GM תספק חשמל למרכזי AI עם סוללות רכב חשמלי
האם אנחנו רואים בענקית נוספת שמשנה כיוון? אגירת האנרגיה במטרה לשרת את תעשיית ה-AI הולכת וצוברת תאוצה ושיתוף פעולה בין ענקית הרכב לבין חברת המיחזור רדווד מציע פתרון אחר לבעיה
ג'נרל מוטורס General Motors 0.47% וחברת המיחזור האמריקאית רדווד (Redwood Materials) הכריזו השבוע על הרחבת שיתוף הפעולה ביניהן, שבמסגרתו סוללות רכב חשמלי, משומשות וחדשות, יישלחו למתקני רדווד, יחוברו מחדש ליחידות אגירת
אנרגיה קבועות (stationary), וכך יספקו חשמל לדאטא סנטרים תובעניים במיוחד.
במסגרת הפרויקט הראשון, סוללות שגוייסו מ־GM כבר שימשו להקמת מיקרוגריד בהספק של 12 מגה־ואט, הממוקם בקמפוס של רדווד בעיר ספארקס שבנבדה. האנרגיה שנאגרת שם מועברת למרכז נתונים
סמוך של Crusoe, המכיל 2,000 כרטיסי GPU, ומיועד כנראה לאימון מודלים של בינה מלאכותית.
מיחזור אאוט, שינוי ייעוד אין
מהלך האגירה מתבצע כחלק ממיזם חדש של רדווד, שהושק בפומבי רק ביוני האחרון. בשונה ממחזור של חומרים יקרים, שבו יש לפרק את הסוללה למרכיביה, רדווד בחרה לשמר את הסוללות בצורתן השלמה, לאחר שבדיקות פנימיות גילו כי רבות מהן עדיין מכילות קיבולת משמעותית. כך, במקום תהליך כימי מורכב, נבנית מערכת מודולארית לגיבוי חשמלי, פתרון שמוזן באנרגיה סולארית ומותאם גם למתקנים מרוחקים או עתירי עומס.
לפי מנכ"ל החברה ג'יי.בי. סטרובל, שהיה המייסד־שותף של טסלה בעברו, פוטנציאל הצמיחה של תחום אגירת האנרגיה מבוססת־סוללות משומשות עשוי להאפיל על תחום המיחזור עצמו. החברה שואפת להגיע לפריסה של 20 ג׳יגה־ואט־שעה של אגירה
עד 2028, והיא כבר מחזיקה בנתח שוק של כ־70% מהמיחזור בארה"ב.
- ג'נרל מוטורס משקיעה כ - 5.0 מיליארד דולר במפעלים
- ענקית במוקד: זו החברה שמואשמת ברשלנות פושעת ונחקרת בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שוק הרכב החשמלי חווה האטה מסוימת, עם ירידה של 6.3% במכירות ברבעון האחרון, GM בחרה להרחיב את שיתוף הפעולה גם לסוללות חדשות, שניתן להקצות מראש לאגירה במקרה של עודפים. כך, שיתוף הפעולה מספק לה גידור תפעולי מול שינויים בצריכה, ומקדם מעורבות בעולם התחבורה־אנרגיה ההוליסטי. ההיגיון העסקי ברור: שוק אגירת האנרגיה בארה"ב צמח ב-57% ברבעון הראשון של 2025 לעומת אשתקד, וקובע שיאים חדשים בהתקנות, בעיקר סביב מתקנים מבוזרים או כאלה הקשורים ל־AI ודאטה סנטרים.
האם אנחנו רואים עוד ענקית שמנסה להמציא את עצמה מחדש?
ג'נרל מוטורס היא שריד לעידן התעשייתי של ארה"ב, שייצרה את רכביה בעצמה, בדטרויט. אבל הימים האלו חלפו מהעולם, דטרויט היא כבר לא אותה העיר ו-GM כבר לא יכולה למכור את אותם המוצרים. בשנים האחרונות החברה מנסה להמציא את עצמה מחדש, בבכמה חזיתות אסטרטגיות: היא משקיעה מיליארדים במעבר לרכב חשמלי, מקדמת פיתוח פלטפורמת הסוללות Ultium ומקימה מפעלים חדשים בארה"ב, תוך ניסיון להפחית תלות בסין.
עם זאת, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד טסלה ויצרנים סיניים, קצב חדירה איטי מהצפוי של רכבי EV בשוק האמריקאי, וירידה חלקית בביקוש, במיוחד ברבעון האחרון. בנוסף, מיזם הנהיגה האוטונומית Cruise, שהציג בשיאו רכבי רובוטקסי בסן פרנסיסקו, הוקפא כמעט לחלוטין לאחר תאונה חמורה והשעיית רישיונות הפעילות ב־2023. GM פיטרה מאות עובדים בפרויקט והעבירה את המיקוד למערכות סיוע מתקדמות לנהג במקום נהיגה אוטונומית מלאה. למרות האתגרים, החברה מציגה גידול מתון במכירות, שומרת על רווחיות ונשארת אחת השחקניות המרכזיות בתעשיית הרכב העולמית, אבל המבט קדימה, מעבר לתעשיית הרכב, הוא נכון.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- הריבית תרד אבל זה לא אומר שוול סטריט תעלה - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג
אם פעם, תעשיית הרכב והוליווד (שהיו שזורות זו בזו), היו גולת הכותרת של ארה"ב, ממשל טראמפ, לאחר שנים של קיפאון, החליט להעביר את כובד המשקל אל זירת ה-AI והקריפטו. בהקשרי הבינה המלאכותית הוכרז פרוייקט סטארגייט, יוזמה אסטרטגית רחבת היקף להקמת תשתיות בינה מלאכותית בארצות הברית, בהובלת OpenAI, סופטבנק, אורקל ושותפים נוספים דוגמת מיקרוסופט, אנבידיה, Arm וסיסקו.
היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב־500 מיליארד דולר על פני ארבע שנים, עם השקעה מיידית של 100 מיליארד דולר כבר בשלבים הראשונים. היוזמה הוכרזה לראשונה בינואר בבית הלבן ומטרת הפרויקט היא להבטיח את ההובלה האמריקאית בתחום ה-AI, לייצר מאות אלפי מקומות עבודה ולהוות תשתית אסטרטגית לאומית, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. כשהיא שמה את עינה על תפיסה של נתח מהפעילות הזו, באמצעות אספקת האנרגיה הדרושה שלה, מנסה ג'נרל מוטורס לשים את עצמה שוב בחזית הטכנולוגית האמריקאית.
שווי השוק של ג'נרל מוטורס הוא כ-57 מיליארד דולר. מאז 2025 נשארה המנייה ללא שינוי ואילו ב-12 החודשים האחרונים עלתה בכ-6.9%.

הריבית תרד אבל זה לא אומר שוול סטריט תעלה - האנליסטים נערכים לפתיחת המסחר
שיעור האבטלה בארה"ב בשיא שלא ראינו מאז הקורונה, האינפלציה צמודה ליעד והורדת הריבית עומדת על סבירות של 98% - אבל לא בטוח שזה יספיק בשביל החולשה בשוק העבודה; לפנינו - ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן, ורק אם לא יפתיע ללמעלה הדרך להקלה מוניטרית פתוחה לגמרי
שוק העבודה האמריקאי שולח רמזים כבר כמה חודשים שהמגמה בו משתנית, אבל הנתונים שקיבלנו בשבוע האחרון מדוח ה-NFP הפכו את הרמזים השקטים האלה לצרחה מחרישת אוזניים. דו"ח התעסוקה לחודש אוגוסט, שפורסם ביום שישי האחרון, הראה לנו שוק עבודה במשבר: תוספת של 22 אלף
משרות בלבד כשרוב האנליסטים מכל בתי ההשקעות נקבו במשפרים שנעו בין 90 אלף בתרחישים האופטימיים לאיזורי ה-40 אלף. הנתון שקיבלנו היה הרבה מתחת לציפיות של השוק אבל בנוסף אליו היו גם תיקונים רטרואקטיבים דרמטים כלפי מטה לנתוני החודשים הקודמים, הם בעצם הפכו את חודש
יוני לחודש הראשון מאז הקורונה שבו נרשמה ירידה במספר המשרות הכולל.
בתוך כך, גם שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, והיחס בין מספר המובטלים למספר המשרות הפנויות ירד לראשונה זה יותר משנתיים אל מתחת ל-1. מה שזה אומר זה ששוק העבודה שעד לא מזמן לא הצליח למצוא
עובדים, עבר עכשיו למצב של יותר דורשי עבודה ממקומות פנויים. גם קצב עליית השכר, שהיה עד כה אחד הגורמים המרכזיים לחששות אינפלציוניים, התמתן לרמה שנתית של 3.7%. שזה גם מראה לנו שיש התמתנות בלחצים של השכר במשק וזה יכול גם לשכנע את הפד' להוריד ריבית.
אבל
המספרים הגולמיים מספרים רק חלק מהסיפור. אם מוציאים מהחישוב את המשרות שנוספו בענפי הבריאות והרווחה שזה תחומים עם שכר נמוך יותר וגם יש בהם תנודות עונתיות מתברר שביתר הסקטורים במשק דווקא נרשמה ירידה של כ-25 אלף משרות. מאז חודש מאי נוספו בממוצע רק 26 אלף משרות
בחודש, לעומת מעל 120 אלף משרות בחודש בתחילת השנה. התמונה הזאת אולי מקפיצה את הסבירות שהבנק המרכזי יוריד ריבית אבל היא משקפת תמונה מדאיגה מאוד של שוק עבודה מול שוקת שבורה. כזה לא בטוח עם 25 נקודות בסיס ואפילו כפול מזה יצליחו לתמוך בצמיחה שלו.
שלוש הורדות ריבית בסבירות של כ-65% עד סוף השנה
כצפוי, השוק מיהר לעכל את הנתונים. החוזים העתידיים על ריבית הפד מתמחרים סבירות של כמעט 100% להורדת ריבית בישיבה הקרובה בעוד עשרה ימים. יתרה מזאת, ההסתברות לשלוש הורדות ריבית עד סוף השנה עומדת כבר על כ-65% זינוק
חד לעומת ההערכות לפני שבוע בלבד.
- שבוע מסחר קצר ודוח תעסוקה - מה צופים האנליסטים?
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה צופים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל למרות שציפיות הריבית כבר כמעט בוודאות מוחלטת והשווקים מגלמים כמעט ודאות להורדה קרובה, שוק המניות לא הגיב בהתלהבות. מדד S&P 500 הסתפק בעלייה שבועית של 0.3%, וסגר את יום שישי בירידה של כ-0.3%. הדאו ג'ונס רשם
ירידה שבועית של 0.3% וירד ביום שישי בכ-0.5%, והנאסד"ק, שנהנה מתמיכה מסוימת מצד מניות הטכנולוגיה, אמנם עלה ב-1.1% במהלך השבוע אבל גם הוא סיים את יום המסחר האחרון בירידה קלה של 0.1%. אם ציפינו לאופוריה מנתוני שוק התעסוקה, אז קיבלנו תגובה מהוססת שאומרת שהמשקיעים
שואלים את עצמם עכשיו האם הורדת ריבית או כמה כאלה באמת יספיקו כדי להפוך את המגמה בשוק העבודה?