קניות בשופר
צילום: תמר מצפי

רשתות הקמעונאות אחרי המגפה - האם הבוננזה תימשך?

הכלכלה העולמית צפויה להשתנות - עסקים קטנים ייעלמו, עסקים גדולים יהיו גדולים יותר; תחום הצרכנות כנראה יצמח השנה - תחזית
צחי אפרתי | (2)
נושאים בכתבה קמעונאיות

לקראת סיום שנת 2020 נראה שהקמעונאיות הגדולות היו המרוויחות הגדולות בתחום הקורונה לצד חברות הטכנולוגיה שנהנו מהגידול בשימוש בדיגיטל. רשתות הקמעונאות נהנו מגידול בביקושים של הציבור לצורך הצטיידות במזון ובמוצרים שונים בכלל על רקע הסגרים וכן הם נהנו מגידול מתמשך בצריכה לאור הסגר של מקומות בילוי ובתי מלון. זו תופעה שהיתה גם בישראל וגם בעולם והשאלה הגדולה היא האם החברות האלו ימשיכו לצמוח בשנה הבאה או שמדובר ב"שנת קורונה יוצאת דופן. 

בארץ, האנליסטים מצפים להמשך צמיחה, אם כי בשיעורים צנועים. הרשתות הגדולות - שופרסל -1.59% , רמי לוי -1.79% , ויקטורי 0.28% , יוחננוף -0.57% , פרשמרקט, טיב טעם 0.1% ואחרות, שצמחו בשיעור כולל של כ-10%-12% לא ישחזרו צמיחה כזו, אך הן צפויות לצמוח בשיעור העולה על הממוצע הרב שנתי - 5%. זאת ועוד - הצמיחה שלהן נובעת משני מקורות נוספים: החולשה של יינות ביתן (שכנראה ב-2021 תמצא משקיע שיחזק אותה) וגידול דרך רכישות של סניפים. פרשמרקט ויוחננוף צפויים לדווח על המשך גידול במכירות בזכות רכישות סניפים מיינות ביתן. 

למרות הזינוקים במניות בשנה האחרונה, האנליסטים שדיברנו איתם סבורים שהרמות הנוכחיות לא יקרות. מדובר על מכפילי רווח של 15-20 ובהינתן המשך צמיחה, ורמת המכפילים היחיסת בבורסה, זה תמחור הולם.

גם בעולם מניות הקמעונאות זוכות להמלצות ונחשבות "הזוכות של המגפה". מנהל ההשקעות הראשי של הבנק הפרטי בהנטינגטון, ג'ון אוגוסטין ממליץ עליהן יחד עם ענפים נוספים בתחום הצריכה. אוגוסטין מתייחס למניות הבולטות שכתוצאה ממשבר הקורונה.

 

לדעתו, הפתיחה המחודשת של המשק לא צפויה להתרחש עד הרבעון השני של 2021 ואילך. לדבריו, צרכנים רבים עברו לפחות שנה בסגר או תחת הגבלות מסויימות. "זה כבר לא אירוע זמני. יהיו שינויים קבועים ועבור חברות מסוימות, אלה חדשות טובות", אומר אוגוסטין שסבור שמבחינת הוצאות על מוצרים ולא על שירותים, וקניות אצל קמעונאים גדולים כמו Costco (סימול: (COST . ו- (סימול:Target (TGT הרגלי הצרכנים שמבטאים עלייה בצריכה יישארו לאורך זמן.

 

לדעתו, זה יוריד גשם של דיבידנדים ורכישות חוזרות בשנה הבאה. "דיבידנדים ורכישות חוזרות כבר הופעלו מחדש ואף בכמות גדולה יותר בחברות מסוימות, ולמרות שזה עשוי להיות יותר סיפור של מגזר תעשייתי ופיננסי, חברות הצרכנות יהיו נדיבות בדיבידנדים". דיבידנדים גדולים חשובים בתקופה זו מכיוון שהפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור על ריביות נמוכות בשנה הבאה, ויגביל את תשואות הדיבידנד על השקעות בעלות הכנסה קבועה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טיב טעם 20/12/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מניות הכוון ברור...
  • 1.
    אנונימי 20/12/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    הדוח האחרון הראה עליה של 100 אחוז ברווח!! המנייה תמשיך לעלות ולחלק דיבידנדים
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.