25% מההכנסות שלה היא לוקחת את כל הסיכון.
שימו לב לנתוני הלקוחות של החברה:
גם בקטגוריה זו החברה לא הצטיינה השנה. שיעורי הצמיחה נמוכים משמעותית מהשנים 2019- 2020 אך מהווים שיפור קטן על הרבעון האחרון. גם מבחינה אבסולוטית היו לחברה בעבר רבעונים טובים יותר.
לסיכום, החברה נסחרת לפי מכפיל 40 על המכירות החזויות שלה לשנת 2021, כאשר המכפילים הגבוהים של חברות טכנולוגיה עם צמיחה משמעותית לדעתי אינם צריכים לחול עליה. כלומר הייתי מצפה לתמחור הרבה יותר סביר של 10-20 פעמים על ההכנסות.
הכותב הוא מנתח מניות.
- 3.ג'ימי אס 09/08/2021 15:33הגב לתגובה זושווי מופרך בצד. הנתונים הפיננסיים מזוויעים ולחברה אין באמת צמיחה מלבד מכירת ביטוח במחירי הפסד והוצאות שיווק אדירות. בסוף היום ביטוח זה ביטוח. אחד דומה למשנהו ואין כמעט יכולת לחברה לבדל את עצמה. לחברה אין מודל עסקי לטווח ארוך ולכן כנראה לעולם לא תהיה רווחית. תגזרו אתם את השווי
- 2.לא שווה יותר מ 20$ למניה. (ל"ת)רונן 09/08/2021 09:04הגב לתגובה זו
- 1.זה מראה עתיד טוב יותר לחברה 09/08/2021 06:26הגב לתגובה זוזה מראה עתיד טוב יותר לחברה

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
