יעקב ניצן רובי קפיטל
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

כלל משקיעה ברובי קפיטל; תספק אשראי במאות מיליונים

במהלך השנה הקרובה ימומנו במסגרת הפעילות המשותפת אלפי יח"ד בהיקף של עד 5 מיליארד שקל; יעקב ניצן, מנכ״ל רובי קפיטל: ״ רובי קפיטל ערוכה להרחיב את מעגל הקבוצות אותן היא מלווה״

חיים בן הקון |

 כלל ביטוח ופיננסים מזהה הזדמנויות בשוק קבוצות הרכישה וקבוצות הבעלים הפרטיים ומצטרפת כמשקיעה ומממנת מרכזית בפעילות מימון קבוצות הרכישה של רובי קפיטל. לצורך קידום הפעילות, כלל ביטוח ופיננסים תעמיד לחברת "רובי קבוצות" מסגרת אשראי של מאות מיליוני שקלים, ותהיה זכאית לאחוז מסויים מהרווחים, במשולב עם אופציות בחברה.


אריק רוט
אריק רוט, מנהל מערך האשראי בכלל ביטוח ופיננסים - קרדיט: סיון פרג׳


 במסגרת פעילותה של רובי קבוצות יועמדו מסגרות אשראי בהיקפים של עד כ– 5 מיליארד שקלים בשנה הקרובה, לטובת מימון בנייה של אלפי יחידות דיור במסגרת קבוצות רכישה וקבוצות בעלים פרטיים.


 רובי קפיטל כבר פועלת בשוק מימון קבוצות הרכישה וקבוצות הבעלים הפרטיים מספר שנים, לצד פעילות ליווי הבנייה המסורתית והתמחות בליווי פרויקטי התחדשות עירונית.חברת רובי קבוצות תמשיך ותרחיב את הפעילות בתחום כאשר כניסתה של כלל ביטוח ופיננסים לשותפות עם החברה מהווה הבעת אמון בחברה ובתחום, לקראת הרחבה והעצמת הפעילות.


 הפעילות המשותפת תציע לקבוצות נגישות להיקפי אשראי גבוהים משוק ההון ומבנה זריז למתן אישורים, לצד פתרונות מימון יצירתיים וגמישים לעסקאות מורכבות, לרבות קבוצות רכישה בעלות מאפיינים שונים.


 החברות מעריכות כי תחום קבוצות הרכישה צפוי לצבור תאוצה בשנים הקרובות על רקע שתי מגמות מקבילות: הראשונה, הריבית הגבוהה במשק, המקשה על יזמים לרכוש קרקעות בשל עלויות המימון הכבדות, והשנייה, אישור תוכניות מפורטות לבנייה של עשרות אלפי יח"ד במתחמים מרובי בעלים פרטיים באזור המרכז והתאגדות של קבוצות בעלים פרטיים לבנייה עצמית.


 יעקב ניצן, מנכ"ל רובי קפיטל, מציין: "החברה זיהתה את הגידול בפעילות קבוצות הרכישה ומתחילת השנה חתמה על הסכמי מימון עם כ-8 קבוצות רכישה, אשר יבנו יחד כ-1000 יח"ד בעלות כוללת של למעלה מ-1.6 מיליארד שקל. מימון קבוצות רכישה דורש התמקצעות והכרת התחום לאור המורכבות של העסקאות והצורך לייצר פתרונות מימון לכל חברי הקבוצה. רובי קפיטל ערוכה להרחיב את מעגל הקבוצות אותן היא מלווה, ומבצעת פעילות יזומה מול מארגני קבוצות וקבוצות של בעלי קרקעות. אנחנו מאמינים כי השותפות עם כלל ביטוח במסגרת "רובי קבוצות" תסייע בקידום פרויקטים נוספים ותגדיל את ההון ששתי החברות יוכלו להקצות יחד לתחום".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


 אריק רוט, מנהל מערך האשראי בכלל ביטוח ופיננסים, מסר: "אנו מזהים מגמה של התמקדות בשוק קבוצות הרכישה, בשיתוף עם מארגנים מקצועיים ומשרדי עורכי דין מובילים שמבטיחים את הצלחת הפרויקטים. השוק מציע כיום הזדמנויות מימון אטרקטיביות הן עבור רוכשי דירות והן עבור בעלי קרקעות פרטיות, במיוחד במתחמים מרובי בעלי קרקע במרכז הארץ. שוק קבוצות הרכישה מתאים היטב למדיניות ההשקעות שלנו בכלל ביטוח ופיננסים בתחום המגורים, ואנו רואים בו תחום צומח עם פוטנציאל גבוה להמשיך ולהתפתח בשנים הקרובות, תוך השאת ערך ממשי לעמיתנו".


 הגידול בפעילות קבוצות הרכישה, כאמור, נובע בעיקר מעליית הריבית במשק מאז אפריל 2022. יזמים שרכשו קרקעות במחירים גבוהים והתקשו לעמוד בעלויות המימון, מכרו את הקרקעות לקבוצות רכישה. כמו כן, נרשם גידול בהתארגנות קבוצות רכישה המתמודדות יחד במכרזי מנהל מקרקעי ישראל. החברות צופות גידול נוסף בפעילות קבוצות בעלים במתחמים מרובי בעלי קרקעות פרטיים במרכז הארץ, במתחמים כמו מתחם האלף בראשון לציון, דרום מערב בת ים ושדה דב כבר אושרו תוכניות מפורטות לבנייה של עשרות אלפי יח"ד שחלקן הגדול מוחזק בידי בעלים פרטיים. בשנים הקרובות יאושרו עוד עשרות אלפי יחידות במתחם חוף התכלת בהרצליה, במתחם גלילות ובצפון מערב תל אביב, לאחר אישור התוכניות, קבוצות מאוגדות של בעלים יוצאות לבנייה עצמית במתווה של קבוצות רכישה וזקוקות למימון הבנייה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.