מיזוג של 35 מיליארד דולר - דיסקבר וקפיטל וואן מתאחדות
מיזוג ענק בעולם הפיננסים האמריקאי - הבנק קפיטל וואן וחברת האשראי דיסקבר מתמזגות לחברה אחת שתאיים על ענקיות האשראי ויזה ומאסטרקארד - וגם על הבנקים; על העסקה שעשויה לזעזע את הסקטור בארה"ב
עסקת המיזוג בין קפיטל וואן Capital One Financial Corp 0.29% ודיסקבר בשווי של כ-35.3 מיליארד דולר קיבלה אור ירוק מהרגולטורים בארה"ב - במהלך שעשוי לערער את שוק כרטיסי האשראי ואת עולם התשלומים כולו. מדובר באחד האיחודים הגדולים בענף הבנקאות בשנים האחרונות, עם פוטנציאל להפוך את החברה החדשה ליריב משמעותי למונופולים הוותיקים ויזה ומאסטרקארד. העסקה צפויה לחבר בין שניים מהמנפיקים הגדולים בארה"ב לגוף עם נכסים של למעלה מ-650 מיליארד דולר. קפיטל וואן תזכה ברשת תשלומים עצמאית, כזו שמסוגלת לעבד עסקאות ללא תלות בגופים חיצוניים.
קפיטל וואן: הבנק הצעיר שהפך לאחד מהחדשניים בארה"ב
קפיטל וואן הוא בנק יחסית צעיר שנוסד ב-1994 עם מטרה פשוטה אך נועזת: לשנות את הדרך שבה אמריקאים משתמשים באשראי. החברה שמה דגש על טכנולוגיה,
ניתוח דאטה ונגישות לאוכלוסיות שעד אז הודרו משוק האשראי - במיוחד לקוחות עם דירוג אשראי נמוך.
כיום, החברה מציעה כרטיסי אשראי, הלוואות, שירותים דיגיטליים ופיקדונות, תוך שהיא ממשיכה לשלב בין ניתוח ביג דאטה לשירות לקוחות יעיל ונטול עמלות.
קפיטל וואן היא בין הבודדות בשוק האמריקאי שמחזיקה בפלטפורמה טכנולוגית משלה, כולל מערכת ענן וממשק בנקאות דיגיטלית מהמתקדמים בעולם.
החיבור עם דיסקבר יאפשר לה להרחיב את פעילותה לא רק בגזרת המנפיק, אלא גם בצד הסולק - כלומר, להיות זו
שמטפלת בעסקאות עצמן, מהלך שיכול להוזיל עלויות, להגדיל רווחיות ולהעניק גמישות אסטרטגית גדולה יותר בטווח הארוך.
דיסקבר: רשת קטנה עם שאיפות גדולות
בעוד שדיסקבר אולי פחות מוכרת לקהל הישראלי, בארה"ב מדובר בשחקנית ותיקה. החברה
מפעילה את Discover Global Network, הכוללת את Discover, Diners Club ו-PULSE - רשת סליקה אלקטרונית שמתחרה ישירות בויזה ובמאסטרקארד. עם פעילות ביותר מ-200 מדינות וכ-70 מיליון נקודות סליקה, היא מהווה את האלטרנטיבה השלישית לשחקניות הדואופול המובילות.
למרות זאת, נתח השוק של דיסקבר נותר נמוך - פחות מ-4% מסך ההוצאות בכרטיסי אשראי בארה"ב. הסיבה המרכזית לכך היא קצב האימוץ האיטי מצד סוחרים, וכן היקף פעילות נמוך יותר בהשוואה למתחרות. המיזוג עם קפיטל וואן, שמביאה איתה מיליוני לקוחות ויכולות דאטה
מתקדמות, עשויה לספק לדיסקבר את הדחיפה שהיא צריכה.
עבור דיסקבר, מדובר גם בנקודת מפנה. בשנים האחרונות היא סבלה משורת של תקריות ניהוליות ורגולטוריות, כולל חיובים מופרזים בעמלות שגררו קנס של 100 מיליון דולר ותשלום השבה של 1.23 מיליארד
דולר לסוחרים שנפגעו. המיזוג יאפשר לה לסגור פרק כואב ולהתחיל מחדש כחלק מחברה גדולה ויציבה יותר.
האם קפיטל וואן-דיסקבר תאיים על ויזה ומאסטרקארד?
אחת המשמעויות החשובות ביותר של המיזוג היא הפוטנציאל להכות בדואופול ויזה-מאסטרקארד,
ששולטות בכמעט 90% מהיקף העיבוד של עסקאות כרטיסי אשראי בארה"ב.
כעת, קפיטל וואן תוכל לנתב את לקוחותיה להשתמש ברשת של דיסקבר, ובכך לעקוף את הצורך בויזה או מאסטרקארד בתהליך התשלום. עבור הצרכנים המשמעות עשויה להיות תחרות גדולה יותר,
הטבות חדשות ומחירים נמוכים יותר. עבור הסוחרים, ייתכן שיוכלו ליהנות מעמלות נמוכות יותר או גמישות רבה יותר בתנאי הסליקה.
אבל כל אלה לא יקרו בין לילה. כדי להעמיק חדירה ולהתחרות באמת, קפיטל וואן תצטרך להשקיע המון בהרחבת רשת הסליקה של דיסקבר, בשכנוע סוחרים לאמץ את הרשת ובשיווק אגרסיבי מול צרכנים. אבל ההזדמנות ברורה: לראשונה זה שנים, יש איום ממשי על ההגמוניה של ויזה ומאסטרקארד בתחום כרטיסי האשראי.
לא רק ויזה ומאסטרקארד - ההשפעה על הבנקים
מעבר לאיום הישיר על
ויזה ומאסטרקארד, המיזוג עשוי להשפיע גם על הבנקים הגדולים בארה"ב, במיוחד אלו שמתבססים על צד שלישי לסליקת כרטיסי אשראי. ג’יי.פי. מורגן, בנק אוף אמריקה וסיטיבנק, לדוגמה, מנפיקים כרטיסים אך מתבססים על ויזה ומאסטרקארד כדי לעבד תשלומים.
קפיטל וואן כעת מחזיקה בשרשרת ערך מלאה - מיצירת הכרטיס, דרך מתן אשראי ועד לסליקת התשלום. זה מעניק לה יתרון תפעולי ואסטרטגי על פני מתחרותיה. במילים אחרות, היא הופכת להיות גם הבנק, גם חברת כרטיסי האשראי וגם הרשת עצמה. אם המהלך יצליח, הוא עשוי לדחוף גם את הבנקים
הגדולים לחשוב מחדש על המודל העסקי שלהם. ייתכן שנראה מיזוגים נוספים, השקעות בבניית רשתות עצמאיות או אפילו כניסה לתחום הסליקה מצד שחקנים נוספים.
שוק המיזוגים חוזר
העסקה לא עברה כמובן בלי דרמה רגולטורית. אישור הרגולטורים הגיע
לאחר חודשים של בחינה קפדנית מצד הפד', התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) ומשרד מבקר המטבע, שכללו קנסות, הוראות תיקון ודרישות פיקוח מוגברות. תחת ממשל ביידן ייתכן שהעסקה לא הייתה יוצאת לפועל כלל - אך תחת ממשל טראמפ ההתנגדות התפוגגה.
הצלחת המיזוג עשויה לסמן את יריית הפתיחה לגל חדש של עסקאות בענף הפיננסי. האנליסטים מעריכים כי שורה של בנקים וחברות כרטיסי אשראי ישקלו מיזוגים בעקבות אישור העסקה, מתוך תקווה כי הרגולציה תאפשר גם להם לגדול בצורה מהירה דרך רכישות.

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".