התעשיינים נגד פישר: "רק האינפלציה מעניינת אותו" התעסוקה וריווחיות המפעלים תפגע
במקום לקלוט 15 עובדים חדשים, העברנו עבודות הפיתוח לחו"ל, חלק להודו וחלק למזרח-אירופה. כך אמר להתאחדות התעשיינים אלכס מילנר, מנכ"ל חברת ההיי-טק או.אר.טי טכנולוגיות, המייצר מערכות ניהול לחברות ולתחנות דלק.
עוד אמר, בשל החלשות הדולר, ההוצאות של המפעל גדלו בשנה האחרונה ביותר מ-2 מליון דולר. שכן התשומות, שהן יותר מ-50%, הן בשקלים והדבר מביא לשחיקה חזקה מאד ברווחיות החברה. "יש לי הסכמים לטווח ארוך בדולרים, ואי אפשר לשנות מחירים. אם אדרוש שינוי במחיר, אפסיד חלק מהלקוחות", אמר מילנר.
המפעל מעסיק 230 עובדים, מייצא בכ-50 מליון דולר בשנה ל-30 מדינות, 65% מתוך זה הוא לגוש הדולרי.
את נגיד בנק ישראל מעניין רק האינפלציה, אומר מילנר, כאשר הוא לא לוקח בחשבון את ההשלכות על התעסוקה ועל רווחיות המפעלים.
נחמן פונדק, מנכ"ל חברת ההיי-טק ריקור שבקיבוץ עין-חרוד איחוד, המייצר לתעשייה האלקטרו-אופטית ומערכות יצור למוליכים למחצה, מסר כי המפעל שלו הפסיק לקלוט עובדים חדשים, המפעל אמור היה לקלוט עוד 8 עובדים, אך הקפיא תקנים ואם לא יהיה שיפור בשער הדולר, הוא מתכוון לשלוח 10% מהעובדים הביתה. במפעל מועסקים 175 עובדים. המפעל, שהוא ענף מרכזי עליו נשענת פרנסת הקיבוץ, מייצא כ-90% ממוצריו לחו"ל, 80% מתוך זה לגוש הדולרי. "ירדנו בשנה האחרונה ברווחיות בשיעור של 15%, לא העלנו מחירים כי השוק תחרותי ועדיין אנו סופגים כל הזמן ע"י הקטנת הרווחיות", אמר פונדק.
משה בירנבאום, סמנכ"ל הכספים של מגבות ערד, אמר להתאחדות התעשיינים: "העלויות שלנו התייקרו ב-4-5 מליון דולר בשנתיים האחרונות, (בכ-15% לפחות). זו מכה קשה". עוד אמר, כי למפעל יש הזמנות, אך הרווחיות הולכת ונשחקת. התקופה של הגנות מט"ח היא לתקופה מוגבלת בלבד.
בירנבאום ציין, כי החברה המעסיקה 750 עובדים, מייצאת בכ-90 מליון דולר בשנה, כ-50% לגוש הדולרי וכ-50% לגוש היורו.
עוד אמר "אנו הוכנו משני כיוונים. אחד - החלשות הדולר והתייקרות האנרגיה שבחלקה נובעת מהיחלשות הדולר. לכך היו גם השפעות ישירות על עלויות החברה. הייתה התייקרות של קרוב ל-15% בחומרי הגלם שנרכשים על ידנו בדולרים. בנוסף, התייקרו התשומות השקליות (בתרגום לדולרים) בקרוב ל-20%. בנוסף, היו התייקרויות של חשמל, הובלות ימיות ואוויריות ועוד".
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
