
שיכון ובינוי מקדמת בכפר יונה שכונה בשטח של 400 דונם; המניה קופצת
במסגרת התכנית יוקמו כ-2.6 אלף דירות, קריית חינוך אזורית, שטחי מסחר ותעסוקה וכ-72 דונם של פארקים ושבילים ירוקים. המניה עולה בכ-7% מהבוקר; וגם - מה רמות המחירים באזור ועסקאות אחרונות
שיכון ובינוי נדל"ן שבשליטת חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי 7.27% הודיעה על אישור משמעותי לפרויקט הדגל שלה בצפון-מערב כפר יונה - "הדרי השרון". החברה הפקידה בוועדה המחוזית מרכז תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בשטח של כ-400 דונם, הכוללת 2,656 דירות לצד מוסדות ציבור, קריית חינוך אזורית, שטחי מסחר ותעסוקה וכ-72 דונם של פארקים ושבילים ירוקים. ההודעה הובילה הבוקר ככל הנראה את העלייה החדה של כ-7% במניית החברה בבורסה.
התכנון החדש מכפיל יותר מפי שניים את היקף הדירות שאושר בתכנית קודמת מ-2013, ומיועד לתת מענה לצמיחה המואצת של כפר יונה. תמהיל הדירות בפרויקט מגוון: כ-10% מהן יוקצו לדיור בר-השגה בשטח של כ-62 מ"ר, כ-20% נוספים יהיו דירות עד 80 מ"ר, ואילו יתר הדירות יוקמו בממוצע סביב כ-100 מ"ר.
בנוסף, חלק מהדירות ישווקו להשכרה ארוכת טווח, מהלך שינסה להגדיל את היצע השכירות האיכותית בעיר ולאפשר פתרון גם למשפחות צעירות שמתקשות לרכוש דירה.
חשוב לציין - מלבד מגורים, התכנית כוללת הקמת קריית חינוך מודרנית עם בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכון, לצד מוסדות ציבור נוספים ומרכזים קהילתיים. נראה שהתכנון האדריכלי שם דגש על מבנים חסכוניים באנרגיה, פתוחים לאור טבעי ומשתלבים בסביבה הירוקה, כאשר השכונה תכלול רשת שבילי אופניים ושטחים פתוחים המחברים בין אזורי המגורים והשירותים.
- מנכל שיכון ובינוי נדל"ן: "לא רואה ירידה במחירי הדירות, אלא להיפך"
- אבישי קימלדורף מונה למנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד התחבורתי, השכונה מתוכננת להשתלב במערך הנגישות הקיים והעתידי של כפר יונה. התכנית כוללת הרחבת צירי תנועה וחיבור לשדרות העצמאות ולכביש 4, וכן שדרוג משמעותי של תחבורה ציבורית שתספק קווים ישירים לאזורי התעסוקה הסמוכים ולתחנת הרכבת בנתניה. המשמעות היא שכאשר השכונה תוקם, התושבים החדשים ייהנו מגישה נוחה הן לכלי רכב פרטיים והן לתחבורה ציבורית, עם חלופות יעילות לנסיעה אל מרכזי תעסוקה בשרון ובגוש דן.
שווי שוק הון עצמי ומה עשתה מניית שיכון ובינוי?
שווי השוק של החברה עומד על כ-8.6 מיליארד שקל. הונה העצמי נאמד בכ-4.1 מיליארד שקל. מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-17% וב-12 החודשים האחרונים בכ-71%.
- חשיפה: הסיכוי האמיתי של המילואימניקים לזכות בדירה בהנחה
- משבר האלומיניום ואיך הוא יכול להעלות את מחירי הדירות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט...
אבישי קימלדורף, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן מסר: "תכנית 'הדרי השרון' מגלמת בתוכה חזון אורבני פורץ דרך, המשלב בין מגורים איכותיים, שירותי ציבור, מסחר ותעסוקה לבין מרחבים ירוקים ואורח חיים בר־קיימא. מדובר באחת מתוכניות הפיתוח החשובות ביותר באזור השרון בעשור האחרון. שיכון ובינוי ממשיכה ליזום ולפתח פרויקטים רחבי היקף שמעניקים מענה לצורכי הדיור, מייצרים תשתיות מתקדמות ותורמים לפיתוח כלכלי משמעותי ואנו גאים להוביל עם ראש העיר כפר יונה והצוות המקצועי תהליך תכנוני שמעמיד את רווחת התושבים במרכז".
עסקאות אחרונות באזור:
ברחוב צבעוני 15, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 1.79 מ' שקל. מדובר על דירת 3 חדרים בשטח של כ-82 מ"ר שנמצאת בקומה השניה.
ברחוב גרניט 20, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.85 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של כ-112 מ"ר שנמצאת בקומת הקרקע.
ברחוב שייקה אופיר 8, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.94 מ' שקל. מדובר על דירת 5 חדרים בשטח של כ-130 מ"ר שנמצאת בקומה החמישית.
ברחוב אהבת אדם 66, נמכרה דירה לאחרונה בסכום של 2.2 מ' שקל. מדובר על דירת 4 חדרים בשטח של כ-106 מ"ר שנמצאת בקומה השלישית.

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?
"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית
עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.
התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט.
היזמים מציעים פחות
היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים. זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.
בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה - היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.
- פרופדו מעדכנת על רוב דרוש בפרויקט התחדשות עירונית ברמת גן
- תל אביב מקדמת את תא/5555: תוספת של כ-30 אלף דירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו.

משבר האלומיניום ואיך הוא יכול להעלות את מחירי הדירות
אחרי ירידה משמעותית במחירי הדירות בחודשים האחרונים, מגיע משבר האלומיניום ויכול לעצור את מגמת הירידה
שוק האלומיניום הישראלי קרס תוך חודשים ספורים. היבוא מסין, שסיפק עד כה כ-60% מצרכי השוק המקומי, צנח בגלל היטל היצף של עד 146% שהטיל משרד הכלכלה על פרופילי אלומיניום סיניים, במטרה להגן על התעשייה המקומית מפני מה שהוגדר כתחרות בלתי הוגנת. יבואנים עצרו משלוחים שכבר היו בדרך מחשש שלא יוכלו לשחרר אותם במחיר סביר, קבלנים מדווחים על מחסור בחומרי גלם, ופרויקטים נעצרו.
האופציה הטורקית, ששימשה כספק חלופי מרכזי וסיפקה כ-30% מצרכי השוק, נחסמה לחלוטין בעקבות האמברגו שהטיל ארדואן על ישראל. המשמעות של האירועים האלו על הרוכשים - עיכובים במסירת דירות ותוספת של 50-100 אלף שקל לדירה. אלא שאנחנו נמצאים בשוק של קונים - הקונים קובעים את התנאים, הקבלנים מתקשים למכור דירות. היקף הדירות הנמכרות יורד מדי חודש ובמקביל יש ירידות מחירים. בשוק כזה, קשה מאוד לגלגל את עליות המחירים לרוכשי הדירות, למרות שהפעם לקבלנים יש "סיבה טובה".
המשמעות כנראה תהיה שהם יספגו חלק מההוצאה הזו מה שיקטין את המרווחים שלהם. הבעיה במשבר האלומיניום שכל אירוע שפוגע במגמה הנמשכת בחודשים האחרונים של ירידות מחירים יכול שוב להצית את הביקושים לדירות. ירידת המחירים צריכה להיות בפועל, בשטוף בנתוני הלמ"ס וצריכה להיות אווירה מלאה של ירידות מחירים וציפייה להמשך ירידה. רק ככה המחירים יורדים בהדרגה. בפעמים הקודמות שהיו ירידות מחירים הגיע אירוע מטלטל שהזניק את המחירים. בפעם האחרונה אלו היו המבצעי קבלן שלא נספרו על ידי הלמ"ס וגרמו לרוכשים לחשוב שיש עליות מחירים ואז הם ירדו מהגדר כדי לרכוש.
משבר האלומיניום יכול להיות טריגר, הוא יכול לשנות את מסלול הירידה במחירי הדירות וזה הסיכון הגדול שלו.
עיכובים במסירה - איך זה משפיע על הרוכשים?
משפחות שתכננו את המעבר לדירה החדשה נאלצות להמשיך לשלם שכירות במקביל להחזרי המשכנתא שכבר החלו. עלויות האחסנה מוכפלות, הוצאות המעבר גדלות. הפיצויים על איחור במסירה, המוגבלים ממילא בחוק, רחוקים מלכסות את הנזק האמיתי..
- דני טל, הממונה על היטלי הסחר: ״עליה במחירי האלומיניום לא תפגע ברוכשי הדירות״
- טראמפ מכריז על מכסים נוספים, סין מגיבה באופן מתון; החוזים מטפסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לעיכובים יש חשש כאמור לעליית מחירים. המעבר לספקים חלופיים בהודו, וייטנאם או טייוואן כרוך בהתייקרות דרמטית. המחירים מהספקים החדשים גבוהים ב-30% עד 40% מהמחירים הסיניים המקוריים, וזאת לפני שמחשבים את עלויות ההקמה של קווי האספקה החדשים. התהליך כולל הכנת תבניות ייחודיות לכל פרויקט, התאמה לתקנים הישראליים, בדיקות איכות מקיפות והקמת שרשרת לוגיסטית חדשה לגמרי. מדובר בתהליך שאורך בין ארבעה לשישה חודשים במקרה הטוב, ובהתייקרות כוללת של 50% לפחות בעלות האלומיניום.