הסלמונלה הגיעה ל'מדד סנטו': כיצד פועלים המותגים ברשת?
השבועיים האחרונים לא היו קלים לרשתות וחברות המזון, למותגי הדגנים ויצרניות הסלטים הצוננים. היסטריית הסלמונלה שפרצה לה בקורנפלקס של יונילוור, צצה בכל פינה ברשת האינטרנט, הטוקבקיסטים חגגו, הבכירים טמנו בהתחלה את ראשם בחול, והתזמורת ממשיכה לנגן בקול תרועה רמה.
בדומה לימי חשיפת הקוליפורמים של רפי גינת בשנות ה-80, בה כל שידור זכה ב-100% רייטינג ולאחריו גל של כתבות בעיתונים, המשבר הנוכחי - כמו משברים רבים אחרים בעידן המדיה החברתית - גדול, עוצמתי וחזק. כל אחד מאתנו יכול בדרכו שלו להביא לידיעת הציבור את "הסיפור המחריד הבא", לחולל מהפכה צרכנית והיסטריה מטורפת, לטוב ולרע. סיפור מחיר המילקי הידוע בברלין, המהפכה החברתית, יאיר לפיד שרץ לכנסת, העדויות של קורבנות הנשיא ועד לתלונות "פשוטות" של לקוחות- כל אלה מתנקזים היום יותר מתמיד לרשתות החברתיות.
המדיה החברתית בכלל ופייסבוק בפרט, משמשת היום כבית המשפט העליון לתלונות הצרכנים. ככל שהזמן עובר כך אנו הצרכנים מתרגלים ליצור קשר עם המותג/ חברה באמצעות דף "צור הקשר" של אתר האינטרנט של המותג חברה ובשנים האחרונות יותר באמצעות כתיבת הודעה אישית במסנג'ר החברה/ המותג, או במידה והלקוח הישראלי רוצה להעניק במה רחבה יותר - הוא יכול בפשטות גם לכתוב את משנתו הסדורה על "הוול" של החברה.
פייסבוק עוזרת לבעלי העסקים למדוד ולהראות את איכות השירות שלהם על ידי איכון שמראה את מהירות התגובה להודעות הלקוחות, פרמטר שמשפיע על החלטת הלקוח אם ייפנה או לא. האיכון, ביחד עם זמני המתנה בלתי אפשריים בשירות הלקוחות הקלאסי, הביאו את המותגים והחברות להשקיע בגיוס כוח אדם נכון של מנהלי מדיה חברתית ונציגי צ'אט שיחליפו בעתיד הלא רחוק כמעט לחלוטין את שירות הלקוחות המסורתי.
היסטריית הקורנפלקס שהביאה אחריה גם את היסטריית הטחינה ועכשיו גם את היסטריית הצ'יפס הקפוא, שלחה את עבדכם הנאמן לפרק מיוחד של "מדד סנטו" במסגרתו נבדוק כיצד פועלות אותן חברות במשבר, האם הן השכילו לאייש במיוחד בתקופה רגישה זו מישהו שיעמוד מאחורי המסך, האם יש מענה ראוי לתגובות הגולשים למשבר הגדול ביותר שידעה רשת האינטרנט, ותוך כמה זמן קיבלתי מענה לשאלות שלאו דווקא קשורות למשבר עצמו? מצויד בפיתה מקמח מלא, יצאתי לבדוק ולהלן התוצאות:
נבחרת המשבר
הדבר הראשון שעשיתי היה לבדוק מה קורה בגוגל טרנדס בשבועיים האחרונים. הפונקציה הזאת בודקת את הטרנדים ומגמות החיפוש בגוגל והיא הבהירה לי בצורה חד משמעית שמבחינת חיפושים ושאילתות, תלמה ו"משבר הקורנפלקס" נחלשה מעט בעקבות שערוריות חדשות שעלו בהקשרים למותגים נוספים כגון טחינת הנסיך, סלטי שמיר והצ'יפס הקפוא של חברת מילוטל.
'מדד סנטו' יצא לבדוק 3 פרמטרים בעקבות משבר הסלמונלה:
- נראות הדף העסקי ואתר האינטרנט לאחר המשבר.
- מהירות התגובה של המותגים השונים ביום שלאחר משבר הסלמונלה הגדול.
- מהירות התגובה של החברות או המותגים לפנייה אקטיבית בפייסבוק.
קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"
והנה התוצאות
בדף הפייסבוק הפעיל מאד של מעדני מיקי התייחסו ברצינות ל"משבר הסלמונלה" וב-11 באוגוסט פרסמו פוסט המסביר שאין להם קשר לפרשה. באתר האינטרנט של החברה אין אזכור לנושא, והייתי מצפה שלהיסטריה כזאת כן תינתן במה גם באתר האינטרנט. חשבון האינסטגרם של המותג גם הוא ריק מתוכן לגבי הנושא המדובר וחבל, היות וזו במה נוספת שבה ניתן להרגיע את קהל הלקוחות המבוהל, התגובות בפוסט נענו במהירות, בדיוק כפי שמצופה מחברה הקשובה ללקוחותיה.
אצל סלטי צבר של חברת אסם, מופיעה הודעה לקונית שמכריזה על כך שאצלם הכל בסדר. הפוסט זכה לכמעט 70 שיתופים ויותר מ-100 לייקים. התגובות נענו במהירות אך יחד עם זאת תגובות אוהדות של "לא נחליף אתכם בחיים", לא זכו התייחסות. דווקא בשעת משבר, אלה בדיוק הדברים הקטנים שעושים את ההבדל. קוראים לזה "לשכפל מצוינות" - התייחסות לפידבק חיובי תעניק ללקוחות תחושה של אנחנו אתכם ובעיקר הוקרת תודה.
מפרגנים לכם, צבר - לא תפרגנו בחזרה?
בדף העסקי של מותג סלטי אחלה מקבוצת שטראוס, לא מצאתי שום אזכור לנושא שמסעיר את הציבור הישראלי בשבועיים האחרונים. הפוסט האחרון פורסם ב-10 באוגוסט, ואיך יהודה ברקן היה אומר בסרטי המתיחות – "עוד נחזור אליהם בהמשך".
הגענו לנפגעת העיקרית של "פרשת הסלמונלה", הלוא היא חברת סלטי שמיר. אין ספק שהיא ספגה מהלומה קשה שמלווה בירידה חדה במכירות בתוך זמן קצר, וייקח לה עוד המון זמן לשפר את תדמיתה אצל הציבור הישראלי. דף הפייסבוק של החברה פותח בפוסט ופנייה אל קהל הלקוחות של המותג המסביר להם בצורה ברורה ופשוטה מה עליהם לעשות לגבי המוצרים שרכשו, ומהי רשימת המוצרים המדוברים.
הפוסט קיבל עד כה 35 לייקים, 13 שיתופים ו-42 תגובות. מחלקת המדיה של החברה דאגה לענות לכל אחת מהפניות בצורה מקצועית ומפורטת. כך צריך לטפל במשבר!
לטחינת הנסיך לא קיים דף עסקי בפייסבוק, ובאמת שניסיתי – אבל לא הצלחתי למצוא אתר אינטרנט. אנחנו בשנת 2016, הלו!!!!!!
ונקנח באחד המותגים הכי מוכרים על השולחן הישראלי - קורנפלקס של תלמה. מאז פרוץ הפרשה – עם אותו פרסום ב-TheMarker, המותג פרסם 8 פוסטים, בין היתר את ההודעה הרשמית, ההתנצלות המפורסמת, ושיקוף מלא של תהליכי העבודה הפנימיים שמתבצעים בעקבות הגילוי המרעיש. צריך כמובן לזכור כי רוב הטענות בתקשורת היו בשבוע הראשון על הניסיון של החברה להסתיר את הגילוי, ואצבע הופנתה לגבי אמינות החברה.
בדיוק כמו בסלטי שמיר, כל פנייה כאן נענתה. תלמה לא החסירה מאף לקוח תשובה, והתחושה שלי היא שבחברה הקימו חמ"ל לניהול המשבר - בדיוק על פי הספר. שאפו!
מסקירת דפי הפייסבוק ומהתייחסות למותגים המדוברים, הגרשתי שסלטי שמיר ותלמה לקחו את עבודת המדיה למקום מצוין. החברות אלה הבינו שאפשר לנהל את המשבר בצורה שקופה ודווקא מענה מהיר ויעיל הוא זה שעשוי להחזיר את אמון הצרכנים, שנפגע קשות בהתחלה. לגבי שאר המותגים ש"נהנים" כרגע מכך שהם לא "על הגריל", שם עוד יכולים לתת התייחסות רצינית או התייחסות כלשהי למשבר, ולעזור בהרגעת הציבור. כי היום זה הם, מחר זה אתם.
הלו, מישהו שומע אותי?
בעקבות המדור המיוחד פניתי אל המותגים והחברות במהלך סוף השבוע על מנת לבדוק את מהירות התגובה שלהם לפניות הציבור. פניתי בנושאים שונים, לאו דווקא בנוגע ל"משבר הסלמונלה", וזאת על מנת לבדוק את מהירות המענה.
בימים כמו אלה ובאמצעות טכנולוגיית הצ'אט האוטומטי בפייסבוק, ציפיתי למענה מידי בכל שעה ביממה, מעבר לכך גם אם אין מענה אוטומטי המותגים האלה נמצאים בשיאו של המשבר ומן הראוי שיאיישו את משרת נציג הצ'אט 24 שעות 7 ימים בשבוע עד חלוף הסערה.
אז מה באמת קרה?
אל מעדני מיקי פניתי ביום שבת ב-8:02 בבוקר, זמן לא הגיוני בשום קנה מידה ליום רגיל, אך יחד עם זאת - כפי שכבר ציינתי - אנחנו בימי משבר והיסטריה. החברה חזרה אליי כעבור שעתיים - כבוד!!!
אל תלמה פניתי שישי ב-7:54 כדי לשאול שאלה כללית ביותר לגבי חיפוש עובדים. עד היום טרם קיבלתי תשובה.
סלטי שמיר קיבלו ממני פנייה ב-14:31 וענו לי בו ברגע עם הודעה אוטומטית של דף הפייסבוק, ובדיוק לצורך זה נועדה אותה הודעה. היה שם את כל מה שרציתי: פרטים מלאים על המוצרים וטופס נוסף של השארת פרטים. ככה מנהלים משבר!
אל צבר פניתי בשישי ב-14:31 בשאלה פשוטה: "האם יש לכם סלטי טונה?". טרם נעניתי ועבדכם הנאמן מחכה לתשובה בטרם יאכל את ארוחת הבוקר של יום שישי הבא.
כמו שנאמר לפני כן, לטחינת הנסיך אין דף עסקי. ולכן המשכתי אל האחרונה, סלטי אחלה אליה פניתי במוצאי שבת ב-20:05. תשובה עדיין לא קיבלתי.
לסיכום
לנהל משבר במדיה החברתית זה לא דבר פשוט. הנפיצות של התוכן, היכולת לשתף היום יותר מתמיד, לחוות דעה ולהגיב באופן ציבורי, יכולים להפיל מותג ברגע. ימי שירות הלקוחות הקלאסי, שיטת "יהיה בסדר" והעלמת מידע אינפורמטיבי קריטי מהלקוחות לא קיימים יותר.
הרי ברור לכולנו שבעתיד יפרצו לחיינו עוד ועוד משברים, כחלק טבעי של החיים. לכן לעניות דעתי, על כל חברה להעסיק מנהל מדיה חברתית, נציג צ'אט שיטפל בפניות הללו ומעבר לכך יש צורך בהכנת תכנית מגירה מסודרת לזמן משבר, ובה להחליט מי מטפל בפניות, מהי מהירות המענה, ומהו התוכן שמועלה בימים בזמן ולאחר המשבר. מעבר לכך גם אם פורץ משבר בחברה מתחרה או במתחרה עקיף של מותג כזה או אחר, על החברות להיערך גם לכך.
אבי סנטו הוא מומחה רשתות חברתיות ואסטרטג תקשורת דיגיטלית ומכירות, מרצה לשיווק ופרסום ובעלים של חברת הפרסום והמדיה חברתית 'אבי סנטו – ניו מדיה לעסקים'. רוצים לדבר איתו בפייסבוק? לחצו כאן
- 2.IdoL 17/08/2016 12:23הגב לתגובה זויש להם אתר ויש להם דף פייסבוק, מומחי גוגל שכמוכם.
- 1.IdoL 17/08/2016 10:26הגב לתגובה זוhttp://princetahina.com/
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהאירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים.
המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225
במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף
צופים.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola 0.27% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
