מכה לאינטל: בכיר בחברה עובר לקוולאקום
המעבר של מתכנן מעבדי Xeon לתפקיד בכיר בקוואלקום מעיד על שאיפותיה של יצרנית שבבי הסלולר להיכנס לתחום מרכזי הנתונים, בזמן שמניית אינטל צונחת ומאבדת 71% מערכה בשנתיים האחרונות
מהלך מעניין בתעשיית השבבים העולמית: סיילש קוטפאלי, שהיה עד לאחרונה מהנדס בכיר באינטלIntel Corp 0.2% והאדריכל הראשי של סדרת מעבדי Xeon למרכזי נתונים, הודיע השבוע על מעברו לקוואלקום QUALCOMM INC -2.32% בתפקיד סגן נשיא בכיר. המעבר של קוטפאלי מסמן תפנית אסטרטגית אפשרית עבור קוואלקום, חברה המזוהה בעיקר עם שבבים לטלפונים חכמים. העובדה שהחברה גייסה מומחה בתחום מרכזי הנתונים מרמזת על כוונותיה להרחיב את פעילותה לשווקים חדשים.
בהודעה שפרסם בלינקדאין, התייחס קוטפאלי למעבר באופן רגשי: "למרות שאף פעם אין זמן מתאים לסיים מסע, אני מרגיש טוב לגבי המצב הנוכחי של Xeon ומה שצפוי בהמשך. אינטל תמיד תישאר קרובה ללבי, ואמשיך לעודד את חזרתה לגדולה.".
השנים האחרונות לא היו קלות עבור אינטל. בעוד אנבידיה השתלטה על שוק שבבי הבינה המלאכותית, וחברות שבבים אחרות הצליחו בתחום הנייד, מניית אינטל צנחה ב-71% מאז אפריל 2021. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-42%, ומניית קוואלקום עלתה ב-13%.
המעבר של קוטפאלי לקוואלקום מתקשר לאסטרטגיית הגיוון של החברה. בכנס המשקיעים בנובמבר, מנכ"ל קוואלקום, קריסטיאנו אמון, הדגיש את המחויבות של החברה לאסטרטגיה זו ואת ההזדמנויות לצמיחה בכל תחומי היעד.
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- ענקית השבבים מזנקת 18% - קוואלקום מתחרה באנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קוואלקום מתרחבת
קוואלקום כבר החלה לחדור לשווקים חדשים, כולל שבבים למחשבים אישיים, רכבים, וה"אינטרנט של הדברים" - הכולל טלוויזיות חכמות ומשקפי מציאות מדומה. כעת נראה שהחברה מכוונת גם לשוק מרכזי הנתונים, שבו שולי הרווח גבוהים יותר.
העניין של קוואלקום במרכזי נתונים אינו חדש. ב-2021 רכשה החברה את Nuvia, שנוסדה ב-2019 על ידי ג'רארד ויליאמס, לשעבר מוביל תכנון השבבים באפל. ויליאמס משמש כיום כמהנדס ראשי בקוואלקום. Nuvia עבדה על פיתוח שבב למרכזי נתונים כשנרכשה, אך עד כה קוואלקום השתמשה בטכנולוגיה שלה רק עבור שבבים לטלפונים חכמים, מחשבים אישיים ורכבים. גיוסו של קוטפאלי מרמז כי מרכזי נתונים עשויים להתווסף בקרוב לרשימה זו.
גיוסו של קוטפאלי מסמן שינוי משמעותי במפת התחרות בתעשיית השבבים, ומדגיש את רצונה של קוואלקום להפוך לשחקנית משמעותית בשוק מרכזי הנתונים, תחום שעד כה היה
נשלט בעיקר על ידי אינטל ומתחרותיה המסורתיות.
- 3.אחד שיודע 17/01/2025 22:16הגב לתגובה זוכתבה שטויות. סיילש רק עשה נזק ודירדר את אינטל. שילך
- 2.אינטל לא צריכה יותר לשלם לו משכורת (ל"ת)לא מכה ברכה 15/01/2025 20:58הגב לתגובה זו
- 1.נו באמת 15/01/2025 05:00הגב לתגובה זואין שום תקופת צינון או הסכם איתחרות
- שי.ע 15/01/2025 09:09הגב לתגובה זואם הוא בכיר אז יש תקופת צינון מסוימת

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
מנכ"לית אקספדיה אריאן גורין. קרדיט: רשתות חברתיותאקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה
אקספדיה מזנקת 17% לאחר שעקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 7.57 דולר למניה והכנסות של 4.41 מיליארד דולר, בנוסף, העלתה תחזיות לשנת 2025 על רקע צמיחה של 12% בהזמנות והתרחבות בשולי הרווח
חברת אקספדיה Expedia 17.02% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 עם תוצאות חזקות במיוחד שהיכו את תחזיות האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן ברווח הנקי, ומובילות את המניה לעליות חדות. הרבעון הצביע על עלייה בביקוש התיירותי,
המשך צמיחה במגזר העסקי הגדלת שיעור הרווח, לצד העלאת תחזיות לשנה כולה.
החברה רשמה ברבעון רווח מתואם של 7.57 דולר למניה, גבוה ב-0.62 דולר מהתחזיות, עלייה של 23% לעומת השנה הקודמת. ההכנסות הסתכמו ב-4.41 מיליארד דולר, עלייה של 8.7% משנה לשנה ו-150
מיליון דולר מעל הציפיות. ה-EBITDA זינק ב-16% ל-1.45 מיליארד דולר עם שיעור רווחיות של 33%.
היקף ההזמנות הכולל הגיע ל-30.7 מיליארד דולר, עלייה של 12% משנה קודמת, כאשר ההזמנות העסקיות (B2B) קפצו ב-26%, ורשמו הישג של צמיחה דו ספרתית במשך 17 רבעונים
ברציפות במגזר זה. ההזמנות מצד הצרכנים (B2C) גדלו ב-7% והסתכמו ב-21.3 מיליארד דולר. בתוך כך, הזמנות לינה (מלונות, דירות ונופש) עלו ב-13%, ומספר לילות החדרים שהוזמנו עלה ב-11% ובזאת נרשם הנתון הגבוה ביותר מזה שלוש שנים בארה״ב.
עם פרסום הדוחות, אמרה מנכ״לית החברה, אריאן גורין: "תוצאות הרבעון השלישי שלנו עלו על הציפיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה, ומשקפות סביבה של ביקושים משופרים, ביצוע ממושמע והתקדמות מתמדת ביישום האסטרטגיה שלנו. רשמנו צמיחה של 12% בהזמנות, 9% בהכנסות והתרחבות משמעותית בשולי הרווח התפעולי. אנחנו בונים מומנטום יציב ברחבי החברה, ויש לנו הוכחות ברורות לכך שהאסטרטגיה שלנו עובדת".
- להזמין מלון עם כאל ואיסתא - פלטפורמה חדשה תתחרה על התייר הישראלי
- אקספדיה קופצת ב-16% לאחר דוחות חזקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התייעלות בחסות ה-AI
גורין הוסיפה כי נרשמה האצה בשוק האמריקאי והמשך צמיחה חזקה בשווקים הבינלאומיים, עם חלונות הזמנה ארוכים יותר ושיעורי שהייה גבוהים. לדבריה, “אקספדיה נותרה המותג הגדול והצומח ביותר שלנו, בעוד Hotels.com ו־Vrbo שיפרו ביצועים ברצף". היא הדגישה גם את ההתקדמות בשלוש המטרות האסטרטגיות המרכזיות: מתן ערך גבוה יותר למטיילים, השקעה בהזדמנויות צמיחה, ושיפור היעילות התפעולית. לאקספדיה 11 מותגים שעוסקים בתיירות.
