מניעת הונאות ביטוח לאומי וחוקים נלווים

רו"ח אורנה צח (גלרט); רו"ח (משפטן) ישי חיבה

הצעת חוק הב"ל דנה בהתמודדות עם הונאות כלפי "המל"ל. הצעת החוק מעלה מדרגה בענישה בשני היבטים כלפי המבוטחים
עו"ד לילך דניאל |

חוק ההסדרים החדש נקרא הפעם - חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012. להלן נתייחס לאחד הנושאים הקשורים לגמלאות הביטוח הלאומי, במסגרת הטיוטה לחוק המוצע.

מדובר בהצעת חוק שהופרדה מחוק ההתייעלות הכלכלית באוגוסט 2009 וחוזרת עתה לדיון. ההצעה מנסה להתמודד עם הונאות כלפי המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל"). לדעת המחוקק, הסנקציות כיום אינן אפקטיביות דיין, והצעת החוק מעלה מדרגה בענישה בשני היבטים כלפי המבוטחים:

1. כלפי מי שמדווח הצהרה כוזבת או כלפי מי שמעלים מידע.

2. כלפי מי שכבר מקבל גמלה ולא עדכן את המל"ל בכתב על כל שינוי שעשוי להשפיע על זכאותו לגמלה, כגון: שינוי במצבו המשפחתי (לדוגמה, ידוע בציבור), שינוי ברמת ההכנסה (לדוגמה, למקבלי קצבת נכות כללית) וכו'.

על פי דברי ההסבר בחוק ההתייעלות, ההונאות בגמלאות הביטוח הלאומי ובחוקים נלווים הסתכמו בשנת 2008 בכ-2.5 מיליארד ש"ח.

דיווח כוזב או העלמת מידע

בטיוטת החוק נקבע עונש מאסר של שישה חודשים או קנס לפי סעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין") (קרי כ-30,000 ש"ח) לתובע גמלה שמסר הצהרה כוזבת לגבי מידע הדרוש למל"ל, לצורך קביעת זכאותו לגמלה או לצורך קביעת גובה הגמלה שלה הוא זכאי, או עדכונה, או שהעלים מידע כאמור.

כלומר, המחוקק מטיל את כל האחריות על תובע הגמלה.

נציין כי בחוק העונשין עצמו נקבע כי על עבירה שעונשה עד שישה חודשי מאסר הקנס המקביל הוא רק כ-15,000 ש"ח [סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין], ורק על עבירה שעונשה יותר משישה חודשים ועד שנת מאסר - הקנס המקביל הוא כ-30,000 ש"ח [סעיף 61(א)(2) לחוק העונשין]. בטיוטת החוק דנן מציע המחוקק החמרת קנס בלתי סבירה. לדעתנו חלה כאן טעות קולמוס בלבד והכוונה הייתה לקנס לפי סעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.

אי-הודעה בכתב על עדכון פרטים

כאמור לעיל, בכוונת המחוקק להוסיף לחוק סעיף שיחייב כל זכאי לגמלה להודיע בכתב למל"ל, בתוך 30 ימים, על כל שינוי שחל במצבו המשפחתי, בהכנסותיו או בעניין אחר שלגביהם מסר בעבר מידע למל"ל או בעניין שלגביו הודיע לו המל"ל כי הוא דרוש לצורך קבלת הגמלה. והכול, אם השינוי עשוי להשפיע על זכאותו לגמלה או על שיעור הגמלה.

מהאמור לעיל עולות השאלות להלן:

1. התובע מילא את הטופס באופן חלקי בתום לב, במועד ההצהרה הראשון. האם פקיד הביטוח הלאומי יאשים אותו בהעלמת מידע?

2. האם לפקיד הביטוח הלאומי יש שיקול דעת להחליט מתי טעות עולה כדי הצהרה כוזבת?

3. האם מידע שנמסר לרשות המסים כדין נחשב מידע שנמסר גם למל"ל לעניין הצהרה כוזבת או העלמת מידע?

4. האם ניתן להשוות מההיבט העונשי בין מי שהגיש תביעה כוזבת, תוך מתן פרטים לא נכונים, לבין מי שרק לא טרח לעדכן את המל"ל על שינוי פרטים שהיה לו לאורך השנים, מה גם שייתכן כי גופים שלטוניים כן עודכנו (וראו להלן).

מגישי התביעות בדרך כלל אינם שומרים העתקים מהתביעות שהגישו. אמנם כל מגיש תביעה חותם על התחייבות לעדכן את המל"ל בכל שינוי, אך כיום, בעידן המחשב, רוב המידע מצוי במל"ל ובגופים קשורים. העברת מידע בין המחלקות השונות במל"ל, ובין רשויות השלטון השונות, תוכל לחסוך מהמבוטחים את הדרישה האמורה.

להלן דוגמאות למידע רלוונטי הדרוש לעדכון גמלאות:

1. הכנסות ממשכורת - המעסיקים מדווחים למל"ל.

2. הכנסות אחרות - בדרך כלל הכנסות אלה חייבות בהגשת דוח לרשות המסים (מס הכנסה), שאמור להעביר את המידע למל"ל.

3. מקום מגורים - המידע מצוי במשרד הפנים.

4. מצב משפחתי - המידע מצוי במשרד הפנים, למעט שינויים שנעשו בחו"ל, או בני זוג שהם ידועים בציבור.

5. נסיעות לחו"ל - המל"ל מתעדכן ממשטרת הגבולות.

לדעתנו ראוי לשפר את המערך הממוחשב במל"ל ולא לאיים על המבוטחים במאסר. יש לדרוש רק מידע שאינו קיים במערכות הממוחשבות המקושרות למל"ל.

כמו כן לדעתנו יש לשנות את הצעת החקיקה, כך שהודעה בדבר עדכון או שינוי פרטים של המבוטח לרשות שלטונית כלשהי תהווה הודעה גם למל"ל.

תחולת התיקונים בחוק

עונש המאסר או הקנס אמורים לחול על הצהרה שניתנה או על מידע שמבוטח העלים ביום 1 באפריל 2011 ואילך, וכן על אי עדכון שינוי פרטים שהיה על מבוטח לעדכן החל במועד זה ואילך.

הנוסח המובא לעיל אינו מחליף את החקיקה, את התקדימים מפסקי הדין או את הנוסח המלא של פרסומי הביטוח הלאומי, אלא בא להסב את תשומת הלב לאמור בהם.

הכותבים: רו"ח אורנה צח (גלרט) - יועצת לענייני הביטוח הלאומי, מפעילת מיזם משותף עם משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ. בין תפקידיה הציבוריים משמשת גם כיו"ר ועדת הקשר של לשכת רואי החשבון עם המוסד לביטוח לאומי

רו"ח (משפטן) ישי חיבה - שותף בפירמה ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.