קניות בשופר
צילום: תמר מצפי

רשתות הקמעונאות אחרי המגפה - האם הבוננזה תימשך?

הכלכלה העולמית צפויה להשתנות - עסקים קטנים ייעלמו, עסקים גדולים יהיו גדולים יותר; תחום הצרכנות כנראה יצמח השנה - תחזית
צחי אפרתי | (2)
נושאים בכתבה קמעונאיות

לקראת סיום שנת 2020 נראה שהקמעונאיות הגדולות היו המרוויחות הגדולות בתחום הקורונה לצד חברות הטכנולוגיה שנהנו מהגידול בשימוש בדיגיטל. רשתות הקמעונאות נהנו מגידול בביקושים של הציבור לצורך הצטיידות במזון ובמוצרים שונים בכלל על רקע הסגרים וכן הם נהנו מגידול מתמשך בצריכה לאור הסגר של מקומות בילוי ובתי מלון. זו תופעה שהיתה גם בישראל וגם בעולם והשאלה הגדולה היא האם החברות האלו ימשיכו לצמוח בשנה הבאה או שמדובר ב"שנת קורונה יוצאת דופן. 

בארץ, האנליסטים מצפים להמשך צמיחה, אם כי בשיעורים צנועים. הרשתות הגדולות - שופרסל 1.16% , רמי לוי 0.49% , ויקטורי 0% , יוחננוף 0.56% , פרשמרקט, טיב טעם 1.69% ואחרות, שצמחו בשיעור כולל של כ-10%-12% לא ישחזרו צמיחה כזו, אך הן צפויות לצמוח בשיעור העולה על הממוצע הרב שנתי - 5%. זאת ועוד - הצמיחה שלהן נובעת משני מקורות נוספים: החולשה של יינות ביתן (שכנראה ב-2021 תמצא משקיע שיחזק אותה) וגידול דרך רכישות של סניפים. פרשמרקט ויוחננוף צפויים לדווח על המשך גידול במכירות בזכות רכישות סניפים מיינות ביתן. 

למרות הזינוקים במניות בשנה האחרונה, האנליסטים שדיברנו איתם סבורים שהרמות הנוכחיות לא יקרות. מדובר על מכפילי רווח של 15-20 ובהינתן המשך צמיחה, ורמת המכפילים היחיסת בבורסה, זה תמחור הולם.

גם בעולם מניות הקמעונאות זוכות להמלצות ונחשבות "הזוכות של המגפה". מנהל ההשקעות הראשי של הבנק הפרטי בהנטינגטון, ג'ון אוגוסטין ממליץ עליהן יחד עם ענפים נוספים בתחום הצריכה. אוגוסטין מתייחס למניות הבולטות שכתוצאה ממשבר הקורונה.

 

לדעתו, הפתיחה המחודשת של המשק לא צפויה להתרחש עד הרבעון השני של 2021 ואילך. לדבריו, צרכנים רבים עברו לפחות שנה בסגר או תחת הגבלות מסויימות. "זה כבר לא אירוע זמני. יהיו שינויים קבועים ועבור חברות מסוימות, אלה חדשות טובות", אומר אוגוסטין שסבור שמבחינת הוצאות על מוצרים ולא על שירותים, וקניות אצל קמעונאים גדולים כמו Costco (סימול: (COST . ו- (סימול:Target (TGT הרגלי הצרכנים שמבטאים עלייה בצריכה יישארו לאורך זמן.

 

לדעתו, זה יוריד גשם של דיבידנדים ורכישות חוזרות בשנה הבאה. "דיבידנדים ורכישות חוזרות כבר הופעלו מחדש ואף בכמות גדולה יותר בחברות מסוימות, ולמרות שזה עשוי להיות יותר סיפור של מגזר תעשייתי ופיננסי, חברות הצרכנות יהיו נדיבות בדיבידנדים". דיבידנדים גדולים חשובים בתקופה זו מכיוון שהפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור על ריביות נמוכות בשנה הבאה, ויגביל את תשואות הדיבידנד על השקעות בעלות הכנסה קבועה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טיב טעם 20/12/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מניות הכוון ברור...
  • 1.
    אנונימי 20/12/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    הדוח האחרון הראה עליה של 100 אחוז ברווח!! המנייה תמשיך לעלות ולחלק דיבידנדים
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


BP
צילום: טוויטר

6 מיליארד דולר: בי פי מוכרת שליטה בקאסטרול ומאיצה את מימוש הנכסים

המכירה לקרן סטונפיק משאירה לבי פי החזקה מיעוט במיזם משותף, ומקדמת את תוכנית מימושי הנכסים של 20 מיליארד דולר עד סוף 2027, על רקע חילופי מנכ״ל והעמקת הפוקוס לנפט וגז

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה BP מימוש נכסים

בי פי BP 0.7%  , אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם שמרכזה בבריטניה ופועלת בנפט, גז ושרשרת הדלקים העולמית, סוגרת עסקה שמוציאה החוצה חלק משמעותי מעסקי המוצרים הממותגים שלה. החברה מוכרת שליטה בקאסטרול, חטיבת חומרי הסיכה הוותיקה, לקרן ההשקעות האמריקאית סטונפיק פרטנרס.

העסקה משקפת לקאסטרול שווי של 10.1 מיליארד דולר כולל חוב. בי פי מוכרת 65 אחוז מהפעילות ומציינת שהתמורה נטו עבורה עומדת על כ 6 מיליארד דולר, ובמקביל שומרת החזקה מיעוט דרך מיזם משותף.


מזומן כאן ועכשיו ויד על ההגה דרך מיזם משותף

המבנה של העסקה מציב את בי פי במודל ביניים. מצד אחד היא מוכרת שליטה ומעבירה את ניהול רוב הפעילות לשותפה הפיננסית החדשה. מצד שני היא לא יוצאת מקאסטרול לגמרי, ומשאירה לעצמה החזקה מיעוט בפעילות.

בפועל זה מהלך שמאפשר לבי פי לקבל תקבול משמעותי כבר עכשיו, ועדיין להישאר מחוברת לעסק ותיק עם פעילות שוטפת. החברה מצמצמת חשיפה ישירה לניהול היומיומי ולמשקל של היחידה בתוך המאזן, אבל לא מוותרת על נוכחות בתוך העסק, גם אם מעמד של שותפה ולא של בעלת בית.

הבחירה במיזם משותף מתחברת למה שקורה סביב החברה בתקופה האחרונה. בי פי נמצאת בתוך ניסיון להחזיר שליטה על קצב הביצוע ועל סדרי העדיפויות שלה, אחרי שנים שבהן היא מפגרת יחסית למתחרות ונכנסת למוקד של לחץ מצד בעל מניות אקטיביסטי. בתוך סביבה כזו, עסקה שמכניסה סכום מוגדר ומפחיתה אחריות תפעולית, בלי יציאה מלאה מהנכס, מתיישבת עם הקו שבין שינוי חד לבין שמירה על רציפות.