מניות היתר אטרקטיביות? - הצחקתם אותי
לכל שנה יש סוף שנה, והחודשים האחרונים בבורסה נחשבים לחגיגה. על פי בדיקת Bizportal, החל משנת 1995 ועד היום, (למעט השנים 2000-2001), בלטו שני החודשים החותמים, נובמבר-דצמבר, בעליות שערים מרשימות. זה לא סוד שחודשים אלו נחשבים לספקי תשואות, את זה כל סוחר מתחיל יודע. השנה החלה החגיגה מוקדם יותר, והגרף החל לטפס כבר בחודש ספטמבר.
הנתונים שסיפקנו רלוונטים בעיקר למדדיה הכבדים של הבורסה ברחוב אחד העם. אך השנה הצטרפה קבוצה נוספת לחגיגות - מניות היתר הנשכחות. פתאום מניות קטנות שלא זכו השנה למבט שני מכיוונם של פעילי שוק ההון, זוכות לביקושים ערים שמתורגמים לעליות שערים חדות. מה עומד מאחורי עליות אלו? תלוי את מי שואלים ובאיזה צד של הפוזיציה ניצב הנשאל.
במבט אחר מניות היתר נגלה, כי קבוצת מניות נבחרת זכתה בשבוע האחרון לביקושים ערים של פי 2-12 ממחזור המסחר הממוצע שלהן בשנה האחרונה. נשמע מלהיב, איך בתקופה כל כך קצרה "מצאו" המוסדיים זהב ברשימה הנידחת שנקראת מניות היתר. וכרגיל, מאחורי כל פעולה עומדת מחשבה מעמיקה, שבמקרה הזה נקראת דיסקאונט אדיר.
אחרי עשרה חודשים ועוד 19 ימים אם רוצים לדייק, מוצאים עצמם המוסדיים במרדף אחרי מניות אטרקטיביות מתחתית הרשימה, וההסברים, איך אומרים? אחד אחד. לאחרונה התראיינו מספר משקיעים בולטים בשוק הישראלי וסיפקו הסברים, "הזרים מושקעים במניות הכבדות, ולכן מחירם משקף את שווים". שמענו גם את ההסבר כי "הציפיה לירידת הריבית תעלה את שוויים של המניות" וכך שהמדד לא הציג השנה תשואות מרשימות.
על הסבר אחד אף אחד לא דיבר, אנו קרבים לסיומה של 2006, ואיך אומרים? צריך לספק תשובות למשקיעים. בשנה האחרונה הסתכם מחזור המסחר בבורסה בכ-1.2 מיליארד שקל, כאשר חלק ניכר מהם מנוהלים על ידי הגופים המוסדיים, כלומר גופים אלו יצטרכו לספק 1.2 מיליארד הסברים לכל המושקעים באשר לתוצאות - לתשואות המושגות.
למען הסר ספק, אני לא שולל אף אחד מן ההסברים המוצעים לעליות. חברות יתר רבות הינן חברות מצויינות אשר מציגות ביצועים מרשימים. אין ספק בכך שרבות מהן נסחרות בדיסקאונט לעומת שווין האמיתי. גם הנוסחה של ירידת ריבית מעלה את שווין של המניות נכונה. אבל השאלה הגדולה היא, מדוע נזכרתם עכשיו? התשואות לא הרשימו לכל אורכה של השנה, ביצועי החברות לא השתנה באופן מהותי.
כאשר נצפה בתחילתה של השנה הבאה בטלוויזיה, נקרא עיתונים וכל מדיה אחרת, אנו ניחשף לפרסומות אשר יהללו את הביצועים המרשימים שהציגו גופי השקעה שונים. הנוסח יהיה כרגיל קבוע, ומה שישתנה בו תהיה התקופה בלבד. כל גוף יספר כי הוא הוביל בתשואות, רק שאם נדקדק בתאריכים נבין שגוף זה הוביל לתקופות קצרות - כלומר פשוט ריכזו את הימים הטובים ופרסמו אותם.
מניות היתר הינן קרקע נוחה ל"שיפוץ תשואות", מניות אלו אינן זוכות בדרך כלל למחזורים ערים. אם ננסה להסביר בפשטות את המשמעות, המסחר במניות אלו אינו יעיל. מה זה אומר? כאשר מסחר במניה הוא דליל מפאת חוסר עניין, יכולים להיווצר עיוותי מחיר, אך פתאום בבת אחת מוזרמים ביקושים גבוהים למניות שמקפיצות את שעריהם, ועל הדרך משדרגות תשואות מנהלי הכספים.
מה הבעיה בכך? כרגע אין בעיה, המחזורים גבוהים, העליות מרשימות וכולם נהנים. השאלה היא מה יהיה בשנה הבאה? תחל שנה חדשה, הגופים ישובו למניות הכבדות בהם הנזילות גבוהה יותר ושוב נצפה במחזורים דלים במניות השורות האחרונות, והתוצאה? על כל המשתמע, עיוותי מחיר וחוסר סחירות, כך שתשומת הלב למניות אלו שוב תהיה אפסית.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.