מכה לאינטל: בכיר בחברה עובר לקוולאקום
המעבר של מתכנן מעבדי Xeon לתפקיד בכיר בקוואלקום מעיד על שאיפותיה של יצרנית שבבי הסלולר להיכנס לתחום מרכזי הנתונים, בזמן שמניית אינטל צונחת ומאבדת 71% מערכה בשנתיים האחרונות
מהלך מעניין בתעשיית השבבים העולמית: סיילש קוטפאלי, שהיה עד לאחרונה מהנדס בכיר באינטלIntel Corp -4.24% והאדריכל הראשי של סדרת מעבדי Xeon למרכזי נתונים, הודיע השבוע על מעברו לקוואלקום QUALCOMM INC -3.93% בתפקיד סגן נשיא בכיר. המעבר של קוטפאלי מסמן תפנית אסטרטגית אפשרית עבור קוואלקום, חברה המזוהה בעיקר עם שבבים לטלפונים חכמים. העובדה שהחברה גייסה מומחה בתחום מרכזי הנתונים מרמזת על כוונותיה להרחיב את פעילותה לשווקים חדשים.
בהודעה שפרסם בלינקדאין, התייחס קוטפאלי למעבר באופן רגשי: "למרות שאף פעם אין זמן מתאים לסיים מסע, אני מרגיש טוב לגבי המצב הנוכחי של Xeon ומה שצפוי בהמשך. אינטל תמיד תישאר קרובה ללבי, ואמשיך לעודד את חזרתה לגדולה.".
השנים האחרונות לא היו קלות עבור אינטל. בעוד אנבידיה השתלטה על שוק שבבי הבינה המלאכותית, וחברות שבבים אחרות הצליחו בתחום הנייד, מניית אינטל צנחה ב-71% מאז אפריל 2021. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-42%, ומניית קוואלקום עלתה ב-13%.
המעבר של קוטפאלי לקוואלקום מתקשר לאסטרטגיית הגיוון של החברה. בכנס המשקיעים בנובמבר, מנכ"ל קוואלקום, קריסטיאנו אמון, הדגיש את המחויבות של החברה לאסטרטגיה זו ואת ההזדמנויות לצמיחה בכל תחומי היעד.
- מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קוואלקום מתרחבת
קוואלקום כבר החלה לחדור לשווקים חדשים, כולל שבבים למחשבים אישיים, רכבים, וה"אינטרנט של הדברים" - הכולל טלוויזיות חכמות ומשקפי מציאות מדומה. כעת נראה שהחברה מכוונת גם לשוק מרכזי הנתונים, שבו שולי הרווח גבוהים יותר.
העניין של קוואלקום במרכזי נתונים אינו חדש. ב-2021 רכשה החברה את Nuvia, שנוסדה ב-2019 על ידי ג'רארד ויליאמס, לשעבר מוביל תכנון השבבים באפל. ויליאמס משמש כיום כמהנדס ראשי בקוואלקום. Nuvia עבדה על פיתוח שבב למרכזי נתונים כשנרכשה, אך עד כה קוואלקום השתמשה בטכנולוגיה שלה רק עבור שבבים לטלפונים חכמים, מחשבים אישיים ורכבים. גיוסו של קוטפאלי מרמז כי מרכזי נתונים עשויים להתווסף בקרוב לרשימה זו.
גיוסו של קוטפאלי מסמן שינוי משמעותי במפת התחרות בתעשיית השבבים, ומדגיש את רצונה של קוואלקום להפוך לשחקנית משמעותית בשוק מרכזי הנתונים, תחום שעד כה היה
נשלט בעיקר על ידי אינטל ומתחרותיה המסורתיות.
- 3.אחד שיודע 17/01/2025 22:16הגב לתגובה זוכתבה שטויות. סיילש רק עשה נזק ודירדר את אינטל. שילך
- 2.אינטל לא צריכה יותר לשלם לו משכורת (ל"ת)לא מכה ברכה 15/01/2025 20:58הגב לתגובה זו
- 1.נו באמת 15/01/2025 05:00הגב לתגובה זואין שום תקופת צינון או הסכם איתחרות
- שי.ע 15/01/2025 09:09הגב לתגובה זואם הוא בכיר אז יש תקופת צינון מסוימת
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
