אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

פרופ' אמנון שעשוע מאמין בחזון של מובילאיי אבל לא קונה מניות למרות ירידה של 50% - האם הוא יתחיל לקנות מניות בשוק?

ממובילאיי נמסר: "לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי"
דור עצמון | (10)

פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם הנפיקו את מובילאיי בוול סטריט לפני יותר עשור ומכרו אותה לאינטל לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר הם נפגשו עם מיליארדים. שעשוע המשיך להיות בתמונה - ראש הפעילות של מובילאיי בתוך אינטל, האחראי והמוביל של תחום המערכות והשבבים לרכבים סמי-אוטונומיים , אוטונומיים וחשמליים. 

שעשוע הוביל את חזרתה של מובילאיי לוולסטריט. החברה הונפקה שוב כשהרציונל הוא שמובילאיי צריכה להיות עצמאית כדי למכור מוצרים ושבבים גם לחברות שמתחרות באינטל. להגדיל את יריעת הלקוחות. דיברו על שווי של 50 מיליארד, בסוף הנפיקו בשווי של קרוב ל-20 מיליארד דולר. 

המניה זינקה. שעשוע המנכ"ל ויו"ר החברה, נפנף במחיר הבורסה כסימן להצלחה הגדולה של החברה. השווי זינק כשבדרך אינטל מוכרת מניות נוספות אך היא עדיין מחזיקה ברוב הגדול של המניות. שעשוע מחזיק במניות ואופציות, אבל בסיבוב הזה הוא שכיר מאוד בכיר, לא היזם שמחזיק בחבילת מניות גדולה.

פרופ' שעשוע מקבל שכר והטבות בסכום של 15 מיליון דולר בשנה, מתוכם כ-14 מיליון דולר במניות. בעת ההנפקה הוא רכש מניות של מובילאיי ב-10 מיליון דולר וקיבל מענק הוני של 30 מיליון דולר. אם תרצו - הוא אומנם קנה מניות, אבל ברבע מחיר. נראה לי שכולם היו עושים עסקה כזו. אין בה כדי לבטא אמון, יש בה כדי לבטא רווחים למנכ"ל וליו"ר. 

בסה"כ מושקע שעשוע כיום בסדר גודל של 50 מיליון במובילאיי (עם מניות לא סחירות ואופציות). שעשוע מאוד מדברר את החברה את הדרך שלה, את החזון ואת המהפכה שלדעתו היא מביאה לשוק הרכב. אבל, אם כך - למה הוא לא קונה מניות בזמן האחרון אחרי צניחה של 50% במניה על רקע התחזית המאכזבת? יש לו הזדמנות לקנות את החלום ב"חצי מחיר".

שעשוע חושב שזו מכה בכנף לקראת שנים טובות של מובילאיי בהמשך, אבל כדי שהמשקיעים יאמינו הוא יכול לעשות צעד שהאמת די "קטן עליו" ויש לו משמעות ענקית - לקנות מניות בשוק. הוא לא עשה זאת, למרות שהמניה חזרה למחיר בהנפקה.

 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגרף לא משקר - המניה בדרך למטה בחודשים האחרונים כשהנפילה כאמור מיוחסת ל-הורדת תחזית חמורה לשנת 2024. מניית מובילאיי התרסקה ב-25% תוך ימים בודדים ומאז הדרך למטה רק המשיכה כאשר איבדה עד כה כ-50% מהשיא שעמד על 47 דולר.

פנינו לפרופ' שעשוע בשאלה למה הוא לא רוכש מניות והאם זה יקרה? הנה התגובה שלו, אנחנו בין השורות מבינים פוטנציאל לרכיה עתידית. 

ממובילאיי נמסר: "פרופ' שעשוע רכש מניות בשווי של 10 מיליון דולר במסגרת הנפקת מובילאיי ומאז לא מכר ולו מניה אחת של החברה. למותר לציין, כי לפרופ' שעשוע אמון מלא בחברה, ואולם בהיותו מנכ"ל החברה, כל רכישה של מניות החברה כפופה לבחינה מעמיקה ולייעוץ משפטי".

האם שעשוע מתחבא מאחורי יועצים משפטיים? יש תקופות שאיא פשר למנהלים בחברה לקנות ולמכור מניות. זה נקרא התקופה השקטה. אבל מאז הנפילה היו לשעשוע חלונות זמן לקנות מניות של החברה. הוא לא עשה זאת, אבל זה לא אומר שהוא לא יעשה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מכונית אוטונומית 26/02/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
    למוביל איי יש צעצוע שאמור לעזור במניעת תאונות. זה ממש רחוק מחזון המכונית האוטונומית. כולם יודעים שהחזון רחוק מאד. ולכן מוביל איי היא חברה שמייצרת צעצוע לנהגים משועממים. זה לא מספיק מעניין ולכן החברה יורדת
  • ש 27/02/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי עוסקת בהרבה מעבר למה שאתה מכנה "צעצוע שאמור לעזור למנוע תאונות"
  • 5.
    אנונימי 25/02/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    תיזהרו מסכין נופלת זה חד וחותך בבשר ועושה המון דם בכל המטבח...בהצלחה
  • 4.
    קוקו 25/02/2024 16:27
    הגב לתגובה זו
    זה לא שהכסף שוכב במזומן
  • 3.
    צרלי ביוטון 25/02/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    הרבה ישראלים השחילו משקיעים וחברות ענק שעשוע ונוימן מככבים בראש הרשימה אני לא מבין איך חברות כאלה נופלות אצל השרלטנים האלה גםאני רוצה להתעשר
  • מטליקה 25/02/2024 21:38
    הגב לתגובה זו
    קל סהכ
  • 2.
    עם 28% שורט כרגע המניה בדרך ל15 (ל"ת)
    קיי 25/02/2024 16:12
    הגב לתגובה זו
  • muda 26/02/2024 01:40
    הגב לתגובה זו
    יחליט לדפוק קנייה בכמה עשרות מיליונים במכה.
  • 1.
    מושיקו 25/02/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    אחרי שדפקת את אינטל, מה נותר... כולכם אוכלי חינם
  • איך דפק?, הם כבר הרוויחו (ל"ת)
    קוקו 25/02/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים – אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים, השקעות מתעכבות והאי ודאות הפוליטית מכבידה על התיאבון לסיכון.

השבתה ארוכה גם בשיחות עם המשקיעים