רשתות הקמעונאות אחרי המגפה - האם הבוננזה תימשך?
לקראת סיום שנת 2020 נראה שהקמעונאיות הגדולות היו המרוויחות הגדולות בתחום הקורונה לצד חברות הטכנולוגיה שנהנו מהגידול בשימוש בדיגיטל. רשתות הקמעונאות נהנו מגידול בביקושים של הציבור לצורך הצטיידות במזון ובמוצרים שונים בכלל על רקע הסגרים וכן הם נהנו מגידול מתמשך בצריכה לאור הסגר של מקומות בילוי ובתי מלון. זו תופעה שהיתה גם בישראל וגם בעולם והשאלה הגדולה היא האם החברות האלו ימשיכו לצמוח בשנה הבאה או שמדובר ב"שנת קורונה יוצאת דופן.
בארץ, האנליסטים מצפים להמשך צמיחה, אם כי בשיעורים צנועים. הרשתות הגדולות - שופרסל -1.1% , רמי לוי -0.27% , ויקטורי -0.06% , יוחננוף -0.48% , פרשמרקט, טיב טעם -1.23% ואחרות, שצמחו בשיעור כולל של כ-10%-12% לא ישחזרו צמיחה כזו, אך הן צפויות לצמוח בשיעור העולה על הממוצע הרב שנתי - 5%. זאת ועוד - הצמיחה שלהן נובעת משני מקורות נוספים: החולשה של יינות ביתן (שכנראה ב-2021 תמצא משקיע שיחזק אותה) וגידול דרך רכישות של סניפים. פרשמרקט ויוחננוף צפויים לדווח על המשך גידול במכירות בזכות רכישות סניפים מיינות ביתן.
למרות הזינוקים במניות בשנה האחרונה, האנליסטים שדיברנו איתם סבורים שהרמות הנוכחיות לא יקרות. מדובר על מכפילי רווח של 15-20 ובהינתן המשך צמיחה, ורמת המכפילים היחיסת בבורסה, זה תמחור הולם.
גם בעולם מניות הקמעונאות זוכות להמלצות ונחשבות "הזוכות של המגפה". מנהל ההשקעות הראשי של הבנק הפרטי בהנטינגטון, ג'ון אוגוסטין ממליץ עליהן יחד עם ענפים נוספים בתחום הצריכה. אוגוסטין מתייחס למניות הבולטות שכתוצאה ממשבר הקורונה.
- הישראלים נשארו בארץ - איך נראה הקיץ של הקמעונאיות?
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדעתו, הפתיחה המחודשת של המשק לא צפויה להתרחש עד הרבעון השני של 2021 ואילך. לדבריו, צרכנים רבים עברו לפחות שנה בסגר או תחת הגבלות מסויימות. "זה כבר לא אירוע זמני. יהיו שינויים קבועים ועבור חברות מסוימות, אלה חדשות טובות", אומר אוגוסטין שסבור שמבחינת הוצאות על מוצרים ולא על שירותים, וקניות אצל קמעונאים גדולים כמו Costco (סימול: (COST . ו- (סימול:Target (TGT הרגלי הצרכנים שמבטאים עלייה בצריכה יישארו לאורך זמן.
לדעתו, זה יוריד גשם של דיבידנדים ורכישות חוזרות בשנה הבאה. "דיבידנדים ורכישות חוזרות כבר הופעלו מחדש ואף בכמות גדולה יותר בחברות מסוימות, ולמרות שזה עשוי להיות יותר סיפור של מגזר תעשייתי ופיננסי, חברות הצרכנות יהיו נדיבות בדיבידנדים". דיבידנדים גדולים חשובים בתקופה זו מכיוון שהפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור על ריביות נמוכות בשנה הבאה, ויגביל את תשואות הדיבידנד על השקעות בעלות הכנסה קבועה.
- 2.טיב טעם 20/12/2020 09:27הגב לתגובה זומניות הכוון ברור...
- 1.אנונימי 20/12/2020 08:27הגב לתגובה זוהדוח האחרון הראה עליה של 100 אחוז ברווח!! המנייה תמשיך לעלות ולחלק דיבידנדים
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”
אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת
מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים.
אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות.
גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.
כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה.
- בנק אוף אמריקה מעלה מחיר יעד לאנבידיה ל-275 דולר - פרמיה של 47% על מחיר השוק
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום?
מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה?

מור גמל ופנסיה: צמיחה בהכנסות אבל הרווח כמעט לא עלה
למרות עלייה של כ-22% בהכנסות ברבעון השלישי, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה עלה בכ-4% בלבד; ההוצאות הכוללות קפצו ב-23%, בין היתר בשל גידול בעמלות סוכנים, עלייה בהוצאות שכר והוצאה מבוססת מניות של כ-6.3 מיליון שקל, מה ששחק כמעט את כל הגידול בשורה העליונה
מור גמל ופנסיה מור גמל פנסיה -1.25% פרסמה את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025 המצביעים על המשך צמיחה בהכנסות, אך השורה התחתונה נותרה כמעט ללא שינוי.
הכנסות החברה, בניהולו של אלדד צינמן, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, עמדו ברבעון השלישי של 2025 עמדו על כ-171.2 מיליון שקל, עליה של כ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות מקורה בעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, לאור פעילותה של חטיבת הלקוחות וערוצי הפצה שמנוהלת על ידי אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות, אשר מאפשרת לכלל חברות הקבוצה ליהנות מסינרגיה בפעילותן.
נכון ל-13 בנובמבר 2025 היקף הנכסים המנוהלים על ידי מור גמל ופנסיה עמד על כ-117 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% מתחילת שנת 2025. מתוך סך היקף הנכסים, כ-15.5 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות הפנסיה שהחלו את פעילותן בחודש מאי 2022. החברה עדכנה בדוחות כי פעילות הפנסיה צפויה להגיע לאיזון במהלך שנת 2027.
עם זאת, ההוצאות עלו משמעותית. עמלות הוצאות שיווק ורכישה עלו לכ-64.5 מיליון שקל לעומת 66.5 מיליון שקל, והוצאות הנהלה וכלליות עלו לכ-52.8 מיליון שקל לעומת 45.9 מיליון שקל אשתקד. העלייה נובעת בין היתר מהוצאות גבוהות לעמלות סוכנים, גידול בהוצאות שכר והוצאה גדולה מבוססת מניות בגובה של כ-6.3 מיליון שקל. כולל הוצאות מימון (שרשמו ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל), סך ההוצאות עמד על 141.2 מיליון שקל לעומת 114.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 23% ששחקה את מרבית הגידול בהכנסות.
הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2025 עמד על 18.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אשר מצטרפים ל-39 מיליון שקל שחולקו השנה.
נתונים נוספים
מעבר לעלייה בהכנסות, הדוח של מור גמל ופנסיה מציג תמונה חיובית של המשך התרחבות בקצב מהיר: מספר העמיתים הכולל חצה את רף המיליון והגיע ליותר מ-1.01 מיליון חשבונות, גידול חד של כמעט 180 אלף עמיתים בתוך שנה. הצמיחה הזו נובעת מהרחבת הפעילות בכל הערוצים, ומורגשת היטב גם בהיקף הנכסים, שעמד בסוף הרבעון על כ-112.9 מיליארד שקלים, ובתאריך העדכני אף טיפס ל-117 מיליארד. מדובר בזינוק של כ-34% מתחילת השנה, שהגיע משילוב של צבירות נטו גבוהות ותשואות חיוביות בשוק.
