בית קפה
צילום: דאלי

בן 27, לקוח בבית קפה אמר לי להשקיע במניית אנבידיה, למה לא השקעתי?

אבא שלי נפל בבורסה לפני יותר מ-20 שנה, אני השקעתי במניות בתקופת הקורונה והרווחתי, עכשיו אני ב-S&P500, אבל אם יגיע ל-6,000 נקודות, אני מוכר 
דניאל שחר | (36)
נושאים בכתבה S&P 500 אנבידיה

יוסי הוא אחד מהלקוחות הקבועים באחד הסניפים שאני מנהל. הוא מגיע כל יום, יושב שעות, הפך את בית הקפה למשרד הפרטי שלו. מבחינתנו זה אחלה – הוא מזמין כל כמה שעות, משאיר טיפ יפה, ואפילו עוזר לשמור על אווירה טובה. יוסי סוחר בבורסה, והוא ממש טוב בזה. רוב היום הוא בוהה במסכים, עוקב אחרי גרפים ומספרים שאני לא מבין, אבל מה שאני כן מבין זה שהוא מרוויח מזה כסף – והרבה.

 יוסי אמר - "תקנו אנבידיה" 

 

המלך של הסניף

העניין הוא שהוא לא שומר את זה לעצמו. בחודשים האחרונים הוא לא מפסיק לדבר עם כולם על מניית אנבידיה. "אתם צריכים לקנות עכשיו" הוא אומר לכל היושבים הקבועים בקפה. העובדים בסניף כבר מכירים אותו וקוראים לו "יוסי אנבידיה".  לא מעט אנשים כבר הרוויחו כסף בזכות יוסי. הוא הפך למלך של הסניף. 

לפני כמה ימים הוא שוב פנה אליי ואמר: "מה, עדיין לא קנית? זו הזדמנות אחרונה לפני הטיסה" ואני עומד מולו וחושב – איזו טיסה? כבר פספסתי, לא? יוסי אמר שהמניה זינקה כמעט פי 3 בשנה, אז למה שאני אכנס עכשיו? זה מרגיש מאוחר מדי.

 

אבא שלי נפל בבורסה; אמא שלי אומרת שהוא מהמר

אני לא מבין במניות כמו יוסי, אבל אני עוקב מרחוק. בתקופת הקורונה השקעתי באפל, נטפליקס וויקס. הרווחתי הרבה. עכשיו, יש לי קרן שמחקה את ה-S&P 500, וזה נותן לי שקט נפשי. אני רואה רווחים טובים – לא מטורפים כמו עם אנבידיה, אבל בערך 20% מתחילת השנה. גם ה-S&P מסוכן אחרי העליות בשנים האחרונות, אבל ממה שאני קורא, זה סיכון מוגבל, המדד מספק 500 מניות שונות. זה לא כמו להשקיע במניה אחת. ובכל זאת, יש בי את הרצון לעשות קופה. הפיתוי גדול.

אבל אז אני נזכר באבא שלי. הוא הפסיד המון כסף במשבר של הדוט.קום, לפני יותר מ-20 שנים. הוא הרוויח הרבה לפני כן, אבל הפסיד הרבה יותר בקריסה. היינו צריכים לעבור לבית גדול יותר, וכל התוכניות נפלו. הוא היה בטוח שהוא מבין, שהוא הולך להמשיך להרוויח, והוא איבד את רוב הכסף. זה ריסק אותו. לקח לו הרבה שנים להתאושש, וזאת גם אחת הסיבות לגירושים של ההורים שלי. אמא אמרה שהוא מהמר, הוא השקיע יותר ממה שהיה לנו. היא לא ידעה. 

אז מה אני צריך את ההימור הזה. "תתחיל בקטן" אומר לי יוסי כשאני אומר לו שזה לדעתי מסוכן, "אל תסכן את כל הכסף". אולי הוא צודק, אבל זה הרי מה שקורה למהמרים - הם מתחילים בקטן ואז מרוויחים ומגדילים את ההימור. 

קיראו עוד ב"בארץ"

 

למה אני מעדיף מדדים?

אני זוכר כתבה על וורן באפט שבה היו כללי ההשקעה שלו. הוא אמר שם שהוא לא משקיע במה שהוא לא מבין. אין לי מושג מה אנבידה  עושה, אני לא יודע מה זה שבבים, חוץ מזה שהם נמצאים במכשירים אלקטרוניים ובסמארטפון שלי. אני יודע מה אפל עושה, גם נטפליקס, אבל אנבידיה לא מדברת אליי. 

גם כשאני יודע מה החברות עושות, אני לא אשקיע בהן בלי לקרוא קצת, להבין מה חושבים על המחיר, מה המגמה ועוד. אני מכיר מושגים באופן בסיסי, אבל ברגע שאני חושב להשקיע אני קורא ולומד. ככה היה גם על ה-S&P 500. אני עכשיו מבין מה זה, מה התשואה ומבין גם את הסיכונים. 

כשה-S&P יגיע ל-6,000 אני מוכר

ה-S&P 500 כולל 500 חברות אמריקאיות מהגדולות בעולם, אנבידיה גם בפנים, ואני מבין שאני מושקע בכלכלה האמריקאית, הגדולה בעולם. נו, מה יכול להיות? זה נראה לי עדיף על השקעה ישירה במניות.  "אתה צודק, כל עוד אתה לא מדבר על רווח גדול. מי שרוצה רווח גדול לוקח סיכונים", יוסי אמר לי בשיחה האחרונה, אבל אני לא משתכנע, בינתיים. אני מרוצה מרווח של 20% מתחילת השנה, זה מעולה. האמת שאני כבר מתחיל להרהר אם לא כדאי לממש חצי. חשבתי על זה לפני מספר חודשים ומזל שלא מימשתי, זה המשיך לעלות, אבל נראה לי שאם זה מגיע ל-6,000 נקודות אני בחוץ.

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    כשיש כתבות כאלה, זה הזמן למכור. (ל"ת)
    חיליק 22/10/2024 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    כתבה תמהונית (ל"ת)
    לייבו 21/10/2024 00:10
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    זה יוסי ג'ורדן מי שמכיר מכיר (ל"ת)
    יחיאל 20/10/2024 08:19
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    שולתתתת1 20/10/2024 07:54
    הגב לתגובה זו
    יחד ננצח
  • 27.
    מה הכתבה הזאת 20/10/2024 07:13
    הגב לתגובה זו
    וורן באפט דיבר על חברות שמוכרות חלומות ולא מוצרים. אנבידיה מובילים את העולם בייצור שבבים גרפיים שגם מתאימים לעיבודי AI. אם אתה לא מבין את זה, תקרא. אבל זה לא אומר שאנבידיה נופלים כהשקעה לגיטימית בגלל שאתה לא מבין.
  • 26.
    מ. כהן 19/10/2024 21:07
    הגב לתגובה זו
    שמשאיר "יוסי אנבידיה" בבית הקפה.....
  • 25.
    כשעולה אז מחייכים וכולם מבינים, וכשמתחילות הנפילות 19/10/2024 20:03
    הגב לתגובה זו
    כשעולה אז מחייכים וכולם מבינים, וכשמתחילות הנפילות כולם בוכים בוכים ואין אנשי כלכלה במסכי הטלויזיה , וכולם חכמים כשהמצב מצוין כמו היום בארה״ב לפני בחירות, אבל תלמדו לכל עליה יש ירידה רק צריך לדעות מתי עולה ומתי יורד, שבוע טוב
  • 24.
    כשעולה אז מחייכים וכולם מבינים, וכשמתחילות הנפילות 19/10/2024 20:03
    הגב לתגובה זו
    כשעולה אז מחייכים וכולם מבינים, וכשמתחילות הנפילות כולם בוכים בוכים ואין אנשי כלכלה במסכי הטלויזיה , וכולם חכמים כשהמצב מצוין כמו היום בארה״ב לפני בחירות, אבל תלמדו לכל עליה יש ירידה רק צריך לדעות מתי עולה ומתי יורד, שבוע טוב
  • 23.
    קשקש 19/10/2024 19:16
    הגב לתגובה זו
    זה ממש קרוב בסך הכול שבועיים לבחירות
  • 22.
    השקעה במניות היא דרך חיים. וורן באפט משריע זנ עדרו 19/10/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
    השקעה במניות היא דרך חיים. וורן באפט משריע זנ עדרותתבשנים וכך גם רבים מאזרחי אאהב מהמעד הבינוני ומעלה
  • 21.
    השקעה במניות היא דרך חיים. וורן באפט משריע זנ עדרו 19/10/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
    השקעה במניות היא דרך חיים. וורן באפט משריע זנ עדרותתבשנים וכל גם רבים מאזרחי אאהב מהמעד הבינוני ומעלה
  • 20.
    לרון 19/10/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
    היתה FOMO וזה עדיין לא נגמר,יש הרבה פראיירים
  • 19.
    לרון 19/10/2024 17:51
    הגב לתגובה זו
    כתבות מן "החיים"
  • 18.
    8 היחיד שצודק (ל"ת)
    בוחבוט 19/10/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    8 היחיד שצודק (ל"ת)
    בוחבוט 19/10/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    המגיב 19/10/2024 15:40
    הגב לתגובה זו
    קניתי מוצרים של אנוידיה לפני 20 שנה. קראו לזה G-פורס והם היו בסך הכל מאיצי מסך. מי היה מאמין שהדבר הזה ישגע את העולם? אני מהמר שיום אחד זה יקרוס. אולי אני טועה
  • 15.
    רן אברהם 19/10/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
    יעד הבא 200 דולר . תרשום
  • 14.
    כמה יוסי שילם לך על כתבה זו? (ל"ת)
    007 19/10/2024 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    Buffet Indicator 19/10/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    באפט אינדיקטור מעל 200%, וגם הזהב עולה בטירוף, זה יכול להצביע על שלושה דברים: - צפי להיפר אינפלציה בארהב ומחיקה מסיבית של שווי הדולר. - בועת ענק. - שניהן יחד. ארהב בחובות ענק וצמיחה די איטית, סין בצמיחה איטית והמון בעיות כלכליות, אירופה כנ"ל. הנפט הנמוך (למרות כל הקיצוצים של OPEC) מסמן שהמצב הריאלי של הכלכלות הוא בכי רע.
  • וואיי, וואיי, וואיי...... (ל"ת)
    פנסי 19/10/2024 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ארנון 19/10/2024 14:25
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הישראלית (בימים רגילים) היא צל של הבורסה האמריקאית. מרבית העליות בבורסה האמריקאית היא תוצאה של צפיות. בסוף הצפיות יש את רגע האמת ואז או שיש עליות או נפילה. למשל כרגע הסתיימה עליה בצפייה לנחיתה רכה והורדת ריבית. זה הצליח והשוק ממשיך בעליות קלות.
  • 11.
    לא בן 27 19/10/2024 13:59
    הגב לתגובה זו
    רמת ההבנה שלך בנושא אפסית. ואתה מבין את העצות לא נכון.
  • 10.
    מהנדס 19/10/2024 13:53
    הגב לתגובה זו
    בהמשך השוק לא יאפשר מונופול בתחום ככ חם
  • 9.
    דיי 19/10/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
    פסיכולגיה הפוכה
  • דביל 19/10/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
    את לא מבן
  • 8.
    איציק אהרוני 19/10/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    השקעה במניות זה לא לשנה ולא לשנתיים ולא עד שיגיע ל 6000, זו לא הדרך.השקעה במניות צריכה להיות השקעה אסטרטגית, מינימום ל 10 שנים ועדיף יותר.
  • 7.
    משה 19/10/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
    אין לך מושג קלוש בהשקעות. למזלך אבא שלך נכווה בעבר ואתה זוכר את הלקח אז קצת מפחד מסיכון. בבקשה אל תשקיע ישירות במניות גם אם אתה "קורא" עליהן או משתמש במוצר שלהן.
  • 6.
    קרליטו 19/10/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
    כשההמונים בבתי הקפה נכנסים לבורסה זה הזמן לצאת.
  • לרון 19/10/2024 17:48
    הגב לתגובה זו
    "כשמצחצח הנעליים שלי שאל במה להשקיע יצאתי מהבורסה"
  • חרטטן אמרו את זה על נהג מונית (ל"ת)
    ר 19/10/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
  • לרון 19/10/2024 18:16
    זו כבר היתה מודיפיקציה יעני בשבילך סיפור המשך
  • 5.
    כתבה מאת צ'אט גפט (ל"ת)
    כתבה מאת צ'אט גפט 19/10/2024 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פועלת 19/10/2024 11:41
    הגב לתגובה זו
    1. השקעת 10000 ש"ח. הרווח 2000 ש"ח. לך למרכול וזה נגמר. 2. אם אתה צעיר אל תאזין ליוסי. המשך להפקיד בקרן. תהיה לך אוניה גדולה ואז תשואה של 5-7 אחוזים תניב לך הרבה יותר מאשר עשרת אלפים ש"ח באינבידיה.
  • 3.
    לרון 19/10/2024 11:37
    הגב לתגובה זו
    לעבור מהייטק ל LOW TECH
  • 2.
    צרי 19/10/2024 11:36
    הגב לתגובה זו
    או שווקים מתעוררים ועוד ועוד. כל תמהיל שתבקש. פיזור, סבלנות ואפקט הריבית דריבית הם כל הקסם שבהשקעות.
  • 1.
    לרון 19/10/2024 11:35
    הגב לתגובה זו
    אלה סיפורי גאות,זה באמת הזמן לצאת בחלק ,השוק גבוה בארה"ב וכשהמפולת תגיע,והיא תגיע,ותיקרא "תיקון" ושוק המיות הישראליה"נמוך" ייגרר כרגיל,היזהרו! בחור צעיר בן 27 וכל הכבוד לו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.