עליות שערים
צילום: Comstock
מניה טרנדית

המניה שעולה היום פי 3 - מה הסיבה?

למה מניית החברה הביורפואית Plus Therapeutics מזנקת היום במסחר ולמה כדאי להיזהר ממנה?

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה מניות טרנדיות

מניית החברה הביורפואית Plus Therapeutics Plus Therapeutics -2.25%   מזנקת היום פי 3 אחרי שה-FDA סיפק לה אישור על תנאי למיתוג של הטיפול שלה, REYOBIQ, מה שלדברי החברה מהווה "צעד חשוב לקראת מסחור".


REYOBIQ היא הוא טיפול שנועד לטפל בסרטן מערכת העצבים. הטיפול מבוסס על איזוטופ רדיואקטיבי שפיתחה החברה שלדבריה מאפשר לבצע הקרנות עם יעילות גבוהה יותר במלחמה בגידולים תוך הקטנה משמעותית של הסיכון למטופל.


"מיתוג הוא חלק חשוב בהכנה למסחור, והכרה במותג REYOBIQ תאפשר לחוקרים, משקיעים ומטופלים פוטנציאליים להיחשף לטיפול הרדיותרפי שלנו". אמר ראס הברנק, סגן נשיא לאסטרטגיה תאגידית ותכנון מוצרים חדשים בחברה.


למרות הזינוק היום, מניית החברה עדיין נמוכה בכ-5.5% מהשעה בו הייתה לפני כשנה. החברה היא עדיין חברת פיתוח ללא הכנסות והיא ממשיכה לשוף כסף, כאשר ברבעון האחרון הסתכם ההפסד למניה בכ-37 סנט. האישור שקיבלה החברה היום מהווה צעד אל עבר אישור FDA רשמי לטיפול אם כי עוד יש שלבים בדרך ולא בטוח שהיא תצליח להגיע לשם. 


האם כדאי להשקיע במניה?

מניות כמו של Plus Therapeutics הן מה שנקרא מניות טרנדיות. לא פעם אלה חברות ביורפואיות שמדווחות על הצלחה בניסוי או התקדמות אל עבר אישור FDA לאחד הטיפולים שלהן והמניה שלהן מזנקת פי כמה ביום אחד, ויש גם מקרים הפוכים שחברות כאלה מדווחות על כישלון בניסוי וצוללות. הפוטנציאל של החברה והמוצר הוא כמובן גדול, מדובר בסופו של דבר בתרופה לסרטן שיכולה לעזור להמון אנשים. לפי הנתונים בערך 6 מכל 100,000 גברים ו-4 מתוך 100,000 נשים מאובחנים בסרטן הזה, כאשר הגיל הממוצע לאבחון הוא סביב 60-62.


זה פוטנציאל גדול כשלעצמו וזה עוד בלי לחשוב על הסבת הטכנולוגיה גם לסוגים שונים של סרטן, אבל זה חלום גדול שכרגע אין לו אחיזה במציאות.


במקרים של מניות טרנדיות כאלה שמזנקות מי שמרוויח הוא בעיקר מי שהיה מושקע לפני הזינוק, שזו בדרך כלל כמות קטנה מאוד של אנשים, ועוד כמות קטנה של מי שהספיק לקנות מיד לאחר הדיווח. מי שנכנס אחרי שהזינוק כבר התחיל יכול עדיין להרוויח אבל הסיכון גדול וזה למעשה הימור. 


כתבנו כאן בחודש שעבר על מיקרואלגו שזינקה פי 5.5 ביום אחד, כשבידעבד התברר שהמשקיעים בכלל התבלבלו עם מניה אחרת שהוסרה מהמסחר יום לפני כן. המניה זינקה בלי הודעה, פתחה את המסחר בעליות של 200%, ואז 300%, וסגרה בפלוס 450%. המשקיעים שנכנסו תוך כדי לא ידעו מה קורה אבל הם ראו גרף שלא מפסיק לעלות ונכנסו, ובכך רק תדלקו עוד יותר את העלייה.

קיראו עוד ב"גלובל"


אמרנו אז שנעקוב אחרי המניות הטרנדיות - מיקרואלגו מאז הזינוק איבדה כבר 52%. Quantum Biopharma שגם עליה כתבנו עלתה במשך יומיים לשיא של 14.5 דולר, אבל היום היא במחיר של 6.4 דולר, ירידה של 65%. מי שנכנס ויצא בזמן כמובן הרוויח ובגדול. אבל מי שנכנס מאוחר מדי או לא הספיק לצאת אכל אותה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמי 21/03/2025 19:03
    הגב לתגובה זו
    חברות כאלה אחרי ניסוי מוצלח ומניה שטסה למעלה מנצלות את המומנטום לגיוסים ואז שוב המחיר צולל
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.