וול סטריט השבוע: המשקיעים יטו אוזן לקולות מה'פד'
המדדים המובילים השבוע בוול סטריט צפויים להמשיך את הירידות שהחלו ביום שישי האחרון עם פרסום נתוני התעסוקה של המשק האמריקני. משקיעים רבים הוכו בהלם רב, לאחר שנוכחו לדעת שלראשונה מזה 4 שנים המשק איבד 4,000 משרות, בשל כך, התעוררו קולות חדשים הגורסים כי הסבירות למיתון כלכלי כבר איננה דימיונית.
המשקיעים יבחנו את ההצהרות שיצאו השבוע מפיהם של הגורמים ב'פדרל ריזרב', כאשר מספר נשיאים ב'פד' ינאמו, בניהם בן ברננקי, פרדריק מישקין, וג'נט ילן . בכל אופן, הפעילים בשוק משוועים לרמזים כלשהם שבנוגע להפחתה של ריבית ה'פד' ב-18 לספטמבר.
בנתיים, נשיא הפדרל ריזרב של מדינת פילדלפיה מיהר לשגר הצהרות. טען, כי הפדרל ריזרב לא צריך למהר להוריד את הריבית במטרה לבלום את הזעזועים בשוק המניות והאשראי. הוסיף בדבריו: "ה'פד' המשיך לספק נזילות במטרה להרגיע את השוק הפיננסי. ב-17 לאוגוסט הוריד ה'פד' את ריבית הדיסקאונט ונקט במספר מהלכים כדי להבטיח כמות כסף נאותה בשווקים."
החוזים על ריבית ה'פד' מגלמים כרגע סיכוי של 75% להפחתה של הריבית המוניטרית ב-50 נקודות הבסיס או 0.5% בחודש ספטמבר. נזכיר, כי טרם פרסום נתוני התעסוקה הסיכויים היו כ-50%, כך שישנה עלייה אמיתית ב'מפלס החששות'.
הגורמים בשוק לא איחרו להתייחס לנתוני התעסוקה, כאשר דוג רוברטס מ-CCR אמר: "הנתונים אשר הגיעו ביום שישי האחרון בהחלט משנים את הפרספקטיבה של הפדרל ריזרב על הכלכלה, והמידע שהגיע מתחיל לחשוף עד כמה משמעותיים הם נתוני התעסוקה על הכלכלה.
נאומים מרכזיים השבוע
פדריק מישקין, אחד מחברי ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, ינאם ביום שני הקרוב עם פתיחת שבוע המסחר. בנאומו הוא צפוי לומר את דעתו על מצב הכלכלה בארוחת ערב שארגנה אוניברסיטת ניו יורק.
ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי ישא נאום ביום שלישי הקרוב בועידת הבונדסבנק. זאת תעסוק בהתפתחויות האחרונות והפרוספקטים הכלכליים.
נשיאת ה'פד' ג'נט ילן תישא נאום ביום שני בבוקר בארגון הלאומי של העסקים הכלכליים או ה-NABE. לילן אין זכות הצבעה בועידת השוק הפתוח.
אמריקניות במרכז
חברת המשכנתאות הגדולה בארה"ב, Countrywide, הודיעה בסוף השבוע שעבר כי היא מתכוונת לפטר בין 10,000 ל-12,000 עובדים, או 20% מכוח העבודה שלה במהלך שלושת החודשים הקרובים זאת בציפייה לירידה נוספת בביקוש למשכנתאות.
מניות אפל, יצרנית ה- iPhone ימשיכו לרכז עניין לאחר שבשבוע שעבר צנחו מניות החברה בכ-9%. המשקיעים נדהמו לנוכח ההפחתה המהירה במחיר ה- iPhone שהשיקה החברה לא מזמן, ההערכות מדברות על כך שהורדת המחיר נבעה מביקושים חלשים לטלפונים בתקופה האחרונה.
מאקרו השבוע
לאחר מתקפת נתוני המאקרו של השבועות האחרונים, השבוע יהיה יחסית דל בנתונים מאקרו. עיקר תשומת הלב תופנה ליום שישי כמידי שבוע. הנתון יפתח את יום המסחר יהיה מדד המכירות הקמעונאיות שעשוי לספק עוד אינדיקציה באשר לפגיעה של משבר האשראי בצרכן האמריקני.
אינדקס ה-RBC CASH יפורסם ביום שישי, המדד הוא עוד אינדיקטור המפורסם אחת לחודש, מעניק בחינה כללית למצב הכלכלה: הסיטואציה הפיננסית האישית של הצרכנים, חסכונות, והחשוב מכל מידת הביטחון בכניסה לעסקאות חדשות. המדד הושק לראשונה בשנת 2002, כאשר קריאת הבסיס היא 100.
מדד הייצור התעשייתי כנראה ימקד את מלוא תשומת לב המשקיעים ביום שישי, כאשר יספק נתונים על תפוקת המפעלים באומה האמריקנית. חשיבות הנתונים גדולה לאור העובדה שהמגזר התעשייתי מהווה כחמישית מהכלכלה האמריקנית.
דו"ח המלאים העיסקיים מייצג את כמות המוצרים במונחים דולריים, אשר מוחזקים בידי הגורמים במשק: תעשיינים, סוחרים וקמעונאים. חשיבותו עולה במיוחד לאור הבחינה המחודשת של המשקיעים את מצב הכלכלה ושוק העבודה האמריקני, ינסו לקבל עוד רמזים לגבי מידת ההשפעה של הזעזועים האחרונים על הכלכלה עצמה.

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
