ענקית במוקד: זו החברה שמואשמת ברשלנות פושעת ונחקרת הערב בארה"ב

מניית החברה צללה כ-15% מתחילת 2014 בשל תקלות רבות שעלו בחיי אדם - הערב ב-21:00 נפתח השימוע בעניינה בבית הלבן
עוז מוכתר |
נושאים בכתבה GM וול סטריט

הפרשה הזו ממשיכה להסעיר את ארה"ב והערב היא הגיעה לשיא חדש. מדובר בפרשה שבה 13 אנשים מצאו את מותם על הכביש בשל תקלה במתג ההצתה שנתגלתה ברכבם. יצרנית הרכבים התקולים היא ענקית הרכב האמריקנית, ג'נרל מוטורס (סימול: GM), שדיווחה רק לאחרונה כי תאסוף אליה בחזרה סכום מדהים של כ-2.6 מיליון רכבים וזאת למרות שהתקלה נתגלתה כבר לפני למעלה מעשור. הערב בשעה 21:00, נפתח השימוע בעניינה של החברה ובו ניסתה המנכ"לית הטרייה, מרי ברה, להסביר לוועדת החקירה מדוע לקח לחברה כל כך הרבה זמן לאסוף את אותם רכבים בחזרה.

מנכ"לית החברה, מרי ברה, שנכנסה לתפקיד רק ב-15 לינואר האחרון, נשאה דברים בפתיחת השימוע: "אנחנו מתנצלים מעומק הלב על מה שאירע. למרות שהתקלות האמורות לא קרו בתקופתי, אני ערבה להן ולא נברח מאחריות. אנו עדיין לא יודעים מדוע זה לקח כל כך הרבה זמן אך אני מתכוונת לגלות. אנו מתחייבים לעשות הכל כדי לספק רכבים איכותיים בסטנדרט הכי גבוה שיש". מאוחר יותר, ענתה ברה על שאלות נוקבות מצד החוקרים בוועדה.

בתזכיר שיצא היום מהבית הלבן, ציינו חוקרי הפרשה כי צרכנים שונים פנו לחברה כ-133 פעמים ודיווחו על רכבים עם בעיית השהיה בהנעה או רכבים שנכבו במהלך הנסיעה. משפחות ההרוגים התאספו בגבעת הקפיטול וקראו להחמרת הענישה על ג'נרל מוטורס ויצרניות רכב נוספות אשר התרשלו בתהליך הייצור או בדיווח על תקלות שנתגלו.

כאילו שזה לא מספיק - היום הם דיווחו על תקלה נוספת

הבעיות של ג'נרל מוטורס לא מסתיימות כאן. היום התקבלו דיווחים על כך שהחברה תאסוף למעלה מ-1.5 מיליון רכבים נוספים בשל תקלה אחרת, הפעם בשל בעיה חשמלית של מערכת ההיגוי.

בהצהרה הרשמית של החברה נכתב: "השליטה על הרכב יכולה להישמר מכיוון שהמערכת יודעת לעבור למצב של היגוי ידני, אולם ברכבים הקטנים יותר, יידרש מאמץ גדול יותר מצידם של נהגים בכדי לשלוט בהגה, דבר שעשוי להגביר את הסיכון לתאונה".

בתוך כך, הודיעה החברה כי היא מצפה לתביעות בסך של 750 מיליון דולר אשר יוגשו נגדה ברבעון הראשון של 2014, הקשורות בעיקר לתקלות האמורות. היקף התביעות הנ"ל כולל סכום של כ-300 מיליון דולר עבור תביעות שנסגרו כבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גפרי גונדלך
צילום: Getty Images, Matt Winkelmeyer

"הסיטואציה בשוק הקונצרני הרבה יותר גרועה מאשר הסיטואציה ב-2006"

יממה לאחר האזהרה שפרסם הפד' על החוב של החברות הממונפות, לחץ כבד נרשם הערב בשוק האג"ח הקונצרני. במקביל, ג'פרי גונדלך, מייסד קרן DoubleLine Capital, טוען הערב כי הכלכלה האמריקנית בצרות
עמית נעם טל |
"הסיטואציה היום בשוק האג"ח הקונצרני הרבה יותר גרועה מהסיטואציה בשוק במהלך 2006", כך טוען הערב ג'פרי גונדלך, מייסד קרן DoubleLine Capital  המנהלת למעלה מ-130 מיליארד דולר, במהלך ראיון לרשת החדשות CNBC. גונדלך מציין את העובדה כי שוק האג"ח הקונצרני בארה"ב הכפיל פי 3 את גודלו בעשור האחרון, וכעת החוב בדירוג BBB גדול מכל החוב בשוק האג"ח הזבל (JUNK BONDS). "בסיטואציה של הידרדרות כלכלית, כל שוק האג"ח הקונרצני צפוי לרדת לדירוג של "זבל"", טוען הערב גונדלך. נציין כי הערב מורגש לחץ מכירות כבד בשוק זה, וזאת לאחר פתיחת שנה חזקה במיוחד במקביל לרמזים מצד הבנקים המרכזיים על תמריצים. נוסיף כי אמש פרסם הפד' אזהרה למשקיעים בדו"ח החצי שנתי בנוגע ליציבות הפיננסית בארה"ב. הפד' כתב בדו"ח כי "הרמה ההיסטורית של החוב העסקי ביחס לתמ"ג האמריקני, והגידול שמרוכז בעיקר בחברות המסוכנות עלול להוות סיכון לחברות הללו, ולעיתים גם לנושים שלה" (לכתבה המלאה). החוב התאגידי והחוב של משקי הבית מול התמ"ג האמריקני. מקור: דו"ח היציבות הפיננסית של הפד' בנוסף לאזהרה בנוגע לשוק האג"ח הקונצרני, גונדלך טוען כי "החוב הממשלתי של ארה"ב יצא לגמרי משליטה". "הכלכלה האמריקנית בסיטואציה כל כך גרועה במקרה שהאטה כלכלית תתרחש. החוב הלאומי של ארה"ב מתפוצץ למעלה כאשר אנחנו רוצים את צמיחת התמ"ג הגבוהה בשנים האחרונות.