לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר לאחר שבוע מוצלח במיוחד של עליות, בעיקר הודות לדוחות המצוינים שאנבידיה NVIDIA COR (שוב) הציגה שגרמו לה לחצות את רף ה-2 טריליון דולר. המניות הישראליות התממשו בסוף השבוע אחרי עליות שהציגו מוקדם יותר בו. יכול להיות שנראה קפיצה חזרה למעלה אצל מניות כמו נייס נייס (US) , נובה נובה (US) , קמטק קמטק (US) וטאואר טאואר (US) .
וול סטריט מתנדנדת בחודשים האחרונים מתוך הניסיון להבין לאן האינפלציה הולכת, בעיקר לאחר שבחודש ינואר היא עלתה ב-0.3% בזמן שהכלכלנים ציפו לעלייה של 0.2%. העלייה הזו מקררת את הציפיות של אלו שקיוו להורדת ריבית מצד הפד', ריבית שכזכור עומדת היום על 5.5%.
נתוני מאקרו בולטים שיתפרסמו השבוע:
שלישי - מדד האמון הצרכני (conference board), ההזמנות של מוצרי בני קיימא, מחירי בתים Case-Shiller.
חמישי - ההכנסה הפנויה, הצריכה הפרטית ואינפלציית PCE (ינואר).
שישי - מדד האמון הצרכני של מישיגן, מדד מנהלי הרכש בתעשייה ISM (פברואר).
מדד מנהלי הרכש
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון אומרים כי "מדדי מנהלי הרכש PMI לגבי חודש פברואר (flash) מצביעים על התרחבות, עם שיפור בתעשייה (ל-51.7 מ-50.7) כולל גידול בהזמנות חדשות, אך גם התמתנות בענפי השירותים (ל-51.3 מ-52.5). רכיבי המחירים במדדי ה-PMI מצביעים על התמתנות, מגמה אשר עשויה לתמוך בהתמתנות באינפלציה. מדדי מנהלי הרכש בארה"ב מאותתים על התמתנות בלחצי האינפלציה בארה"ב בחודשים הקרובים, אך אינפלציה יותר עיקשת באירופה. למרות החולשה בפעילות, ה-ECB יתקשה להוריד את הריבית לפני יוני. נתוני מאקרו ממשיכים להצביע על התרחבות בארה"ב: מכירות של בתים (יד שנייה) עלו ב-5.8% בפברואר (לעומת הנתון המקורי) ומספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-12 אלף איש ל-201 אלף בשבוע האחרון (ירידה של 26 אלף בחודש פברואר). מדדי ה-PMI בארה"ב מצביעים על קצב צמיחה סביב 2% ברבעון א'. המשך התרחבות בפעילות (כולל התמתנות בלחצי האינפלציה, לפי מדדי ה-PMI) תומכת בשוקי המניות".הריביות בארה"ב ובאירופה
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "הריביות בארצות הברית ובגוש האירו יתקשו לרדת בקרוב, נוכח נתונים חזקים, יחסית, על הפעילות הכלכלית והתעסוקתית, וכמו כן היעדר ירידה מספקת של האינפלציה. כך, בגוש האירו נרשמה אינפלציה של 2.8% ב-12 החודשים האחרונים וליבת האינפלציה – בניכוי מזון ואנרגיה, עלתה 3.3%. בארה"ב, המספרים הם, בהתאמה, 3.1% ו-3.9%. בשני המקומות רוצים לראות את האינפלציה מתייצבת על 2% ולכן לא יזדרזו להוריד את הריביות.
"נוכח העליות החדות האחרונות, ניתן להניח כי התקופה הקרובה תהייה בכל זאת תנודתית יותר, מה עוד שהסביבה הגאו-פוליטית במקומות שונים בעולם עדיין מאתגרת. אולם, אין לשלול כי העליות תימשכנה, נוכח הרוח גבית של ביצועי הכלכלות והמגזר העסקי כאמור".
שווקי המניות
דיוויד בנימינוב אנליסט מחקר ב-Global X מדגיש כי מניות השבבים צפויות להוביל את השוק: "בשבוע שעבר, אנבידיה התעלתה מעל התחזיות הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח. גם במבט קדימה, העתיד של אנבידיה מבטיח והיא אמורה להמשיך ולספק את השבבים שמהווים את התשתית של מהפכת ה-AI. לאור שיעורי הצמיחה ומידת האופטימיות, אנבידיה ויתר מניות השבבים צפויים להמשיך ולהוביל את השוק. אנבידיה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח של 66, פי 2 מהמכפיל של הנאסד"ק. גם ברמה הטכנית, מדד העוצמה היחסית (RSI) עומד על 75, שזו רמה שמלמדת על 'קניית-יתר'. עם זאת, כחברת צמיחה הנתונים הללו לא בהכרח מאותתים על תיקון בפתח.- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ככלל, עד כה 250 מתוך 356 חברות הטכנולוגיה הכלולות ב-S&P 500 פרסמו והציגו גידול ממוצע של 1.4% בהכנסות וגידול ממוצע של 8.3% ברווח, כאשר החברות שהציגו את הגידול הגבוה ביותר בהכנסות וברווח הן חברות השבבים וחברות המספקות ציוד לתעשיית השבבים".
- 2.אידיוט 25/02/2024 19:03הגב לתגובה זואין חוקים. בורסה קזינו.
- 1.החיים 25/02/2024 18:57הגב לתגובה זובינתיים כיף לכולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים – אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים, השקעות מתעכבות והאי ודאות הפוליטית מכבידה על התיאבון לסיכון.
השבתה ארוכה גם בשיחות עם המשקיעים
