ניר שטרן, סלקום סלולר
צילום: סיון פרג'

מניית פז מתרגשת מבעלי הבית החדשים - האם זה מוצדק?

לאומי פרטנרס גיבש קבוצת משקיעים שהציעו לחברת פז הקצאת מניות פרטית של כמיליארד שקל, תמורת אחזקה של כ-20%  בחברה; האם זה טוב לבעלי המניות?
סתיו קורן | (4)

לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי גיבש קבוצת משקיעים שהציעו לחברת פז נפט הקצאת מניות פרטית של כמיליארד שקל, תמורת אחזקה של כ-20%. ההשקעה אם וכאשר תהיה צפויה להיות בפרמיה על מחיר השוק (פרמיה של עד 10%). קבוצת המשקיעים מורכבת בנוסף ללאומי מהיזם רוני יצחקי, האחים לבנת וקרן רש"י.

שווי השוק של פז עומד כל כ-3.4 מיליארד שקל, הכסף מהקצאת המניות שיוזרם לקופת החברה יגדיל את שווי החברה ואת יכולתיה באופן משמעותי, דבר שיסייע לחברה שחוותה מכה קשה בתקופת משבר הקורונה. כדי שהעסקה תצא לפועל היא צריכה לעבור את אישורה של האסיפה הכללית של בעלי המניות המוסדיים.

בינתיים השוק מזניק את מניית החברה ב-11%  בזכות העסקה הנרקמת ויש לזה מספר סיבות - פז נתפסת כחברה רדומה בלי בעל בית. זה לא ששלטון המנהלים לא טוב לחברות, יש לזה גם יתרונות. אבל ההערכה בשוק שבעל בית שמחפש השבחה יכול לעשות זאת מהר יותר וטוב יותר. מה גם שהזרמת כסף לחברה כאמור חשובה לעסק. ללאומי פרטנרס יש רקורד טוב בשוק והמשקיעים מערייכם שהם יציפו ערך בפז.  

אבל כשההתלהבות תשקע, נקבל את פז המוכרת והמשעממת, עם הרבה ערכים חבויים, אבל גם אם הרבה סימני שאלה. זה לא סוד שבפז יש ערכים חבויים, אבל הערכים האלו ובמיוחד בתחום הנדל"ן יצופו בהדרגה. זה לא מחר בבוקר ולא בטוח שהמשקיעים האלו יכולים לזרז את התהליך. מעבר לכך, פז סובלת משתי עננות גדולות - בית הזיקוק באשדוד מקרטע ומוצע למכירה, אך בינתיים אין קופצים ועננה גדולה שמתפתחת - המעבר לרכבים חשמליים. תחנות דלק הן העבר. עמדות הטענה לרכבים חשמליים זה העתיד. אז ברור שמדובר בתהליך שייקח זמן, ועדיין - פז היא חברה של העבר, היא חייבת להשתנות ומהר. אחרת, לא רק שתחנות הדלק לא יהיו נחוצות אלא גם עסקי הקמעונאות - yellow שכן העסקים האלו נשענים על המיקומים של תחנות הדלק.  

מעבר לכך, המשקיעים החדשים ירכשו מניות וכנראה יקבלו אופציות לשיעור לא מבוטל מהחברה. מה זה בעצם אומר? זה אומר שבעלי המניות הקיימים יחלקו את האפסייד-את ההשבחה עם המשקיעים החדשים. הם יסכימו לעשות זאת, רק עם הם סבורים שהמשקיעים מביאים ערך יותר מאשר ההנהלה שבראשה עומד ניר שטרן. האמת - במקרה הזה - לא בטוח. 

ברבעון האחרון של השנה שעברה החברה דיווחה על ירידה של 40% במכירות, שהסתכמו ב-1.8 מיליארד, לעומת 3 מיליארד ברבעון המקביל. מכירות YELLOW עלו ברבעון, והסתכמו ב-250 מיליון שקל לעומת 224 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בסך מכירות הקבוצה נובע בעיקר בשל ירידת מחירי מוצרי הנפט בין תקופות הדוח וירידה בכמויות המכירה שניהם כתוצאה ממשבר הקורונה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חברה בניהול כושל תמידי ,חסרת ערך למשקיעים קטנים (ל"ת)
    אסלאן 25/05/2021 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אאא 10/05/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    זה מעט מדי
  • 2.
    זמבלה 09/05/2021 13:54
    הגב לתגובה זו
    ...ומדוע זה לא נאמר בפירוש בכתבה?
  • 1.
    dw 09/05/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
    מציע לא לבלבל בין סיפורי הרכב החשמלי לבין המציאות, לפיה הרכב החשמלי הוא אחוז מהמכירות ו 99% כיום קונים רכב מנועי רגיל (כולל היברידי). כל מכונית חדשה זה חוזה ל 20 שנה! מכוניות מודל 2001 עדיין נוסעות. לא ככ משנה מי יכנס לתחנת הדלק - זה שקנה מהיבואן או יד 5. ערך קופסת הפח אמנם ירד אך המכונית תמשיך לקנות בנזין ל... 20 שנה! הלוואי ויותר אנשים יעברו לתחצ אבל בכל פעם שאני מציע את זה לאנשים הם מסבירים לי מדוע הם לא יכולים ושהם חייבים להתנייד ברכב הפרטי. לא מאמינים? הציעו זאת לחבריכם. אנשים פשוט מכורים לרכב הפרטי ומתעקשים לשלם לי כסף כמשקיע בזן ופז נפט, וזה למרות שאני מתחנן שיתניידו גם באוטובוס.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אקזיט ישראלי, ארביטרז' שלילי ומה יהיה היום בבורסה?

פימי רושמת אקזיט נוסף ואורביט תזנק היום בשיעור דו ספרתי; הירידות בוול סטריט מחזירות את המניות הדואליות עם פער שלילי; וגם - עסקת נשק של ארה"ב-סעודיה תקרב נורמלציה? 

מערכת ביזפורטל |

נפתח עם אקזיט ישראלי. חברת אורביט אורביט -2.5%  הדואלית, ספקית מערכות תקשורת ולוויינות לתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, נרכשת על ידי התאגיד האמריקאי קראטוס בעסקת מיזוג בשווי של כ-356 מיליון דולר. על פי ההסכם, קרייטוס תרכוש את כלל מניות אורביט לפי פרמיה של כ-21% על מחיר הסגירה האחרון. עם השלמת המיזוג תהפוך אורביט לחברה פרטית בבעלות מלאה של קרייטוס, בכפוף לאישורי רשות התחרות, משרד הביטחון ואסיפת בעלי המניות.

מדובר באחת העסקאות הבולטות של השנים האחרונות בענף הביטחוני, שממחישה כיצד חברות טכנולוגיה ביטחוניות מקומיות הופכות לשחקניות גלובליות מבוקשות. בעוד שהמוסדיים כמו מור בית השקעות (כ-19.8%), מיטב (9.2%) והפניקס (כ-5%) נהנים מפרמיה נאה על השקעתם, קרן פימי רושמת כאן אקזיט נאה, דוגמא ליכולת של קרן ההשקעות הישראלית לקחת חברה תעשייתית, לייעל אותה, להרחיב את היקף הפעילות הבינלאומית שלה ולהוביל אותה להירכש על ידי ענק ביטחוני אמריקאי. מעבר לרווחים המרשימים, העסקה גם משקפת את העניין הגובר של תאגידים זרים בטכנולוגיות ישראליות בתחום התקשורת, האלקטרוניקה והביטחון, מגמה שהולכת ומתחזקת על רקע העלייה בהוצאות הביטחוניות בעולם. להרחבה - אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר. בכל מקרה, עסקת הרכישה עשויה לתמוך היום בשוק, כאשר המשקיעים מבינים שחברות ישראליות על הכוונת של חברות גלובליות.


ואם דיברנו על התפתחות ביטחונית, סעודיה מתקרבת לעסקת ענק עם ארה"ב לרכישת מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35. לפי דיווח בלעדי של רויטרס, הפנטגון אישר שלב מרכזי בתהליך, שצפוי לכלול עד 48 מטוסים בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. מדובר בצעד ראשון מסוגו זה שנים, שמאותת על שינוי בגישה האמריקנית כלפי הממלכה ועל פתיחות גוברת למכירת טכנולוגיה מתקדמת למדינות ערביות שאינן בנורמליזציה מלאה עם ישראל, אך ייתכן שהנורמליזציה עם ישראל תעמוד כתנאי להשלמת העסקה. העסקה עדיין דורשת אישור סופי של הממשל והקונגרס, ובישראל תוהים האם מאזן הכוחות עשוי להשתנות בעתיד, ועד כמה מדובר בצעד לקראת הסדר בין המדינות.

ועוד בהקשר הגיאופוליטי, הלילה הושב עוד חלל חטוף לישראל, ובכך עוד 7 חללים חטופים נותרו בעזה. מדובר בצעד אם כי קטן לקראת השלב השני של העסקה, שעל פי הערכות צפוי להיות מורכב יותר הן מהצד הישראלי והן מהצד של ארגון הטרור חמאס.


מעבר לים, המסחר בוול-סטריט ננעל אמש בירידות שערים, כאשר מדד S&P 500 ירד בכ-1.2%, הנאסד״ק נפל ב-2% והדאו איבד 0.5%. פלנטיר בלטה בירידות ונפלה ב-9%. גם בגזרת הקריפטו נרשמו ירידות שערים, כאשר הביטקוין נפל ביותר מ-5% ונסחר הבוקר סביב רמת ה-100 אלף דולר למטבע. האיתריום גם כן נפל ב-11% והוא מתקרב ל-3,000 דולר. לאחר שורה של אזהרות מצד מנהלים בכירים בוול סטריט שהזהירו מפני תיקון אפשרי בשווקים. בשוק ההון גוברת התחושה שהעליות האחרונות דחפו את המחירים לרמות גבוהות מדי, מה שגורם לחששות שהשוק רץ קדימה בלי סיבה. לסקירה המלאה הנאסד״ק נפל ב-2%; פלנטיר צנחה ב-9%, הרץ זינקה 37%