קניות בשופר
צילום: תמר מצפי

רשתות הקמעונאות אחרי המגפה - האם הבוננזה תימשך?

הכלכלה העולמית צפויה להשתנות - עסקים קטנים ייעלמו, עסקים גדולים יהיו גדולים יותר; תחום הצרכנות כנראה יצמח השנה - תחזית
צחי אפרתי | (2)
נושאים בכתבה קמעונאיות

לקראת סיום שנת 2020 נראה שהקמעונאיות הגדולות היו המרוויחות הגדולות בתחום הקורונה לצד חברות הטכנולוגיה שנהנו מהגידול בשימוש בדיגיטל. רשתות הקמעונאות נהנו מגידול בביקושים של הציבור לצורך הצטיידות במזון ובמוצרים שונים בכלל על רקע הסגרים וכן הם נהנו מגידול מתמשך בצריכה לאור הסגר של מקומות בילוי ובתי מלון. זו תופעה שהיתה גם בישראל וגם בעולם והשאלה הגדולה היא האם החברות האלו ימשיכו לצמוח בשנה הבאה או שמדובר ב"שנת קורונה יוצאת דופן. 

בארץ, האנליסטים מצפים להמשך צמיחה, אם כי בשיעורים צנועים. הרשתות הגדולות - שופרסל -7.14% , רמי לוי 3.48% , ויקטורי 4.85% , יוחננוף -1.14% , פרשמרקט, טיב טעם -0.39% ואחרות, שצמחו בשיעור כולל של כ-10%-12% לא ישחזרו צמיחה כזו, אך הן צפויות לצמוח בשיעור העולה על הממוצע הרב שנתי - 5%. זאת ועוד - הצמיחה שלהן נובעת משני מקורות נוספים: החולשה של יינות ביתן (שכנראה ב-2021 תמצא משקיע שיחזק אותה) וגידול דרך רכישות של סניפים. פרשמרקט ויוחננוף צפויים לדווח על המשך גידול במכירות בזכות רכישות סניפים מיינות ביתן. 

למרות הזינוקים במניות בשנה האחרונה, האנליסטים שדיברנו איתם סבורים שהרמות הנוכחיות לא יקרות. מדובר על מכפילי רווח של 15-20 ובהינתן המשך צמיחה, ורמת המכפילים היחיסת בבורסה, זה תמחור הולם.

גם בעולם מניות הקמעונאות זוכות להמלצות ונחשבות "הזוכות של המגפה". מנהל ההשקעות הראשי של הבנק הפרטי בהנטינגטון, ג'ון אוגוסטין ממליץ עליהן יחד עם ענפים נוספים בתחום הצריכה. אוגוסטין מתייחס למניות הבולטות שכתוצאה ממשבר הקורונה.

 

לדעתו, הפתיחה המחודשת של המשק לא צפויה להתרחש עד הרבעון השני של 2021 ואילך. לדבריו, צרכנים רבים עברו לפחות שנה בסגר או תחת הגבלות מסויימות. "זה כבר לא אירוע זמני. יהיו שינויים קבועים ועבור חברות מסוימות, אלה חדשות טובות", אומר אוגוסטין שסבור שמבחינת הוצאות על מוצרים ולא על שירותים, וקניות אצל קמעונאים גדולים כמו Costco (סימול: (COST . ו- (סימול:Target (TGT הרגלי הצרכנים שמבטאים עלייה בצריכה יישארו לאורך זמן.

 

לדעתו, זה יוריד גשם של דיבידנדים ורכישות חוזרות בשנה הבאה. "דיבידנדים ורכישות חוזרות כבר הופעלו מחדש ואף בכמות גדולה יותר בחברות מסוימות, ולמרות שזה עשוי להיות יותר סיפור של מגזר תעשייתי ופיננסי, חברות הצרכנות יהיו נדיבות בדיבידנדים". דיבידנדים גדולים חשובים בתקופה זו מכיוון שהפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור על ריביות נמוכות בשנה הבאה, ויגביל את תשואות הדיבידנד על השקעות בעלות הכנסה קבועה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טיב טעם 20/12/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מניות הכוון ברור...
  • 1.
    אנונימי 20/12/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    הדוח האחרון הראה עליה של 100 אחוז ברווח!! המנייה תמשיך לעלות ולחלק דיבידנדים
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

ברק רוזן אסי טוכמאייר
צילום: אלדד רפאלי
דוחות

ישראל קנדה: ההכנסות גדלו בשל הכרה בפרויקטים אבל שחיקה נרשמה בשורה התחתונה

הצלחה בפרוקיטי היוקרה - מכירת 137 דירות ברבעון ב-704 מיליון שקל

מנדי הניג |

ישראל קנדה ישראל קנדה 0.83%   מפרסמת את תוצאות הרבעון השלישי ומציגה תמונה כפולה של התקדמות מצד אחד אבל לחץ מימוני מהצד האחר. ההכנסות ברבעון מטפסות לכ-402.6 מיליון שקל, עלייה של כ-25% לעומת התקופה המקבילה, בעיקר בזכות הכרה בהכנסות מפרויקטים שהגיעו לשלב ביצוע מתקדם כמו Rainbow בתל אביב ומידטאון ירושלים. במקביל, החברה מרחיבה השנה את פעילותה המלונאית, בין היתר באמצעות רכישת פעילות מלונות בראון ומיזוג חטיבת המלונות עם קבוצת DNA, מה שמוסיף לה פורטפוליו כולל של כ-4,000 חדרים בישראל וביוון.

למרות זאת, הרווח הנקי ברבעון יורד ל-68.2 מיליון שקל, לעומת 172.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-60% . הירידה מוסברת בעיקר בשחיקה בחלק החברה ברווחי חברות המוצמדות בשיטת השווי המאזני, וגידול בהוצאות מימון. ועדיין המספרים של ישראל קנדה מרשימים. ישראל קנדה מציגה תמונה טובה בהרבה משוק הנדל"ן בכללותו. מגזר היוקרה מגלה סימני התאוששות. החברה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר דיווחה כי מכרה מאז תחילת הרבעון הרביעי 137 דירות - חלקן חוזים חתומים, היתר בבקשות למכירה, בסכום מצטבר של 704 מיליון שקל.


מהנתונים המצטברים עולה כי מתחילת השנה מכרה החברה 337 דירות תמורת כ-2 מיליארד שקל, במחיר ממוצע של כ-6.03 מיליון שקל לדירה. מדובר בהיקף יוצא דופן ביחס לשוק, במיוחד לאור קיפאון יחסי ששרר בתקופה האחרונה במכירת דירות יוקרה בתל אביב ובמרכז הארץ.

בישראל קנדה מדווחים כי בפרויקט מידטאון בירושלים נמכרו מאז תחילת השנה 261 דירות ושטחי משרדים בהיקף של כ-4,000 מ"ר. גם בפרויקט ריינבו בשדה דב בתל אביב, שממשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, נמכרו 267 מתוך 459 דירות עד כה, שיעור שיווק של כ-58%. המחיר הממוצע לדירה בפרויקט עמד על כ-81 אלף שקל למ"ר.

במקביל החלה החברה בשיווק של פרויקט PEOPLE בתל אביב, שם נמכרו 57 דירות (כולל כתבי הרשמה) תמורת כ-213 מיליון שקל. בפרויקטים מרכזיים אלה ניכרת מגמה של המשך עניין מצד קהל היעד, על אף תנאי השוק המאתגרים, הכוללים ריביות גבוהות ועלויות מימון כבדות.