פסטיבל קאן ליונס 2018
צילום: יח"צ פסטיבל קאן

קאן: עלייה של 21% בהגשות מישראל לעומת 4% ירידה בעולם

השוק הישראלי הגיש 161 עבודות לתחרות השנה. הקטגוריה המובילה בישראל היא המדיה עם 27 הגשות. בסיכום העולמי הקטגוריות המובילות הן ה-FILM וה-Brand Experience
משה בנימין |

שוק הפרסום הישראלי רושם השנה עלייה משמעותית של 21% במספר ההגשות לפסטיבל קאן ליונס לפרסום. הגשות השוק הישראלי עומדות ב-2019 על 161, לעומת 133 בשנת 2018. 

העלייה המשמעותית בהגשות מישראל, היא בניגוד למגמה העולמית שהסתכמה בירידה של 4% במספר ההגשות הכולל לפסטיבל, שעומד על 30,953 לעומת 32,372 ב-2018, וזאת למרות חזרתן של סוכנויות פובליסיס לתחרות, לאחר השהייה של שנה שבאה לידי ביטוי בתחרות של 2018.

מבין השנים האחרונות, שנת השיא של פסטיבל קאן ליונס הייתה ב-2016 אז הוגשו לתחרות מספר שיא של 43,101 עבודות. דהיינו, התחרות השנה מציינת ירידה של 28%  מהשיא במספר העבודות המתחרות - פועל יוצא של שינוי כללי התחרות, ביטול מספר הקטגוריות והגבלה על מספר הקטגוריות שאליהן ניתן להגיש את אותה העבודה. 

מבחינת הרקורד המקומי של השוק הישראלי, הזיג-זג נשמר בעקביות מאז 2014, אז הוגשו לתחרות 146 עבודות מישראל, שנה לאחר מכן ב-2015 המספר עלה ל-165, ב-2016 ירד ל-136 וב-2017 נרשמה שנת השיא אז הוגשו 177 עבודות מישראל. ב-2018 נרשמה ירידה חדש ל-133 והשנה, כאמור עומד המספר על 161. אזור המיקוד של ישראל מול שאר המדינות, מציב אותה מתחת לפולין (162) ומעל צ'כיה (115), פורטוגל (112), רומניה (110), אירלנד (104) ועוד.

מספר ההגשות הגדול ביותר, מגיע באופן טבעי מהשוק הגדול ביותר - ארה"ב - עם 8138 הגשות. הבאה אחריה בפער ניכר היא בריטניה עם 2268 הגשות. ברזיל, מדינה ושוק שמאוד מחבב את קאן ליונס הגישה 2093 עבודות, צרפת וגרמניה עם 1345 ו-1294 בהתאמה (צניחה דרמטית בגרמניה לעומת 1752 ב-2018). מדינות בולטות נוספות הן הודו עם 1053, יפן עם 982, סין עם 941, אוסטרליה עם 944 וקנדה עם 904. 

מדיה ו-PR: הקטגוריות שהישראלים אוהבים

פילוח ההגשות מישראל מלמד שהקטגוריה המובילה ב-2019 היא מדיה עם 27 הגשות. אחריה עם 21 הגשות היא קטגוריית ה-PR. לקטגוריית ה-Health & Wellness שבה השוק הישראלי מככב השנה הוגשו 17 עבודות, שמתוכן 12 עלו לשלב הגמר כפיינליסטיות (מקאן, אדלר וגיתם) ביחס מרשים למדי.

בקטגוריית ה-Brand Experience and Activation נרשמו 16 הגשות, 15 בדיירקט, 8 בחוצות, 7 ב-FILM וכך גם במשפיענים, 6 באסטרטגיה יצירתית, 5 ב-Sustainable Development Goals (מהלכים שנועדו להניב תרומה חיובית ומשפיעה על העולם), 4 בדיזיין, 4 בבידור במסגרת ספורט, 4 ב-GLASS, בפרינט 3, ברדיו 3, בחדשנות 2, בפארמה 2, בטיטניום 2, בבידור 2 ו-2 גם ב-Film Craft, באפקטיביות קריאייטיבית 2, בקריאייטיב דאטה 1 ו-1 בבידור במסגרת מוסיקה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הקטגוריות שאליהן אף משרד ישראלי לא הגיש עבודה הן המובייל, ה-Industry Craft, ה-Digital Craft והקריאייטיב e-commerce. 

בסיכום הכללי העולמי, קטגוריית ה-FILM מובילה עם 2,793 הגשות ואחריה ה-Brand Experience עם 2,532. במקום ה-3 בדירוג, קטגוריית החוצות עם 2,389 הגשות. לאחר שהוצגה ב-2018 לראשונה, קטגוריית המשפיענים מאבדת גובה מהר מאוד עם ירידה ל-1,519 לעומת 2,027 ב-2018. בהשוואה להיקף העבודה הגלובלי עם משפיענים שדווקא רושם עלייה, אפשר להניח שהירידה בהגשות מעידה על שימוש שגרתי שאינו יצירתי באופן מובהק בעבודה עם משפיעני רשת.  

הירידה העקבית במעמדו של הפרינט בעולם ממשיכה לתת את אותותיה גם בתחרות השנה עם ירידה לשפל חדש של 1,252 הגשות לעומת 1,440 ב-2018. לצורך ההשוואה, ב-2014 עמד סך ההגשות בקטגוריית הפרינט על 5,007. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.