GM תספק חשמל למרכזי AI עם סוללות רכב חשמלי
האם אנחנו רואים בענקית נוספת שמשנה כיוון? אגירת האנרגיה במטרה לשרת את תעשיית ה-AI הולכת וצוברת תאוצה ושיתוף פעולה בין ענקית הרכב לבין חברת המיחזור רדווד מציע פתרון אחר לבעיה
ג'נרל מוטורס General Motors 0.24% וחברת המיחזור האמריקאית רדווד (Redwood Materials) הכריזו השבוע על הרחבת שיתוף הפעולה ביניהן, שבמסגרתו סוללות רכב חשמלי, משומשות וחדשות, יישלחו למתקני רדווד, יחוברו מחדש ליחידות אגירת
אנרגיה קבועות (stationary), וכך יספקו חשמל לדאטא סנטרים תובעניים במיוחד.
במסגרת הפרויקט הראשון, סוללות שגוייסו מ־GM כבר שימשו להקמת מיקרוגריד בהספק של 12 מגה־ואט, הממוקם בקמפוס של רדווד בעיר ספארקס שבנבדה. האנרגיה שנאגרת שם מועברת למרכז נתונים
סמוך של Crusoe, המכיל 2,000 כרטיסי GPU, ומיועד כנראה לאימון מודלים של בינה מלאכותית.
מיחזור אאוט, שינוי ייעוד אין
מהלך האגירה מתבצע כחלק ממיזם חדש של רדווד, שהושק בפומבי רק ביוני האחרון. בשונה ממחזור של חומרים יקרים, שבו יש לפרק את הסוללה למרכיביה, רדווד בחרה לשמר את הסוללות בצורתן השלמה, לאחר שבדיקות פנימיות גילו כי רבות מהן עדיין מכילות קיבולת משמעותית. כך, במקום תהליך כימי מורכב, נבנית מערכת מודולארית לגיבוי חשמלי, פתרון שמוזן באנרגיה סולארית ומותאם גם למתקנים מרוחקים או עתירי עומס.
לפי מנכ"ל החברה ג'יי.בי. סטרובל, שהיה המייסד־שותף של טסלה בעברו, פוטנציאל הצמיחה של תחום אגירת האנרגיה מבוססת־סוללות משומשות עשוי להאפיל על תחום המיחזור עצמו. החברה שואפת להגיע לפריסה של 20 ג׳יגה־ואט־שעה של אגירה
עד 2028, והיא כבר מחזיקה בנתח שוק של כ־70% מהמיחזור בארה"ב.
- ג'נרל מוטורס משקיעה כ - 5.0 מיליארד דולר במפעלים
- ענקית במוקד: זו החברה שמואשמת ברשלנות פושעת ונחקרת בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שוק הרכב החשמלי חווה האטה מסוימת, עם ירידה של 6.3% במכירות ברבעון האחרון, GM בחרה להרחיב את שיתוף הפעולה גם לסוללות חדשות, שניתן להקצות מראש לאגירה במקרה של עודפים. כך, שיתוף הפעולה מספק לה גידור תפעולי מול שינויים בצריכה, ומקדם מעורבות בעולם התחבורה־אנרגיה ההוליסטי. ההיגיון העסקי ברור: שוק אגירת האנרגיה בארה"ב צמח ב-57% ברבעון הראשון של 2025 לעומת אשתקד, וקובע שיאים חדשים בהתקנות, בעיקר סביב מתקנים מבוזרים או כאלה הקשורים ל־AI ודאטה סנטרים.
האם אנחנו רואים עוד ענקית שמנסה להמציא את עצמה מחדש?
ג'נרל מוטורס היא שריד לעידן התעשייתי של ארה"ב, שייצרה את רכביה בעצמה, בדטרויט. אבל הימים האלו חלפו מהעולם, דטרויט היא כבר לא אותה העיר ו-GM כבר לא יכולה למכור את אותם המוצרים. בשנים האחרונות החברה מנסה להמציא את עצמה מחדש, בבכמה חזיתות אסטרטגיות: היא משקיעה מיליארדים במעבר לרכב חשמלי, מקדמת פיתוח פלטפורמת הסוללות Ultium ומקימה מפעלים חדשים בארה"ב, תוך ניסיון להפחית תלות בסין.
עם זאת, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד טסלה ויצרנים סיניים, קצב חדירה איטי מהצפוי של רכבי EV בשוק האמריקאי, וירידה חלקית בביקוש, במיוחד ברבעון האחרון. בנוסף, מיזם הנהיגה האוטונומית Cruise, שהציג בשיאו רכבי רובוטקסי בסן פרנסיסקו, הוקפא כמעט לחלוטין לאחר תאונה חמורה והשעיית רישיונות הפעילות ב־2023. GM פיטרה מאות עובדים בפרויקט והעבירה את המיקוד למערכות סיוע מתקדמות לנהג במקום נהיגה אוטונומית מלאה. למרות האתגרים, החברה מציגה גידול מתון במכירות, שומרת על רווחיות ונשארת אחת השחקניות המרכזיות בתעשיית הרכב העולמית, אבל המבט קדימה, מעבר לתעשיית הרכב, הוא נכון.
- AMD מציגה תחזית צמיחה אגרסיבית - שוק הבינה המלאכותית לא עוצר
- אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם האופטימיות סביב החברה מתפוגגת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אם פעם, תעשיית הרכב והוליווד (שהיו שזורות זו בזו), היו גולת הכותרת של ארה"ב, ממשל טראמפ, לאחר שנים של קיפאון, החליט להעביר את כובד המשקל אל זירת ה-AI והקריפטו. בהקשרי הבינה המלאכותית הוכרז פרוייקט סטארגייט, יוזמה אסטרטגית רחבת היקף להקמת תשתיות בינה מלאכותית בארצות הברית, בהובלת OpenAI, סופטבנק, אורקל ושותפים נוספים דוגמת מיקרוסופט, אנבידיה, Arm וסיסקו.
היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב־500 מיליארד דולר על פני ארבע שנים, עם השקעה מיידית של 100 מיליארד דולר כבר בשלבים הראשונים. היוזמה הוכרזה לראשונה בינואר בבית הלבן ומטרת הפרויקט היא להבטיח את ההובלה האמריקאית בתחום ה-AI, לייצר מאות אלפי מקומות עבודה ולהוות תשתית אסטרטגית לאומית, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. כשהיא שמה את עינה על תפיסה של נתח מהפעילות הזו, באמצעות אספקת האנרגיה הדרושה שלה, מנסה ג'נרל מוטורס לשים את עצמה שוב בחזית הטכנולוגית האמריקאית.
שווי השוק של ג'נרל מוטורס הוא כ-57 מיליארד דולר. מאז 2025 נשארה המנייה ללא שינוי ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה בכ-6.9%.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -3.15% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
וול סטריט שור (גרוק)נעילה מעורבת בוול-סטריט; קמטק ובריינסוויי נפלו ב-6%, אפלובין עם 8%
המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת אחרי פתיחה שלילית בעקבות הערכות כי השבתת הממשל האמריקאי צפויה להסתיים. הנאסד״ק ירד ב-0.2%, בעוד הדאו עלה ב-1.2% וה-S&P עם 0.2%. למרות התמתנות הירידות במדדים, החולשה בשוק מטבעות הקריפטו נמשכה, כאשר הביטקוין נפל ב-3% לכמעט 103 אלף דולר למטבע.
את הירידות במניות הטכנולוגיה הובילה אנבידיה, שאיבדה כ־3% לאחר שפורסם כי קבוצת סופטבנק מכרה את כל החזקתה בחברה תמורת 5.83 מיליארד דולר, במטרה לממן השקעות נוספות בתחום הבינה המלאכותית. המכירה יצרה לחץ זמני על מניות הסקטור, לאחר תקופה ארוכה של עליות חדות במניות השבבים.בזירת המט"ח והאג"ח נרשמת תנודתיות קלה: שוק האג"ח האמריקאי סגור היום לרגל יום הוותיקים, אך חוזים על אג"ח האוצר עלו במעט, והדולר נחלש. נתוני תעסוקה פרטיים של ADP הצביעו על התמתנות בקצב הצמיחה של שוק העבודה בחצי השני של אוקטובר, נתון שזכה לתשומת לב יתרה בשל עיכוב בפרסום הדוחות הרשמיים בעקבות סגירת הממשל.
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריגטי Rigetti
Computing הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8% - חברת המחשוב הקוונטי רשמה הפסד של 3 סנט למניה לעומת צפי ל־5 סנט, אך ההכנסות היו נמוכות מהתחזיות; שיתוף פעולה עם אנבידיה והזמנות חדשות למחשבי Novera לא הצליחו
להרגיע את החשש מתלות במימון ממשלתי והפסדים מתמשכים.
