יעקב ניצן רובי קפיטל
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

כלל משקיעה ברובי קפיטל; תספק אשראי במאות מיליונים

במהלך השנה הקרובה ימומנו במסגרת הפעילות המשותפת אלפי יח"ד בהיקף של עד 5 מיליארד שקל; יעקב ניצן, מנכ״ל רובי קפיטל: ״ רובי קפיטל ערוכה להרחיב את מעגל הקבוצות אותן היא מלווה״

חיים בן הקון |

 כלל ביטוח ופיננסים מזהה הזדמנויות בשוק קבוצות הרכישה וקבוצות הבעלים הפרטיים ומצטרפת כמשקיעה ומממנת מרכזית בפעילות מימון קבוצות הרכישה של רובי קפיטל. לצורך קידום הפעילות, כלל ביטוח ופיננסים תעמיד לחברת "רובי קבוצות" מסגרת אשראי של מאות מיליוני שקלים, ותהיה זכאית לאחוז מסויים מהרווחים, במשולב עם אופציות בחברה.


אריק רוט
אריק רוט, מנהל מערך האשראי בכלל ביטוח ופיננסים - קרדיט: סיון פרג׳


 במסגרת פעילותה של רובי קבוצות יועמדו מסגרות אשראי בהיקפים של עד כ– 5 מיליארד שקלים בשנה הקרובה, לטובת מימון בנייה של אלפי יחידות דיור במסגרת קבוצות רכישה וקבוצות בעלים פרטיים.


 רובי קפיטל כבר פועלת בשוק מימון קבוצות הרכישה וקבוצות הבעלים הפרטיים מספר שנים, לצד פעילות ליווי הבנייה המסורתית והתמחות בליווי פרויקטי התחדשות עירונית.חברת רובי קבוצות תמשיך ותרחיב את הפעילות בתחום כאשר כניסתה של כלל ביטוח ופיננסים לשותפות עם החברה מהווה הבעת אמון בחברה ובתחום, לקראת הרחבה והעצמת הפעילות.


 הפעילות המשותפת תציע לקבוצות נגישות להיקפי אשראי גבוהים משוק ההון ומבנה זריז למתן אישורים, לצד פתרונות מימון יצירתיים וגמישים לעסקאות מורכבות, לרבות קבוצות רכישה בעלות מאפיינים שונים.


 החברות מעריכות כי תחום קבוצות הרכישה צפוי לצבור תאוצה בשנים הקרובות על רקע שתי מגמות מקבילות: הראשונה, הריבית הגבוהה במשק, המקשה על יזמים לרכוש קרקעות בשל עלויות המימון הכבדות, והשנייה, אישור תוכניות מפורטות לבנייה של עשרות אלפי יח"ד במתחמים מרובי בעלים פרטיים באזור המרכז והתאגדות של קבוצות בעלים פרטיים לבנייה עצמית.


 יעקב ניצן, מנכ"ל רובי קפיטל, מציין: "החברה זיהתה את הגידול בפעילות קבוצות הרכישה ומתחילת השנה חתמה על הסכמי מימון עם כ-8 קבוצות רכישה, אשר יבנו יחד כ-1000 יח"ד בעלות כוללת של למעלה מ-1.6 מיליארד שקל. מימון קבוצות רכישה דורש התמקצעות והכרת התחום לאור המורכבות של העסקאות והצורך לייצר פתרונות מימון לכל חברי הקבוצה. רובי קפיטל ערוכה להרחיב את מעגל הקבוצות אותן היא מלווה, ומבצעת פעילות יזומה מול מארגני קבוצות וקבוצות של בעלי קרקעות. אנחנו מאמינים כי השותפות עם כלל ביטוח במסגרת "רובי קבוצות" תסייע בקידום פרויקטים נוספים ותגדיל את ההון ששתי החברות יוכלו להקצות יחד לתחום".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


 אריק רוט, מנהל מערך האשראי בכלל ביטוח ופיננסים, מסר: "אנו מזהים מגמה של התמקדות בשוק קבוצות הרכישה, בשיתוף עם מארגנים מקצועיים ומשרדי עורכי דין מובילים שמבטיחים את הצלחת הפרויקטים. השוק מציע כיום הזדמנויות מימון אטרקטיביות הן עבור רוכשי דירות והן עבור בעלי קרקעות פרטיות, במיוחד במתחמים מרובי בעלי קרקע במרכז הארץ. שוק קבוצות הרכישה מתאים היטב למדיניות ההשקעות שלנו בכלל ביטוח ופיננסים בתחום המגורים, ואנו רואים בו תחום צומח עם פוטנציאל גבוה להמשיך ולהתפתח בשנים הקרובות, תוך השאת ערך ממשי לעמיתנו".


 הגידול בפעילות קבוצות הרכישה, כאמור, נובע בעיקר מעליית הריבית במשק מאז אפריל 2022. יזמים שרכשו קרקעות במחירים גבוהים והתקשו לעמוד בעלויות המימון, מכרו את הקרקעות לקבוצות רכישה. כמו כן, נרשם גידול בהתארגנות קבוצות רכישה המתמודדות יחד במכרזי מנהל מקרקעי ישראל. החברות צופות גידול נוסף בפעילות קבוצות בעלים במתחמים מרובי בעלי קרקעות פרטיים במרכז הארץ, במתחמים כמו מתחם האלף בראשון לציון, דרום מערב בת ים ושדה דב כבר אושרו תוכניות מפורטות לבנייה של עשרות אלפי יח"ד שחלקן הגדול מוחזק בידי בעלים פרטיים. בשנים הקרובות יאושרו עוד עשרות אלפי יחידות במתחם חוף התכלת בהרצליה, במתחם גלילות ובצפון מערב תל אביב, לאחר אישור התוכניות, קבוצות מאוגדות של בעלים יוצאות לבנייה עצמית במתווה של קבוצות רכישה וזקוקות למימון הבנייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.