קוואלקום
צילום: qualcomm

מכה לאינטל: בכיר בחברה עובר לקוולאקום

המעבר של מתכנן מעבדי Xeon לתפקיד בכיר בקוואלקום מעיד על שאיפותיה של יצרנית שבבי הסלולר להיכנס לתחום מרכזי הנתונים, בזמן שמניית אינטל צונחת ומאבדת 71% מערכה בשנתיים האחרונות

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה קוואלקום אינטל


מהלך מעניין בתעשיית השבבים העולמית: סיילש קוטפאלי, שהיה עד לאחרונה מהנדס בכיר באינטלIntel Corp -0.09%   והאדריכל הראשי של סדרת מעבדי Xeon למרכזי נתונים, הודיע השבוע על מעברו לקוואלקום QUALCOMM INC 0.73%  בתפקיד סגן נשיא בכיר. המעבר של קוטפאלי מסמן תפנית אסטרטגית אפשרית עבור קוואלקום, חברה המזוהה בעיקר עם שבבים לטלפונים חכמים. העובדה שהחברה גייסה מומחה בתחום מרכזי הנתונים מרמזת על כוונותיה להרחיב את פעילותה לשווקים חדשים.


בהודעה שפרסם בלינקדאין, התייחס קוטפאלי למעבר באופן רגשי: "למרות שאף פעם אין זמן מתאים לסיים מסע, אני מרגיש טוב לגבי המצב הנוכחי של Xeon ומה שצפוי בהמשך. אינטל תמיד תישאר קרובה ללבי, ואמשיך לעודד את חזרתה לגדולה.".


השנים האחרונות לא היו קלות עבור אינטל. בעוד אנבידיה השתלטה על שוק שבבי הבינה המלאכותית, וחברות שבבים אחרות הצליחו בתחום הנייד, מניית אינטל צנחה ב-71% מאז אפריל 2021. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-42%, ומניית קוואלקום עלתה ב-13%.


המעבר של קוטפאלי לקוואלקום מתקשר לאסטרטגיית הגיוון של החברה. בכנס המשקיעים בנובמבר, מנכ"ל קוואלקום, קריסטיאנו אמון, הדגיש את המחויבות של החברה לאסטרטגיה זו ואת ההזדמנויות לצמיחה בכל תחומי היעד.


קוואלקום מתרחבת

קוואלקום כבר החלה לחדור לשווקים חדשים, כולל שבבים למחשבים אישיים, רכבים, וה"אינטרנט של הדברים" - הכולל טלוויזיות חכמות ומשקפי מציאות מדומה. כעת נראה שהחברה מכוונת גם לשוק מרכזי הנתונים, שבו שולי הרווח גבוהים יותר.


העניין של קוואלקום במרכזי נתונים אינו חדש. ב-2021 רכשה החברה את Nuvia, שנוסדה ב-2019 על ידי ג'רארד ויליאמס, לשעבר מוביל תכנון השבבים באפל. ויליאמס משמש כיום כמהנדס ראשי בקוואלקום. Nuvia עבדה על פיתוח שבב למרכזי נתונים כשנרכשה, אך עד כה קוואלקום השתמשה בטכנולוגיה שלה רק עבור שבבים לטלפונים חכמים, מחשבים אישיים ורכבים. גיוסו של קוטפאלי מרמז כי מרכזי נתונים עשויים להתווסף בקרוב לרשימה זו.


גיוסו של קוטפאלי מסמן שינוי משמעותי במפת התחרות בתעשיית השבבים, ומדגיש את רצונה של קוואלקום להפוך לשחקנית משמעותית בשוק מרכזי הנתונים, תחום שעד כה היה נשלט בעיקר על ידי אינטל ומתחרותיה המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד שיודע 17/01/2025 22:16
    הגב לתגובה זו
    כתבה שטויות. סיילש רק עשה נזק ודירדר את אינטל. שילך
  • 2.
    אינטל לא צריכה יותר לשלם לו משכורת (ל"ת)
    לא מכה ברכה 15/01/2025 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נו באמת 15/01/2025 05:00
    הגב לתגובה זו
    אין שום תקופת צינון או הסכם איתחרות
  • שי.ע 15/01/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
    אם הוא בכיר אז יש תקופת צינון מסוימת
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.65%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

האיחוד האירופי
צילום: unsplash ALEXANDRE LALLEMAND

האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות

לראשונה הרשתות החברתיות יישאו באחריות ויפצו כלכלית משתמשים שיפלו בהונאות כלכליות דרך השימוש בפלטפורמות שלהן

הדס ברטל |

האיחוד האירופי אימץ רגולציה חדשה שמטילה אחריות ישירה על הרשתות החברתיות, לרבות מטא וטיקטוק, במקרה של הונאות כלכליות המתרחשות דרך הפלטפורמות שלהן. זהו מהלך ראשון מסוגו שבו הרשויות האירופיות דורשות שפלטפורמות דיגיטליות לא רק יתנו שירות אלא גם יישאו בתשלום עבור נזקים שנגרמים למשתמשים שלהם שנופלים בהונאות כלכליות דרך השימוש בהן.

לפי ההסכמה שהושגה בין מחוקקים באיחוד, המנגנון של הפיצוי ינוהל כך: הבנקים ושירותי התשלומים יחויבו להחזיר כספים למשתמשים שנפלו קורבן להונאה, אם למשל כאשר הנוכל התחזה לבנק, או ביצע העברה לא מורשית. אבל במקביל, הפלטפורמות שעליהן פורסמו מודעות הונאה, ובמידה והן לא הסירו במהירות את המודעות, אותן פלטפורמות, בין אם טיק טוק, אינסטגרם, או פייסבוק, יצטרכו לפצות את הבנקים על ההחזר הכספי.

ההחלטה באה מתוך מטרה לעצור את גל ההונאות הפיננסיות שהולך וגובר, במיוחד כאלה שמוצגות כרווח מהיר, השקעות מפוקפקות, או נוכלים שמתחזים לבנקים. מדובר בצעד שמשנה את חוקי המשחק עבור הרשתות החברתיות  שהיו עד היום לרוב מוגדרות כ"מתווכות" כאשר לא הוטלה עליהן אחריות כלשהי לתוכן שהן הציגו בפלטפורמות.  

מה שעומד מאחורי הרגולציה הוא רעיון רחב יותר: לא רק הגנה על משתמשים בודדים, אלא קביעת תקן אחיד שמחייב פלטפורמות לנקוט בפיקוח פעיל, מניעה ותגובה מהירה למודעות חשודות, ככל שהן מכירות בהצגת תכנים כסחר או פרסומות.

בעוד המשתמשים יהנו מעוד רובד הגנה בעקבות החקיקה, מי שעלולות להיות מושפעות כבר באופן מיידי הן כמובן הרשתות החברתיות, אם הן ייאלצו לפצות בנקים על נזקים כתוצאה מהונאות. כאשר הכוונה היא לייצר תמריץ עבורן לנקוט אחריות, לפקח על פרסומות, לבדוק מודעות חדשות, ולפעול בהסרת מודעות חשודות במהירות.